Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobb i dag møtte jeg en kollega fra en annen avd. Da vi begge skulle på ettermiddagsvakt. Vi ble stående å prate litt, jeg opplever denne kollegaen som noe nevrotisk til vanlig, men har aldri tenkt alkohol. I dag snakket h*n om hvor tungt det hadde vært å jobbe i julen, både psykisk og fysisk. H*n luktet øl, og jeg syntes pupillene var større enn vanlig. Opplevde h*n ikke som beruset, annet enn at h*n kanskje virket noe mer stresset enn vanlig. Er litt redd for å gjøre dette til en større greie enn det kanskje er, så er veldig i tvil på om jeg skal snakke med leder om det. Hva ville du gjort?

Anonymkode: 22d39...4f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte jeg i morgen kunne nevne det for leder uten å nevne navn, så kan h*n bestemme om h*n tenker at dette er noe h*n ønsker å følge opp, eller at jeg heller skal si i fra dersom det gjentar seg.

• Liker 1
Skrevet

Blir man stresset av alkohol? Det er nytt for meg.

• Liker 1
Skrevet
Kaptein Klein skrev (Akkurat nå):

Blir man stresset av alkohol? Det er nytt for meg.

Nei, det ville jeg ikke tro, men hadde jeg møtt opp på jobb etter å ha drukket hadde jeg nok vært stresset..

Skrevet (endret)

Hva slags jobb er det da? Har han ansvar for menneskeliv?

Nei, jeg ville ikke gjøre noe om jeg luktet fyll av en kollega én gang nei. Ikke om det ikke var en veldig kritisk jobb.

Endret av visp
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det ville jeg ikke tro, men hadde jeg møtt opp på jobb etter å ha drukket hadde jeg nok vært stresset..

Alkohol er ikke et sentral stimulerende middel. Det fører heller til at pupillene trekker seg sammen da det demper aktiviteten til sentralnervesystemet. Ettersom du vet såpass lite om rusmidler og dermed ikke er i stand til å vurdere virkningen av de, burde du nok heller holde dette for deg selv, med mindre vedkommende ikke var i stand til å utføre arbeidsoppgavene.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På jobb i dag møtte jeg en kollega fra en annen avd. Da vi begge skulle på ettermiddagsvakt. Vi ble stående å prate litt, jeg opplever denne kollegaen som noe nevrotisk til vanlig, men har aldri tenkt alkohol. I dag snakket h*n om hvor tungt det hadde vært å jobbe i julen, både psykisk og fysisk. H*n luktet øl, og jeg syntes pupillene var større enn vanlig. Opplevde h*n ikke som beruset, annet enn at h*n kanskje virket noe mer stresset enn vanlig. Er litt redd for å gjøre dette til en større greie enn det kanskje er, så er veldig i tvil på om jeg skal snakke med leder om det. Hva ville du gjort?

Det har jeg gjort. Kollegaen luktet ikke bare, men var fremdeles full. Jeg fikk skikkelig tyn for å være sladrehank. Kollegaen fikk selvsagt tyn av leder, men det var jeg som ble kjipingen 

Anonymkode: be579...d67

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (7 minutter siden):

Hva slags jobb er det da? Har han ansvar for menneskeliv?

Nei, jeg ville ikke gjøre noe om jeg luktet fyll av en kollega én gang nei. Ikke om det ikke var en veldig kritisk jobb.

Helsevesenet ja, luktet ikke «gammel fyll» men som om h*n hadde drukket ganske nylig

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helsevesenet ja, luktet ikke «gammel fyll» men som om h*n hadde drukket ganske nylig

Så han har ansvar for å gi medisiner og ta viktige beslutninger?  Da vet han vel også hva som står på spill ved å komme og lukte alkohol. Kunne du pratet direkte til han og kanskje bedt han om å gå hjem siden han luktet alkohol?

Er du sikker på at det ikke er antibac han stinker?

• Liker 2
Skrevet
Kaptein Klein skrev (5 minutter siden):

Alkohol er ikke et sentral stimulerende middel. Det fører heller til at pupillene trekker seg sammen da det demper aktiviteten til sentralnervesystemet. Ettersom du vet såpass lite om rusmidler og dermed ikke er i stand til å vurdere virkningen av de, burde du nok heller holde dette for deg selv, med mindre vedkommende ikke var i stand til å utføre arbeidsoppgavene.

Alkohol er et sentral stimulerende middel jo.. men det stemmer som du skriver at det ikke har noen innvirkning på pupillene, det var bare en annen ting jeg bemerket. Hvor vidt h*n var i stand til å utføre arbeidsoppgavene vet jeg ikke da jeg ikke var på samme avd. I dag. Men h*n hadde medisinansvar. Og det har nok mest sansynlig gått bra, men skal en vente til det går galt før en melder fra om noe som er bemerkelsesverdig?

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Så han har ansvar for å gi medisiner og ta viktige beslutninger?  Da vet han vel også hva som står på spill ved å komme og lukte alkohol. Kunne du pratet direkte til han og kanskje bedt han om å gå hjem siden han luktet alkohol?

Er du sikker på at det ikke er antibac han stinker?

Det var øl, ingen tvil. Men tenkte at det for all del kunne være alkoholfritt, i og med at jeg på den lille tiden vi snakket ikke klarte å se at h*n var beruset

Skrevet
Kaptein Klein skrev (12 minutter siden):

2C8D0A55-F2F4-4A31-8973-C06D0E25B4C6.png

Anonymkode: 930c1...6bd

Skrevet

Hvordan ville du tatt det opp? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alkohol er et sentral stimulerende middel jo.. men det stemmer som du skriver at det ikke har noen innvirkning på pupillene, det var bare en annen ting jeg bemerket. Hvor vidt h*n var i stand til å utføre arbeidsoppgavene vet jeg ikke da jeg ikke var på samme avd. I dag. Men h*n hadde medisinansvar. Og det har nok mest sansynlig gått bra, men skal en vente til det går galt før en melder fra om noe som er bemerkelsesverdig?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21560041/

Nja, det er har enkelte stimulerende effekter ettersom det øker konsentrasjonen av dopamin, men det øker også GABA og glutamat. Jeg vil på ingen som helst måte kalle det et sentral stimulerende middel, og det er heller ikke klassifisert som det.

https://www.healthline.com/nutrition/is-alcohol-a-stimulant

https://journeypure.com/ask-our-doctors/alcohol/is-alcohol-a-stimulant-or-depressant/

Hvorvidt du bør melde fra skal ikke jeg uttale meg om mtp på hva du jobber med.

Når det gjelder det med pupillene, så tok jeg en nærmere titt på det, og det viser seg at det varierer fra person til person. Noen får utvidede pupiller, mens andre mindre.

Endret av Kaptein Klein
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...