Gå til innhold

Ansvar for fjærning av naboens løv fra bjørkatre / fujahekker o.l . ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

For noen år sidan plantet naboen noen  bjørkatre / fujahekker   like inntil tomtegrensa, og trea vokste seg etterhvert 6-7 meters høye, med grener delvis over min terrasse.     Hver høst sørget vindrettning / sydvesten for at det meste av løvet ifra  trea havnet   over min terrasse,  altan  inngangpartiet , og det forsvant selvsagt  ikkje av seg selv.      Dessuten spres store mengder sevje fra mange løvtre   (inkl. bjørk)  som omdannes til grønske på tak, terrasser, plattinger, tettet takrenner  etc. og  må skures bort.    Høytrykksvasker  bør helst ikkje  nyttes   på treverk / terrasse  

Eit betydeleg arbeid gjekk med hver høst å få raket / fjærnet dette løvet som eg forøvri ikkje ansåg som mitt.    Mange trillebårer med løv vart raket saman, og fjærnet hver eneste høst til etterhvert stor forbannelse / irritasjon.     Oppmodet naboen om å fjærne trea, men møtte ingen forståelse, og vurderte en stund å tømme alt løvet foran naboens inngangparti.

Spørsmålet er hvem anser du for å ha ansvaret for fjærning av naboens løv. ?

Anser du det som umoralsk å tømme   oppsamlet løv tilbake til  eier av trea ( naboens inngangsparti) .    Det er tross alt naboens løv,og ikkje mitt løv.    

Burde det ikkje vera på sin plass med regressansvar  overfor  naboen til medgått tid  til fjærning av løvet. ?

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener greiner som går over på deres side kan fjernes, men sjekk opp i dette. Hbor langt unna tomtegrensa står treet? Løvet på din side er ditt ansvar.

Vi har akkurat fjernet trær som naboen fikk løv i innkjørselen fra. Skjønner de har forsøkt å få de fjernet i årevis før vi flyttet inn, men at de vi kjøpte huset av ikke ønsket dette. Vel, med trærne fjernet er naboens innkjørsel løvfri, og vi har fått bedre solforhold - herlig! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor like ved en lauvskog som strør masse løv utover min eiendom... Hvem skal rake?

Anonymkode: 9925c...a6b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor like ved en lauvskog som strør masse løv utover min eiendom... Hvem skal rake?

Dårlig sammenligning. Regner med at skogen var der da du flyttet inn.

Anonymkode: f3acf...d5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi bygde bolig på samme tid, og trea vart planta året etter innflytting.     Plantet selv bjørkatre, men til ingen sjenanse for naboer, men har klipt trea mye ned både i høyde og bredde, raker bort løvet hver høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snabeltann skrev (45 minutter siden):

Mener greiner som går over på deres side kan fjernes, men sjekk opp i dette. Hbor langt unna tomtegrensa står treet? Løvet på din side er ditt ansvar.

Vi har akkurat fjernet trær som naboen fikk løv i innkjørselen fra. Skjønner de har forsøkt å få de fjernet i årevis før vi flyttet inn, men at de vi kjøpte huset av ikke ønsket dette. Vel, med trærne fjernet er naboens innkjørsel løvfri, og vi har fått bedre solforhold - herlig! 

Ja, ein kan sage bort greiner som stikker over på nabotomta, og det er også regler for høyde på trea i forhold til plassering til nabogrense.     Trea skjermet også for utsikta når de stod i full blomst fra Mai-> Okt.     Trea står forøvri på tomtegrensa. 

Du hevder at løvet som ligger på min tomt er mitt ansvar, men når eg da velger å tømme løvet tilbake til eier av løvet så må det bli hans ansvar.      Trea står slik plassert at det meste av løvet havner hos meg,og ikkje hos naboen.

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (4 minutter siden):

Ja, ein kan sage bort greiner som stikker over på nabotomta, og det er også regler for høyde på trea i forhold til plassering til nabogrense.     Trea skjermet også for utsikta når de stod i full blomst fra Mai-> Okt.     Trea står forøvri på tomtegrensa. 

Står de på tomterensa er det som ekk  2 meter max 

Anonymkode: 869b6...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Står de på tomterensa er det som ekk  2 meter max 

Anonymkode: 869b6...602

Reglene er ikke absolutte. Ulempen et tre påfører naboen veies alltid opp mot hvilken nytte treet har for eieren. ... Med regelen om 1/3 av trehøyden kan du altså be naboen fjerne et tre som er tolv meter høyt hvis det står nærmere enn fire meter. Regelen står i nabolovens § 3.26. mai 2020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før, fikk jeg naboens visne blader fra bøkehekken i en haug utenfor inngangsdøren min om det blåste i riktig retning. 

Jeg tok bilde og postet på Facebook at han måtte komme og hente hekken sin, men han bare lo. 
Burde jeg føle meg krenket? 

Anonymkode: bdbf8...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der jeg bodde før, fikk jeg naboens visne blader fra bøkehekken i en haug utenfor inngangsdøren min om det blåste i riktig retning. 

Jeg tok bilde og postet på Facebook at han måtte komme og hente hekken sin, men han bare lo. 
Burde jeg føle meg krenket? 

Anonymkode: bdbf8...dfa

Ver og vind kan ein ikkje gjøre noe med.    Trer kan ein gjøre noe med.   Og ein kan  saktens oppmode eier av trærne å rake saman nedfallsløvet "før" det spres utovermed vinden  iden hensikt å begrense spredningen.   

Min oppfordring er å koste  /rake saman   løvet å tømme på egnet plass hos rettsmessig eier / naboen.  Evntl. plassere sekker m/ oppsamlet  løv foran inngangdøra / garasjedøra.       Løv tetter igenn  sluker, takrenner, og grønske  legge seg på tak ,hus vegger, terrasser m.v.              Mange steder gror landskapet  igjenn på grunn av endringer i klimaet ( milde vintrer) og noe må gjøres.   

Nei, du burde ikkje føle deg krenket, og det at naboen bare lo av det hele vitner om at vedkomende har lite mellom øra. 

Trær som  er til sjenanse for naboer burde ikkje vera igjennstand for nabokonflikter såfremt ein har fornuftige naboer.    Dersom naboen selv hadde tatt frem riven å raket saman løvet før det spres utover så hadde alt blitt så mye enklere.       

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at naboen din bør rakke og samle løv fra egne trær på din eiendom så lenge det er snakk om store mengder. 

Alternativt hiver du bare alt over gjerdet på hans side, så får naboen rydde opp på egen tomt.

Egentlig bør de trærne klippes, spesielt kan du klippe gren som er over på din eiendom.

Sjekk med kommunen hvilke regler gjelder slik at du ikke gjør noe galt ved å ta saken i dine hender med motorsag. 

Ta bilder og beskriv detaljert i henvendelsen til kommunen. 

Anonymkode: 88dc1...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tilbydd å rive de opp og plante hekk som ikke mister blader. Men da vil noen fortsatt måtte klippe de i høyden i ny og ne. 

Anonymkode: 9aa65...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener at naboen din bør rakke og samle løv fra egne trær på din eiendom så lenge det er snakk om store mengder. 

Alternativt hiver du bare alt over gjerdet på hans side, så får naboen rydde opp på egen tomt.

Egentlig bør de trærne klippes, spesielt kan du klippe gren som er over på din eiendom.

Sjekk med kommunen hvilke regler gjelder slik at du ikke gjør noe galt ved å ta saken i dine hender med motorsag. 

Ta bilder og beskriv detaljert i henvendelsen til kommunen. 

Det må du gjerne mene, men sånn er det ikke. En kan ikke kreve at naboen raker opp løv selv de er fra naboens trær. Ikke kan du gå til sak mot naboen med det heller.

Lag deg en kompost, TS, og sleng løvet der. Forøvrig er det fint å legge det i blomsterbed, det tar ugress samtidig som det gir næring.

Med terrassevasker/ terrasserenser så får du fint fjernet grønske fra terrassen, TS. Den skader ikke treverket selv om den er koblet til høytrykkspyleren.

Krangle med naboen på grunn av løv, er noe av de mest idiotiske nabokranglene som finnes.

Anonymkode: 21a4e...99a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det må du gjerne mene, men sånn er det ikke. En kan ikke kreve at naboen raker opp løv selv de er fra naboens trær. Ikke kan du gå til sak mot naboen med det heller.

Lag deg en kompost, TS, og sleng løvet der. Forøvrig er det fint å legge det i blomsterbed, det tar ugress samtidig som det gir næring.

Med terrassevasker/ terrasserenser så får du fint fjernet grønske fra terrassen, TS. Den skader ikke treverket selv om den er koblet til høytrykkspyleren.

Krangle med naboen på grunn av løv, er noe av de mest idiotiske nabokranglene som finnes.

Anonymkode: 21a4e...99a

Så TS skal finne seg i å gjøre mye unødvendig og irritere seg bare for å blidgjøre naboen? Det høres svært urimelig ut.

TS, stå på ditt.  Du har rett. Naboens trær må vekk hvis de er til sjenanse for deg og ut fra din beskrivelse er det klart tilfelle. Hvis naboen ikke skjønner det, så er det naboens problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...