Gå til innhold

Bare jeg som synes det gir totalitær-vibber med dette (første vaksinerte i Norge)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere ser innlegg i avisene der det fortelles om Svein som fikk vaksine mot korona som førstemann, så ser dere et gigadigert skjerm med stort ansikt til Erna som snakker mens han vaksineres. Jeg hadde synes det var skikkelig creepy hvis jeg satt i den stolen der Svein satt. Hva synes dere? 

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg skjønner hva du mener, men tror ikke vi har særlig mye valg. Jeg tar vaksinen når jeg får tilbud om den.

Edit: mangelen på valg går på sykdommen, og ikke på myndighetene.

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Skrevet

Det kan hende det kommer noe om noen år igjen, om at alt fokuset og dette ikke var så nødvendig som de først trodde. Fordi det faktisk ikke var så alvorlig, men det vet ingen nå. 

• Liker 6
Skrevet

Er ikke så rart at det ble sendt på tv da verden aldri har hatt så mange lockdowns osv pga ett virus. Det er tiltak i hele verden og vaksinen har kommet rekord raskt. 

• Liker 11
Skrevet
omno_guest skrev (9 minutter siden):

Det kan hende det kommer noe om noen år igjen, om at alt fokuset og dette ikke var så nødvendig som de først trodde. Fordi det faktisk ikke var så alvorlig, men det vet ingen nå. 

Ja du sier noe. Var det samme på 80 tallet når HIV kom, da trodde man alle skulle få det. Viste seg å ikke stemme. For å ikke snakke om svineinfluensaen. Tar covid på alvor men er greit å ha i bakhodet at spådommene til fhi har feilet før. 

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, omno_guest said:

Vi vet jo at viruset har drept snart to millioner og at det bare fortsetter i økende omfang om vi ikke gjør noe. Det er med andre ord ikke som influensa. Influensa stopper når sesongen er over og været blir varmere. Har det vist seg. Det beste ville vært om alle kunne holde opp med smitteadferd i en uke eller to. Globalt. Samtidig. Og så strammet inn bare nok til å få R-tallet under 1.0 overalt. Men siden dyrearten mennesket dessverre ikke har utviklet nok IQ og evne til samarbeid til noe sånt, til det er det alt for mange Trumper og Kari Jaquessoner og følgere av disse blant oss, så da må vi ty til det nest beste. Som er vaksiner.

• Liker 14
Skrevet

Ja, det så litt sjukt ut. 

• Liker 4
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (31 minutter siden):

Hvis dere ser innlegg i avisene der det fortelles om Svein som fikk vaksine mot korona som førstemann, så ser dere et gigadigert skjerm med stort ansikt til Erna som snakker mens han vaksineres. Jeg hadde synes det var skikkelig creepy hvis jeg satt i den stolen der Svein satt. Hva synes dere? 

Så ikke akkurat dette innslaget. Ut fra beskrivelsen vet jeg ikke om jeg har lyst til å se det heller...
Men totalitære vibber har jeg merket lenge. Alt fra knebling av debatt rundt koronapolitikken til snikinnføring av inngripende forskrifter.
På tide at folk begynner å følge med litt. Før vi våkner opp en dag og finner at både demokratiet og rettsstaten er borte.

• Liker 13
Skrevet
31 minutter siden, Enda en tulling said:

Så ikke akkurat dette innslaget. Ut fra beskrivelsen vet jeg ikke om jeg har lyst til å se det heller...
Men totalitære vibber har jeg merket lenge. Alt fra knebling av debatt rundt koronapolitikken til snikinnføring av inngripende forskrifter.
På tide at folk begynner å følge med litt. Før vi våkner opp en dag og finner at både demokratiet og rettsstaten er borte.

Det kan jo også gi grobunn for diktatur at folk dør som fluer. Hvis viruset muterer mer og blir enda farligere samtidig som (svenskaktige) politikere bare står apatiske på sidelinjen uten å gjøre noe i frykt for beskyldninger om å være totalitære.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (1 time siden):

Situasjonen kan minne litt om denne serien:

(Bare at der var det et ekstremt dødelig virus). 

Endret av mima
  • Liker 5
Gjest Paramount
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

For meg er det creepy at Statsministeren tror vaksinen gir oss en form for frigjøring. Den kollektive psykosen er kommet til overflaten med korona, og den vil aldri forsvinne, den vil ligge der latent og blusse opp hver gang media kjører en kampanje om angst og frykt.

Skrevet
Collan skrev (10 minutter siden):

Den skjermen var der allerede, det var nok et møterom.

Og Svein fikk nok spørsmål først om han godtok at Erna var med på storskjerm.

Men hva var poenget med den gigantiske skjermen og statsministerens ansikt som dekket hele skjermen? Blir vaksinen mer effektiv av det?

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Men hva var poenget med den gigantiske skjermen og statsministerens ansikt som dekket hele skjermen? Blir vaksinen mer effektiv av det?

Det er nå ganske naturlig at statsministeren er til stede,  om enn bare via video, når den første vaksinen settes. 

• Liker 10
Skrevet
Collan skrev (2 minutter siden):

Det er nå ganske naturlig at statsministeren er til stede,  om enn bare via video, når den første vaksinen settes. 

Hvorfor? Er statsministeren alltid tilstede når folk ellers får en ny og livreddende behandling mot en alvorlig sykdom? Nei. Helseopplysninger er private i alle andre situasjoner.  

• Liker 10
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (7 minutter siden):

Hvorfor? Er statsministeren alltid tilstede når folk ellers får en ny og livreddende behandling mot en alvorlig sykdom? Nei. Helseopplysninger er private i alle andre situasjoner.  

Det er for å vise at det er trygt og oppfordre flere til å ta den. Hennes tilstedeværelse her kan ses på som en slags reklame. Nå kan ikke denne vaksinen sammenlignes med ny behandlinger mot lungekreft eller MS, for ingen av disse har destabilisert det norske samfunnet som corona har. Det er også flere mennesker som skal da denne vaksinen på en kortere tid. en andre nye medisiner lansert de siste årene. 

• Liker 5
Skrevet

Man kan hvertfall være sikker på at om denne vaksinen har uoppdagede, alvorlige bivirkninger, så er det mange som må ta sin hatt å gå. Jeg er ekstremt glad for at det ikke er jeg som er statsminister og oppfordrer befolkningen til å ta en vaksine som er utarbeidet så raskt. 

• Liker 5
Skrevet
Collan skrev (10 timer siden):

Den skjermen var der allerede, det var nok et møterom.

Og Svein fikk nok spørsmål først om han godtok at Erna var med på storskjerm.

Ja, men hvor lett er det å si nei hvis man egentlig ikke vil. Uansett ser det noe sprøtt ut. Og dette tullet med frigjøring. Det var vel en rådgiver som ba henne bruke det ordet. 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon, brukerdebatt, samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Jeg vet ikke om det har gått deg hus forbi, men landet har vært i en unntakstilstand siden mars i år. Når det kommer en vaksine som kan få oss ut av denne unntakstilstanden og tilbake til det normale, er det noe helt utenom det vanlige. Da er det naturlig at det blir en del oppmerksomhet rundt det.

Endret av T-Rex
  • Liker 11
Skrevet

Uff, orker ikke se den videoen. Men har hatt totalitær-vibber siden AP foreslo tvangsvaksinasjon for noen år siden, og Høyre sa de var for tvangsvaksinering av helsepersonell.

Nå lever vi forresten i praksis i en totalitær stat.

"Totalitarisme, totalitarianisme eller totalitært regime er en betegnelse på politiske systemer hvor myndighetene i prinsippet kontrollerer all aktivitet i samfunnet, selv den som foregår i familien.

Totalitarisme innebærer at den offentlige sfæren er total, og at det ikke finnes noen legitim privatsfære. Det motsatte av totalitarisme, det vil si fullt fravær av styring og statsmakt, er anarkisme."
https://snl.no/totalitarisme

• Liker 12
  • Opprett ny...