AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Jeg har en datter på snart seks år som vil gå ut alene. Vi har en lekeplass rett utenfor, og bor cirka 70 meter fra skolen som hun skal begynne på. Hun ønsker selv å gå ut å leke alene her med venner, men ingen av hennes venner får lov til å gå ut alene. Jeg er jo ganske ung mor (28) og jeg husker at jeg gikk ut alene når jeg var seks. Men det virker ikke som om det er normalt lengre. Når fikk deres barn lov til å gå ut alene? Får de mobil da? Eller er de såpass nærme huset deres alltid at dere kan se de og deretter rope? Tenker at vi må lage oss en avtale om hvordan vi skal gjøre det. Hun går jo fortsatt i barnehagen, og jeg synes jo at hun er for liten - men kan et kompromiss være når jeg sitter på veradaen og kan kikke ut og se henne mens hun leker alene på lekeplassen i nabolaget? Anonymkode: 9109e...cec
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Fikk gå til lekeplassen og leke der fra hun var 4/5 år Anonymkode: 24853...013 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Jeg gikk 1,5 km alene til og fra skolen fra 1. klasse... men nå skal det sies at jeg kommer fra en liten by med lite trafikk og kriminalitet Anonymkode: 77ea7...612
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Spørs vel kanskje litt hvordan det er der dere bor. Bor dere på bygda vil jeg si det er ok. Det gjorde hvert fall jeg når jeg var mindre. Bor dere i byen er jeg usikker på hva jeg hadde villet gjort Anonymkode: 99d8d...ba3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gikk 1,5 km alene til og fra skolen fra 1. klasse... men nå skal det sies at jeg kommer fra en liten by med lite trafikk og kriminalitet Anonymkode: 77ea7...612 Det er jo dette jeg også gjorde - gikk et stykke hjem og var kjempe masse ute i skogen alene. Mamma og pappa visste alltid hvor de fant meg enten i skogen (på et visst sted med to venner) eller så lekte jeg hjemme. Men jeg føler ingen andre gjør dette med ungene lenger? Vi bor derimot nærme en vei hvor det kjører biler men det er sånn at man må faktisk gå et stykke og klatre opp en skråning for å komme opp dit så jeg er ikke så bekymret for den egentlig. Bare synes det her er ganske vanskelig! Anonymkode: 9109e...cec
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spørs vel kanskje litt hvordan det er der dere bor. Bor dere på bygda vil jeg si det er ok. Det gjorde hvert fall jeg når jeg var mindre. Bor dere i byen er jeg usikker på hva jeg hadde villet gjort Anonymkode: 99d8d...ba3 Vi bor nok nærmere byen enn bygda dessverre. Jeg er selv oppvokst på bygda så det er så vanskelig fordi jeg føler at det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: 9109e...cec
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 Fra 4-5 årsalderen. Jeg har desemberbarn, så fra de var 5.5 har de gått alene til og fra skolen (ca 1km). Derfor har vi øvd en del, spesielt siste barnehageåret, på å være ute alene. Det med å kun være der de har sagt de er, komme hjem dersom det er noe, komme hjem for å si ifra hvis de gjør noe annet osv osv. Vi bor i typisk byområde med rekkehus, eneboliger, småveier og blokker. Anonymkode: fdc86...55b 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 Her på bygda er det vanlig site året i barnehagen. Løpe rundt i nabolaget fritt. Anonymkode: b37ce...b10
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 Jeg bor i en stor by, i borettslaget her går de fleste barn i 5-6 årsalderen ute alene. Jeg bor antakeligvis i et mer tettbygd strøk enn du ts, synes det er rart å være så forsiktig Anonymkode: b4280...00c 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Synes folk har blitt helt hysteriske. Vi fløy rundt alene i nabolaget fra 3-4 års alder, mens 6-åringer i dag ikke får lov å gå ut alene. Har selv en som blir 6 i februar, og har ingen betenkeligheter med å sende henne ut alene på lekeplassen. Er hun sammen med storebror på 9, så får hun gå enda lenger. Dette har hun gjort siden august. Men så ser jeg at hennes jevnaldrende har med seg foreldre på lekeplassen, og føler da at jeg ikke kan sende henne ut alene, da de andre foreldrene på en måte blir "barnevakt" for min datter. Disse barna lærer jo aldri å bli selvstendige, om de skal forfølges av foreldre opp til skolealder. Anonymkode: c911a...a08 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes folk har blitt helt hysteriske. Vi fløy rundt alene i nabolaget fra 3-4 års alder, mens 6-åringer i dag ikke får lov å gå ut alene. Har selv en som blir 6 i februar, og har ingen betenkeligheter med å sende henne ut alene på lekeplassen. Er hun sammen med storebror på 9, så får hun gå enda lenger. Dette har hun gjort siden august. Men så ser jeg at hennes jevnaldrende har med seg foreldre på lekeplassen, og føler da at jeg ikke kan sende henne ut alene, da de andre foreldrene på en måte blir "barnevakt" for min datter. Disse barna lærer jo aldri å bli selvstendige, om de skal forfølges av foreldre opp til skolealder. Anonymkode: c911a...a08 Tidene har forandret seg en smule da! Du kan jo ikke sammenlikne +- 30år siden og nå. Med det sagt så fikk jenta her gå ut alene på lekeplassen som vi kan se fra vinduet i 4-5 årsalderen. Nå er hun sju, og får fly litt i nabolaget. Anonymkode: 39161...45d 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg bor i en stor by, i borettslaget her går de fleste barn i 5-6 årsalderen ute alene. Jeg bor antakeligvis i et mer tettbygd strøk enn du ts, synes det er rart å være så forsiktig Anonymkode: b4280...00c Jeg er vel egentlig såpass forsiktig fordi alle andre rundt meg er det, og jeg er litt redd for å være hun unge moren som ikke bryr seg og bare kaster ungen ut 🙈 Anonymkode: 9109e...cec 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 Bor i Oslo. Vært ute fra 5 års alder på lekeplassen, må si fra når de skal noe sted. Sjekker hvert 30. minutt cirka. De har mobilklokker. Anonymkode: d8fd1...f74 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tidene har forandret seg en smule da! Du kan jo ikke sammenlikne +- 30år siden og nå. Med det sagt så fikk jenta her gå ut alene på lekeplassen som vi kan se fra vinduet i 4-5 årsalderen. Nå er hun sju, og får fly litt i nabolaget. Anonymkode: 39161...45d På hvilken måte har tidene forandret seg? At barn er mindre selvstendige mener du? Det er i så fall foreldrenes feil Anonymkode: c911a...a08 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 Kommer jo an på flere faktorer egentlig. Vi bor feks ved en vei hvor det alltid er noen idioter av bilister som kjører fort. At det er satt opp skilt om barn som leker hjelper visst ikke. Her får min som nylig ble seks lov til å gå ut og leke akkurat utenfor eller lekeplassen i enden av rekka sammen med nabogutta. Jeg sjekker innimellom. Anonymkode: d4792...87a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 Det kommer an på hvordan man bor, men man tar det jo gjerne litt gradvis. Da sønnen min var 4 fikk han gå ut og leke "alene", men jeg satt enten rett utenfor døra og fulgte med eller fulgte med fra vinduet. Regelen var at han skulle holde seg sånn at jeg kunne se han. Så ble det gradvis sånn at jeg sjekket sjeldnere og sjeldnere, og han fikk gå litt lenger unna, men måtte si fra nøyaktig hvor de første gangene. Og fra 6 år fartet han rundt helt på egen hånd, og jeg sjekket bare hvis jeg syntes han ble lenge borte. (Men vi hadde selvsagt klare avtaler om hvor langt han fikk lov å dra.) Vi bor i et veldig rolig nabolag med nesten bare barnefamilier, i utkanten av en middels stor by. Anonymkode: b8426...e63 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 Min fikk gå litt ute alene i gata i andre del av førsteklasse. Altså 6,5. Tror det er lurt at de får øve seg litt Anonymkode: d3236...dce
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #18 Skrevet 28. desember 2020 Her fikk barnet gå alene fra det var ca 4,5 år. Fikk gå alene til en venn. Sendte da mld til foreldrene for å undersøke at barnet kom frem. Så begynte de å gå litt på lekeplassen alene. Barnet er nå 6 år og får gå ut alene, og gå litt lenger. Har klokke på armen. Synes det er veldig spesielt å ikke sende ett barn på 6 år alene ut, med mindre man bor midt i en by, eller rett ved ett farlig moment som trafikkert vei med høy fartsgrense, rett ved en farlig elv osv..... Viktig å la barna få føle litt på selvstendighet, frihetsfølelse, uten å gå å trakke opp i foreldre hele tiden. Anonymkode: ea088...77c 2
Chiubi Skrevet 28. desember 2020 #19 Skrevet 28. desember 2020 Barn må få prøve å være alene ute i god tid før de begynner på skolen. En 4- 5 åring greier fint å gå til lekeplassen alene. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #20 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): På hvilken måte har tidene forandret seg? At barn er mindre selvstendige mener du? Det er i så fall foreldrenes feil Anonymkode: c911a...a08 Nei, det er ikke det jeg mener. Trafikkbildet er noe helt annet nå f.eks. Lydløse biler, syklister som kommer i 100km/t, elektriske sparkesykler etc, etc. Da våre besteforeldre var små var det helt vanlig å leke ved vannet blant annet, og riktignok lærte mange seg hvordan man skulle oppføre seg rundt vann og respekt for vannet, men drukning var den vanligste dødsårsaken ved ulykker. Anonymkode: 39161...45d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå