Gå til innhold

Hvilke varige men kan et barn født i uke 35 få

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som er koblet til å være født fortidlig?

Anonymkode: b6183...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I teorien kan det sikkert være noe, men jeg vil ikke spekulere i det..

Min erfaring:

- Jente født 7 uker prematurt: Skrev navnet sitt når hun var 3.5 år, leste når hun var 5.5 år. En av de sterke i skolen faglig og får tilpassede lekser da de standard er for enkle (lesing og matte). Motorisk på nivå med alle andre i bhg, men var sen med å gå (mye grunnet ørebetennelser). Ingen tydelige tegn på at hun var født prematurt. 
- Gutt født 9 uker prematurt: Ikke like interessert i bokstaver og lesing som søster, men leser/staver/skriver korte ord ved 5.5 år. Motorisk sterk og på nivå med andre. Sensitiv for høy lyd - mulig det har noe med prematuritet å gjøre. 

Min erfaring (født uke 31 og 33) er at det ikke er noe å skylde på prematuritet. Et barn født i uke 35 vil mest sannsynlig komme hjem ila 5-10 dager om alt er noemalt. For stor/gammel for at syn og hørsel følges opp. Jeg vil tro at barnet utvikler seg så og si likt som jevnaldrede. 

Skrevet

Veldig lite senfølger for så modne barn, heldigvis😊 Det eneste som gjenstår er én uke ekstra med lungemodning, ellers er de jo fiks ferdige!

Anonymkode: 3fbde...320

Skrevet

Jeg er født i uke 29, kanskje kan litt dårlig syn forbindes med det, kanskje ikke! Jeg var litt tregere enn andre barn frem til skolestart, men så jevnet det seg ut. Har en  god utdannelse og jobb i dag.

Anonymkode: efdce...ff3

Skrevet

Uke 35 er såpass sent i svangerskapet at sjansen for senskader er veldig små. Men er jo lett å bekymre seg, forstår det! 

Er jo en grunn til at de ikke stopper fødsler etter 34+0, de ser på det som trygt. 

Anonymkode: 1cdfd...e94

• Liker 1
Skrevet

Kjenner ei som er født i uke 28. Voksen dame, helt normal, ingen men 

Skrevet

Kjenner ei som ble født i uke 27. Hun veide 500 gram. Hun har dysleksi og har ikke klart å fullføre skolen. 

Anonymkode: ca8ec...7f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner ei som ble født i uke 27. Hun veide 500 gram. Hun har dysleksi og har ikke klart å fullføre skolen. 

Anonymkode: ca8ec...7f7

Men dysleksien kanskje også være tilfeldig/arvelig, eller?

Anonymkode: fc83c...c0e

Skrevet

35 er ganske sent, så alt er ferdig, mulig lungene vil trenge litt hjelp.. 

Jeg har fødte i uke 26 og det har gått veldig bra, ingen tegn på at at hen kom for tidlig. Er som sine jevnaldrede i utvikling.  Og har vært det hele tiden. 

Anonymkode: 5a72b...6be

• Liker 1
Skrevet

Har født et barn i uke 25, ingenting galt med barnet. Er som jevnaldrende. Ikke dysleksi, ADHD eller annet.  

(Faren til barnet er terminfødt, har kraftig dysleksi og fullført mastergrad.)

Anonymkode: c86f5...126

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...