Gå til innhold

Hvis du hadde råd, hadde dine barn gått på privatskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, ingen grunn til det. Jobber i psykisk helsevern og det at mange privatskoler blir en form for spesialskoler hvor barn med ekstra behov for ikke passer inn i vanlig skole samles. Mye utfordringer med mobbing på flere av skolene. Norske elevers prestasjoner påvirkes først og fremst av foreldrenes bakgrunn, uavhengig av skolen de går på. 

Anonymkode: cb6c5...1c3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ene barnet mitt gikk på privatskole på ungdomsskolen og videregående. Men hun startet der, grunnet mobbing i den offentlige skolen. På den private videregående skolen, måtte man ha 5 i snitt for å komme inn. Så der gikk det ikke barna som slet. Det var mer varierende på ungdomsskolen. Men fikk inntrykk av at flertallet slet med noe der.

Mens for sønnen min som har Asperger, så er det beste for han offentlig skole, og der er vi utrolig glade for at de er veldig mange elever. Han går nå på ungdomsskolen, og der går han i en gruppe med 4 andre, og de har han vært venner med siden 1. klasse, og en av de er bestekompisen hans. Så han elsker skolen. 

Jeg har pratet med både privatskolene, BUP og PPT om hvordan tilbudet ville vært på privatskole, men det hadde vært mye dårligere

Anonymkode: 9b553...82b

• Liker 1
Skrevet

Ja. Vi vurderer det ihvertfall sterkt, hovedsakelig så hun får lært seg engelsk. Tenker internasjonal skole og også barnehage. Vet også av en utrolig god kostskole, men det får hun velge selv om hun er interessert i (den er derimot svinedyr, mener det er flere hundre tusen i året).

Anonymkode: 6c2b7...5d3

Skrevet

Jepp, de er bedre skoler. Hadde også betalt mer for helse, idrett, hobbyer osv til barna mine. De ville fått eksperimentert med mange interesser slik at de kunne finne ut hva de ville gjøre i livet senere. Det er mye mer lovende fremtid til barn som får utforsket og prøvd seg frem, mot de som ikke får ta noen gitartimer en gang fordi foreldrene ikke vil bruke penger på det 

Anonymkode: 0130a...193

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at i Norge så er det ikke kultur for det. Det er ikke lagt opp til det på måten det er i andre land der "alle" går på privatskole. Så jeg tenker med en gang at disse ungene kommer til å bli privilegerte drittunger, om jeg skal være ærlig. Jeg selv gikk på privat yrkesskoler  og skulle ønske jeg heller gikk på de statlige, for de er mer anerkjente uansett. Jeg betalte for å komme meg inn, de som gikk statlig tok opptaksprøve. Føler meg teit i ettertid. 

Anonymkode: 4c6aa...09f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet ikke om jeg hadde gjort det i Bergen, der jeg er fra, ettersom de private skolene der ikke har noe bedre rykte enn de offentlige. Men vi bor i utlandet og det er ingen tvil om at mine unger skal gå på privat skole her. 

Selv gikk jeg på vanlig skole i Bergen til og med 3 klasse gymnas. Etter noen år på universitetet forvillet jeg meg inn på en ivy league skole (de beste i verden) for å ta en MBA. Og jeg var SJOKKERT over hvor mye jeg aldri hadde lært som andre i klassen klaget over at de måtte «oppfriske» (for meg var det ingen oppfriskning, det var fullstendig nytt materiale). Eksempel, det ble antatt at alle kunne «grunnleggende statistikk» inkludret hva en haug greske tegn betydde, og professoren la til grunn at alle hadde inngående kjennskap til for eksempel «poisson fordeling». Det hadde de fleste. Unntatt meg da. Som til og med hadde matte som fordypningsfag i Bergen. Jeg følte meg rett og slett litt uutdannet i forhold til medelevene mine. 

Skolesystemet vårt er gratis, og det er bra. Men det kommer selvfølgelig med noen ulemper. Og en av dem er at skolene våre rett og slett ikke kan konkurrere internasjonalt lengre 🤷‍♀️ Men, vi vil jo også at barna skal vokse opp med norske verdier og et mangfold i klassen (ikke bare medelever med masse penger). Så hva gjør man egentlig?

Anonymkode: e6b1b...bd6

Følte meg like "dum" som deg da jeg kom til utlandet og det var forventet at jeg kunne mer enn vi hadde lært på videregående. Dessverre er kunnskapsnivået lavere i Norge, dels fordi den norske barneskolen vektlegger lek og moro fremfor læring. I andre land starter skolestrukturen langt tidligere, i Norge skal ungene lære å sitte rolig veden pult når de er 6 år. I barnehagen er det fri flyt og kos og lek og moro. Klart det er tøft å få hverdagen snudd for ungene. 

Jeg har selv hatt begge barna på privatskole, og angrer ikke. Ulempene er selvsagt ikke venner i nærmiljøet, men det visste jeg og kjørte ungene til og fra. Fordeler og ulemper med alt. 

Anonymkode: 121bd...be7

• Liker 1
Skrevet

Nei. Vi valgte bevist å bosette oss et sted med en god nærskole med små klasser. De sosiale miljøet barna får når alle bor i gang- sykkelavstand fra hverandre er ubetalelig. Det gir også oss voksne mer tid til å følge opp viktigere ting, som ene barnet vårt som er evnerikt, i stedet for å bruke tid på kjøring til venner. Er ikke mange her som velger nærmeste privatskole for den lever ikke opp til samme standard som nærskolen. 

Anonymkode: 1b91d...a65

• Liker 1
Skrevet

Selv gikk jeg på vanlig skole i Bergen til og med 3 klasse gymnas. Etter noen år på universitetet forvillet jeg meg inn på en ivy league skole (de beste i verden) for å ta en MBA. Og jeg var SJOKKERT over hvor mye jeg aldri hadde lært som andre i klassen klaget over at de måtte «oppfriske» (for meg var det ingen oppfriskning, det var fullstendig nytt materiale). Eksempel, det ble antatt at alle kunne «grunnleggende statistikk» inkludret hva en haug greske tegn betydde, og professoren la til grunn at alle hadde inngående kjennskap til for eksempel «poisson fordeling». Det hadde de fleste. Unntatt meg da. Som til og med hadde matte som fordypningsfag i Bergen. Jeg følte meg rett og slett litt uutdannet i forhold til medelevene mine. 

Skolesystemet vårt er gratis, og det er bra. Men det kommer selvfølgelig med noen ulemper. Og en av dem er at skolene våre rett og slett ikke kan konkurrere internasjonalt lengre 🤷‍♀️ 

Anonymkode: e6b1b...bd6

Dette har ingenting med offentlig vs privatskole å gjøre. Det har med læreplaner å gjøre. 

Ja, en del land lærer mer "avansert" matematikk tidligere, men all den tid at det bare finnes så og så mange timer i døgnet, så har vi lært andre ting på skolen som de ikke har lært. 

En del land deler elevene tidligere enn oss (hos oss er jo alle samlet i 10 år, og første på vgs er likt for alle på studspes), hvor de freks kan dele gruppen inn i "vanskelig" og "lett" matematikk mye tidligere.  Eller velge fagkrets vesentlig tidligere enn ved 16årsalderen. Og dette kan man jo diskutere om hvor bra/dårlig er. 

Men det har ingenting med offentlig vs privatskole å gjøre. (Statistikken du refererer til hadde du vært borti om du hadde hatt grunnleggende statistikk, et startemne i matematikken på universitetet- og garantert anbefalt forkursemne til mba. 

Hadde du rotet deg borti master i kjemi hadde du møtt tilsvarende forventinger. Det har ikke noe med det norske skolesystemet å gjøre, men det faktum at du begynte rett på en master uten de forventa forkunnskapene)

Dette ble et langt svar. Men ditt innlegg var helt fascinerende irrelevant til debatten. 

Anonymkode: a329f...cc0

• Liker 7
Skrevet

De internasjonale skolene gjør det bra på nasjonale prøver, og utmerker seg (naturlig nok) særlig i engelsk. 

Men i totalen scorer ikke private skoler veldig mye bedre enn gode skoler generelt. I Oslo har de fleste ressurssterke foreldre barna sin i offentlige skoler, i vest og sentrum vest. Disse scorer høyest på tvers av fag. 

Skolekretsen du velger er langt mer avgjørende enn om du velger privat.

Anonymkode: f5af5...fd0

Jeg har råd til privatskole, men det er langt derfra og til å ha råd til å flytte til Oslo, spesielt Oslo vest.

Mener du bråket og uroen på skolen er pga flerkulturelle barn?  Forventet du at privat skoler skal kun ha etnisk hvitte nordmenn?

Anonymkode: 08c31...f3a

I klassen på privatskolen til mitt barn er det barn fra 10 forskjellige nasjonaliteter (på 15 barn), så nei. Men ingen av dem er barn av analfabeter fra Afghanistan eller er fra en 9-barns familie fra Somalia. Det er forholdsvis ressurssterke foreldre som har tatt et aktivt valg om hvilken utdannelse de ønsker at barna skal få.

Anonymkode: ba9d5...20f

• Liker 3
Skrevet

Nei, ikke i Norge. Nærskolen er her er svært bra. Det er viktig å være en del av lokalmiljøet. I tillegg er privatskolen en plass for barn som ikke fungerer i offentlig skole. I utlandet er det en annen sak. 

Anonymkode: 4791f...50d

• Liker 1
Skrevet

Har ikke skolebarn enda, men vi bor i et område nå som er kjent for å ha gode offentlige skoler. Nå snakker vi litt om å flytte til hjembyen, og problemet der er at det ikke er gode nærskoler i de områdene vi ønsker å bo i. Flytter vi til hjembyen blir det mest sannsynlig privatskole. 

Anonymkode: 4c035...1d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En bydel i Kristiansand.

Anonymkode: 2652a...f4a

Hvilken? 😅

Anonymkode: 4c035...1d7

Skrevet

Hei!

Er det noen privat grunnskole i Oslo noen her vil anbefale da? Har noen her erfaring med den internasjonale skolen i Bærum, er den så bra som alle skal ha det til?

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ingen grunn til det. Jobber i psykisk helsevern og det at mange privatskoler blir en form for spesialskoler hvor barn med ekstra behov for ikke passer inn i vanlig skole samles. Mye utfordringer med mobbing på flere av skolene. Norske elevers prestasjoner påvirkes først og fremst av foreldrenes bakgrunn, uavhengig av skolen de går på. 

Anonymkode: cb6c5...1c3

Jeg jobber innenfor skolesektoren, og har samme opplevelse. For de offentlige skoleeierne har man en skoleeier man kan forholde seg til når ting går skeis. Det har man i teorien også for privatskoler/friskoler, men det er gjerne et lite styre som hverken har god forståelse for loven eller noe særlig gjennomføringskraft. Utrolig frustrerende å jobbe med. Når det er sagt så er det mange elever som trives veldig godt på privatskoler. 

Anonymkode: 230bb...3da

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg er veldig fornøyd med den lokale barneskolen. 

Skrevet
whookanova skrev (10 timer siden):

Nei, det hadde jeg ikke gjort! Min opplevelse av folk som har gått på privat skole på barne og ungdomstrinn, og kommer inn på vanlig vgs, er at de er litt sære... blir liksom ikke vanlig sosialisert med gjevnaldrende..

Det er sant at de kanskje lærer mer, men når det kommer til det sosiale og veien videre er dette faktisk like viktig!

Hvilke privatskoler tenker du på? Hvordan blir man ikke vanlig sosialisert på en privatskole vs en offentlig skole? Steinerskolen og Montesorri er kanskje for litt alternative mennesker og livssyn, og de internasjonale som koster hundrevis av tusen pr år har også et noget snevert klientell, men andre skoler er like diverse som offentlige, med unntak av at det er færre ressurssvake familier som sender barna på privatskole.

Anonymkode: 668ef...704

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilke privatskoler tenker du på? Hvordan blir man ikke vanlig sosialisert på en privatskole vs en offentlig skole? Steinerskolen og Montesorri er kanskje for litt alternative mennesker og livssyn, og de internasjonale som koster hundrevis av tusen pr år har også et noget snevert klientell, men andre skoler er like diverse som offentlige, med unntak av at det er færre ressurssvake familier som sender barna på privatskole.

Anonymkode: 668ef...704

Jeg tror man blir mindre sosialisert på en privatskole kontra en offentlig skole fordi at privatskoler som oftest har svært færre elever, og mindre klasser - de er ikke like mange plasser så slik forblir det. Det vil derfor være mer vanskelig for barna og få et godt nettverk, rett og slett fordi det er for få elever.  Da mister man viktig sosialisering som er viktig for senere liv og studier. Og det er mye enklere for barna å passe inn på idretten da de allerede kjenner mange fra samme område i og med at de aller fleste velger offentlige skoler.

Har ikke barn enda selv, så har derfor ingen erfaring fra barn selv, men når jeg gikk på vgs kom jeg i klasse med et par som hadde gått på privatskole på barne og ungdomstrinnet og de var annerledes. De hadde liksom fått det i hodet at de var bedre enn andre barn på offentlig skole, og inmari høye på pæra, pluss null sosiale antenner - dette tror jeg skyldes for få elever og for mye oppmerksomhet av lærere. Man er ikke bedre bare fordi man går på privatskole....

• Liker 1
Skrevet

Skolesystemet i Norge er lagt opp slikt at det er få incentiver til å ha barna på privatskoler. Privatskolene må være spesialiserte for å eksistere, er begrenset i antall og er uansett ikke dyre nok til at de skaper noen form for elite. I England og Frankrike er situasjonen helt annerledes - hos førstnevnte er privatskole et godt valg for å sikre gode muligheter lenger ut i skoleløpet. Slik er det ikke i Oslo.

Jeg gikk på offentlige (gode) skoler på Oslo vest, og en sentrumsskole for videregående. Der er de mest etterspurte videregående skolene alle offentlige skoler. Mange i mine parallellklasser var barn av Norges rikeste familier. Internasjonalt er det jo en sjeldenhet at landets rikeste alle går på offentlig skole, men det er jo tilfelle i Norge.

Skillet går mer mellom de ulike bydelene, der det koster å etablere seg i ressurssterke nabolag. Ikke minst i kostnadene til fritidsaktiviteter. Når de fleste benytter seg av offentlig skole, skapes skillet heller andre steder. 

Senere i utdanningsløpet kunne jeg godt betalt for at mine barn kunnet utdannet seg i utlandet. Kvalitetsforskjellen på skoler i England, Tyskland, Frankrike, USA og Norge er større når du kommer til høyere utdannelse. Men det er jo kostnadene også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...