Gå til innhold

Tåler ikke barna mine - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter skikkelig med mye støy, og med barn som leker og hoyer så blir volumet fort deretter. Merkes så klart ekstra godt i feriene. Går vi en tur ute (som vi gjør nesten daglig), er det jeg som må hvile når vi kommer hjem. Har begynt med å trekke meg tilbake på soverommet et par ganger daglig fordi jeg får ekstrem hodepine og blir sliten av bråkingen. Det kan også være lyd fra tv, eller når naboungene er innom (mindre av sistnevnte nå). 
er det noe veldig galt med meg, eller er dette normalt? Mannen min er ikke slik. Selv om han så klart blir sliten i blant, så klarer han å være rundt barna våre.

Anonymkode: 2127e...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler du at noe her treffer deg? Ikke for å gi deg noen diagnose, man kan være overfølsom uten at det feiler en noe. 

Anonymkode: fdae9...a2a

Skrevet

Jeg har det også slik. Det er slitsomt og leit og jeg får så dårlig samvittighet at det gjør vondt  :(  jeg har bare ett barn da, men han er ikke verre en andre barn, jeg bare tåler støy så dårlig  :(

Anonymkode: 72d81...1bd

• Liker 1
Skrevet

Har det også slik. Hvis det ikke alltid har vært slik er du muligens deprimert, i ferd med å bli utbrent eller lignende. Hvordan er "arbeidsfordeling" mellom deg og mannen? 

Anonymkode: 52efc...7eb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.helsenett.no/162-sykdommer/hodepine/hodepine/3555-hyperakusis.html

Glemte å legge ved linken :)

Anonymkode: fdae9...a2a

Takk! Er mest lyder fra tv (når jeg ikke selv skal se på), latter og høye stemmer. Har vel lurt litt på om jeg er oversensitiv. Har vært utbrent tidligere, og er veldig dårlig på å kjenne igjen faresignalene for nettopp dette.

• Liker 1
Skrevet

Har det også slik. Hvis det ikke alltid har vært slik er du muligens deprimert, i ferd med å bli utbrent eller lignende. Hvordan er "arbeidsfordeling" mellom deg og mannen? 

Anonymkode: 52efc...7eb

Arbeidsfordelingen er bra. Han fikser egentlig det aller meste. Jeg lager som regel måltidene, og kjøper inn klær. Han tar barna på aktiviteter, finner på ting osv. Egentlig en super pappa! I tillegg er han utrolig flink på å skryte av meg, og at jeg er flink med barna. Får jo dårlig samvittighet for det også, når jeg ser hvor mye han gjør + en travel jobb. 
Har lurt på om utbrenthet er noe jeg nærmer meg. Har vært der før.

Skrevet

Jeg har det også slik. Det er slitsomt og leit og jeg får så dårlig samvittighet at det gjør vondt  :(  jeg har bare ett barn da, men han er ikke verre en andre barn, jeg bare tåler støy så dårlig  :(

Anonymkode: 72d81...1bd

Hjelper alltid at man ikke er alene ❤️

Skrevet

Kjenner til dette. Det er ikke noe galt med deg. Mest sannsynlig er du oversensitiv for vise lyder. Det er ikke alle som orker bråkete barn og støy fra mange som snakker høyt. Og det er helt normalt. Jeg er også sånn. Tåler bedre bråkete barn når vi er ute enn inne i huset. 

Anonymkode: b5f07...6b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner til dette. Det er ikke noe galt med deg. Mest sannsynlig er du oversensitiv for vise lyder. Det er ikke alle som orker bråkete barn og støy fra mange som snakker høyt. Og det er helt normalt. Jeg er også sånn. Tåler bedre bråkete barn når vi er ute enn inne i huset. 

Anonymkode: b5f07...6b2

Og da er det greit for barna at den ene voksne trekker seg vekk? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lik selv. Måtte trekke meg litt unna i perioder der ungene var små. Lettere nå når de er eldre. Kjøpte en type ørepropper som filtrerer bort en del støy, det hjelper mye! 

Anonymkode: 03bb4...931

Skrevet

Og da er det greit for barna at den ene voksne trekker seg vekk? 

Dersom den andre voksne er tilgjengelig må det vel vere heilt ok?

• Liker 5
Skrevet
Fjaselina skrev (2 minutter siden):

Dersom den andre voksne er tilgjengelig må det vel vere heilt ok?

Ja, absolutt tilgjengelig.

takk for svar alle. Da fortsetter jeg som nå!

Skrevet

Jeg er likeens. Takler støy svært dårlig. Har en sønn som støyer MYE, og en mann som plystrer 24/7, så jeg må ofte trekke meg inn på soverommet ofte for å ikke klikke. 

Anonymkode: 54389...c8f

Skrevet

Jeg er lik selv. Måtte trekke meg litt unna i perioder der ungene var små. Lettere nå når de er eldre. Kjøpte en type ørepropper som filtrerer bort en del støy, det hjelper mye! 

Jeg er også lik. 100% alene for ett barn så kan ikke trekke meg tilbake. Er nærmest uutholdelig noen dager. Går bedre når vi er ute. Ante virkelig ikke at jeg reagerte sånn på lyder før etter jeg fikk barn. Har dog ett barn som alltid lager lyd og er intens. 

Hvilke type ørepropper er dette, høres interessant ut.. 

Anonymkode: 9ef37...222

Skrevet

Kan man be barna være stille/innestemme/ha tv'n på lavt volum?

Anonymkode: 32eb4...692

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg sliter skikkelig med mye støy, og med barn som leker og hoyer så blir volumet fort deretter. Merkes så klart ekstra godt i feriene. Går vi en tur ute (som vi gjør nesten daglig), er det jeg som må hvile når vi kommer hjem. Har begynt med å trekke meg tilbake på soverommet et par ganger daglig fordi jeg får ekstrem hodepine og blir sliten av bråkingen. Det kan også være lyd fra tv, eller når naboungene er innom (mindre av sistnevnte nå). 
er det noe veldig galt med meg, eller er dette normalt? Mannen min er ikke slik. Selv om han så klart blir sliten i blant, så klarer han å være rundt barna våre.

Er det gutter du har? De bråker generelt  mer enn jenter. Også er jo to barn som ti. 

Anonymkode: 95633...38c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er også lik. 100% alene for ett barn så kan ikke trekke meg tilbake. Er nærmest uutholdelig noen dager. Går bedre når vi er ute. Ante virkelig ikke at jeg reagerte sånn på lyder før etter jeg fikk barn. Har dog ett barn som alltid lager lyd og er intens. 

Og det er gutt regner jeg med. 

Anonymkode: 95633...38c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 23.43):

Jeg kjøpte dem på hlf tror jeg. Mange år siden. 

Skrevet

Jeg også takler støy svært dårlig. Blir helt utslitt når unga støyer. Takler dårlig høy lyd fra TV. Orker ikke høye stemmer engang. Kjenner det irriterer meg noe sinnsykt. Ha to stk på besøk tidligere i dag, når mannen og den andre gubben prater høyt sammen så holder jeg på å eksplodere inni meg. Ofte må jeg gå inn på soverommet for å få ro. Orker heller ikke irriterende gjentakende lyder....

Anonymkode: ae4ef...8db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...