Gå til innhold

Er det tidlige tegn på demens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør her, ikke for å få hjelp til å sette en diagnose  men dele erfaringer med andre som er pårørende i samme situasjon. 

Saken er den at min far begynner å glemme. Ganske mye. Han kan glemme det vi snakket om i går, og har vi avtalt noe må han sjekke mange ganger for å være sikker.

Blander noen ganger ord, må si noen ord før han finner det rette. 

Han har nok angst, og følelser han ikke har taklet ang dødsfall i slekten.

Er mer lettrørt, noen ganger er han i sine egne tanker. 

Noen som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: 3b104...79d

Skrevet

Kanskje på tide med et legebesøk? Fastlegen kan bruke enkle grep for å teste om demens og alzheimers

Anonymkode: a9445...fc7

• Liker 7
Skrevet

Jeg har alle disse symptomer og jeg er 34. 
Demens? 

Anonymkode: 930f5...f86

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje på tide med et legebesøk? Fastlegen kan bruke enkle grep for å teste om demens og alzheimers

Alzheimer er en type demens. 

Anonymkode: 2e8e2...ad7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har prøvd å si det flere ganger at han bør snakke med noen, men han sker bare at det går bra, og at han ikke trenger det. Er vanskelig og vondt og bare kunne se på uten å vite hvordan jeg kan hjelpe 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spør her, ikke for å få hjelp til å sette en diagnose  men dele erfaringer med andre som er pårørende i samme situasjon. 

Saken er den at min far begynner å glemme. Ganske mye. Han kan glemme det vi snakket om i går, og har vi avtalt noe må han sjekke mange ganger for å være sikker.

Blander noen ganger ord, må si noen ord før han finner det rette. 

Han har nok angst, og følelser han ikke har taklet ang dødsfall i slekten.

Er mer lettrørt, noen ganger er han i sine egne tanker. 

Noen som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: 3b104...79d

Jeg er pårørende til en person med demens (blandingsdemens vaskulær og alzheimers), og har også en ektemann som viser tegn på tidlig demens.

Jeg anbefaler deg sterkt å ta ham med til fastlegen for å ta noen tester.

Det er vanskelig for oss å se forskjell på normal glemsomhet, og glemsomhet som skyldes demens, og angst/depresjon kan være første tegn på alzheimers (sikkert andre demenstyper også) men dette finner fastlegen raskt ut av.
Tenk på det slik, hvis legen finner ut at det ikke er demens er det kjempebra, og hvis det er demens har dere tatt kontakt såpass tidlig at bremsende medisiner kanskje kan vurderes.

Anonymkode: 74fe1...83c

• Liker 1
Skrevet
Anonym-bruker skrev (3 minutter siden):

Har prøvd å si det flere ganger at han bør snakke med noen, men han sker bare at det går bra, og at han ikke trenger det. Er vanskelig og vondt og bare kunne se på uten å vite hvordan jeg kan hjelpe 

Du må bare fortsette å foreslå legebesøk, det går igjennom til slutt.

Hvis ikke er det en mulighet for deg å ta kontakt med fastlegen hans, be om en telefonkonsultasjon, og fremlegge bekymringen din.  (Det var det jeg måtte gjøre)
Da er legen orientert, og kan kalle inn til samtale/konsultasjon hvis h*n mener det er grunnlag for det.

• Liker 1
Skrevet

Min mor har brått blitt glemsk det siste 1,5 året. Jeg dro henne med meg til fastlegen hennes men fikk beskjed om at det ikke er noe fastlegen kan gjøre. Og så fikk jeg regelrett skjenn av legen for at jeg hadde drasset med meg moren min, og han sa at det var dårlig gjort av meg, og at moren min ikke hadde noe godt av å bli påminnet av andre at hun er blitt gammel og glemsk, og at det beste er å late som ingenting. 
Moren min klarer seg greit i hverdagen, men blir veldig surrete når hun er sliten. Nå i julen, med mange på besøk og bråkete barnebarn er hun blitt veldig ille. Det samme skjedde i fjor, men da hentet hun seg inn i igjen i januar, håper hun klarer det i år også. 

Anonymkode: 6e1c6...536

Skrevet

Det er mange som er glemsomme, gjerne mer i perioder med mye stress, men noe som kjennetegner demens, er at de glemmer hvordan man gjør ting som har vært en selvfølge for dem før, og ikke kjenner seg igjen på steder der de egentlig bør være lommekjent. Likegyldighet, manglende tiltakslyst og sterke humørsvingninger kan også være et tegn på demens.

Anonymkode: 39097...650

• Liker 2
Skrevet

Det må da være greit å ta med personen til legen og snakke om det, selv om det ikke er så mye man kan gjøre mht demens. Det finnes noen medisiner, men de har liten effekt. Er jo verdt å prøve uansett. 
Kanskje vil legen henvise til nevropsykolog som kan ta noen tester. 

Skrevet
Anonym-bruker skrev (1 time siden):

Moren min har også blitt veldig glemsk. Jeg har mistenkt demens i etpar år, men det er først i den siste tiden at det ikke lar seg skjule lenger at hun glemmer og surrer noe forferdelig. Hun blir også fort sint. 

Jeg tenker og ringe til fastlegen hennes og melde bekymring og be legen kalle henne inn. Tror neppe vi får henne med frivillig til lege for utredning for demens.

Det trenger ikke å være demens hverken hos din far eller min mor, men det kan også være andre skader eller sykdom på hjernen, og er derfor greit å få det sjekket.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mor har brått blitt glemsk det siste 1,5 året. Jeg dro henne med meg til fastlegen hennes men fikk beskjed om at det ikke er noe fastlegen kan gjøre. Og så fikk jeg regelrett skjenn av legen for at jeg hadde drasset med meg moren min, og han sa at det var dårlig gjort av meg, og at moren min ikke hadde noe godt av å bli påminnet av andre at hun er blitt gammel og glemsk, og at det beste er å late som ingenting. 
Moren min klarer seg greit i hverdagen, men blir veldig surrete når hun er sliten. Nå i julen, med mange på besøk og bråkete barnebarn er hun blitt veldig ille. Det samme skjedde i fjor, men da hentet hun seg inn i igjen i januar, håper hun klarer det i år også. 

I alle dager. Hva er det for en lege? En bekymring  fra pårørende bør undersøkes, for det kan være andre skader/ sykdommer på hjernen som må behandles. 

Anonymkode: 4c05b...439

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Slik var det hos oss også.
Det tok mange år før hun fikk den utredningen hun hadde behov for, og da var det bare fordi jeg klarte å overtale henne til å bytte fastlege. (Jeg kontaktet første fastlege i 2011, da hadde hun hatt symptomer i en god stund allerede)

Det tok som sagt mange år fra jeg først kontaktet lege med bekymring, og til vi ble tatt på alvor, men da det først skjedde hos den nye fastlegen gikk det raskt.
Fra hun ble undersøkt hos den nye fastlegen (og ble henvist til geriatrisk avdeling) tok det mindre enn 3 mnd før hun hadde diagnosen demens.  Og da hun først fikk demensdiagnosen tok det bare dager til vi ble kontaktet av demenskoordinator som forhørte seg om hvilken hjelp vi behøvde.
(Det var mye mer som skjedde etter at hun fikk satt diagnosen, men jeg skriver ikke hele prosessen her, kun hovedlinjene)

Vær så snill, for din egen og hennes del, ikke gi opp!    Hvis du skal være alene om bekymringen vil du bli utslitt i løpet av veldig kort tid.

I Norge er demensforløpet delt inn i 3 stadier, lett, moderat og alvorlig. Hvilket stadium den syke tilhører beregnes ut i fra ulike tester.  (Blant annet MMSE-test, hjernescanninger osv)

Men i USA er demensforløpet delt inn i 7 stadier, der de første 3 stadiene er kategorisert som "pre-dementia" (det foreligger endringer/synlig degenerering av hjernen, men den kognitive funksjonen er fremdeles god), mens "lett demens/tidlig stadium demens" er 4. stadium på skalaen.

Oppmerksomme pårørende vil derimot merke endringer allerede i stadium 2, men da vil endringene være så subtile at de er usikre på om det er noe å reagere på, eller om det er tilfeldig. 
Det er først i stadium 3 og 4 at tegnene på demens er tydelige for omgivelsene rundt.

Og angående det jeg har uthevet.  Dette er veldig typisk.  Rutineendringer og "bråk" kan forsterke symptomer på (begynnende) demens. 
Den demente jeg er pårørende til har alltid en periode med forverring rundt jul og på sommeren.

• Liker 3
Skrevet

Det er flere ting som kan gi den type symptomer, men det er ikke et godt tegn

11 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som fastlegen ikke var interessert i å ha demenspasienter. Noen er frekke mot pasienter de ikke vil ha, slik at de bytter fastlege. 

Anonymkode: 30e24...da1

• Liker 1
Skrevet

Min nå avdøde x-svigermor fikk demens. Jeg ble helt sikker en dag vi skulle spise lunsj hjemme hos henne og hun ikke klarte å lage kaffe på trakteren. Tidligere hendelser hadde gjort at jeg hadde mistanke på at noe var galt. Hun sluttet å vaske opp, satte skitne kopper mm rett inn i skapet igjen. Var i butikke flere ganger om dagen og handlet det samme. (Ble varslet om det av en av de ansatte) Sluttet å gjøre rent i leiligheten og skifte klær og stelle seg selv. Det at eldre eller andre glemmer ser jeg ikke så hardt på. Det er mye stress for mange i dag og selv yngre med små barn glemmer innimellom ting som ikke er så viktige for dem der og da. Det er sikre tegn når de ikke lenger klarer eks å slå på tv, sette på vaskemaskin eller ovnen de alltid har brukt, altså dagligdagse gjøremål.

• Liker 4
Skrevet

Min bestefar glemte ting han hadde gjort daglig hele livet. Som f.eks å bruke doen. Han fant frem kopper og kar og tisset i dem i steden. 

Men før dette glemte han at vi akkurat hadde snakket sammen. Han skjønte at han husket dårlig, og skrev derfor ned alt. Men han husket jo ikke at han allerede hadde ringt meg for å gi meg beskjeden, så han ringte på nytt og på nytt og fortalte nøyaktig det samme. Hadde akkurat lagt på, så ringte han igjen. 

Anonymkode: 9a14f...de0

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Det kan det være, men det er en lengre utredning som skal til før man vet det sikkert. De fleste kommuner har demensteam, fastlegen bør kunne sette deg i kontakt med de. Kanskje det kan hjelpe deg litt på veien å ta en prat med de?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 9.12):

Høres ut som fastlegen ikke var interessert i å ha demenspasienter. Noen er frekke mot pasienter de ikke vil ha, slik at de bytter fastlege. 

Anonymkode: 30e24...da1

Kan legene bare velge bort enkelte pasientgrupper? 

Anonymkode: 4c05b...439

AnonymBruker
Skrevet

Du burde sjekke det. 

Anonymkode: f9c76...501

AnonymBruker
Skrevet

Han bør ta seg en tur til fastlegen. Få henvisning på MR av hodet. Evt CT. Demens vises på bilder, spesielt Alzheimer. Men også vaskulær demens, det kommer gjerne etter et slag/ drypp. Mange kan få et lite drypp når de evt sover, og ikke merke det selv. 
så ta en tur til fastlegen, så får han henvise til nevrologisk. 
mange kan også bli glemsk fordi dagene er så like, og de ikke er i jobb (pensjonist) og at de ikke får brukt hodet på samme måte som før. 
de som har en begynnende dement prøver ofte å skjule det ubevisst. 
de kan snakke om alt mulig når de selv styrer samtalene, men det er vanskelig for de når en blir stilt konkrete spm 

Anonymkode: ac08b...ce4

AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfar har Alzheimer og det forstod vi først den dagen vi oppdaget at han ikke betalte regninger og ikke fant veien i nabolaget. Han ble tiltaksløs og fikk ikke til praktiske gjøremål han tidligere klarte, eks dekke på bordet eller sette blomst i vase. I begynnelsen klagde han på at han husket dårlig og skrev ned alt han skulle gjøre, men vi tenkte da først at han var stresset pga div hendelser han hadde stått i over lang tid. Tror dere bare må følge med, til slutt blir han nok med på ett legebesøk eller så kan dere ta kontakt med demenskoordinator i kommunen, den kan gjerne komme på hjemmebesøk og ta en demenstest feks.

Anonymkode: 468e9...226

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...