Gå til innhold

Dere skilte som har 2 julaftner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har dere det? Er samarbeide mellom dere foreldre så dårlig at dere ikke kan sende alle gavene til barnet/barna med dem? Er det dårlig samvittighet for at dere er skilt Og barnet ikke får feiret med begge foreldrene? 

Jeg er oppriktig nyskjerrig på dette. Jeg er skilt, og her har vi aldri vurdert at barna skal feire 2 julaftner. Det virker bare stress synes jeg

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at mange gjør det for sin egen del og ikke for barnas. 

Anonymkode: 64fe3...5e1

• Liker 32
Skrevet

Vårt barn har bonusfamilie på begge sider, så vi deler gavene etter familie fordi det blir så mye gaver om alt er samlet. Ungen bestemmer selv hvilke gaver han tar med seg hvor etter åpning. Hos far åpner de gavene når han kommer dit, og hos meg har vi julaften nr 2 når ungen kommer hjem fra far. Han er eneste barnet på min side, derfor syns både besteforeldre, tanter og onkler at det er stas å åpne pakker sammen med han😊 Vi hadde hatt familiemiddag den dagen uansett, så for vår del er det 0 stress å vente med å åpne pakker til julaften nr 2.

Anonymkode: dea82...15b

• Liker 3
Skrevet

Sikkert mange grunner til det. Tror at det for mange også er tøft å ikke få feire jul med barna sine hvert år og derfor velger en slik løsning. Jeg er nyseparert og fremover blir det vel annenhver jul her, da jeg tenker julaften er en egen dag. Men det blir jo beintøft. Det var ikke jeg som valgte dette bruddet og å ikke kunne være sammen med ungene mine hver dag blir tungt, spesielt høytider som julen. Viktigst er uansett barna og deres ønsker, kan være barna ønsker å feire med begge foreldrene også. Da kunne jeg vært villig til en slik løsning, absolutt. 

Anonymkode: eb74c...c79

• Liker 4
Skrevet

Kommer litt an på hva du legger i "2 julaftener". Dersom man har en 50/50 fordeling så er jo barna hos en av foreldrene på julaften. Forelderen som ikke har dem denne dagen, vil gjøre litt ekstra ut av siste dagen sammen, og lage en liten "julaften" da.

Mener du at alle skal feire sammen den 24.? Julaften vil jo uansett deles mellom besteforeldre på hver side, så det kan aldri forbli "kjernefamilien" uansett. 

Anonymkode: cc097...2b6

• Liker 4
Skrevet

Med 2 julaftner mener jeg at den av foreldrene som ikke har barnet/barna den 24.12 lager i stand full julemiddag med pakkeåpning og alt som hører til når barnet kommer til h*n i romjulen

• Liker 1
Skrevet

Hos meg så hadde ungene og jeg en tjuvstart på julaften den 23. des. Bare oss.

Da koste vi oss julesokker, julefrokost, gaver og kos. Da fikk de også tid til å leke med lekene.

Og juletaco ( som er vanlig taco, bare på lille julaften😊) som moren også var med på før ungene reiste med henne. 
Så slipper de også å hoppe frem og tilbake mellom 2 familier, og heller være med en foreldre og dens familie. Og ikke være kasteballer i disse dagene. 

så kommer ungene hit på nyttår, og blir her i en uke. Da kan vi nyte tiden sammen.

Og neste år vice versa😊

• Liker 3
Skrevet

Her i huset har vi 2 "julafter". Syntes det blir feil at barnet skal få med seg alle gavene til mor feks. Dei har jo ingenting med familie til både meg og min mann, så koffor skal jentungen då få de julegavene med seg? Vi vil jo alt ho skal få åpne gavene fra våre sider sammen med oss og evt fleire familiemedlemmer. 

Anonymkode: feebb...7db

• Liker 2
Skrevet

Bonusdatteren her får to julaftener av flere grunner; 

Den ene er fordi far/mor gjerne ønsker å feire med henne og åpne gaver sammen med henne. 
Den andre er fordi det blir sinnssykt mange gaver, når både mor og far har fått nye partnere med familier derfra som også gir gaver. 
Den tredje grunnen er fordi hun ønsker det selv. Hun vil åpne gaver fra moren sin sammen med moren sin, og gaver fra faren sin sammen med faren sin. 

Anonymkode: 4ee21...336

• Liker 3
Skrevet

Foreldrene gjør det for sin egen del. Har en mor til bonusjentene som gjør dette annenhvert år når vi har jentene. Da lager hun full julefeiring med julstrømper og middag akkurat som en julaften. Dette skjer en uke før julaften. Hun drar med hele sin familie på dette også. 

Vi sender med alle gaver til mor når hun har de på julaften. Jeg gjør det samme med mine barn. Er kun en julaften i året. 

Anonymkode: fd947...a9e

• Liker 12
Skrevet

Mine barn har hatt lyst til å pakke opp gavene sammen med giverne på en måte ♥️ Og å se mamma og pappa pakke opp gavene fra dem. Ellers får de med seg andre gaver dit de skal. 

Men gavene oss i mellom tar vi der de kommer fra. Uten at d blir en full julaften nummer to av det.. 

Anonymkode: 05560...8c7

• Liker 1
Skrevet

Diana skrev (1 time siden):

Hvorfor har dere det? Er samarbeide mellom dere foreldre så dårlig at dere ikke kan sende alle gavene til barnet/barna med dem? Er det dårlig samvittighet for at dere er skilt Og barnet ikke får feiret med begge foreldrene? 

Jeg er oppriktig nyskjerrig på dette. Jeg er skilt, og her har vi aldri vurdert at barna skal feire 2 julaftner. Det virker bare stress synes jeg

Så enig. Her feires det kun en julaften

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/tema/to-julaftener---en-darlig-losning/64363201/amp

Anonymkode: 1c090...232

• Liker 5
Skrevet

Vi feirer en liten jul før julaften det året vi ikke feirer med barna, og det virker som alle her synes det er veldig koselig.

Det er litt med det å kunne spise et festmåltid sammen, og å se når de åpner gavene. Inviterer ikke noen, det er bare vi som bor sammen som koser oss på den lille julefeiringen. Pynter oss heller ikke. Bare helt uformell, koselig, liten feiring. Kommer til å fortsette med det så lenge det lar seg gjøre😊

Anonymkode: 3d79e...e9e

• Liker 2
Skrevet
Diana skrev (1 time siden):

Med 2 julaftner mener jeg at den av foreldrene som ikke har barnet/barna den 24.12 lager i stand full julemiddag med pakkeåpning og alt som hører til når barnet kommer til h*n i romjulen

Men hva mener du er alternativet? At den som har barna julaften åpner alle pakkene, inklusive de fra den andre forelderen, uten vedkommende til stede?

Når man er skilt er en felles julaften som regel utelukket. For mine bonusbarn synes de det er hyggelig å gjøre det litt koselig når de er sammen med far også. De "taper" ingenting på en ekstra kveld med julemat, musikk og familie, og det er naturligvis heller ikke viktig for mor at de åpner gaver fra far hos henne, og sitter på Tlf og FaceTime med ham hele kvelden for å si takk. 

• Liker 3
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet.

Det er da helt vanlig å ha full julemiddag, familiebesøk, småkaker og desserter flere ganger i løpet av jula.

At en utsetter å åpne noen av gavene til en av de dagene gjør da liten forskjell fra eller til. Men kan være hyggelig for ungene å få åpne dem sammen med den andre foreldren.

Anonymkode: 814e5...48a

• Liker 9
Skrevet

Her hadde vi to de første årene pga  ungene krevende  det  . Far sugde på jul og hatet styret . Så julaften his han ble kjedelige greier   brukte å være ferdig kl17  med både mat og gaver.  Og veldig enkelt. Men han krevde å ha de.  Da ville i de ha riktig jul hos meg. Etter et par år fikk jeg juleaften fast .  Så nå bare 1 .  De får ikke noe av far ikke gaver eller noe.  Men det går fint.

Anonymkode: 0d4cb...a6f

• Liker 2
Skrevet

Jeg undrer meg litt over at dette er et tema som blir tatt opp så ofte her, provoserer det så mye?

Hos oss er det slik at far ikke ønsker å sende gavene til barnet når barnet er hos oss i julen, fordi han ikke vil at "hans" ting skal være hos oss. Samtidig når vi tidligere har sendt med gaver fra min side, har ikke barnet fått ta med seg det hn vil tilbake hit🤷‍♀️ Far er særs spesiell på flere ting, og en av tingene er at han nekter barnet å ha med klær og ting fra fars hjem. Det rare er at jeg ikke "beholder" tingene her, i mitt hode er det barnet selv som bestemmer over tingene og klærne sine. Far har bla prestert å følge ungen på skolen i regnjakke (det regnet den dagen), for så å ta jakken med seg igjen og lot hn gå hele dagen i sommertøy og uten jakke. Det regnet ikke den dagen jeg sendte barnet på skolen, hn hadde derfor ikke jakke herfra. Dette er altså nivået far ligger på.

Så vi har en dag i romjulen der vi lager enkel mat, inviterer besteforeldre, svigers og en tante eller to, også blir det gaver til og fra barnet. Dette funker fint for oss, det hadde uansett vært en "besøksdag" i vår familie, og ingen har noen gang reagert på dette. Barnet er 15 år nå og kan ikke tenke seg en annen måte å gjøre det på, det handler minst like mye om at hn liker å gi gaver, som å få gaver.

Anonymkode: a5bba...f50

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde skilte foreldre da jeg vokste opp. Elsket å ha to julaftener! Det blir jo gjerne nok julegaver likevel på selve julaften, så det å få fordelt det på to dager, i tillegg til litt ekstra feiring, var jo bare helt supert! Noen fordeler må det jo være med skilte foreldre også😊

Anonymkode: 9ae0d...f20

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og i såfall, er noe galt med det? Jula er mest for barna, men ikke BARE for barna. Det er egentlig for alles del at de får "to halve" julaftener. Gleden ved å gi til barn består jo mye i å se reaksjonen når de pakker opp, da funker det ikke å sende pakker til andre. Og så tror jeg vi skåner både oss selv og barna ved å slippe å vite hvilken gave de blir mest glad for. Men det er greit at skilte blir enige om ca prisnivå eller at de kan betale det aller dyreste sammen. At den med mest penger "vinner" er det nok av resten av året.

Anonymkode: b4e96...963

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På hvilken måte?

Her steller far i stand til julefest med barna fordi de ønsker å ha det med ham også selv om de har julaften hos mor. For barn er to fester alltid bedre enn én. 

Det er jo ikke viktig for ham personlig, det er både slitsomt å arrangere og dyrt. Han synes selvsagt det er hyggelig, men det er først og fremst for at barna skal få en ekstra julekveld, og åpne gaver fra ham og hans foreldre med dem til stede.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...