Gå til innhold

Hvis du hadde råd, hadde dine barn gått på privatskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg ville ha gjort det. Men kun store privatskole, f.eks. internasjonale skoler.

Anonymkode: cb0e7...6b4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste privatskolen her i området er kristen, så nei. Det er helt sikkert en grei skole med tanke på læring, elevoppfølging osv., men de fleste jeg vet om som har gått der har endt opp med å bli en smule spesielle.

Anonymkode: 69d5b...774

Skrevet

Helt klart! Fortrinnsvis en med engelsk eller fransk som hovedmål. Det kommer og til å bli aktuelt med minst et år i utlandet på sikt for barna.

Anonymkode: 307cc...d2b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 22.23):

Jeg og mannen gjorde det. Våre barn går på privatskole.  En venninne syns dette er veldig sløsing av penger. Hun mener at våre kommunale skoler har gode nok lærere. Vi tenker at det er mulig at det er noen flinke lærere, men på privatskole får barna mer tid med læreren, bedre oppfølging, og bedre resultater og går ut med toppkarakterer hvert år. Barna våre elsker å gå på skole. De gleder seg hver dag til å gå på skolen, og er veldig pliktoppfyllende. De kommer glade hjem. Det er ikke mobbing. De er maks 12 stk. i klassen. 

Hvis du hadde råd, hadde du latt barna dine gå på privatskole? 

Anonymkode: 9f0e0...c2b

Jeg hadde valgt det hvis jeg hadde hatt penger nok til å sløse bort på det ja. Men det har jeg ikke så nei, mitt barn får ikke gå på privatskole. 

Anonymkode: 73b2b...958

Skrevet

Mange har helt tydelig fordommer mot privatskoler og «privatskolebarn». Jeg har selv gått på privatskole, og skal ærlig innrømme at jeg har fordommer mot feks Steinerskolen. Det er rett og slett basert på uvitenhet, og inntrykk basert på noen få enkeltpersoner jeg kjente som ungdom som gikk der. 

Det er trolig enda større forskjeller mellom ulike privatskoler som det er mellom offentlige skoler. Både mellom ulike skoler i hver kategori (montesorri, kristne, steiner, internasjonale osv), og mellom skoler som på papiret burde være tilsvarende.

Vi har valgt privat barne- og ungdomsskole for våre barn. Det satt i utgangspunktet litt langt inne å ikke velge nærskolen. Det hadde åpenbart vært mest praktisk, både i forhold til skolevei og å ha flere venner i nærmiljøet. Men, vår nærskole er stor og har et veldig dårlig rykte. Vi har god kjennskap til en av privatskolene i byen vi bor, og den har et godt rykte. Både sosialt og faglig. Skolen er også en del mindre (25 elever pr trinn), og de har to lærere + assistent i alle fag. Vi er veldig fornøyd med valget vi tok. Elevmassen er veldig variert, både mtp etnisitet og «sosiale lag». Det har i løpet av de årene vi har hatt barn på skolen kun vært en i klassen til den ene som har sluttet, og det var pga flytting.

Våre barn har venner over hele byen, og det byr så klart på noen utfordringer av og til. Men stort sett går det veldig greit, og alle er innstilt på å bidra for at barna skal omgås også utenom skoletid. 

Utover det har vi fokus på at barna også skal ha et lokalt nettverk, og har derfor vært pådriver for at de skal være med i det lokale idrettslaget. På den måten har de fått venner her vi bor også, i tillegg til vennskap fra barnehagen som vi også har holdt ved like. 

Anonymkode: 734f5...8a4

• Liker 1
Skrevet

Ja, og det skal de. De skal på internasjonal skole, lære bedre språk og ha mer kontakt med lærerne sine

Anonymkode: 5abb1...d3b

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke veldig dyrt med privatskole da. 
Jeg gikk selv på privatskole, sønnen min gjør ikke det. Hadde vi følt behovet, kunne han godt gjort det.
De kristne koster rundt 1000kr i måneden, og den internasjonale skolen som er her koster ikke mye mer en full barnehageplass😉

Du skal rimelig dårlig økonomi hvis du ikke har muligheten til å la barnet gå på privatskole.

Anonymkode: 34e57...e3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 12/28/2020 at 11:16 PM, AnonymBruker said:

Selv gikk jeg på vanlig skole i Bergen til og med 3 klasse gymnas. Etter noen år på universitetet forvillet jeg meg inn på en ivy league skole (de beste i verden) for å ta en MBA. Og jeg var SJOKKERT over hvor mye jeg aldri hadde lært som andre i klassen klaget over at de måtte «oppfriske» (for meg var det ingen oppfriskning, det var fullstendig nytt materiale). Eksempel, det ble antatt at alle kunne «grunnleggende statistikk» inkludret hva en haug greske tegn betydde, og professoren la til grunn at alle hadde inngående kjennskap til for eksempel «poisson fordeling». Det hadde de fleste. Unntatt meg da. Som til og med hadde matte som fordypningsfag i Bergen. Jeg følte meg rett og slett litt uutdannet i forhold til medelevene mine. 

Anonymkode: e6b1b...bd6

Dette betyr jo ikke at kvaliteten på studiene dine i Norge var dårlig. Det du beskriver der er ting du lærer første semester på flere norske studier, blant annet økonomi. At du har vært litt uheldig med din bakgrunn betyr ikke at norsk utdanning har lav kvalitet. 

Jeg har opplevd noe lignende, men i Norge, og på et mye høyere nivå. Opplevde at det var et veldig stort kunnskapsgap mellom masterkurs og PhD-kurs. Stipendiatene som hadde master fra samme universitet slet ikke like mye, fordi fagene naturlig nok var lagt opp etter hva deres masterstudenter hadde i bakgrunnskunnskap. Det betyr ikke at min bakgrunn var dårlig eller at kompetansen min totalt sett var lavere. 

Kjører man ikke fullstendig integrerte løp må man regne med at det av og til blir litt overlapp, og av og til blir noen store gap man må jobbe hardt med å tette. 

Anonymkode: d1f4e...de5

AnonymBruker
Skrevet
On 12/28/2020 at 10:23 PM, AnonymBruker said:

Jeg og mannen gjorde det. Våre barn går på privatskole.  En venninne syns dette er veldig sløsing av penger. Hun mener at våre kommunale skoler har gode nok lærere. Vi tenker at det er mulig at det er noen flinke lærere, men på privatskole får barna mer tid med læreren, bedre oppfølging, og bedre resultater og går ut med toppkarakterer hvert år. Barna våre elsker å gå på skole. De gleder seg hver dag til å gå på skolen, og er veldig pliktoppfyllende. De kommer glade hjem. Det er ikke mobbing. De er maks 12 stk. i klassen. 

Hvis du hadde råd, hadde du latt barna dine gå på privatskole? 

Anonymkode: 9f0e0...c2b

Jeg gjorde det på vgs. Gikk på en internatskole. Det var en positiv opplevelse. En god inngang til voksenlivet. Vi er enige om å oppmuntre barnet til å søke på slike skoler også, når det kommer i den alderen. Har vurdert privat grunnskole også, men ikke gjort det av ulike grunner. 

Anonymkode: 26220...71b

• Liker 1
Skrevet
On 12/28/2020 at 10:32 PM, Frøyamor said:

Det sier seg selv at en klasse med feks 12 elever, er bedre enn en med 32. 

Ikke nødvendigvis. Mye avhenger av læreren. Vi var veldig få i klassen, men når læreren ikke burde ha undervist i det hele tatt var det forferdelig dårlig kvalitet på undervisningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere tenkt på at hvis dere trekker ungene ut av offentlig skole så tar dere med dere resurser og engasjement som ellers kunne vært brukt der? 

Jeg er kjempeuenig i privatskole. Jeg syns man skal jobbe for å få den offentlige like " bra" eventuelt. 

Anonymkode: d6039...8f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har dere tenkt på at hvis dere trekker ungene ut av offentlig skole så tar dere med dere resurser og engasjement som ellers kunne vært brukt der? 

Jeg er kjempeuenig i privatskole. Jeg syns man skal jobbe for å få den offentlige like " bra" eventuelt. 

Anonymkode: d6039...8f8

Ja, du har rett i det du sier, det blir på en måte  "brain drain". Men så får man velge om man vil være politisk ukorrekt og heller satse på egne unger enn å tenke felleskapet 😆

Er det noen gode privatskoler (grunnskole) å anbefale i Oslo? 

Anonymkode: 50134...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Mine skal gå på offentlig. Jeg gikk på en veldig dårlig offentlig grunnskole, helt grusom var den faktisk, men det bygde virkelig karakter! Virkelige gode år, der jeg har lært mye om meg selv!

Anonymkode: 981ac...cd7

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn. Hvor eldste går på offentlig ungdomsskole og yngste på privat ungdomsskole.

For eldste er offentlig perfekt, for yngste er privat.

Yngste har gått 7år på offentlig. Siste 2årene var fyllt av MYE skolefravær og ett barn som virkelig misstrivdes på skolen. Mye krangling osv osv. Liten klasse på 17elever.

Hun begynte på privatskole, hvor hun må ta buss i 45min hver vei, så lang reisevei. Og de er nå 30elever i klassen.

Dog er eneste fraværet de dagene hun har vært skikkelig sjuk. Hun stortrives på skolen.

Miljøet er fantastisk jeg ser at den privat vs offentlige der eldste går, så er det faglig høyere forventinger på den private.

Mitt barn valgte i stor grad selv å søke på privat, da en veninne fra fritidsaktivitet hadde søkt der.

At voksne folk her inne kan si at de blir drittunger, snobbete osv osv, sier vel kanskje mer omm dere enn om privatskolebarna 😛😂😂

Vi angrer ikke, ei heller gjør barnet. 😊 Hun har hele veien og få hele veien, bestemme selv siden hun har såpass lang reisevei vs offentlig skole som er 8min med buss. Men hun stortrives, så da er det supert.

Privatskole er ikke d samme som i USA. Så vil ikke påstå det er så grådig dyrt. 🤔 Er 1500kr i året. At ikke flere går der, hvertfall i Bergen, går på at det er ikke plass. De har 30 elever pr klasse og det er 3 klasser pr trinn. Ventelisten er lang og folk har hatt alle barna sine der og vært veldig fornøyd.

Anonymkode: 272ec...f80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva koster privat skole egentlig? 
har en 3 åring så har ikke tenkt så langt enda, men mannen er fra et land hvor privatskole er veldig vanlig, så han vil veldig gjerne at vi skal velge det. Jeg synes hun burde gå på nærskolen så hun har vennene sine i nærheten. Kjenner ei jente som gikk på privatskole og hun slet veldig med det sosiale hjemme, for hun kjente ingen. 

Anonymkode: d636b...c73

Skrevet
Frøyamor skrev (På 28.12.2020 den 22.28):

100% ja, vår eldste gjør det. Den offentlige skolen i Norge er elendig, venstrevridde lærere og pensum. Og ikke minst ALT FOR MYE SKJERM! En 1.klassing trenger IKKE iPad. 

Håper det kommer skoler som ikke bruker skjerm i det hele tatt eller minimalt. Barn og unge bruker nokk skjerm hjemme, om de ikke i tillegg skal måtte gjøre det på skolen  

Min nevø går på privatskole og der gjøres nesten alt via iPad eller pc/laptop. Helt siden 1. klasse. 
Så kommer vel litt an på privatskolen isåfall

Skrevet

Her jeg bor er det flere privatskoler, noen kristne, noen alternative, og en internasjonal.  Ingen av dem er spesielt dyre, så de aller fleste har råd til å velge det.  Svært mange av skolene,  tar inn barn som ikke har tilpasset seg offentlig skole,  så det er en del barn med atferdsproblemer der også. De gjør det IKKE bedre på nasjonale prøver enn de offentlige skolene i denne byen.  Jeg ville ikke sendt mine egne barn på privatskole, av den enkle grunn at de ofte blir outsidere i nabolaget. 

Offentlige skoler i vår by, har rundt 20- 25 elever i klassen +-, og har gjerne to lærere i klassen og en assistent. 

Det er ikke en fordel å ha bare 12 elever klassen kontra 22, da det kan være vanskelig å finne noen som matcher deg jo færre det er.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva koster privat skole egentlig? 
har en 3 åring så har ikke tenkt så langt enda, men mannen er fra et land hvor privatskole er veldig vanlig, så han vil veldig gjerne at vi skal velge det. Jeg synes hun burde gå på nærskolen så hun har vennene sine i nærheten. Kjenner ei jente som gikk på privatskole og hun slet veldig med det sosiale hjemme, for hun kjente ingen. 

Anonymkode: d636b...c73

Ca 1500kr i mnd 😊

På min tennårings skole, inkl det 3 klasseturer, en til Polen og Tyskland i 10.klasse.

Samt ipad, som de får beholde.

Så sånn totalt sett betaler man vel 0 for skolen nesten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har to barn. Hvor eldste går på offentlig ungdomsskole og yngste på privat ungdomsskole.

For eldste er offentlig perfekt, for yngste er privat.

Yngste har gått 7år på offentlig. Siste 2årene var fyllt av MYE skolefravær og ett barn som virkelig misstrivdes på skolen. Mye krangling osv osv. Liten klasse på 17elever.

Hun begynte på privatskole, hvor hun må ta buss i 45min hver vei, så lang reisevei. Og de er nå 30elever i klassen.

Dog er eneste fraværet de dagene hun har vært skikkelig sjuk. Hun stortrives på skolen.

Miljøet er fantastisk jeg ser at den privat vs offentlige der eldste går, så er det faglig høyere forventinger på den private.

Mitt barn valgte i stor grad selv å søke på privat, da en veninne fra fritidsaktivitet hadde søkt der.

At voksne folk her inne kan si at de blir drittunger, snobbete osv osv, sier vel kanskje mer omm dere enn om privatskolebarna 😛😂😂

Vi angrer ikke, ei heller gjør barnet. 😊 Hun har hele veien og få hele veien, bestemme selv siden hun har såpass lang reisevei vs offentlig skole som er 8min med buss. Men hun stortrives, så da er det supert.

Privatskole er ikke d samme som i USA. Så vil ikke påstå det er så grådig dyrt. 🤔 Er 1500kr i året. At ikke flere går der, hvertfall i Bergen, går på at det er ikke plass. De har 30 elever pr klasse og det er 3 klasser pr trinn. Ventelisten er lang og folk har hatt alle barna sine der og vært veldig fornøyd.

Hvilken privatkole i Bergen? Bor der selv og er ute etter en god privatskole 🙂

Anonymkode: 668ef...704

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvilken privatkole i Bergen? Bor der selv og er ute etter en god privatskole 🙂

Anonymkode: 668ef...704

Danielsen som ligger i sentrum.

Den på Sotra og Knarvik vet jeg ingenting om. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...