Gå til innhold

Kan noen anbefale meg en beltemontert bilstol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ute etter en beltemontert bilstol til en 4 åring. Han er stor så bilstolen må ha god plass og en som er god til å sove i. Siden han sover fortsatt på dagen

Anonymkode: 0e757...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bakovervendt regner jeg med du mener? I så fall kan jeg anbefale Britax MaxWay, den er relativt enkel å montere, svært sikker og mine barn har alle sittet godt i den :)  Det viktigste er at stolen passer ditt barn, og deres bil, og det finner man jo ikke ut av før man prøver. Vil anbefale at dere reiser innom en forhandler og prøver forskjellige bilstoler med barnet i. Samme gjelder for beltestoler, men vær obs på barnets høyde her! Det er svært riktig med korrekt belteføring mtp. sikkerhet, hvilket nesten aldri oppnås hos den gjengse 4-åring. Og da er hele poenget med beltestol borte, og de fleste 4-åringer i beltestol kan likegodt sitte rett på bilsetet...

Anonymkode: 7b014...d20

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har en veldig liten bil passer de fleste bakovervendte, beltemonterte stoler i alle biler. Også i slå biler går de aller, aller fleste, men av og til må man ofre passasjersetet fremme - om det ikke lar seg gjøre å montere i midten bak pga konsollen i gulvet. Klippan Century kan gi for mye helning, men utenom den er de andre relativt enkel å få god helning på. Max Way Plus som nevnt over er vel stolen som varer nest lengst så jeg anbefaler også den. Den er veldig lett, og enkel å montere også 🙂

Anonymkode: 0c2a6...88f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Bakovervendt regner jeg med du mener? I så fall kan jeg anbefale Britax MaxWay, den er relativt enkel å montere, svært sikker og mine barn har alle sittet godt i den :)  Det viktigste er at stolen passer ditt barn, og deres bil, og det finner man jo ikke ut av før man prøver. Vil anbefale at dere reiser innom en forhandler og prøver forskjellige bilstoler med barnet i. Samme gjelder for beltestoler, men vær obs på barnets høyde her! Det er svært riktig med korrekt belteføring mtp. sikkerhet, hvilket nesten aldri oppnås hos den gjengse 4-åring. Og da er hele poenget med beltestol borte, og de fleste 4-åringer i beltestol kan likegodt sitte rett på bilsetet...

Stemmer i med MaxWay. Den har også romslig sitteplass samtidig som den tar relativt lite plass i bilen. Var veldig fornøyd med den.

Anonymkode: 621cc...80d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britax maxway ved bakovervendt 

Britax römer adventure ved vanlig bilstol

Endret av Mrs Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde axkid minikid frem til barnet var 4 år og tre måneder. Meget fornøyd med denne da det gikk å sitte såpass lenge bakovervendt. Tar ikke så stor plass som mange andre seter. Nå har vi kjøpt cybex solution m-fix og er veldig fornøyd med det. Ryggen og setet er justerbart i og med alle seter kan være forskjellig vinkel på i bil. I tillegg kan man tilte nakkestøtten slik at hodet ikke faller fremover når barnet sover. Kan absolutt anbefale dette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier han er veldig stor - så da må du se hvilken stol som passer lengde og vekt hos barnet. Er han over 25 kilo, må han vel over på beltestol.

Vi hadde Britax Maxway som småbarnsstol, og syntes det var en god, romslig stol. 

Anonymkode: 147aa...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg mente forovervendt beltemontert bilstol. Ikke bakovervendt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

TS her. Jeg mente forovervendt beltemontert bilstol. Ikke bakovervendt

Beltestol altså, der barnet festes med bilens egne seler? Der har vi hatt Cybex Solution X2-fix. Den er med isofix, hvilket er en fordel da det garanterer at bilstolen står i ro uavhengig av om beltet er på eller ikke. Niåringen her har nettopp sluttet å bruke den, da hun bikket 36 kg nå i sommer. Vi har vært godt fornøyde med den, har hatt den siden litt før hun fylte fem, tror jeg. 

Dersom du mente forovervendt beltemontert bilstol med fempunkts sele, vil jeg anbefale en annen løsning. Ved kollisjon, vil da kroppen holdes igjen mens hodet slenges fremover hvilket kan gi omfattende nakkeskader.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beltestol altså, der barnet festes med bilens egne seler? Der har vi hatt Cybex Solution X2-fix. Den er med isofix, hvilket er en fordel da det garanterer at bilstolen står i ro uavhengig av om beltet er på eller ikke. Niåringen her har nettopp sluttet å bruke den, da hun bikket 36 kg nå i sommer. Vi har vært godt fornøyde med den, har hatt den siden litt før hun fylte fem, tror jeg. 

Dersom du mente forovervendt beltemontert bilstol med fempunkts sele, vil jeg anbefale en annen løsning. Ved kollisjon, vil da kroppen holdes igjen mens hodet slenges fremover hvilket kan gi omfattende nakkeskader.

Om din 9åring passet denne, vil neppe en 4åring gjøre det. Det er få stoler som passer så små barn som en 4 åring, men det finnes, den må dog byttes etter noen få år da den er utvokst. Beltestolen er den aller viktigste stolen å prøve i bilen og MED barnet. Dette kan du ikke få hjelp til på KG, TS, bare råd om hvilke stoler du bør _se_ på og deretter prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne gå til en forhandler for å prøve å sette bilstolen i bilen min. Og se om alt ser bra ut med heling og sånt.

Hvem kan jeg gå til? Søkte på barnas hus men de har ikke cybex solution x-2 fix inne

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil gjerne gå til en forhandler for å prøve å sette bilstolen i bilen min. Og se om alt ser bra ut med heling og sånt.

Hvem kan jeg gå til? Søkte på barnas hus men de har ikke cybex solution x-2 fix inne

Ts

Har du Babyshop eller Mimmis i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du Babyshop eller Mimmis i nærheten?

Ja bor i Oslo så har babyshop her. Men er ikke mimmis kun nettbutikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja bor i Oslo så har babyshop her. Men er ikke mimmis kun nettbutikk??

Det kan hende! Men da anbefaler jeg Babyshop på Slependen, bestill gjerne «personal shopper» (gratis), da får du en med god kompetanse på bilstoler. Ellers er alle der veldig flinke, hjelper med montering og at barnet sitter riktig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ts

Cybex solution m, s ++ fix har alle muligheter for å feste stolen i isofix-festet i bilen 👌 veldig fornøyd med m-setet vi kjøpte.

Anonymkode: 60042...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor stort er barnet ditt TS? Det er som regel bare Britax kidfix 2 som passer av beltestoler til barn ned i 4 års alderen, dersom ikke barnet er veldig stort.

Min 4 åring er 110 cm og 22 kg, passer ikke i noen av de beltestolene vi har prøvd. Sitter fortsatt veldig fint bakovervendt i Max Way Plus. Søsteren på 6 år sitter også fortsatt i denne, men prøvde henne i kidfix før jul og satt da også med riktig belteføring i den.

Anonymkode: b7cc1...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om din 9åring passet denne, vil neppe en 4åring gjøre det. Det er få stoler som passer så små barn som en 4 åring, men det finnes, den må dog byttes etter noen få år da den er utvokst. Beltestolen er den aller viktigste stolen å prøve i bilen og MED barnet. Dette kan du ikke få hjelp til på KG, TS, bare råd om hvilke stoler du bør _se_ på og deretter prøve. 

Nå satt min i denne fra hun var 4 til hun var 9, som sagt. Og hun satt godt og med riktig belteføring hele tiden. Ellers hadde hun ikke sittet i den 🙄

Hun er - og har alltid vært - stor for alderen. Både i høyde og bredde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den kan enkelt justeres i høyde/bredde så den passer faktisk hele perioden man trenger den. Vi har den også og er veldig fornøyd! Til en da 4- og nå 5-åring og en 9 åring! Knallbra stol!

Og til dere som mener man skal kjøpe maxway til en stor gutt på 4: jeg har hatt denne stilen til alle mine (relativt små) barn, og de har altså vokst ut av den og flyttet til beltestol når de var 4. Mener dere seriøst at man skal bruke mange 1000 på maxway til en 4-åring som er stor av vekst? Dette er en stol som passer til en 1-åring og da frem til beltestolstadiet som de fleste når når de er 4... Hva er sjansen for at han vil sitte klemt i den i flere år fremover, liksom?

Anonymkode: eedc2...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...