AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #21 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du kilder på at private skoler er bedre enn offentlige? Anonymkode: e8051...299 Det er ikke noe nytt at private skoler gjør det det bedre på nasjonale prøver, trivselsundersøkelsen osv. Anonymkode: c23de...72d 5
Frøkenfryd30 Skrevet 28. desember 2020 #22 Skrevet 28. desember 2020 Har råd, men har ikke vurdert det engang. Her er de 3 klasser med 20 elever i hver klasse på trinnet. 1 lærer + assistent i alle timer. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #23 Skrevet 28. desember 2020 Nei. Jeg tenker at det er en styrke å lære seg å omgås mange slags folk, det er jo det samfunnet man skal leve i når man blir voksen og må finne sin egen vei i det sosiale, på universitetet, i arbeidslivet osv. Man må kunne de forskjellige kodene og referansene. Mitt subjektive inntrykk av en del privatskole-barn er at de ikke er helt rustet for virkeligheten, og at de mangler litt forståelse for andre mennesker, andre bakgrunner og økonomiske realiteter enn de selv har vokst opp med. Horisonten blir veldig smal. Anonymkode: c03c6...251 15
Kanutte Skrevet 28. desember 2020 #24 Skrevet 28. desember 2020 De to yngste har gått på privatskole. Mellomste ble plaget over flere år og det endte med tendenser til skolevegring. Etter bytte av skole har han ille hatt en fraværsdag uten at han har vært skikkelig syk. Minsten ble med på lasset. Mellomste er tilbake på offentlig vgs og det kommer minsten til også. Jeg jobber selv på en offentlig skole og hadde gjort samme valget for mellomste igjen og igjen og igjen. Vi fikk tilbake gutten vår. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #25 Skrevet 28. desember 2020 Ja, tror montessoriskole ville passet for mine barn. I tillegg måtte den ligge i nærheten av hjemmet. Anonymkode: 18a4b...092 3
Kanutte Skrevet 28. desember 2020 #26 Skrevet 28. desember 2020 Privatskolen er forresten nesten like flerkulturell som skolene her vi bor og klassemiljøet i minstens klasse har vært utfordrende med mye bråk og uro.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #27 Skrevet 28. desember 2020 8 minutter siden, Frøyamor said: Det sier seg selv at en klasse med feks 12 elever, er bedre enn en med 32. Det er vel få privatskoler i Norge som har klasser på 12 elever? Det må vel også koste en del? Til trådstarter: Nei, jeg hadde ikke ønsket at barna mine gikk på privatskole. Hadde noen naboer på privatskole som barn og de endte med å nesten kun bli venner med barna på privatskolen og det gjorde at de nærmest ikke ble kjent med nabobarna. I hvert fall når man er små så er det veldig mye mer praktisk å ha naboene som venner enn noen man må ta bussen for å besøke. Hadde jeg hatt god råd så hadde jeg derimot gått ned i stillingsprosent og brukt mer tid på å hjelpe barna mine å lære. Det går jo nå også, men det hadde jo blitt mer behagelig for meg om jeg hadde færre arbeidsoppgaver. Anonymkode: a30f4...5df 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #28 Skrevet 28. desember 2020 Usikker. Her vi bor er det dessverre en stor andel elever som er tydelige på at de ikke er på skolen for å lære. Og de som prøver å lære noe risikerer å bli mobbet for det. Skolen tar ikke i særlig grad tak i dette problemet, dessverre. Derfor hadde jeg sterkt vurdert privatskole om det var en i nærheten. Jeg liker heller ikke enhetstanken om å presse alle barn inn i de samme rammene. Det funker dårlig. Dessuten synes jeg i for stor grad skolen har en politisk slagside. Kunne gjerne valgt en privatskole som passer bedre i forhold til hvordan vi ønsker å leve livet vårt. Anonymkode: 35863...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #29 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke noe nytt at private skoler gjør det det bedre på nasjonale prøver, trivselsundersøkelsen osv. Anonymkode: c23de...72d De internasjonale skolene gjør det bra på nasjonale prøver, og utmerker seg (naturlig nok) særlig i engelsk. Men i totalen scorer ikke private skoler veldig mye bedre enn gode skoler generelt. I Oslo har de fleste ressurssterke foreldre barna sin i offentlige skoler, i vest og sentrum vest. Disse scorer høyest på tvers av fag. Skolekretsen du velger er langt mer avgjørende enn om du velger privat. Anonymkode: f5af5...fd0 10
Jimjam Skrevet 28. desember 2020 #30 Skrevet 28. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er vel få privatskoler i Norge som har klasser på 12 elever? Det må vel også koste en del? Til trådstarter: Nei, jeg hadde ikke ønsket at barna mine gikk på privatskole. Hadde noen naboer på privatskole som barn og de endte med å nesten kun bli venner med barna på privatskolen og det gjorde at de nærmest ikke ble kjent med nabobarna. I hvert fall når man er små så er det veldig mye mer praktisk å ha naboene som venner enn noen man må ta bussen for å besøke. Hadde jeg hatt god råd så hadde jeg derimot gått ned i stillingsprosent og brukt mer tid på å hjelpe barna mine å lære. Det går jo nå også, men det hadde jo blitt mer behagelig for meg om jeg hadde færre arbeidsoppgaver. Anonymkode: a30f4...5df Montessoriskolene har ofte små klasser. Mellom 12 og 18 elever på hvert trinn. 2
Alvario Skrevet 28. desember 2020 #31 Skrevet 28. desember 2020 Har råd til privatskole, men for oss er det ikke aktuelt. Ungene trives godt på nærskolen her og klarer seg meget bra faglig, og har flere venner de går i klasse med. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #32 Skrevet 28. desember 2020 De aller fleste vil jeg anta at har rød til privat skole, så deg de vel ikke pengene det står på. For våre barna del har vi vurdert det, men valgt å bruke nærskole. Bakgrunnen for det er lekekamerater i nærområdet, og lang reisevei til og fra skolen som ikke lar seg løse problemfritt. Anonymkode: 7fb86...377 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #33 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke noe nytt at private skoler gjør det det bedre på nasjonale prøver, trivselsundersøkelsen osv. Anonymkode: c23de...72d Ok, så du har mao ikke offisielle kilder. Anonymkode: e8051...299 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #34 Skrevet 28. desember 2020 Hadde den private skolen i nærheten av der vi bor vært et godt alternativ, så ville jeg absolutt vurdert det. Anonymkode: 96357...e3b 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #35 Skrevet 28. desember 2020 Privatskolebarn er de verste barna jeg har møtt. Så nei. Anonymkode: 3878d...a55 4
Ruthven Skrevet 28. desember 2020 #36 Skrevet 28. desember 2020 Vi har fint råd til det, men har valgt nærskolen. Mine barn trives på skolen, og vi voksne er heldig fornøyd med kvaliteten på undervisning og lærere, vi har ikke problemer med at det er for lite utfordringer (ingen av de er «evnerike», men har fag de tar lett og i disse får de tilpasset undervisning/oppgaver), og noe av det viktigste: det er en frihet for ungene å ha venner i nærområde! Nærmeste privatskole er i nabokommunen, for langt unna til å sykle/gå, så det sosiale livet ville blitt noe helt annet (og krevd mye mer av oss foreldre). 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #37 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei. Jeg tenker at det er en styrke å lære seg å omgås mange slags folk, det er jo det samfunnet man skal leve i når man blir voksen og må finne sin egen vei i det sosiale, på universitetet, i arbeidslivet osv. Man må kunne de forskjellige kodene og referansene. Mitt subjektive inntrykk av en del privatskole-barn er at de ikke er helt rustet for virkeligheten, og at de mangler litt forståelse for andre mennesker, andre bakgrunner og økonomiske realiteter enn de selv har vokst opp med. Horisonten blir veldig smal. Anonymkode: c03c6...251 Støtter dette. Har råd til privatskole, og har råd til å bo dyrere enn vi gjør, men vi har valgt dette fordi vi ønsker at barna skal ha forståelse for at andre er annerledes. Bruker pengene vi sparer på å reise og oppleve verden. Anonymkode: c8e2d...372 2
Husfruen89 Skrevet 28. desember 2020 #38 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi har råd til det, det er ikke veldig dyrt med privatskole. Flere har også SFO inkludert. jeg tviler på at penger er største årsak til at foreldre ikke velger privatskoler. Barna går på offentlig skole og de kommer nok til å fortsette med det, men ja, jeg hadde nok latt barna gå på privatskole dersom det var et sterkt ønske. Anonymkode: 831a6...534 Nærmeste (tror jeg) privatskole her koster noen 100 lapper mer enn det vi betaler for fulltids SFO på offentlig skole. Og privatskolen har da inkl SFO i prisen. Hadde det ikke vært for beliggenheten med tanke på hjem og arbeidsplass hadde vi gått for det.. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #39 Skrevet 28. desember 2020 Privat skole på begge her ! En helt annen verden !!! Anonymkode: 5f5aa...68c 1
Zienna Skrevet 28. desember 2020 #40 Skrevet 28. desember 2020 Nei, det hadde ikke vært aktuelt. Jeg har tro på at mangfold og ulikheter er bra for barns læring og personlige utvikling. Ser med glede at våre voksne barn følger samme mønster for sine barn. Her vi bor er der mange private barnehager, men den kommunale er klart den beste. stedet for å anta at private skoler er bedre enn offentlige, bør man heller sjekke kvaliteten på andre måter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå