AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Jeg har tre tenåringer, og jeg vet at det er normalt at foreldrene ikke står like høyt hos foreldrene lenger. Likevel undrer jeg meg over at de ikke vil finne på noen ting sammen med meg. Ingenting! ikke vil de spille brettspillet vi fikk til jul. Ikke vil de lage snøskulptur. (Ja, jeg vet de er ungdommer, men dette kunne vel vært en artig fellesaktivitet?) Har spurt om de vil male eller lage julepynt, (tilpasset alderen, liker dette selv) men også dette er kjedelig. Føler meg så mislykket! Er jeg en så kjedelig person? Føler at alle andre virker til å gjøre hyggelige aktiviteter sammen, til og med gåturer er det noen som får med sine ut på. Her gidder ingen det heller, og jeg føler meg som verdens kjedeligste mor. Er dette normalt, eller gjør jeg noe feil som mor? Anonymkode: 44d3b...194
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Du gjør ikke noe feil, dette høres helt normalt ut. Det eneste som kan lokke ut ungdommen er lukten av pizza og vafler.. Benytt eeg heller av muligheten til å kose deg alene. Anonymkode: 6387d...dca 23
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Høres ut som et luksusproblem, for en utslitt småbarnsmor som ikke får fred til å gå på do i 2 minutter en gang😆 Anonymkode: e2aa9...c25 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Tror dette er normalt. Hva liker ungdommene dine? Her spiller far i huset fortnite med 13 og 14åringen. Jeg og 16åringen har en serie vi følger med på. Tror det er lettest å begynne med noe de liker, så heller lokke dem med på turer osv med lovnader om spilling/serie sammen etterpå. Anonymkode: 669b5...7a6 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Vi tvinger de til å ha familietid med oss. Og etter en del klaging først bare for å markere seg litt, så koser de seg faktisk når vi er samlet 😉 Hold på de faste tradisjonen som dere pleier å gjøre, for de setter pris på det innerst inne. Eks pleier dere å lage pepperkaker før jul, så fortsett med det. Kanskje litt mer avansert enn før, men like fullt en fast ting hvert år. Vi krever også at vi er samlet som familie en kveld hver helg hjemme hos oss såfremt det ikke er noe spesielt som skjer. Vi kan gjerne ha venner av tenåringene også her, men de skal være hjemme. Og de setter faktisk pris på det også (stort sett Anonymkode: 8d595...bd9 5
Husfruen89 Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ut som et luksusproblem, for en utslitt småbarnsmor som ikke får fred til å gå på do i 2 minutter en gang😆 Anonymkode: e2aa9...c25 Samme her 😂 Noen ganger holder jeg de fast og håper de aldri blir eldre, noen ganger (som når alle 3 blir med meg på do) gleder jeg meg litt til de låser seg inn på rommet og syns mamma bare er teit 😅🙈 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 Høres helt normalt ut. Hva med å be de foreslå en aktivitet dere kan gjøre sammen? Min tenåring liker for eksempel å se film sammen, joggetur, kortspill og kino sammen, men ikke for ofte eller lenge sammen med oss voksne, og jeg tenker vi må finne en middelvei Anonymkode: 13ade...fe4 1
Hr. Aktiv Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har tre tenåringer, og jeg vet at det er normalt at foreldrene ikke står like høyt hos foreldrene lenger. Likevel undrer jeg meg over at de ikke vil finne på noen ting sammen med meg. Ingenting! ikke vil de spille brettspillet vi fikk til jul. Ikke vil de lage snøskulptur. (Ja, jeg vet de er ungdommer, men dette kunne vel vært en artig fellesaktivitet?) Har spurt om de vil male eller lage julepynt, (tilpasset alderen, liker dette selv) men også dette er kjedelig. Føler meg så mislykket! Er jeg en så kjedelig person? Føler at alle andre virker til å gjøre hyggelige aktiviteter sammen, til og med gåturer er det noen som får med sine ut på. Her gidder ingen det heller, og jeg føler meg som verdens kjedeligste mor. Er dette normalt, eller gjør jeg noe feil som mor? Anonymkode: 44d3b...194 Hva med å gjøre ting de er mere mottakelige på da? Dette er jo ting du har småbarn med på. Men uansett feil tidspunkt å tro man kan finne på noe sammen med barna om du ikke har gjort noe med dem tidligere. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi tvinger de til å ha familietid med oss. Og etter en del klaging først bare for å markere seg litt, så koser de seg faktisk når vi er samlet 😉 Hold på de faste tradisjonen som dere pleier å gjøre, for de setter pris på det innerst inne. Eks pleier dere å lage pepperkaker før jul, så fortsett med det. Kanskje litt mer avansert enn før, men like fullt en fast ting hvert år. Vi krever også at vi er samlet som familie en kveld hver helg hjemme hos oss såfremt det ikke er noe spesielt som skjer. Vi kan gjerne ha venner av tenåringene også her, men de skal være hjemme. Og de setter faktisk pris på det også (stort sett Anonymkode: 8d595...bd9 Samme her. Det er helt normalt at ungene ikke har lyst til å gjøre masse aktiviteter med foreldrene i den alderen. Det vil som regel ikke våre heller (11-14 år). Men her er det familietid under tvang i helger og ferier. Akkurat som du skriver, minst 1 kveld i helgene er familietid, og nå i ferien prøver vi å gjøre en aktivitet (det trenger ikke være mer aktivt enn å se en film sammen) eller bare sitte og prate sammen hver dag. Her funker det også bra å slå av wifi noen timer... Hold ut, TS! Selv om de er negative og klager, så liker de innerst inne at du bryr deg. Det er helt greit å tvinge dem med på ting i blant. Anonymkode: 22ae4...66f 3
Eneri Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Jeg prøver å trøste meg med at de iallefall vet at JEG er intr i å være sammen med DEM... Jeg er mye hjemme og tilgjengelig. Prøver å ha en god og rolig stemning rundt middagsbordet og få til en liten prat om smått og stort da. Hver fredag spiser vi sen middag og ser litt på tv sammen. Noen ganger sitter de bare en times tid med oss, andre ganger lengre. Datter kan ønske bytur med kafe sammen. Eller at vi går tur. Sønnen kan komme tuslende på stua sent på kveld og hvis jeg er alene der da så slår han seg ned for en prat. Da må jeg bare bekjempe det faktum at jeg er trøtt og ta til meg det jeg får. Sønnen er student og flyttet hjemmefra ifjor høst, og jeg laget meg en rutine med å ringe ham hver søndag ettermiddag/tidlig kveld, da var det uansett lite som skjedde hos ham. Da har han god tid til å prate, og plutselig kunne jeg ha en drøy times samtale med sønnen min, tjohoi! Noen ganger blir de med på tur, andre ganger ikke. Vi er ikke en familie som spiller sammen, sikkert mye fordi jeg selv misliker omtrent alt av brettspill og kortspill 🙈. Har imidlertid kjøpt stort puslespill til min datter i julegave og håper vi kan legge det ilag. Jeg orker ikke ta inn over meg glansbildefamilier som 'gjør alt sammen hele tiden'. Jeg prøver å merke meg hyggelige hverdagsstunder vi har og gjør noen framstøt med forslag til aktiviteter, men ærlig talt gidder jeg ikke alltid maaasee meg til å ha motvillige tenåringer med meg, da aksepterer jeg et nei og drar sammen med mannen eller alene. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 Kanskje spør om det er en film de har lyst å se? Familie Quiz med en liten premie (f.eks Flax lodd) Felles måltider. Spise noe som du vet de blir glad for. Spør om de kan hjelpe med å lage. Tapas, mini-pizza, skoleboller, muffins som skal pyntes Sykkeltur/gåtur med kafe besøk Være åpen og nysgjerrig for det de interesserer seg for f.eks noe på You Tube (eller hva de går opp i) sette dere ned og spør om de kan fortelle deg litt om det Anonymkode: d5feb...171 2
Nymerïa Skrevet 29. desember 2020 #12 Skrevet 29. desember 2020 Hva er tenåringene dine interessert i? Jeg og sønnen min kan for eksempel dra til byen og spise burger på restaurant, kompromisset er ordentlig burger, ikke McDonalds eller Burger King, jeg hadde helst dratt på et litt mer spennende sted. Og så diskuterer vi samfunnsaktuelle saker så det står etter (det gjør vi forsåvidt når som helst også), han er veeldig påståelig. Datteren min er glad i aktiviteter, vi kan dra på rideturer eller slalomski. En annen ting er å ha filmkveld hvor et av barna dine velger film. Du stiller opp med pizza, eller lar dem ordne det også.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #13 Skrevet 29. desember 2020 Hva interesserer de seg for? Hos oss går det i felles Mario cart, film, pizza. Ellers holder de seg for seg selv og har sitt liv. Jeg hadde ikke blitt med på noe av det du skriver heller. Hadde ingen interesse av slikt. Anonymkode: 2bc5b...408 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #14 Skrevet 29. desember 2020 Begynn å male selv, så kanskje de kommer for å være med når de kjder seg Anonymkode: 469a7...990 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #15 Skrevet 29. desember 2020 Jeg har bare en stor unge så langt, men det som funker aller best er på bli med på noe han liker. Så vi spiller sammen på playstation for eksempel. Han liker også brettspill da, så det gjør vi litt. Har funnet noen spill som fenger hele spekteret, men ellers liker han godt å spille bare han og jeg. Det er vel generelt sånn at han liker best når vi kan gjøre noe sammen, bare han og jeg. Kanskje et tips? Inviter dem med bare en og en. Mamma for seg selv, er alltid bra. Anonymkode: b9e0d...c2a
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. desember 2020 #16 Skrevet 29. desember 2020 Du er normal og de er normal😅 Lettere når Corona roer seg. Da kan dere gjøre mer aktiviteter som kino, bowling etc.
Gjest Mysticgirl Skrevet 29. desember 2020 #17 Skrevet 29. desember 2020 Helt normalt. Du kan game med dem, det liker de 😂
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #18 Skrevet 29. desember 2020 Vi hadde alltid fredagskos sammen da barna vokste opp, og dette var de med på helt til de flyttet ut, med noen unntak, selvfølgelig. Da spiste vi taco, spilte spill eller så på film. Bortsett fra dette, var de opptatt med venner, skole og trening. Anonymkode: c76ca...f92
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #19 Skrevet 29. desember 2020 Test ligretto, det kjenner jeg en del ungdommer som liker. 40% hos Norli nå, så det koster bare 101kr Anonymkode: 9bc4a...411
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #20 Skrevet 29. desember 2020 Er det ikke litt deilig at de er blitt selvstendige da? Hilsen småbarnsmamma Anonymkode: 70eca...efe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå