AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Jeg har kanskje hatt tidenes verste økonomi dette året, som sikkert mange andre. Året startet med samlivsbrudd, inmebærte at jeg måtte kjøpe ut samboer av leiligheten, dette innebar at sparekonto ble tømt og banklån ble høyere. Det hører dessverre med at samboer ikke er bydragsdyktig eller kan ha samvær. Så vi greier oss kun på min lønn og fra nav får jeg kun dobbel barnetrygd. Fordi jeg er 100 prosent alene kan jeg kun jobbe dagvakter i butikken jeg jobber i. Dette resulterte i enda dårligere lønn. Men det sluttet ikke der. I høst tok både kjøleskap og komfyr kvelden, riktignok etter mange års bruk. I tillegg var det en kran og noe på badet som måtte fikses, dette tok hele bufferen min var 3 lønninger. Så når desember kom, så hadde jeg 0kr på buffer, 0kr på sparekonto og ett par uventede regninger som måtte betales i løpet av desember. Etter alle regninger og faste utgifter var betalt i desember så hadde jeg og sønnen min 3000kr å leve av, dette skulle dekke mat, drikke, julegaver og alt annet i desember. Husstanden vår består av meg og min sønn som er 5 år. Og her sitter jeg altså med fremdeles 700kr å rutte med, til lønninga kommer om 4 dager Mange vil nok tro at dette var den kjipeste jula i manns minne, men det var faktisk utrolig koselig. Jeg har handlet dagligvarer 1800kr denne måneden, og vi hadde en utrolig fin juleaften og julefeiring. Barnet fikk selvsagt en pakke fra både meg og nissen under treet, selvom begge pakkene kostet meg i underkant av 500kr. Jeg strikket votter til min søster, mor og skjerf til far. Jeg kan med hånden på hjerte si at hverken jeg eller barnet mitt hadde det kjipt, vi koste oss. Vi spiste god mat (hjemmebakt brød, frukt og grønt, alltid varm middag, tradisjonell ribbe middag på julaften). Jeg får heller ikke hjelp av Besteforeldre (mine foreldre) de ga 500kr til min sønn og meg, dette var julegavene våre. Til tross for dette hadde vi det supert. Min sønn har ikke merket at vi har dårlig råd, og det har heller ikke de rundt oss. Men så messer jeg heller ikke om det. Trenger min sønn nytt tøy eller noe til barnehagen skaffer jeg det til nesten slikk og ingenting på finn.no. Lurer fælt på hva disse såkalte fattige bruker pengene sine på? Denne måneden hadde jeg mindre enn det sosialtrygd mottakere får, og greide med likevel strålende bra. Jeg mener vi spiste god og sunn mat, 80 prosent laget fra bunnen av Vi hadde pakker under treet, vi var mye på tur i skogen og vi kosa oss gløgg ihjel. Hvor er elendigheten og "barnefattigdomen"? Vi er nok ekstremt fattige ifølge mange her inne, men vi føler oss ikke slik Anonymkode: 6ab2a...926 48
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 De bruker pengene på cola, rullings og McDonalds. Anonymkode: 734bb...3d4 37
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 28. desember 2020 Så du har levd "fattig" en i en mnd? Og det er gøy? Vent til uventa ting skjer videre, for det vil jo skje. En vaskemaskin ryker, en høyere strømregning enn ventet osv osv. Da kan det hende pipa får en annen tone... Du har jo ikke engang fått kjenne på fattigdom, kjære deg. Anonymkode: 2c51f...9d7 119
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 28. desember 2020 Du er ikke fattig. Du har 100 % stilling og egen leilighet. Ja, du har mindre penger enn du hadde før, men du har også et godt utgangspunkt for å bygge opp en buffer. Anonymkode: 3b555...4af 81
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Du er ikke fattig, du har hatt en vanskelig måned. Ja, det er lett å ikke ha sympati for de som prioriterer feil. Bruker penger på snus, typisk luksusfellen kandidat(tv-programmet). Men du har det mye bedre. Du har ikke mistet oversikting over din økonomi, du svømmer heller ikke gjørme av gjeld og feil beslutninger, som gjør det vanskelig å trekke seg ut fra og gjøre seg ren. Anonymkode: 466c7...27b 44
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 28. desember 2020 "Penger er ikke viktig" sier de rike til de fattige. Anonymkode: 5afcf...8a5 74
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 29. desember 2020 Du er ikke fattig og heller ikke i nærheten av å være det. Det du skriver her er et hån mot de som faktisk er fattige. Anonymkode: 5f5bd...231 77
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #8 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så du har levd "fattig" en i en mnd? Og det er gøy? Vent til uventa ting skjer videre, for det vil jo skje. En vaskemaskin ryker, en høyere strømregning enn ventet osv osv. Da kan det hende pipa får en annen tone... Du har jo ikke engang fått kjenne på fattigdom, kjære deg. Anonymkode: 2c51f...9d7 Har egentlig levd som en fattig i flere måneder i år. Men poenget mitt er at det ikke oppleves som kjipt for hverken meg eller sønnen min. Vi unner oss både snop og brus på lørdager, sunne middager fra bunnen på hverdager. Sønnen får favoritt pålegget og frukt, grønnsaker i matpakken hver dag. Vi spiser variert og sunt, er fysisk aktive, og har det vi trenger. Anonymkode: 6ab2a...926 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #9 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har egentlig levd som en fattig i flere måneder i år. Men poenget mitt er at det ikke oppleves som kjipt for hverken meg eller sønnen min. Vi unner oss både snop og brus på lørdager, sunne middager fra bunnen på hverdager. Sønnen får favoritt pålegget og frukt, grønnsaker i matpakken hver dag. Vi spiser variert og sunt, er fysisk aktive, og har det vi trenger. Anonymkode: 6ab2a...926 Du er ikke fattig. Anonymkode: 5f5bd...231 43
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #10 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er ikke fattig. Anonymkode: 5f5bd...231 Hvordan har andre fattige det i Norge? Jeg hadde mindre å rutte med enn sosial trygd satsene. Så nå er jeg spent... Anonymkode: 6ab2a...926 13
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #11 Skrevet 29. desember 2020 Du vet ikke hva fattig betyr..? Prøv barn som ikke har råd til riktig utstyr og blir utstøtt. Eller som ikke henger med i skolen fordi foreldrene er så slitne at de ikke har overskudd, slik at det påvirker ungene. Håper du går inn i det nye året med ny innsikt nå. Mvh Anonymkode: 583f2...e6c 19
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #12 Skrevet 29. desember 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan har andre fattige det i Norge? Jeg hadde mindre å rutte med enn sosial trygd satsene. Så nå er jeg spent... Anonymkode: 6ab2a...926 I korte perioder. Det er noe helt annet å ha så liten inntekt hele tiden, over år. Jeg har heldigvis aldri opplevd det selv, og håper virkelig at jeg aldri gjør det. Anonymkode: dcffe...5a1 25
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #13 Skrevet 29. desember 2020 Jeg er faktisk også enig med personen over. Må spytter du litt på fattige. Visste du forresten at det finnes folk som ikke har skikkelig rettigheter i NAV? Hva sier du til dem? Anonymkode: 583f2...e6c 12
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #14 Skrevet 29. desember 2020 Synes du har vært flink jeg ts. Du har tydeligvis tatt hensyn og hatt økonomisk sans i løpet av livet, mtp buffere osv, som nå i en vanskelig situasjon har hjulpet på. Og nå midt oppi økonomisk krise levd etter evne. Du har også kun et barn, i motsetning til disse «evig fattige» som produserer barn på barn på tross ab at e er såkalte fattige. Blant disse såkalte fattige er et stort antall som ikke har snørra peiling på økonomi, samtidig som de har forbruksgjeld og eier ikke nåla i veggen. I disse tiggerannonsene som har versert på Finn.no finner vi mange som skylder på et vanskelig år pga corona osv og som av den grunn tigger om alt mulig. Du har på tross av et vanskelig år klart deg helt på egenhånd. Creds til deg sterke selvstendige kvinne og en god mamma. Anonymkode: 734bb...3d4 34
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #15 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du vet ikke hva fattig betyr..? Prøv barn som ikke har råd til riktig utstyr og blir utstøtt. Eller som ikke henger med i skolen fordi foreldrene er så slitne at de ikke har overskudd, slik at det påvirker ungene. Håper du går inn i det nye året med ny innsikt nå. Mvh Anonymkode: 583f2...e6c Hvorfor har ikke barna råd til riktig utstyr? Man kan jo skaffe det meste på finn, hvis man anstrenger seg en smule. Jeg har skaffet mitt barn, sykkel, ski, akebrett, tøy deriblant ull, til slikk og ingenting. Kjøpte reima dress til min sønn til 300kr på finn, den så ikke brukt ut en gang. Anonymkode: 6ab2a...926 14
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #16 Skrevet 29. desember 2020 Jeg gir deg tommel opp. Jeg har vært i samme situasjon, og de som hevder at du ikke er fattig gjør det kun fordi du har egen bolig. Det vil hjelpe deg på sikt, slik det på sikt også hjalp meg, men man kan ikke spise vegger eller ta ut deler av veggen for å betale regninger der og da. Så jo, man kan være svært så fattig selv om man eier egen bolig. I mange år også. Eneste differanse egentlig at du, som meg, har større sjanse for å komme ovenpå økonomisk MED TIDEN. Det hjelper lite her og nå, og å ikke se det er også å ignorere andres kamp, slik du blir beskyldt for når flere skriver at du ikke er fattig. I praksis er du det, og det er i praksis man lever. Teoretisk sett kunne du solgt boligen og hatt mer penger en stund ja, men det hadde bare vært dumskap. At du ikke kan regnes som fattig når du har et minimum å leve på utover bolig er likevel tull. Jeg måtte også velge lurt og billig, i mange år, og vi var virkelig i praksis fattige. Jeg holdt på å gi opp boligen mange ganger, men du verden så glad jeg er for at jeg ikke gjorde det. Det er et håp om å komme ovenpå i å ha egen bolig. Jeg forstår at det misunnes, for det var også det som holdt motet mitt oppe ofte. Hvor mye det koster bør imidlertid ikke ignoreres. Man ER fattig, selv om man har egen bolig, når hver eneste krone må brukes fornuftig for å klare det absolutt nødvendige. Jeg var forøvrig også en lykkelig fattig. Norge er i stor grad et land det er bra å være fattig i, for mange har så mye her at de kvitter seg med ting gratis og svært billig. Jeg hadde knapt utlegg på klær de årene vi hadde det trangt. Møbler og utstyr fikk vi gratis /svært billig. Selv mat er billig i Norge, om man velger smart. Sykler, leker, ski... alt får man gratis eller for småpenger. Om man bare er litt føre var. Jeg begynte å søke etter "nytt" straks noe begynte å bli for lite. Vi levde godt. Økonomi bekymret meg en del, spesielt uventede utgifter, men vi manglet aldri noe. Klarte alltid å få det til å gå rundt. Det er mulig ja. Ikke skal slikt undergraves heller. Det er tøft. Man er fattig i praksis, selv om man ulurt KUNNE ha hentet litt penger i veggene. Det hjelper ikke der og da... men jeg forstår at det er misunnelsesverdig. Man er i praksis ikke mindre fattig, men man har et litt større håp om at det ikke alltid skal være slik. Anonymkode: da82e...b1e 17
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #17 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gir deg tommel opp. Jeg har vært i samme situasjon, og de som hevder at du ikke er fattig gjør det kun fordi du har egen bolig. Det vil hjelpe deg på sikt, slik det på sikt også hjalp meg, men man kan ikke spise vegger eller ta ut deler av veggen for å betale regninger der og da. Så jo, man kan være svært så fattig selv om man eier egen bolig. I mange år også. Eneste differanse egentlig at du, som meg, har større sjanse for å komme ovenpå økonomisk MED TIDEN. Det hjelper lite her og nå, og å ikke se det er også å ignorere andres kamp, slik du blir beskyldt for når flere skriver at du ikke er fattig. I praksis er du det, og det er i praksis man lever. Teoretisk sett kunne du solgt boligen og hatt mer penger en stund ja, men det hadde bare vært dumskap. At du ikke kan regnes som fattig når du har et minimum å leve på utover bolig er likevel tull. Jeg måtte også velge lurt og billig, i mange år, og vi var virkelig i praksis fattige. Jeg holdt på å gi opp boligen mange ganger, men du verden så glad jeg er for at jeg ikke gjorde det. Det er et håp om å komme ovenpå i å ha egen bolig. Jeg forstår at det misunnes, for det var også det som holdt motet mitt oppe ofte. Hvor mye det koster bør imidlertid ikke ignoreres. Man ER fattig, selv om man har egen bolig, når hver eneste krone må brukes fornuftig for å klare det absolutt nødvendige. Jeg var forøvrig også en lykkelig fattig. Norge er i stor grad et land det er bra å være fattig i, for mange har så mye her at de kvitter seg med ting gratis og svært billig. Jeg hadde knapt utlegg på klær de årene vi hadde det trangt. Møbler og utstyr fikk vi gratis /svært billig. Selv mat er billig i Norge, om man velger smart. Sykler, leker, ski... alt får man gratis eller for småpenger. Om man bare er litt føre var. Jeg begynte å søke etter "nytt" straks noe begynte å bli for lite. Vi levde godt. Økonomi bekymret meg en del, spesielt uventede utgifter, men vi manglet aldri noe. Klarte alltid å få det til å gå rundt. Det er mulig ja. Ikke skal slikt undergraves heller. Det er tøft. Man er fattig i praksis, selv om man ulurt KUNNE ha hentet litt penger i veggene. Det hjelper ikke der og da... men jeg forstår at det er misunnelsesverdig. Man er i praksis ikke mindre fattig, men man har et litt større håp om at det ikke alltid skal være slik. Anonymkode: da82e...b1e Man er ikke fattig når man eier egen bolig. Anonymkode: 5f5bd...231 22
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #18 Skrevet 29. desember 2020 Jeg likte faktisk innlegget til TS. For TS snakker om julen. De har gjort det beste ut av det lille de hadde, og de hadde det koselig. Forfriskende å høre i en tid hvor mange bare snakker om mangler. Stå på TS! Jeg vokste opp ganske enkelt. Aldri noen ferie til utlandet, arvet klær og ikke mye materielle duppeditter og opplevelser å skryte av. Men jeg koste meg masse med familien, og ville ikke hatt det på noen annen måte! Lærte litt om å leve etter evne også som følge av det. Anonymkode: 1f4dc...1b3 31
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #19 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man er ikke fattig når man eier egen bolig. Anonymkode: 5f5bd...231 Hvis man ikke har nedbetalt lånet, er det teknisk sett banken som eier boligen. Anonymkode: 1f4dc...1b3 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #20 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man ikke har nedbetalt lånet, er det teknisk sett banken som eier boligen. Anonymkode: 1f4dc...1b3 Det spiller ikke en dritt rolle. Så lenge man eier bolig så har man andre muligheter enn folk som faktisk er fattige. Anonymkode: 5f5bd...231 22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå