Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil helst å unngå å få barn etter august med tanke på at jeg ønsker å gi barnet de beste forutsetningene i forhold til fysisk utvikling sammenlignet med jevnaldrende. Jada, noen født i september er større enn noen født i april osv, men i det store bildet sier det seg selv at et nyttårsbarn har mange fordeler sammenlignet med et julebarn født samme år (forskning viser at januarbarn oftere lykkes i blant annet idrett).  

Jeg må understreke at en fremtidig baby vil bli elsket av oss uansett når på året den måtte fødes, selvfølgelig!!! Men dersom jeg KAN påvirke, ønsker jeg å unngå høst og tidlig vinter 😅😅

Noen andre som har lagt opp planene på samme måte? Er det senest i november spiren bør sitte for å ikke overgå august? 

Anonymkode: 9eabc...655

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ville ikke ha barn senere enn september, med tanke på modenhet på skolen og flere andre grunner. Vi planla så godt det gjorde å få barn tidligere på året enn september, da jeg er født i september selv og syns det er seint nok på året. Vil heller ikke at barnet mitt skal ha bursdag oppe i jula, men ha en egen "fødselsmåned", uansett for teit det høres ut...

Starta å prøve på første i april, da vi aldri trodde vi skulle få det til på første forsøk. Tenkte vårbarn, i mars/april. Ble brått januarbarn visst, da det klaffa med én gang. Han er opptil et helt år eldre enn sine klassekamerater, og er veldig mye mer moden enn mange av vennene sine. Kan ha noe med personlighet å gjøre, men det hjelper på når de er såpass unge, å være 9-12 mnd eldre.

Med andremann starta vi prøving i desember, for å "rekke fristen" innen september. Det klaffa med en gang igjen, og vi fikk tidlig septemberbarn. Hadde det ikke klaffa da, så hadde vi venta 4 mnd med prøving for å få vårbarn. 

Anonymkode: 9f82a...755

• Liker 2
Skrevet

Planla og ikke få barn i desember. Rett og slett fordi jeg føler det er en kjip måned å ha bursdag. Utenom det må jeg si jeg var rimelig likegyldig. Tenker det som oftes går tålelig bra med de fleste barn som har oppegående foreldre som følger de opp. 

Anonymkode: ad358...edb

• Liker 2
Skrevet

Om jeg skulle hatt barn hadde jeg ønsket meg et født i november/desember. Skytten er et fantastisk stjernetegn. :danse:

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi ville ikke ha barn senere enn september, med tanke på modenhet på skolen og flere andre grunner. Vi planla så godt det gjorde å få barn tidligere på året enn september, da jeg er født i september selv og syns det er seint nok på året. Vil heller ikke at barnet mitt skal ha bursdag oppe i jula, men ha en egen "fødselsmåned", uansett for teit det høres ut...

Starta å prøve på første i april, da vi aldri trodde vi skulle få det til på første forsøk. Tenkte vårbarn, i mars/april. Ble brått januarbarn visst, da det klaffa med én gang. Han er opptil et helt år eldre enn sine klassekamerater, og er veldig mye mer moden enn mange av vennene sine. Kan ha noe med personlighet å gjøre, men det hjelper på når de er såpass unge, å være 9-12 mnd eldre.

Med andremann starta vi prøving i desember, for å "rekke fristen" innen september. Det klaffa med en gang igjen, og vi fikk tidlig septemberbarn. Hadde det ikke klaffa da, så hadde vi venta 4 mnd med prøving for å få vårbarn. 

«Rekke fristen» 😂😂 lo litt 😅 tenker helt likt som deg. Er redd folk klikker og kaller meg overflatisk osv dersom jeg sier dette høyt, men det er vel mer vanlig enn jeg tror 😅

TS

• Liker 2
Skrevet

Ja, det var vi faktisk veldig bevisst på. Har et februar-barn. Vi er veldig klar for en til, men vi venter til april. 

Anonymkode: 93fa1...034

• Liker 3
Skrevet

Snakk om detaljstyring. Dere er priviligerte som er så fertile at dere kan bestemme dette. Skikkelig I-landsproblem.

Det blir mennesker av dem som blir født fra september og utover også!

• Liker 32
Skrevet

Min førstefødte er født i oktober. Blei gravid med han da jeg gikk på p-pillen, det var absolutt ikke planlagt. Vi planla de andre to, og de satt begge på første forsøk. Nr to er født i april, nr tre er født i mai. Jeg hadde nok aldri planlagt å få barn i oktober nettopp pga det du beskriver. Men nå er han snart voksen, og han har på ingen måte hengt etter de andre eller noe som helst. Han kunne like gjerne vært født i januar. I dag ofrer jeg det ikke en tanke engang, at han er oktoberbarn. Han synes det er kjipt å bli 18 år senere enn mange andre som han vokste opp med, og den skjønner jeg. 

Anonymkode: 380ef...4b1

• Liker 1
Skrevet
Expandable86 skrev (3 minutter siden):

Snakk om detaljstyring. Dere er priviligerte som er så fertile at dere kan bestemme dette. Skikkelig I-landsproblem.

Ja, selvfølgelig. Vi kjenner alle mennesker født etter august, men av flere grunner nevnt innlegg, så ønsker jeg og partner å gjøre det slik 🤗 så får andre gjøre som de vil 👍🏻

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Planla og ikke få barn i desember. Rett og slett fordi jeg føler det er en kjip måned å ha bursdag. Utenom det må jeg si jeg var rimelig likegyldig. Tenker det som oftes går tålelig bra med de fleste barn som har oppegående foreldre som følger de opp. 

Anonymkode: ad358...edb

Jeg er selv desemberbarn, og er så glad for å ha bursdag sent på året. Har aldri likt oppmerksomheten rundt bursdag, og er glad for at jeg slapp dette i klasserommet (selvom jeg ofte ble påtvunget en liten feiring av lærer/klassen første dagen etter ferien). Samt at jeg er omtrent et år yngre enn min årgang (jeg liker ikke å bli eldre). 

Ellers er jeg enig at mange desemberbarn, og da spesielt gutter, er veldig umodne når de begynner på skolen, og henger etter allerede fra starten av. Mye av dette kan god oppfølging av foreldre og skole hjelpe til med. Jeg vet ikke nøyaktig sammenheng med sosioøkonomisk status og desemberbarn vs barn født i andre måneder. Men jeg har klart meg bra hvertfall. 

Anonymkode: c5749...a49

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

«Rekke fristen» 😂😂 lo litt 😅 tenker helt likt som deg. Er redd folk klikker og kaller meg overflatisk osv dersom jeg sier dette høyt, men det er vel mer vanlig enn jeg tror 😅

TS

Hehe, ja rekke fristen 🤭 syns ikke du er overflatisk! Du tenker jo riktig syns jeg ☺

Skrevet

Takk og pris for mine vakre, kloke, sterke, nydelige, smarte, friske, modige og spreke barn som er født på senhøsten. 

Anonymkode: dc234...71e

• Liker 9
Skrevet

Har et septemberbarn, vi prøvde lenge og tenkte ikke på annet enn at vi ønsket barn❤️ MEN, det hadde vært deilig med permisjon vår, sommer, høst i stedet for vinter. Ikke noe særlig å trille ute nå!

Anonymkode: a5baa...723

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg vil helst å unngå å få barn etter august med tanke på at jeg ønsker å gi barnet de beste forutsetningene i forhold til fysisk utvikling sammenlignet med jevnaldrende. Jada, noen født i september er større enn noen født i april osv, men i det store bildet sier det seg selv at et nyttårsbarn har mange fordeler sammenlignet med et julebarn født samme år (forskning viser at januarbarn oftere lykkes i blant annet idrett).  

Jeg må understreke at en fremtidig baby vil bli elsket av oss uansett når på året den måtte fødes, selvfølgelig!!! Men dersom jeg KAN påvirke, ønsker jeg å unngå høst og tidlig vinter 😅😅

Noen andre som har lagt opp planene på samme måte? Er det senest i november spiren bør sitte for å ikke overgå august? 

Jeg har bare hatt flaks, fire stk hvor to er født tidlig på året og to på sommeren. 

Er glad de slipper å være yngst i klassen. 
Men det var vanskelig å få barnehageplass til de som er født tidlig på året da. 

Anonymkode: e1de1...1d1

Skrevet

Mine er født i oktober og november, gutten er kanskje litt mer umoden enn kompisene født tidligere på året, men de greiene der jevner seg ut uansett. Han er uansett oppegående og smart, lærte å gå da han var 9 mnd, kan tall og alfabetet og henger helt fint med. Han starter på skolen til høsten så vet ikke enda hvordan det blir, men det var aldri noe problem med datteren min, som er født i oktober. Alltid vært flink på skolen og slikt. 

Venter en i slutten av mars, så det blir interresant å se/føle om det faktisk er noen forskjell på de tingene du nevner. Blir et spennende forskningsprosjekt helt for meg selv 🤓

Anonymkode: 8aec5...a13

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, Expandable86 said:

Statistisk er det mye mer problemer om du er født sent på året, så hvorfor ikke gi barnet de beste premissene mulig når man har sjansen?

Anonymkode: cd1f7...701

• Liker 2
Skrevet

Nei det tenker jeg ikke på, vi prøver hver måned så får det klaffe når det klaffer :)

Har forøvrig en venn som hadde termin i mars men som fødte prematurt i desember, og en annen venn hadde termin i desember men gikk 2 uker på overtid og fikk ungen 3. januar. Så ikke alltid planleggingen funker 😄

Anonymkode: 52794...55a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Statistisk er det mye mer problemer om du er født sent på året, så hvorfor ikke gi barnet de beste premissene mulig når man har sjansen?

Det er ikke en selvfølge å få et friskt barn eller å ha en graviditet uten problemer, så å velge hvilken måned man vil at barnet sitt skal bli født utifra å gi barnet «de beste premissene» er rimelig naivt

Anonymkode: f3815...de7

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke en selvfølge å få et friskt barn eller å ha en graviditet uten problemer, så å velge hvilken måned man vil at barnet sitt skal bli født utifra å gi barnet «de beste premissene» er rimelig naivt

Anonymkode: f3815...de7

Det er ikke naivt i det hele tatt, det er en mye bedre start. Det sier forskningen, sånn er det bare. Man er mer moden når man starter på skolen, så man får bedre utbytte av de første årene med læring, og ender derfor opp med en bedre skolegang. Sykdom kan barnet få uansett, men det kan man ikke gjøre mye med. Måneden derimot kan man ofte bestemme og da kan man like gjerne få et barn januar-juni.

• Liker 1
Skrevet

Prøvde å time det til januar, så nå har vi et januar-barn og et februar-barn. 6,5 åringer ved skolestart i stedet for 5,5 åringer 👍

Anonymkode: a54f0...d4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...