AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Gjeldet min samboer. Han sliter og har slitt enormt på sin arbeidsplass. Tenkt å sykemelde seg pga private ting han sliter med, men var redd det skulle bli sure miner på jobben noe han ikke vil orke. Saken nå at det er nedbemanning og han må gå en del prosent til høsten. Da får han en ny arbeidsplass med de prosentene. Blitt mange ting i det siste også på den somatiske siden. Så nå vurderer han strekt å sykemelde seg 100% men er fortsatt redd hva arbgiveren kvalmt kan finne på. Noen vært borti noe slikt? Det det var nedbemanning og en må ty til sykemelding? Ikke døm, han sliter og legen holder med han spesielt pga det somatiske. Anonymkode: 1a390...0c0
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #3 Skrevet 29. desember 2020 Dette er vel en sak mellom samboeren din og legen hans? Anonymkode: 5d8f3...4d2 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #4 Skrevet 29. desember 2020 Dette er ikke noe du skal blande deg inn i. Fastlegen bestemmer om det er best for din samboer å være sykmeldt. Helsa går først. Anonymkode: d28eb...526 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #5 Skrevet 29. desember 2020 Legen vil sykemelde han. Men han selv vil ikke redd for det ene og det andre hva sjefen kan finne på. Jeg har ikke mer råd å gi enn å få han med på det legen sier. Men jeg er også red for hva sjefen hans kan finne på ..... Anonymkode: 1a390...0c0
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #6 Skrevet 29. desember 2020 Det finnes mange leger som gir lett sykemelding. Det spørs om samboeren din har riktig lege. Anonymkode: 20d52...247 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #7 Skrevet 31. desember 2020 Arbeidsgiver kan bestride en sykemelding hvis de mistenker misbruk. Men om han sykemeldes så er det en sak mellom han og legen som de skriver her. du skal ikke blande deg inn i dette. Hva som lønner seg er en tanke man må slå fra seg. Helsa kommer først men dessverre er det mange arbeidsgivere som ikke godtar at man er syk. Snakker av erfaring her. Anonymkode: 4461b...1e6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #8 Skrevet 31. desember 2020 Det er min sak, mannen min og jeg har tett oppfølging av legen begge. Siden begge ble utsatt for en vanskelig ulykke sammen. Det jeg spør om er om noen har erfaring med åssen arbeidsgiver reagerer. Vil du si noen om åssen din arbeidsgiver reagerte? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Arbeidsgiver kan bestride en sykemelding hvis de mistenker misbruk. Men om han sykemeldes så er det en sak mellom han og legen som de skriver her. du skal ikke blande deg inn i dette. Hva som lønner seg er en tanke man må slå fra seg. Helsa kommer først men dessverre er det mange arbeidsgivere som ikke godtar at man er syk. Snakker av erfaring her. Anonymkode: 4461b...1e6 Anonymkode: 1a390...0c0
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #9 Skrevet 31. desember 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er min sak, mannen min og jeg har tett oppfølging av legen begge. Siden begge ble utsatt for en vanskelig ulykke sammen. Det jeg spør om er om noen har erfaring med åssen arbeidsgiver reagerer. Vil du si noen om åssen din arbeidsgiver reagerte? Anonymkode: 1a390...0c0 Arbeidsgiver skal godta det en LEGE anbefaler og må leve livet videre som vanlig. Arbeidsgiver skal ikke vite hvorfor en er sykmeldt heller. Det har de ikke lov til å spørre om engang Anonymkode: d28eb...526 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #10 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er min sak, mannen min og jeg har tett oppfølging av legen begge. Siden begge ble utsatt for en vanskelig ulykke sammen. Det jeg spør om er om noen har erfaring med åssen arbeidsgiver reagerer. Vil du si noen om åssen din arbeidsgiver reagerte? Anonymkode: 1a390...0c0 Hei, det var trist at dere har vært i en ulykke. Da jeg ble syk reagerte de med og ta fra meg arbeidsoppgaver. de trodde ikke jeg var så syk som jeg var. Arbeidsgiver var forbanna da jeg ikke fortalte hva som feilte meg. De prøvde å og kontakte Nav for å få vite hva som var galt. I perioder da jeg var innom jobbe ble jeg bokstavelig talt vist den kalde skulder. Sjefen snakka ikke til meg, spurte ikke om hvordan det gikk. Fikk små hint om at jeg ikke var ønska der lenger. Jeg gjorde veldig god jobb før jeg ble syk men sjefen ville ikke ha syke folk i bedriften, dette sa han til Nav og. Det endte med at de hadde ansatt en i min stilling mens jeg var sykmeldt under kamuflasje som "vikar". Da jeg skulle starte og se om jeg kunne jobbe minst 40% fikk jeg ikke kontoret mitt tilbake, ble henvist en annen plass. Fikk kun drittjobb som arkivering. Ble etter kort tid syk igjen og fullt sykmeldt. Det var totalt utfrossing. Jeg kom aldri tilbake pga alt som skjedde. Pga usaklig oppsigelse så måtte de ut med 7 måneders etterlønn til meg. Saken er den at mange arbeidsgivere blir mistenksomme når arbeidstakere sykmelder seg hvis det er problemer på jobb, som egentlig ikke er sykmeldingsgrunn. Dette i følge Nav. Man er ikke forplikta og si hva som er galt men arbeidstaker kan bestride en sykmelding hvis de har mistanke om at sykmeldingen egentlig er for noe annet. Det er ikke alltid de kommer noen vei med det. Men Nav er pliktig og sjekke opp i det. Anonymkode: 4461b...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 Takker for at du deler din historie. Håper du har det mye bedre idag og trives der du er ❤️ Anonymkode: 1a390...0c0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #12 Skrevet 1. januar 2021 Jeg forstår ikke helt? 100 % sykemeldt blir man vel hvis man ikke kan jobbe? Og da har han jo ikke valget mellom å bli sykemeldt eller ikke? Kan han ikke jobbe, så må vel sjefen godta det? Anonymkode: 21222...a9b 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #13 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår ikke helt? 100 % sykemeldt blir man vel hvis man ikke kan jobbe? Og da har han jo ikke valget mellom å bli sykemeldt eller ikke? Kan han ikke jobbe, så må vel sjefen godta det? Anonymkode: 21222...a9b Sjefen må godta det, men når han kommer tilbake etter sykemeldingen og skal være der under noen prosenter, han er redd for at sjefen skal "ta han" mer. Hvis du skjønner! Anonymkode: 1a390...0c0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #14 Skrevet 1. januar 2021 Kan ikke fatte hvor lite forståelse det er her i tråden. Det er det samme hva som er riktig på papiret. Problemet her er at det er varslet om nedbemanning, og TS og samboer er redd for hvordan en sykemelding vil påvirke hans videre jobbutsikter. Og sannheten er dessverre brutal. Selv om det ikke skal være slik så vil de med høyt sykefravær kuttes vekk. Nedbemanning er en gylden mulighet for arbeidsgiver å bli kvitt arbeidstakere med høyt sykefravær uten at det er ulovlig. Det er veldig uheldig at alt dette skjer samtidig. Det høres jo ut som at samboeren din virkelig trenger den sykemeldingen, men arbeidslivet er ikke rettferdig, og det å gå ut i 100% sykemelding over lengre tid nå er risikabelt, ja. Anonymkode: 1bb3c...978 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #15 Skrevet 1. januar 2021 Jeg skjønner ikke hva du spør om... Anonymkode: 67f1c...e4a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #16 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva du spør om... Anonymkode: 67f1c...e4a Ikke jeg heller. Er mannen din utsatt for å miste jobben? Spør du om hva som er lurest og gjøre? Jeg sier som en over her, at hvis han er syk og ikke klarer å jobbe 100%, så må han sykemeldes 100%. Hvis ikke, så må han ev sykemeldes i en viss %. Han kan jo ikke velge hvor mange % syk han er utifra hva som lønner seg. Enten er han syk eller ikke. Anonymkode: d5e1e...e4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå