Gå til innhold

Dårlig samvittighet, favorisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd eller andres erfaringer. Samvittigheten min tærer på meg, og jeg føler meg helt råtten!:(

Før jeg fikk nummer to klarte jeg ikke se for meg hvordan jeg skulle kunne klare å elske neste like høyt som første! Men nå føler jeg at minste har blitt «favoritt». Vårt bånd er enda tettere og jeg har så utrolig dårlig samvittighet for at jeg er enda litt mer glad i minste. Går dette over? Har andre opplevd lignende? Har aldri hørt at andre har følt det sånn. Alle sier jo at dem ikke har favoritt. Synes det er grusomt å føle det sånn. Det var akkurat som om følelsene mine ovenfor eldste forandret seg når yngste kom. 

Anonymkode: 68ffb...c4f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er fortsatt i forelskelsesrus med den minste. Helt normal, hormonell tilknytning. Dette jevner seg ut. Jeg har tre barn, og opplevde det samme når jeg fikk de to minste. Nå er yngste 7, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke favoriserer noen av dem

Anonymkode: 48e82...258

• Liker 6
Skrevet

Hei du. 

Jeg tror jeg skjønner litt hva du mener. Jeg også lurte på om jeg kunne bli like glad i nr 2. Alle rundt meg sa at hjertet mitt vokser bare enda større. Men jeg opplevde det ikke slik. Jeg følte heller at hjertet mitt ble delt i to, og dermed ble det "stjålet" en del av hjertet mitt fra storebror og over til lillesøster. Føltes ut som jeg hadde skikkelig kjærlighetssorg. Nå er lillesøster 18 måneder, og jeg føler det begynner å hjelpe litt nå. Det er en vond følelse, sender deg en stoooor klem. 

Anonymkode: 33362...220

Skrevet

Helt rolig, TS. Jeg forstår at du er fortvilet og har dårlig samvittighet. Faktisk er jeg ganske sikker på at mange føler det samme, men at de færreste indrømmer det fordi de tenker det ikke er lov å ha favoritter. 
I de fleste roller som for eksempel mor, lærer osv. er det helt vanlig å ha favoritter. Det som betyr noe er om den som spiller rollen viser det. Hvis du har dårlig samvittighet, kan du prøve så godt du kan å ikke vise hvem som er favoritten. Heldigvis er du bevisst på dette. Du virker som en god forelder ❤️

• Liker 2
Skrevet

Usikker på om det går over faktisk, det har ikke gått over her iallefall. Minstemann er min «favoritt», om man kan si det på den måten .. Jeg er ikke noe mindre glad i den eldste, hun er helt fantastisk, men jeg og minste er mer samme type, samme humor, samme temperament, samme alt, på en måte. Vi er samme stjernetegn også (for de som tror på sånt) og jeg ser så mye av meg selv i personligheten hans, så han har liksom bare blitt min lille «favoritt». Venter nr tre nå, og gruer meg - gleder meg mest selvfølgelig - men kjenner jo på det, og kjenner på en type skam «kan jeg elske en gutt til like mye som han jeg har fra før» .. Superwierd .. Men jeg elsker jo begge barna mine akkurat like mye, det handler jo ikke om hvem jeg elsker mest eller minst - jeg lever for dem begge, og vil leve for den neste også! Men det er som sagt en sånn personlighetsmatch-greie bare .. 

Anonymkode: 174e5...fda

Skrevet

Åh, denne tråden gjør meg lei meg. Jeg elsker den lille jenta mi over alt i hele verden, og jeg kan ikke se for meg å elske henne mindre eller å elske noen andre høyere. Det føles helt grusomt. 

Anonymkode: 7140b...7cd

Skrevet

Alle har en «favoritt», det er som å tisse i dusjen. Alle gjør det, men få tørr å tilstå. 

Anonymkode: 52761...28d

Skrevet

Jeg har bare ett barn selv, men det var tydelig at mamma har en favoritt blant sine barn. Også at hun har sine favoritter når det kommer til barnebarn. Det er sikkert helt vanlig, men samtidig er det greit å være obs på at dette er noe søsken senser, selv hvor skjult foreldrene tror de klarer å holde det.

Anonymkode: 37f32...fb7

Skrevet

Det er faktisk ganske vanlig, etter å ha snakket med venninner om dette. Ikke favorisering, men at man føler et tettere bånd til den ene. Ofte er det biologisk, for man kjenner ubevisst igjen seg selv eller nære familiemedlemmer, og får med det et tettere bånd.

Ikke analyser så mye. Ofte jevner det seg ut over tid. Og det viktigste er at man ikke gir næring til forskjellene, eller viser det utad. 

Anonymkode: 33342...4a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du er fortsatt i forelskelsesrus med den minste. Helt normal, hormonell tilknytning. Dette jevner seg ut. Jeg har tre barn, og opplevde det samme når jeg fikk de to minste. Nå er yngste 7, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke favoriserer noen av dem

Anonymkode: 48e82...258

Så godt å høre at dette er normalt å kjenne på og at det blir bedre. Takk for at du delte fra egen erfaring. 

Skrevet
Supernova17 skrev (11 timer siden):

Helt rolig, TS. Jeg forstår at du er fortvilet og har dårlig samvittighet. Faktisk er jeg ganske sikker på at mange føler det samme, men at de færreste indrømmer det fordi de tenker det ikke er lov å ha favoritter. 
I de fleste roller som for eksempel mor, lærer osv. er det helt vanlig å ha favoritter. Det som betyr noe er om den som spiller rollen viser det. Hvis du har dårlig samvittighet, kan du prøve så godt du kan å ikke vise hvem som er favoritten. Heldigvis er du bevisst på dette. Du virker som en god forelder ❤️

Takk for veldig fint svar❤️ Jeg prøver så godt jeg kan å kamuflere det. Den minste er fortsatt så liten at han trenger meg hele tiden, så han får jo da også mer oppmerksomhet. Men jeg forsøker å dele meg etter beste evne. 

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke mer litt sånn «babytiden» og beskyttelsesinstinktet som slår ekstra til?

Jeg har bare ett barn - men får helt spader av å se på bilder av ham frem til 2,5 år. Det er liksom noe mer at de er små/babyer og så lite selvstendige - instinktene tar helt av. 

Tipper dette blir mer og mer utvannet dess større barnet blir. 

Anonymkode: 6db4f...476

Skrevet

Det er vanlig at den eldste blir forfordelt en stund, og at man forventet for mye av eldste. Går over.

Anonymkode: bb21f...36b

• Liker 1
Skrevet

Broren min er favoritt her for mamma, mens jeg og søsteren min ble oversett, så vanlig vil jeg tro det er. 

Anonymkode: 24fc9...a0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Broren min er favoritt her for mamma, mens jeg og søsteren min ble oversett, så vanlig vil jeg tro det er. 

Anonymkode: 24fc9...a0e

Kjipt å bli forfordelt på en måte, men også avslappende å slippe mas fra opphavet.

Vet om en ellers tilsynelatende oppegående mann på rundt 30 som snakker med moren daglig. Hadde aldri taklet.

Anonymkode: bb21f...36b

• Liker 1
Skrevet

Minste er fire, og jeg kan vel si at hun er en slags favoritt. Hun har alltid vært enkel og bare blid, eldste har vært en utfordring. Derfor har det jo vært enklere å forholde seg til minste, som også er mer kosete og rolig. Men så er det jo enkelte ting jeg foretrekker å gjøre sammen med eldste, så føler det er i ferd med å jevne seg ut. 

Anonymkode: c8115...5ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...