Fjongfrøken Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 På nyttårsaften skal jeg lage lutefisk, har sett på noen oppskrifter på nettet, enkelte plasser står det at fisken skal koke, men det lille jeg vet om lutefisk er at den skal stå i ovnen hele tiden..? Kan noen av dere være så snill å fortelle meg punktvis hvordan dere tilbereder lutefisken? (Jo mer inn med t-skje dess bedre) 😄
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 1. Legger lutefisken på benken salter med maldonsalt i 20 minutter. Ha godt med salt. Salt skal trekke ut vannet. 2. Ovnen settes på 200 grader. Skyld at saltet. Legg fisken i en form med sølvfolie over. Ha litt vann i formen siden fisken skal dampes og ikke kokes. 3. Dampes i 30 til 40 minutter. Flaskene på fisken skal bare skli fra hverandre når den er ferdig Anonymkode: 5439f...8c9 1
Muskath Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Pass på at du ikke lar den bake for lenge i ovnen, da kan den bli veldig flytende.
Belima Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 (endret) Dropp vann i formen, det kommer nok væske fra fisken til at den blir dampet. Selv salter jeg fisken godt og lar den ligge i kjøleskapet ca 4 timer. Skyller så av saltet under rennende vann. Legger stykkene i en ildfast form eller langpanne med folie over. Pass på at det er helt tett rundt kanten. Når fisken får stå i kjøleskapet i forkant så trekkes en del væske ut av fisken. Den væsken heller du ut før du damper fisken i ovnen. Husk alltid skinnsiden ned i formen. Bak den så i ovnen på 200 gr i 30-40 min alt etter som hvor tykke stykker du har. Bruker vanlig salt, ikke maldon eller grovt salt. Salt godt, betyr at når du synes du har tatt mye på, så ta litt til. Blir jo skylt av før dampingen. Har aldri opplevd å få annet enn fast fisk. Endret 28. desember 2020 av Belima La til mer informasjon.
Fjongfrøken Skrevet 28. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2020 Takk for råd og svar😃 håper dette blir bra😄 1
Fjongfrøken Skrevet 30. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2020 Tok fisken ut av fryseren igår (rundt 19), klarte å glemme den av, så den har ligget ute i hele natt (frem til kl 0900), la den inn i kjøleskapet, men tror dere den er trygg å spise?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 Fjongfrøken skrev (3 minutter siden): Tok fisken ut av fryseren igår (rundt 19), klarte å glemme den av, så den har ligget ute i hele natt (frem til kl 0900), la den inn i kjøleskapet, men tror dere den er trygg å spise? Det går nok bra. Lykke til! Anonymkode: 085f8...14a
Mumsmums Skrevet 30. desember 2020 #8 Skrevet 30. desember 2020 Fisk tåler ikke så mye før den blir ødelagt. Så burde sjekket den godt siden den har ligget på benken hele natten. Jeg har salt på fisken før jeg putter den i ovnen. Mye salt for fast fisk, lite for gelefisk. Her må man prøve seg frem for å finne det man liker, er det flere til bords kan man gjøre litt forskjellig på stykkene for noen liker fast og noen løs. Akkurat fremgangsmåte i ovn er jeg usikker på da det er lenge siden jeg lagde det sist. Bruker å stå på etiketten.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #9 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 18.53): 1. Legger lutefisken på benken salter med maldonsalt i 20 minutter. Ha godt med salt. Salt skal trekke ut vannet. 2. Ovnen settes på 200 grader. Skyld at saltet. Legg fisken i en form med sølvfolie over. Ha litt vann i formen siden fisken skal dampes og ikke kokes. 3. Dampes i 30 til 40 minutter. Flaskene på fisken skal bare skli fra hverandre når den er ferdig Anonymkode: 5439f...8c9 Hva mener du med flaskene? Anonymkode: a1779...0a3
Brunhilde Skrevet 30. desember 2020 #10 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva mener du med flaskene? Anonymkode: a1779...0a3 Sannsynligvis flakene, man sier gjerne at fisken "flaker seg" når den er ferdig.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #11 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva mener du med flaskene? Anonymkode: a1779...0a3 Flakene skulle det stå. Kjøttet skal løsne fint fra bein og skinn. Anonymkode: 5439f...8c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå