AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Lurer på om dere har noen råd. Jeg har ei jente på 2 år. Hun lå i bedside crib og senere i sprinkelseng på vårt rom. Etterhvert gikk vi over til samsoving. I september flyttet vi. Fra første kveld gikk det bra å legge jenta i egen seng, på eget rom. Men så ble hun forkjøla, og fikk sove med oss igjen. Etter at hun ble frisk har hun stått opp fra sin seng, og kommet gående til oss. Eller jeg har måttet gå til hennes rom flere ganger for å få henne til å sove. Nå er jeg gravid, termin om 5 uker. Mannen min er bortreist pga. jobb et par uker pr.mnd. Så pga. bekkensmerter og at jeg bør få så mye søvn som mulig, har jeg bare lagt jenta i vår seng på kvelden og der sover hun stort sett godt hele natta. Har alltid ammet henne i senga før hun sovner. En periode foretrakk hun at pappan la henne, men det er veldig lenge siden nå. Men siden babyen snart er her, ønsker vi å få jenta i egen seng igjen. Har du noen tips til hvordan vi bør gjøre det? Best at faren tar seg av legginga i starten egentlig. Han er utålmodig, blir irritert når hun gråter, setter seg opp i senga osv. Ikke alltid, men de få gangene han har prøvd å legge så går det ofte dårlig. Da blir jeg irritert på han, og legger jenta selv. Noen ganger tar det 5min, andre ganger tar det 1 time. Det beste hadde vel vært å avvenne amming før søvn. Trenger hjelp til å få mannen til å forstå at han må trøste, være rolig og tålmodig. Selvsagt er det ikke ok fra første stund å bli lagt av han når hun er vant til amming. Akkurat nå sitter jeg og hører på masse gråt mens pappan prøver å legge. Han skjønner at det ikke nytter å heve stemmen nå. Så det gikk greit en kveld nylig, men han brukte over en time. Snakket med noen som mener at det helt sikkert går fint å ha baby i bedside crib og 2åringen ved siden av meg, på andre sida, når jeg er hjemme alene. Tror igrunn det er det beste selv og, for at alle skal sove best mulig. Men vet jo aldri hvordan babyen blir. Om gråten hennes vekker 2åringen osv. Hva tror dere? Det ideelle hadde jo vært å ta tak i dette for lenge siden. Bare sitte ved siden av 2åringens seng til hun sovner. Det kunne jo jeg og fått til når jeg er alene. Og øvd på at hun sover i sin seng. Men nå er det så kort tid til pappaen reiser igjen, at det kanskje bare blir surr å ikke la henne sove med oss. Det blir jo ikke særlig trangere siden baby skal i bedside crib. Men kjipt om det ikke går bra å samsove hele gjengen. Vil ikke at 2åringen skal føle at hun må ut pga lille søster. Anonymkode: 7f4e4...b70
Gjest Albbas Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Min treåring - som aldri før hadde akseptert sprinkelseng - begynte å sove i sprinkelseng da lillesøster ble født. 🤭 Senga var montert som en bedside, og ment for lillesøster, men der følte altså han seg trygg når alt annet i hverdagen var så rart. ❤️
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Anbefaler deg Facebook side tilknytningsomsorg I praksis (tio), meld deg inn og still spørsmål rundt barn og baby der i steden, helt annen stemning enn her, masse erfaring og utgangspunktet for alle svar er barnets beste og tilknytningsomsorg. Anonymkode: 1d0b2...af5 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Albbas skrev (6 minutter siden): Min treåring - som aldri før hadde akseptert sprinkelseng - begynte å sove i sprinkelseng da lillesøster ble født. 🤭 Senga var montert som en bedside, og ment for lillesøster, men der følte altså han seg trygg når alt annet i hverdagen var så rart. ❤️ Sprinkelseng begynte hun å prøve å klatre ut av for lenge siden. Så hun har vanlig seng for større barn. Men kunne kanskje prøvd det. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Anbefaler deg Facebook side tilknytningsomsorg I praksis (tio), meld deg inn og still spørsmål rundt barn og baby der i steden, helt annen stemning enn her, masse erfaring og utgangspunktet for alle svar er barnets beste og tilknytningsomsorg. Anonymkode: 1d0b2...af5 Jeg er ikke på facebook.🙈 Anonymkode: 7f4e4...b70
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Bare la de samsove begge to Dytt sengen inntil veggen slik at eldste ikke ramler ut når mannen er borte, og ha bedside crib som «ramlekasse» dersom babyen skulle rulle ut av senga (har faktisk funnet min yngste oppi der en gang, men det er den eneste gangen noen av våre har ramla «ut» av voksensenga og vi har samsovet i 5 år🙈) Jeg håper du har avvent eldste fra puppen i god tid før yngste kommer, slik at det ikke blir sjalusi fordi babyen «tar fra» eldste puppen (joda, jeg vet at noen ammer flere barn samtidig, men jeg mener at babyen bør få den fete melka og så mye av den som mulig) Anonymkode: 1d7b7...701 2
Elleven Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 Storesøster var 3 år da lillebror kom til verden. Hun var vant til å komme inn og sove mellom meg og pappaen frem til lillebror kom. Da ble det veldig stress, fordi hun våknet hver gang han skulle ammes på natt. Det endte med at pappaen la seg i seng med storesøster på hennes rom ( hun har 120 seng). Nå, etter 7 måneder er fortsatt dette løsningen, da det blir best søvn på alle mann. Men nå har lillebror blitt så stor at han snart kan legges på eget rom. Og da kan forhåpentlig vis jeg og mannen legge oss i samme seng igjen 😅
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 Her sover vi 4 stk i dobbeltseng, med baby 2 mnd og jente 2 år. Jeg har med baby når jeg legger 2-åringen, pappa jobber mye kveld og natt. Går av og til 10 min andre ganger 2 timer. Jeg er jo i permisjon, og har god tid uansett. Funker greit det. Anonymkode: 1c710...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 Her ble løsningen at pappa flyttet inn på gjesterommet 😂 Så jeg sover med babyen (som egentlig skulle sove i bedsiden, men aldri gjør det🙆♀️) og 2 åringen sover med oss innimellom når hun våkner på natta. Fungerer fint. Jeg ligger da i midten, alle har hver sin dyne. 2 åringen våknet av lillebror sine lyder de første ukene, nå tror jeg ikke hun registrerer de en gang 😅 Anonymkode: 8b4b1...704 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 Her begynte toåringen å sove natten gjennom i egen seng noen mnd. før babyen kom, og det tror jeg egentlig bare var flaks og at hun plutselig var klar for det, ikke noe vi gjorde. Hun fikk ny seng, og det var stas, så da ville hun sove der med koseklut og bamse som trygghet. Men jeg har som deg en mann som er borte på jobb to uker i måneden, så jeg grublet en del på dette. Jeg har hatt å legge meg på en stor madrass på gulvet med toåringen på ene siden og babyen på andre siden som en nødløsning hvis alt av soverutiner bare skjærer seg mens mannen er på jobb. Vi sov slik noen uker borte på besøk i sommer, og det gikk overraskende greit og var egentlig veldig koselig. Vår toåring våknet ikke selv om babyen skrek en del på natten (jeg fortet meg ut av rommet hvis jeg merket at det tok tid å roe babyen), men hun har alltid sovet ganske tungt. Anonymkode: b07fb...788 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #10 Skrevet 29. desember 2020 Vår treåring vekket/pillet på babyen nå hun lå i sengen sammen med oss- så det var helt umulig å ha to barn i sengen samtidig. Så vi måtte ha treåringen i egen seng hver natt. Jeg ville nok prøvd å venne toåringen til å sove i egen seng. Ikke så mange gode tips enn at dere er rause med hverandre. Om pappa begynner å legge hun bør han også fullføre dette. Anonymkode: 454f5...d5c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå