Gå til innhold

Hvis du hadde råd, hadde dine barn gått på privatskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vi bor er offentlig barne/ungdomsskole kjempebra. I tillegg er det viktig for oss at barna går på skole lokalt og sammen med andre barn fra nærmiljøet og idrett/aktivitet. 

Offentlige Videregående skole har høyt karakterkrav og et veldig godt læringsmiljø med studenter som virkelig vil jobbe aktivt på skolen.  I tillegg er den nr 3 i Norge på nasjonale resultater. Det tiltrekker gode lærekrefter. Privat videregående i Oslo i hvert fall velges ofte av dem som ikke har gode nok karakterer til å komme inn der de helst vil. 

I andre land, feks England er det helt motsatt.

Privat skole er ikke veldig dyrt i Norge, men vi ville aldri valgt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Vi har råd, men er fornøyd med offentlig skole. Det er ikke spesielt dyrt å gå på privat skole i Norge, så det er sjelden økonomi som er avgjørende for valget.

Av de jeg kjenner som har valgt privat skole er det i hovedsak valgt pga dysleksi, mobbing eller andre utfordringer. Mine to barn har så langt ikke hatt slike utfordringer, og vi har derfor ikke vurdert privatskole nøye.

Jeg gikk forresten på en privat kristen videregående skole i Bergen. Mange av lærerne der hadde aldri fått jobb i den offentlige skolen- til det var de altfor dårlige. Men de var veldig kristne, og det var det absolutt viktigste kriteriet virket det som. Jeg hadde en virkelig god lærer som aldri forkynte for oss, men han sluttet dessverre. I Norsk ble vi direkte vranglært på noen områder slik at det skulle passe inn i en kristen ramme. Så at private skoler nødvendigvis er bedre enn offentlige stemmer ikke. 

Anonymkode: da477...233

• Liker 4
Skrevet
Kanutte skrev (26 minutter siden):

Privatskolen er forresten nesten like flerkulturell som skolene her vi bor og klassemiljøet i minstens klasse har vært utfordrende med mye bråk og uro. 

Mener du bråket og uroen på skolen er pga flerkulturelle barn?  Forventet du at privat skoler skal kun ha etnisk hvitte nordmenn?

Anonymkode: 08c31...f3a

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke om jeg hadde gjort det i Bergen, der jeg er fra, ettersom de private skolene der ikke har noe bedre rykte enn de offentlige. Men vi bor i utlandet og det er ingen tvil om at mine unger skal gå på privat skole her. 

Selv gikk jeg på vanlig skole i Bergen til og med 3 klasse gymnas. Etter noen år på universitetet forvillet jeg meg inn på en ivy league skole (de beste i verden) for å ta en MBA. Og jeg var SJOKKERT over hvor mye jeg aldri hadde lært som andre i klassen klaget over at de måtte «oppfriske» (for meg var det ingen oppfriskning, det var fullstendig nytt materiale). Eksempel, det ble antatt at alle kunne «grunnleggende statistikk» inkludret hva en haug greske tegn betydde, og professoren la til grunn at alle hadde inngående kjennskap til for eksempel «poisson fordeling». Det hadde de fleste. Unntatt meg da. Som til og med hadde matte som fordypningsfag i Bergen. Jeg følte meg rett og slett litt uutdannet i forhold til medelevene mine. 

Skolesystemet vårt er gratis, og det er bra. Men det kommer selvfølgelig med noen ulemper. Og en av dem er at skolene våre rett og slett ikke kan konkurrere internasjonalt lengre 🤷‍♀️ Men, vi vil jo også at barna skal vokse opp med norske verdier og et mangfold i klassen (ikke bare medelever med masse penger). Så hva gjør man egentlig?

Anonymkode: e6b1b...bd6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du bråket og uroen på skolen er pga flerkulturelle barn?  Forventet du at privat skoler skal kun ha etnisk hvitte nordmenn?

Anonymkode: 08c31...f3a

Nei, jeg liker mangfoldet. At det er uro er bare et eksempel på at privatskole ikke nødvendigvis bare har elever som oppfører seg. Det er like læreravhengig der som andre steder. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvilket område?

Anonymkode: 85e28...111

En bydel i Kristiansand.

Anonymkode: 2652a...f4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei. Jeg tenker at det er en styrke å lære seg å omgås mange slags folk, det er jo det samfunnet man skal leve i når man blir voksen og må finne sin egen vei i det sosiale, på universitetet, i arbeidslivet osv. Man må kunne de forskjellige kodene og referansene. Mitt subjektive inntrykk av en del privatskole-barn er at de ikke er helt rustet for virkeligheten, og at de mangler litt forståelse for andre mennesker, andre bakgrunner og økonomiske realiteter enn de selv har vokst opp med. Horisonten blir veldig smal. 

Anonymkode: c03c6...251

Jeg har helt motsatt inntrykk. Jeg har to barn, eldste går på en privat ungdomsskole. Den koster ca 20k pr år, altså ingen formue i den store sammenhengen. Denne skolen har et langt mer sammensatt miljø enn den lokale skolen. Det er ungdommer fra mange ulike nasjonaliteter og kulturer, de er ca 25 elever i hver klasse og det er lov å ønske å gjøre det bra på skolen uten at man blir anklaget for å være en nerd og det er ikke ukult å være flink. Det å ha mye kontakt med andre med ulik kultur og utseende gjør at toleransen for annerledeshet øker og det er et veldig godt klassemiljø her. Jeg vil påstå at det å gå på denne skolen sammenlignet med nærskolen hvor de fleste passer inn i samme mal gjør ungdommene minst like tilpasningsdyktige mtp framtidig arbeidsliv (om ikke mer). Det er mange dyktige lærere i alle aldre og med ulik bakgrunn som blir byttet ut om de ikke gjør jobben sin godt nok. Nærskolen har et dårlig rykte og det er mye dop og alkohol blant elevene helt ned i 13-14-årsalderen. Yngste skal også gå på denne privatskolen når h*n er ferdig med barneskolen. 

Det er mange gode offentlige skoler også, bare så det er sagt, selv om vår nærskole dessverre ikke er en av dem.

Anonymkode: 668ef...704

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du kilder på at private skoler er bedre enn offentlige? 

Anonymkode: e8051...299

Du er bra naiv om du tror den offentlige skolen i det hele tatt kan måle seg. De beste lærerne forsvinner også til private skoler. 

Det er flere barn som sliter på offentlige skoler (ressurssvake foreldre, gjelder ikke bare økonomi) = mindre tid til barnet ditt, mer mobbing og mer vold

Det er 30 unger i hver klasse på offentlige skoler = mindre tid og oppfølging av barnet ditt. Kontaktlærer har gjerne 160 elever de er kontaktlærer for. 

Anonymkode: 1b61c...8b4

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok valgt nærskole uansett økonomi. Og dersom nærskolen var veldig dårlig hadde jeg heller flyttet. Jeg så i min egen barndom hvordan barna i gaten som gikk på privatskole havnet utenfor sosialt, og for å være årlig synes jeg den biten er vel så viktig.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det kommer ikke på tale. Jeg gikk selv på privatskole store deler av oppveksten, og ingen av skolene jeg gikk på hadde gode klassemiljø. Det var null interesse fra skolene side på å gjøre hyggelige ting sammen slik at elevene skulle bli venner. Derimot har det sosiale vært en prioritet på de to offentlige skolene jeg gikk på. På ingen av de private skolene jeg gikk på ble folk egentlig venner, hovedsakelig fordi skolene ikke tilbød noen arena for sosialisering utenom klasserommet, men også fordi vi bodde så langt fra hverandre at vi ikke omgikkes på fritiden. 
En annen årsak til hvorfor jeg ikke ønsker at mine barn skal gå på privatskole er at de har fått klart bedre oppfølging på nærskolen enn jeg noensinne opplevde på de private skolene jeg gikk på. Det er helt tydelig for meg at den offentlige skolen har langt fler, og bedre, resurser enn en liten privatskole. Jeg ser virkelig ingen gode grunner til å skulle ha mine barn på privatskole, med mindre de skulle få så dårlige karakterer at de ikke klarte å komme inn på noen annen skole.

Anonymkode: 731b4...373

• Liker 4
Skrevet

Tenker at store klasser ikke nødvendigvis bare er dumt. Barnet mitt kommer til å lære å være tålmodig, kanskje måtte «kjempe» litt for å bli sett, slik som man vil måtte gjøre i arbeidslivet når man blir voksen. Barn i dag har altfor dårlig tålmodighet. Har ingen erfaring med privatskoler, og gikk selv i en klasse med ca. 16 elever på en offentlig skole på et mindre tettsted med kun én skole. Fra foreldrene mine sitt ståsted var dette en dårlig skole, som ikke tilpasset opplæringen til hver enkelt elev. Min bror lå langt foran de andre eleve, og læreren spurte om han ville ha vanskeligere stoff. Foreldrene mine godtok dette, men det eneste som skjedde var at foreldrene mine fikk en liste over mattebøker de måtte kjøpe for egne penger, og på skolen fikk han ingen veiledning. Dette var i  ca. 2005. Dette var en av mange ting som skurret.

Men vi barna merket ingenting av dette, og jeg tror akkurat dette kommer an på foreldrene. Selvsagt må man se an barnet om det  passer inn i den offentlige skoleramma, men eplet faller sjeldent langt fra stammen. Nå er det stor forskjell fra 16 elever til 30, men jeg merket ikke særlig stor forskjell da jeg kom på ungdomskolen der vi var 30 elever. Selv er jeg veldig regelrytter, og vet at jeg, som foreldrene mine gjorde, kommer til å bøye meg for den offentlige (og kanskje dårlige) skolen. Man lærer av det også, og trenger ikke å få alt servert på sølvfat.

Så svar på TS sitt spørsmål fra mitt ståsted og om min nærskole:

JEG hadde ikke gjort det, men skjønner veldig godt at andre foreldre gjør det fordi det passer for dem. 

Anonymkode: 4e9dc...6a9

Skrevet

Eg og bror min gikk på privatskoler;).                     Og nå går min sønn på 13  på privatskole , vesla på 12 begynner på privatskolen til høsten ! Velger privatskole, fordi den lokale ungdomsskolen er råtten inn til margen .

• Liker 3
Skrevet

Dere som velger bort privatskole fordi dere «ønsker at barna skal ha forståelse for at andre er annerledes» bommer grovt iallefall, det er vel sjeldent mer spredning i kultur, bakgrunn og klasse (det er det dere vil si men ikke snakke om) enn på en privatskole. Det beste av alt- det er regler og disiplin hvilket gjør at barna faktisk lærer noe ettersom de superengasjerte lærerne og assistentene ikke må legge halve dagen på barneoppdragelse som burde vært på plass før de kom på skolen.
For noen som flytter tilbake til Norge med barn født utenlands føles det ikke som et alternativ å sende de inn i klasser der de skulle være de som var annerledes og 23 småbyelever med identiske jakker som spiller på samme fotball/håndball lag sitter og spiser like matpakker. Så er det selvfølgelig mye positivt med dette også men her ble det en avveiing. 

Anonymkode: 9feb0...10a

• Liker 3
Skrevet

Jeg skrev en kommentar over, og nevnte ikke noe om det sosiale på min offentlige nærskole. Det sosiale tilbudet der var supert, og jeg tenker at på barneskolen spesielt, er trygghet og sosialt samspill viktigere enn faglig resultat. Det kan alltids korrigeres etter hvert. 

Anonymkode: 4e9dc...6a9

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg hadde hatt råd til det hvis det var nødvendig men så lenge han trives godt i den offentlige skolen og vi er fornøyde så ser jeg ikke behovet. Dessuten så er det typisk at de barna som ikke fungerer i den vanlige skolen bytter over til den private i 4-6 klasse så da kommer jo "problemene" der så nei takk. Kjenner flere som har hatt barn i det private som har gått over til den offentlige rundt 4-6 klasse for da kommer barna med diverse utfordringer fra den offentlige skolen, typisk de foreldrene som ikke vil har utredning og diagnose på barna når de ikke fungerer og så gir de skolen skylden.

Når det kommer til klassestørrelse så hadde vi veldig små klasser de første årene på barneskole, under 18 i hver klasse. Det er luksus i byen det.. . 😄 Vi var veldig heldige med både lærer og klasse.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du er bra naiv om du tror den offentlige skolen i det hele tatt kan måle seg. De beste lærerne forsvinner også til private skoler. 

Det er flere barn som sliter på offentlige skoler (ressurssvake foreldre, gjelder ikke bare økonomi) = mindre tid til barnet ditt, mer mobbing og mer vold

Det er 30 unger i hver klasse på offentlige skoler = mindre tid og oppfølging av barnet ditt. Kontaktlærer har gjerne 160 elever de er kontaktlærer for. 

Anonymkode: 1b61c...8b4

Bra naiv som spør om kilder? Øh ok.  Vis meg kilder på at det er mindre mobbing og mer vold i offentlig skole da. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker sånn at jeg i utgangspunktet ønsker at barna mine skal gå på offentlig skole. Men, dersom noen av dem hadde blitt mobbet eller på annen måte virkelig mistrivdes på skolen hadde jeg mer enn gjerne sendt de på privatskole om det virket som det beste alternativet. 

• Liker 3
Skrevet

Har selv gått på både privat og offentlig skole i utlandet (Nederland og Frankrike) samt privat og offentlig skole i Norge. 
Vil vel si at den private skolen i utlandet stilte mye høyere faglige krav enn det jeg vant til. Samtidig var det lite rom for debatt eller å tenke selv. Det var uaktuelt å diskutere med læreren, f eks. På offentlig skole i Norge ble jeg mer hørt. 
Privat skole i Norge var egentlig ikke spesielt annerledes enn den offentlige, annet enn at det var mye utskiftning både blant elever og lærere. Jeg trivdes på begge. 
Om barnet mitt druknet i en stor klasse og viste behov for å bli mer sett, hadde jeg vurdert privatskole med mindre klasser i Norge. For de fleste går dette uansett helt fint. Private skoler i Norge kan uansett ikke kjøre helt eget løp, så forskjellen er ikke så enorm. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg og mannen gjorde det. Våre barn går på privatskole.  En venninne syns dette er veldig sløsing av penger. Hun mener at våre kommunale skoler har gode nok lærere. Vi tenker at det er mulig at det er noen flinke lærere, men på privatskole får barna mer tid med læreren, bedre oppfølging, og bedre resultater og går ut med toppkarakterer hvert år. Barna våre elsker å gå på skole. De gleder seg hver dag til å gå på skolen, og er veldig pliktoppfyllende. De kommer glade hjem. Det er ikke mobbing. De er maks 12 stk. i klassen. 

Hvis du hadde råd, hadde du latt barna dine gå på privatskole? 

Anonymkode: 9f0e0...c2b

Nei, det hadde jeg ikke gjort! Min opplevelse av folk som har gått på privat skole på barne og ungdomstrinn, og kommer inn på vanlig vgs, er at de er litt sære... blir liksom ikke vanlig sosialisert med gjevnaldrende..

Det er sant at de kanskje lærer mer, men når det kommer til det sosiale og veien videre er dette faktisk like viktig!

Endret av whookanova

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...