AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Hei! Jeg lurer på hvordan den første natten/døgnet var for dere på sykehuset, til dere som hadde med samboer. Sov dere greit begge to? Får man mye hjelp hvis man trenger det av de som er på vakt? Sov baby mye? Hva skjer om man ikke får til ammingen med en gang?😊 Anonymkode: e13d1...cf2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Vi sov ikke i det hele tatt omtrent 😛 Babyen sov, men jeg var alt for full av adrenalin til å sove - og samboer tror jeg var så overveldet at han ikke visste opp og ned 😂 Vi fikk kjempe mye hjelp, og ble sett til med jevne mellomrom hele natten. Om man ikke får til amming med en gang, må man finne ut hvorfor og så ta det derfra Anonymkode: 15200...f20 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Sov nada. Full av adrnalin. Baby sov mye, men de få gangene vi trengte hjelp fikk vi det ikke. Dvs. hjelp i 2 min. av en sur og stresset banepleier. Det var godt å komme hjem og få hjemmebesøk av jordmor. Anonymkode: 98b50...2fd 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Hadde ikke med mannen på natta da jeg lå på barsel, men det er vanlig at du/dere tar dere av babyen selv med mindre det er noe spesielt. Amming kan du få veiledning og hjelp med, men vær forberedt på at de som jobber på barsel kan være travle og at man dessverre ikke alltid får den tiden man skulle ønske. Jeg fant ut av ammingen selv og det gjør nok mange andre også. Det tar tid å lære seg så ikke stress om det er vanskelig de første dagene Anonymkode: 4c936...74c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Ts her: hvis amming ikke funker, får baby mat på flaske av sykehuset regner jeg med?? Anonymkode: e13d1...cf2 1
Frøyamor Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 Var på barsel alene pga corona, baby bare hylte hele natten nesten, så barnepleier på vakt tok henne et par timer så jeg fikk sove. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 Jeg synes den (de) første nettene var tøffe. Den lille ville bare sove oppå meg, men da må jo jeg være våken. Og etter fem døgn med rier var jeg trett... Når jeg endelig fikk henne til å sove ved siden av meg i den trange sengen kom en pleier og vekte henne for å ta en prøve. Melken løp ikke til og den lille var sulten, og hvert nye skift av pleiere hadde sine synspunkt omkring mme. Og så skulle hun ammes hver tredje time døgnet rundt, jeg ble regelrett skjeldt ut den ene gangen jeg lot henne sove i fire timer. Anonymkode: 6005a...f9c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts her: hvis amming ikke funker, får baby mat på flaske av sykehuset regner jeg med?? Anonymkode: e13d1...cf2 Vanligvis kommer melken først rundt dag 3, før det har du råmelk og babyen er født med et lager så de klarer seg den aller første tiden før melken kommer. Du kan få flaske på sykehuset ja, men det er vanlig at man jobber med ammingen først (om man ønsker å amme) og ikke introduserer flaske på barsel om det ikke er spesielle grunner til det (sugesvakt barn, mor ønsker ikke amme, vektnedgang etc) Dette for å få i gang melkeproduksjonen ved å stimulere brystene ofte Anonymkode: 4c936...74c 2
GulSitron Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 Var alene på barsel om natta fordi samboer ordnet siste rest klart til hjemreise. Fikk ikke så mye hjelp på barsel, kun hvis jeg ringte på selv. (Da opplevde jeg den ene gangen jeg dro i snora at pleier kom og virket sur/grinete, skulle se hvordan hun gjorde ting sånn at jeg kunne gjøre det alene neste gang, men innen jeg fikk snudd meg var hu ferdig...) Sov tålig greit første natta, men baby var survete og kvalm, så han kastet opp. Skulle egentlig få avlasting natta etter sånn at jeg skulle få sove litt, men den natta var det sjukt travelt. Siste natta sov jeg med baby på brystet hud mot hud og han sov vel hele natta igjennom. Pleierne/jordmødrene/barnepleier kikket flere ganger til oss på dagtid når jeg ammet, egentlig bare for å se på teknikken, om baby hadde riktig sugetak, om jeg satt ergonomisk i forhold til ryggen min osv osv + at de hadde ammekurs og ammeveilere. Jeg opplevde dagene på sykehuset som ganske fine. Vi fikk være mye i fred og fikk veldig god hjelp de gangene vi dro i snora. Det eneste jeg har å si som jeg synes var litt dumt er at porsjonene med middag var sykt små. Fikk en kjøttpølse til middag med to poteter og litt kålrabistappe..
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes den (de) første nettene var tøffe. Den lille ville bare sove oppå meg, men da må jo jeg være våken. Og etter fem døgn med rier var jeg trett... Når jeg endelig fikk henne til å sove ved siden av meg i den trange sengen kom en pleier og vekte henne for å ta en prøve. Melken løp ikke til og den lille var sulten, og hvert nye skift av pleiere hadde sine synspunkt omkring mme. Og så skulle hun ammes hver tredje time døgnet rundt, jeg ble regelrett skjeldt ut den ene gangen jeg lot henne sove i fire timer. Anonymkode: 6005a...f9c Huff, leit at det er sånn. Har ingen god opplevelse av barsel heller 😥 Anonymkode: 5e5dd...4d2 1
Morgenrøden Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her: hvis amming ikke funker, får baby mat på flaske av sykehuset regner jeg med?? Anonymkode: e13d1...cf2 Det tar gjerne litt tid før melka kommer i gang, så det er ikke noe automatikk i at det blir mat på flaske på sykehuset det første døgnet i hvert fall. Og så blir det vel kopp og ikke flaske, hvis det tilbys noe for å unngå sugeforvirring.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her: hvis amming ikke funker, får baby mat på flaske av sykehuset regner jeg med?? Anonymkode: e13d1...cf2 Det er helt vanlig at man ikke har særlig med melk de første dagene, da blir det ikke gitt erstatning med mindre komplikasjoner (diabetes hos mor, lite/sykt barn etc) fordi babyer flest har et medfødt fettlager som gjør dem i stand til å tåle et par dager uten mat. Ønsker du å amme, tilrettelegges det for det. Har du melk men andre ting ikke går bra (min feks var trøtt og medtatt etter en dramatisk fødsel, og ikke interessert i brystet første dagen) kan du få opplæring i håndmelking og koppmating da flaske kan føre til flaskepreferanse som igjen kan ødelegge for ammingen videre. Derfor gis det ikke flaske med én gang. Man prøver andre alternativer først, om mor ønsker å amme Anonymkode: 15200...f20 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 For min del var barsel helt jævlig første gangen med ks, smerter og tomannsrom. Babyen fikk ikke melk (kom ikke før dag 4) og hylte intenst. Jeg klarte så vidt å passe på jeg selv. De tok han litt for meg, men ikke så mye som jeg trengte. Fødsel nr to havnet jeg på enerom på barselhotell. Jeg blødde ut klærne mine etter 5 min, måtte skifte hele tiden. Hadde så vondt i halebeinsområdet, trodde halebeinet var brukket (viste seg å være muskulært) så jeg klarte nesten ikke sitte eller bytte stilling. Når far måtte dra noen timer etter fødsel ble jeg og babyen med hjem. Og det var et fantastisk godt valg! Noe helt annet å være hjemme hos seg selv i godstolen å få servert mat, sitte på egne håndklær og vaske så mange bukser man vil. Vi gav babyen morsmelkerstatning, med første fikk vi ikke lov av sykehuset. Baby nr to fikk fint igang ammingen allikevel, og var mye roligere enn nr 1. Så mitt råd er: dra hjem hvis du ikke trives. Gi babyen mme hvis det er nødvendig. Lytt til deg selv, det er din unge. Du bestemmer. Anonymkode: f5969...8bb 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå