Gå til innhold

Er det mattyper du har kuttet ut med vilje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned 20kg til nå gjennom kaloritelling. I starten koste jeg meg 1-2 ganger i uken med godteri, is eller andre typer snacks. Men når jeg kom 5kg unna vektmålet mitt kuttet jeg ut all snacks, som ender med at jeg plutselig en dag spiser alt for mye :( 

Er dette bare meg? Å er det mulig å legge inn is eller sjokolade så lenge det går inni kalori budsjettet? Hva tror dere kan funke? 

Har brukt over 6 mnd på de siste kiloene som ikke har rikket seg😅

Anonymkode: e4425...2e9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste får et ustyrlig sug når de kutter ut noe de liker.

Det som får deg til å holde kaloribudsjettet over tid, er det som funker for deg

Selv har jeg formelt kuttet ut lettprodukter/diettprodukter/slankemat. I praksis spiser jeg ikke lenger is, potetgull og smågodt.

Anonymkode: a87ce...aab

Skrevet

Så lenge det passer inn i kalori-budjsettet kan du i realiteten spise hva enn du vil hver dag :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kuttet ut søt "mat" som godteri, kaker, snacks o.l. (bortsett fra i spesielle situasjoner som bursdagsselskaper). For meg fungerer det mye bedre enn å kunne spise én dag i uka. Jeg spiser heller ikke "sunn snacks" eller kalorifattige godterierstatninger. Etter en stund koster det meg ingenting å takke nei, og jeg fungerer altså mye bedre uten søtsakene. Jeg spiser ordentlig mat som jeg liker, med gode næringsstoffer og ikke kjipe erstatningsprodukter.

Så lenge du holder deg innenfor kaloribehovet ditt, kan du vel spise hva som helst om målet er å gå ned (selv om kroppen helst bør få mat full av gode næringsstoffer). Jeg synes det er enklest dersom jeg da kutter ut det veldig søte (eller komboen søtt-fett).

Anonymkode: fb35d...4d4

Skrevet

Når jeg leser i dette forumet, slår det meg veldig hvor forskjellig jeg er fra de som sliter med vektproblemer.

Jeg er godt oppe i 40-årene, og har alltid hatt en sunn vekt. Jeg skjønner nå at jeg kan takke Gud og alle mulige slags guddommeligheter, for jeg har et totalt annet forhold til mat enn nesten alle som skriver her. Og derfor er det også helt naturlig, lett og normalt for meg å holde vekta.

Noen av forskjellene er:

- Jeg er ikke særlig glad i sukker, og hvis jeg for eksempel spiser litt kake, føler jeg meg uggen etterpå. Sukkerinntaket mitt er derfor ytterst minimalt

- Jeg har ikke dette merkelige skillet mellom "mat" og "kos" som mange her har. Og for å være helt ærlig, er maten mange av dere spiser helt grusomt begredelig, og noe jeg aldri i livet kunne levd på. Så full kudos for at dere klarer å holde på sånn. Det må kreve en helt ufattelig selvdisiplin! Hadde jeg skulle spist noen av de triste, kalorifattige måltidene dere beskriver, ville sikkert jeg også fått lyst til å springe til bensinstasjonen for å kjøpe sjokolade

- Ref. forrige punkt: Jeg er helt stum av beundring for overvektige på slankekur, for sånn som dere lever, er noe jeg ALDRI kunne klart. Overvektige på slankekur har skyhøyt mer disiplin enn oss andre

- Jeg koser meg med maten. Hver gang. Det kan være egg og bacon, eller byggrynssalat med kål, eller italiensk håndverkspizza, eller ertesuppe, eller lammestek med fløtegratinerte poteter, eller vegansk linsesuppe, eller pasta med tomatsaus. Eller tradisjonell ribbe med surkål, eller vellagrede oster, eller klementiner. Variasjon og hjemmelagede måltider er best

- Jeg spiser to ganger hver dag (lunsj og middag), og jeg koser meg som sagt med det, for jeg spiser bare god mat. ALLTID. Jeg har aldri "skeiet ut" eller "unnet meg", eller noen av de andre begrepene dere opererer med. Måltidene er dagens store høydepunkter. (Eller kanskje dere mener at jeg "skeier ut" de to gangene per dag jeg spiser? - Aner ikke.) Men jeg spiser som sagt god mat, som er tilfredsstillende og som inneholder nok fett og har nok kaloritetthet til å smake maksimalt bra og til å gjøre meg mett

- Jeg spiser alltid mest mulig hel mat, ettersom jeg mener at det er det som er best for kroppen. Lettprodukter, fettfattig kost, erstatningsprodukter, kunstige søtningsmidler, alt av industriprodukter, og ellers alt det andre som blir snakket fram som bra i dette forumet, skyr jeg som pesten

- Jeg er velsignet med en svært velfungerende appetittregulering. Når jeg er mett, er jeg mett, og da klarer jeg virkelig ikke å spise mer

- Jeg drikker aldri kalorier (eller drikker med kunstige søtstoffer). Det er bare vann og svart kaffe, og av og til øl/vin, som gjelder. (Sånn i mitt stille sinn tenker jeg av og til at et første skritt på veien for overvektige bør være å slutte med alskens brus, energidrikker, juice, saft og kaffedrikker, og heller gå over til vann). Det er en forferdelig uvane dette med å kjøpe alsksens drikke på butikken. En fullstendig unødvendig utgift er det også

- De gangene jeg har spist et spesielt fettholdig måltid (som ribbe på julaften, f.eks.), varer mettheten veldig lenge, sånn at jeg ikke klarer å spise noe særlig før etter minst et døgn

Anonymkode: 858e1...e99

• Liker 4
Skrevet

Så ja, for å svare på spørsmålet: Lettprodukter, industrimat, kunstige søtningsstoffer og kaloriholdig drikke. Mye av dette er roten til alt ondt og utgjør dessuten selve kjernen i mye av overvektsproblematikken, mener nå jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker som så at alt som kommer fra gården, havet, fjellet og skogen er sunt. 

Så smør, fløte, ost, koteletter, biff, grønnsaker, fisk, skalldyr, sopp, vilt og bær, er det vi må spise mer av.

Det som kommer fra fabrikker som har endret disse fantastiske råvarene i stor grad, som for eksempel frossenpizza, pulversupper, frokostblandinger, tubeost, yoghurt med smakstilsetninger, margarin, lettprodukter og søtningsstoffer, er direkte skadelig.

Spis maten mest mulig som den er fra gård/skog/fjell/hav, synes nå jeg. Og spis mat som gjør deg mett. Dermed holder du deg slank.

Og for all del - spis MAT! Og ikke snop, potetgull og alt det som de overvektige driver med. Tenk over hva kroppen din vil ha.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker som så at alt som kommer fra gården, havet, fjellet og skogen er sunt. 

Så smør, fløte, ost, koteletter, biff, grønnsaker, fisk, skalldyr, sopp, vilt og bær, er det vi må spise mer av.

Det som kommer fra fabrikker som har endret disse fantastiske råvarene i stor grad, som for eksempel frossenpizza, pulversupper, frokostblandinger, tubeost, yoghurt med smakstilsetninger, margarin, lettprodukter og søtningsstoffer, er direkte skadelig.

Spis maten mest mulig som den er fra gård/skog/fjell/hav, synes nå jeg. Og spis mat som gjør deg mett. Dermed holder du deg slank.

Og for all del - spis MAT! Og ikke snop, potetgull og alt det som de overvektige driver med. Tenk over hva kroppen din vil ha.

Du tror smør, fløte og ost er ubearbeidede råvarer som kommer rett fra en gård, og dette kan man spise store mengder av når man vil ned i vekt? 😁

Anonymkode: 2ee9f...afd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du tror smør, fløte og ost er ubearbeidede råvarer som kommer rett fra en gård, og dette kan man spise store mengder av når man vil ned i vekt? 😁

Anonymkode: 2ee9f...afd

Man bør spise variert og balansert og passe mye.

Jeg vet selvfølgelig at produkter som smør, fløte og ost har vært innom meieri og blitt bearbeidet der, men poenget mitt er at den bearbeidingen de blir utsatt for er minimal, så dermed ligner det på den maten kroppen har blitt tilpasset å spise gjennom millioner av år med evolusjon, i motsetning til en rekke andre produkter man finner i butikken.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke spist godteri, brus eller chips på årevis, annet enn at jeg kan ta et-par biter sjokolade om det blir satt frem foran meg, eller jeg blir servert dessert på besøk. Uten at det gir meg noe lenger.

Jeg har brutt båndet at kos=snop, tv=snop. Jeg koser meg med et godt måltid, men da i form av lunsj eller middag. Så all spising begrenses til disse måltidene, og det har blitt en vane, så savner aldri noe om jeg sitter foran TVen

Jeg lager mat fra grunnen. Og er ikke redd for å bruke olje, kjøtt, smør, fløte, med mer. Men velger aldri ferdigretter fra frysedisken. 

Og jeg mener helt bestemt at en juksedag er det største tullet noen gang. Man holder på vanen, gleder seg til dagen, overspiser, så er suget tilbake igjen. Og plutselig tar man litt på søndag og, og så mandag, og så sprekker man helt. 

Må bare bemerke at jeg aldri har vært overvektig. Men var i ferd med å få en dårlig vane der jeg levde på fett og sukker, droppet måltider, gikk timer uten mat, overspiste, og jevnt over følte meg elendig. 

Anonymkode: e9148...c32

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

-Jeg er ikke særlig glad i sukker, og hvis jeg for eksempel spiser litt kake, føler jeg meg uggen etterpå. Sukkerinntaket mitt er derfor ytterst minimal

Det er ofte slike faktorer som henger sammen med overvekt. Man har mye cravings som ikke forsvinner når man spiser normal, god mat. Man kan spise luksusmat på resturant og bli mett, og fortsatt få et ekstremt søtsug når man kommer hjem og spiser 200g sjokolade og har kanskje lyst på mer. 

Enkelte er "heldige" i form av at sultsansen deres fungerer bra. De blir mette når de har spist nok, de blir uggne av å spise for mye dårlig mat. De har ikke cravings eller behov for å spise når de er mette. 

Jeg er slank, men jeg har ofte lyst å spise en hel sjokolade, selv når jeg har lagd god mat fra bunnen av. Jeg har mye og sterke cravings. Min løsning er å drikke mye te og forsøke holde meg selv opptatt med pc spill eller lignende. 

For meg handler det ikke om kos heller, det er ene og alene cravings og sug etter å spise mer. 

Anonymkode: f76a1...581

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enkelte er "heldige" i form av at sultsansen deres fungerer bra. De blir mette når de har spist nok, de blir uggne av å spise for mye dårlig mat. De har ikke cravings eller behov for å spise når de er mette. 

Anonymkode: f76a1...581

Dette er en evig løgn mange forteller seg selv.

Jeg var sukkeravhengig i flere år. Kunne spise 2*200gram sjokolade. Aldri en dag uten. Var det sjokolade eller sukker i hus så spiste jeg. Og hadde jeg ikke kjøpt inn var jeg villig til å gå/sykle langt for å kjøpe når cravingen traff. 

Kuttet til slutt tvert. Det var brutalt, vanskelig og vondt. Men avtok sakte. Tok nok minst 6 måneder før jeg aldri tenkte på sukker lenger. Etter to år tok jeg en bit her og der igjen, og takket ja til dessert igjen. Nå er jeg som personen du siterer. Du kan sette en skål med melkesjokolade (min gamle favoritt) foran meg, det vekker ingen interesse. Tar jeg likevel 2-3 biter blir jeg småkvalm. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er en evig løgn mange forteller seg selv.

Jeg var sukkeravhengig i flere år. Kunne spise 2*200gram sjokolade. Aldri en dag uten. Var det sjokolade eller sukker i hus så spiste jeg. Og hadde jeg ikke kjøpt inn var jeg villig til å gå/sykle langt for å kjøpe når cravingen traff. 

Kuttet til slutt tvert. Det var brutalt, vanskelig og vondt. Men avtok sakte. Tok nok minst 6 måneder før jeg aldri tenkte på sukker lenger. Etter to år tok jeg en bit her og der igjen, og takket ja til dessert igjen. Nå er jeg som personen du siterer. Du kan sette en skål med melkesjokolade (min gamle favoritt) foran meg, det vekker ingen interesse. Tar jeg likevel 2-3 biter blir jeg småkvalm. 

❤️ Det er nettopp dette jeg har forsøkt å formidle. Kanskje jeg er heldig - vet ikke, men sjokolade, snop, osv. gir meg ingen lykkefølelse overhodet, og det har aldri gjort det. Tvert imot gjør det at jeg etter en halvtimes tid føler meg litt uvel og kvalm. Jeg lar derfor stort sett være å spise noe særlig av det når jeg får det servert.

Et veldig godt måltid, derimot, enten det er med eller uten ost, fløte, og alt det som folk på slankekur mener er "forbudt", gir meg tilfredsstillelse, lykke og metthet. 

Jeg tror det er sunt å vende oppmerksomheten mot MAT, og glemme alt det de overvektige definerer som "kos". Kroppen trenger mat, men den trenger så definitivt ikke snop, snacks, brus eller McDonalds-måltider.

Hva fôrer dere bikkjene deres med, eller bilen? Og hva fôrer dere kroppen deres med? Sannsynligvis får både kjæledyr, husdyr og biler bedre drivstoff enn det dere gir til dere selv, og det er jo ikke spesielt bra.

• Liker 1
Skrevet

Alkoholikere blir (med rette) bedt om å slutte å drikke. Mens sukkeravhengige ikke får det samme rådet. Det er rart, synes jeg.

Og neida, jeg vil ikke sidestille de to, dette av veldig mange grunner (deriblant at sukkeravhengighet ikke er definert som "avhengighet" i medisinsk forstand), men jeg skjønner allikevel ikke den store aksepten for sukker i samfunnet, og at folk som føler at de må ha søtsmak for å kunne fungere i hverdagen, ikke blir tatt på alvor og hjulpet til å slutte med dette. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...