Gå til innhold

Baby som bare sitter i vippestol hele dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, i den nærmeste familie er dette noe jeg stadig ser og deg begynner bekymre meg. Jeg og svoger har jevngamle barn omtrent, men jeg har aldri sett de har hatt barnet sitt på gulvet, etter barnet er nå straks 6 måneder og kan ikke rulle. Vi har kanskje vært på besøk to ganger i mnd det siste halve året og vi får snapper hver dag av det samme. Ungen i vippestol. Hun er nå 6 mnd og klarer ikke snu seg og sitter konstant hele dagen i vippestol eller på fang. Prøvd hinte ungen trenger bevege seg men får ingen forståelse

Anonymkode: d75d4...c83

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, i den nærmeste familie er dette noe jeg stadig ser og deg begynner bekymre meg. Jeg og svoger har jevngamle barn omtrent, men jeg har aldri sett de har hatt barnet sitt på gulvet, etter barnet er nå straks 6 måneder og kan ikke rulle. Vi har kanskje vært på besøk to ganger i mnd det siste halve året og vi får snapper hver dag av det samme. Ungen i vippestol. Hun er nå 6 mnd og klarer ikke snu seg og sitter konstant hele dagen i vippestol eller på fang. Prøvd hinte ungen trenger bevege seg men får ingen forståelse

Jeg har ikke vært i en lignende situasjon, men når jeg var liten og hu mor hadde meg aleine blei jeg plassert i lekegrind, om det så var døgnet rundt. Klarte ikke gå ordentlig føre jeg var to år og sliter fortsatt med plager i beinene som er senskader pga dette. Så håper virkelig familiemedlemmet ditt skjønner alvoret av det h*n driver av med. Barn må få lov til å bruke koppen sin for å kunne utvikle seg normalt.

Anonymkode: 5f480...dc5

• Liker 8
Skrevet

Hva skal du frem til? Lurer siden du ikke stiller noen spørsmål her. 

En unge skal jo ikke sitte i en vippestol dag ut og dag inn, den er klingende klar. Har du spurt om hun sitter der hele dagen? De må jo på kontroll og der vil de nok stille spm om barnet ikke utvikler seg motorisk. Tror uansett du kan forsøke å gjøre mere en å hinte og heller være litt mere direkte. 

Men 6 mnd uten å snu seg er heller ingen krise altså. 

Anonymkode: 97f1d...c00

• Liker 7
Skrevet

Nei det må å ikke snu seg tenker jeg ikke er noe krise. Men det med at babyen aldri er på gulvet men bare i babystresslessen sin hele dagen synes jeg er ubehagelig se på. Er det ute av stolen sitter det unaturlig på fanget. Er det for dårlig informasjon på helsestasjoner?for da jeg hintet om å trene på magen fikk jeg beskjed at det var skadelig av denne foreldrene. 

Skrevet

Ta en prat med foreldrene om dette.

Det må du tørre siden det er tjukkeste slekta di. 

Si at du reagerer på babyen konstant i vippestolen.. 

Anonymkode: f0711...b57

• Liker 5
Skrevet

Høres merkelig ut, på min helsestasjon var de veldig tidlig ute   allerede ved første besøk, ute etter om han fikk trene på magen. Min hatet dette, så han var mindre på magen enn hva de anbefalte, men han var samtidig veldig sterk. Dette ble sjekket på alle kontroller. Fikk kiropraktor,  og først når han begynte å snu seg ved 6,5 måned han begynte å trives på magen. Og siden har han vært super tidlig ute med alt det motoriske. 

På barselbesøk kunne han sitte lenger enn anbefalt i vippestol om det ga meg armene litt fri, men vi var jo ikke så ofte på besøk.

Så det behøver jo ikke å være noe farlig, men om de er i den tro at magetrening ikke er nødvendig, så ville jeg sendt over noen fagartikler. For isåfall har jo helsestasjonen deres feilet skikkelig.

Anonymkode: f1d2a...e62

• Liker 4
Skrevet

Kanskje de tror at siden babyer ikke skal sove på magen, så skal de ikke ligge våkne på magen? Klarer babyen å holde hodet selv da?

Jeg synes også du skal ta tak i dette. Pass på å stille åpne spørsmål, finn ut hvordan de tenker og så gi innspill. Ikke vær belærende ny mamma ettersom du også er fersk. Få til mer en utveksling av hva helsestasjonen sier til hver av dere.

Anonymkode: 0a23b...edc

• Liker 2
Skrevet

Ang vippestol vet jeg ikke, men det er helt normalt å ikke kunne rulle når man er 6 mnd. Det er ikke forsinket det.

Anonymkode: 5f970...b2c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På barselbesøk kunne han sitte lenger enn anbefalt i vippestol om det ga meg armene litt fri, men vi var jo ikke så ofte på besøk.

Det er når vi er på besøk hos de, de har ikke vært hos oss. Det første som møtes oss er han i vippestol og der er hun til hun legger seg hvis hun ikke sitter på fanget til folk. Ingen leker på gulvet eller gym eller teppe. 

Skrevet

Mammapolitiet!

Anonymkode: 7351f...2fe

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Dette tar nok helsestasjonen seg fint av, så du kan nok droppe hintingen din :) 

Skrevet

Hvis ungen sitter i vippestol når dere er på besøk, kan det kanskje være for å være høflig den stunden dere er der og at de vil være oppmerksomme overfor gjestene? Og det er vel lettere å fotografere et barn som sitter i ro i en vippestol enn en som ligger på gulvet? Det betyr ikke at det er det eneste barnet gjør. 

Hvis dere har jevngamle barn, er det vel naturlig å foreslå å la dem ligge på gulvet sammen, har du foreslått det? Og fortelle hva ditt barn gjør når dere legger han/hun ned på gulvet, og så spørre om deres gjør det samme eller noe? 

Skrevet

Vi har nå bodd hos de i fire dager og barnet har bare vært på gulvet hvis jeg har lagt barnet der, men jeg har mer enn nok med egne barn til å passe på ett til. Og da storkoser det seg. Virker som det bare er en vane de har lagt seg til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...