Gå til innhold

Kan noen anbefale meg en beltemontert bilstol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Den kan enkelt justeres i høyde/bredde så den passer faktisk hele perioden man trenger den. Vi har den også og er veldig fornøyd! Til en da 4- og nå 5-åring og en 9 åring! Knallbra stol!

Og til dere som mener man skal kjøpe maxway til en stor gutt på 4: jeg har hatt denne stilen til alle mine (relativt små) barn, og de har altså vokst ut av den og flyttet til beltestol når de var 4. Mener dere seriøst at man skal bruke mange 1000 på maxway til en 4-åring som er stor av vekst? Dette er en stol som passer til en 1-åring og da frem til beltestolstadiet som de fleste når når de er 4... Hva er sjansen for at han vil sitte klemt i den i flere år fremover, liksom?

Anonymkode: eedc2...6ba

Maxway kan brukes til barnet er 120 cm/veier 25 kg (det som inntreffer først) - mener du seriøst at «de fleste» 4-åringer er over dette i lengde/vekt?
Da er barna dine små giganter, og ikke relativt små. 
Det er jo gjennomsnittsmålene til dagens 6-åringer. Stolen kan i tillegg monteres langt ut på bilens sete, slik at barnet får rikelig med benplass. 
De aller fleste 4-åringer er altfor små til å bruke beltestol, selv om de fleste (dessverre) gjør det. Det er tilnærmet umulig å få korrekt belteføring med beltet nære halsen og tett inntil hoftene som påkrevet, de skal også ha 90 graders vinkel i knærne - alt dette for å unngå at de sklir under beltene i en frontkollisjon. Jeg har per dags dato aldri sett en 4-åring korrekt sikret i beltestol, og jeg har sett en del. 

Anonymkode: 7b014...d20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Maxway kan brukes til barnet er 120 cm/veier 25 kg (det som inntreffer først) - mener du seriøst at «de fleste» 4-åringer er over dette i lengde/vekt?
Det er jo gjennomsnittsmålene til dagens 6-åringer. Stolen kan i tillegg monteres langt ut på bilens sete, slik at barnet får rikelig med benplass. 
De aller fleste 4-åringer er altfor små til å bruke beltestol, selv om de fleste (dessverre) gjør det. Det er tilnærmet umulig å få korrekt belteføring med beltet nære halsen og tett inntil hoftene som påkrevet, de skal også ha 90 graders vinkel i knærne - alt dette for å unngå at de sklir under beltene i en frontkollisjon. Jeg har per dags dato aldri sett en 4-åring korrekt sikret i beltestol, og jeg har sett en del. 

Dine barn sitter vel bakovervendt til de er tenåringer da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du til stolen forresten? Ryggen stilles til passe lengde, og selen hviler på skulderen (ikke halsen). Belteføring på beina er ikke noe problem, den går jo på lårene - det er ikke noen som sklir under der med mindre de tuller med beltene altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dine barn sitter vel bakovervendt til de er tenåringer da? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner du til stolen forresten? Ryggen stilles til passe lengde, og selen hviler på skulderen (ikke halsen). Belteføring på beina er ikke noe problem, den går jo på lårene - det er ikke noen som sklir under der med mindre de tuller med beltene altså...

Hehe, nei, det gjør de på ingen måte, jeg har byttet til beltestol når de har vokst ut av MaxWay ref. ovenstående vekt-/lengdebegrensning, ca. i 6-års alderen.

Hvorfor følte du for å være spydig og gjøre narr av meg, forresten? Som jeg ser det hadde vi en helt saklig og nøytral diskusjon om bruk av bilstoler til småbarn hvor vi riktignok er uenige, men det må man jo kunne være uten at motparten slenger ut slike kommentarer som bare ødelegger diskusjonen. 

Jeg kjenner godt til stolen, da jeg bruker den som beltestol til mine egne barn. Det er en svært god beltestol, gitt at barnet er stort nok - og det er det nesten ingen 4-åringer som er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy og tung er barnet? Her var britax maxway utvokst ved 4 års-alderen.. Her bruker han 128 i str så lang rygg. Så vi gikk for britax two-way, da der ikke er noe nakkestøtte som gjør at han ikke får plass. Vi måtte bite i det sure eple nå å kjøpte forovervendt, da han har bikket 25kg. Kunne ta oss råd til å kjøpe Klippan century, som forøvrig har elendig helling i bilen vår. Vi gikk for Britax kidfix. Men om barnet ikke er over 25kg hadde jeg kjøpt two-way, rimelig og god stol. 

Anonymkode: efda0...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den kan enkelt justeres i høyde/bredde så den passer faktisk hele perioden man trenger den. Vi har den også og er veldig fornøyd! Til en da 4- og nå 5-åring og en 9 åring! Knallbra stol!

Og til dere som mener man skal kjøpe maxway til en stor gutt på 4: jeg har hatt denne stilen til alle mine (relativt små) barn, og de har altså vokst ut av den og flyttet til beltestol når de var 4. Mener dere seriøst at man skal bruke mange 1000 på maxway til en 4-åring som er stor av vekst? Dette er en stol som passer til en 1-åring og da frem til beltestolstadiet som de fleste når når de er 4... Hva er sjansen for at han vil sitte klemt i den i flere år fremover, liksom?

Hvordan justeres den i bredden? 

Ja, jeg mener det. Man velger selvsagt det som er tryggest for barna sine. Jeg gjorde litt research og kjøpte Max way med en gang vi skulle bytte fra babystolen. Eldste er 6 år og sitter i den enda. Yngste er 4 år (110 cm og 20 kg) og har fortsatt god plass. Selvsagt velger man det som er tryggest for barna sine. 

Anonymkode: b7cc1...32b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå satt min i denne fra hun var 4 til hun var 9, som sagt. Og hun satt godt og med riktig belteføring hele tiden. Ellers hadde hun ikke sittet i den 🙄

Hun er - og har alltid vært - stor for alderen. Både i høyde og bredde. 

Anonymkode: 621cc...80d

Du tror nok hun hadde korrekt belteføring, men sannsynligheten for det er minimal. 

Anonymkode: 0c2a6...88f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Lurer på hva er forskjellen mellom alle disse cybex bilstolene? Eller hvilken av de er best??

Cybex solution X2 fix

Cybex solution M fix

Cybex solution Z fix

Cybex solution S fix

Cybex solution S i fix

Anonymkode: 0e757...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Lurer på hva er forskjellen mellom alle disse cybex bilstolene? Eller hvilken av de er best??

Cybex solution X2 fix

Cybex solution M fix

Cybex solution Z fix

Cybex solution S fix

Cybex solution S i fix

Anonymkode: 0e757...eba

Det er utforming/design på stolen og at noen er nyere(og utbedrede) modeller er forskjellen.  Ingen av de kan egentlig sies å være bedre enn de andre. Det viktigste med en beltestol er at den gir riktig belteføring og sitteposisjon for barnet.

Mi fix er ofte den som passer de minste barna best.

Med X2 fix opplever mange at ikke beltet glir tilbake. Dvs at det er stor sjanse for at beltet ikke ligger riktig over barnet. Og akkurat det kan skje med flere stoler. Derfor viktig at stol prøves i bil og med barn i før kjøp.

Anonymkode: 26ca4...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...