Gå til innhold

Er det normalt å bli usedvanlig sint fordi min søster får mer oppmerksomhet enn meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har vært på besøk hos oss, og her får hun all oppmerksomhet. Alle vi drar på besøk til gir henne all oppmerksomhet, og det er nesten som at jeg ikke er til stede. Hun ignorerer meg med vilje sammen med de andre. Alle snakker om hvor pen hun er, hvor flink, prøver å finne en kjæreste til henne, og alt er om henne henne og atter henne. De ler mye rundt henne og sier mye fint om Henne til andre. 

Hun har i tillegg en overlegen personlighet, hvor hun aldri innrømmer sine feil, og lever av å få oppmerksomhet og tror hun er viktigere enn andre. Jeg er så sint at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg takler ikke sånne mennesker, og det gjør ting mye verrE siden hun er min søster. Jeg fikk et par sko av henne men jeg ble så sur at jeg klippet de og kastet de i søpla. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Papsi skrev (3 minutter siden):

Min søster har vært på besøk hos oss, og her får hun all oppmerksomhet. Alle vi drar på besøk til gir henne all oppmerksomhet, og det er nesten som at jeg ikke er til stede. Hun ignorerer meg med vilje sammen med de andre. Alle snakker om hvor pen hun er, hvor flink, prøver å finne en kjæreste til henne, og alt er om henne henne og atter henne. De ler mye rundt henne og sier mye fint om Henne til andre. 

Hun har i tillegg en overlegen personlighet, hvor hun aldri innrømmer sine feil, og lever av å få oppmerksomhet og tror hun er viktigere enn andre. Jeg er så sint at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg takler ikke sånne mennesker, og det gjør ting mye verrE siden hun er min søster. Jeg fikk et par sko av henne men jeg ble så sur at jeg klippet de og kastet de i søpla. 

Hun får meg til å føle meg som en null. Alltid vært sånn. Men jeg vet ikke om hun gjør det med vilje? Hun kan si ting som:» hvorfor har du ikke venner? Er det fordi du føler du er tilbakestående?»  «alle liker meg og det er litt slitsomt fordi jeg bare vil ha fred» «hvis denne toppen ikke passer meg passer den hvertfall ikke deg, vi er samme str.» (noe som ikke er sant, jeg er slankere enn henne, men for en grunn vil hun ikke at jeg skal være bedre enn henne»

lyver om ting for å få henne til å se bedre ut. Hun løy til meg om at hun hadde fått vitnemål fra vgs, noe jeg fant ut ikke var sant. Det er mange sånne småe ting som bygger seg opp og får meg til å klikke. 

• Liker 2
Skrevet

Når hun er så populær, har jeg vanskelig for å tro at hun er så forferdelig som du beskriver. 
Men søskensjalusi er helt vanlig, ja, særlig om dere er ganske tette i alder. 
Tips til deg: Fokuser på deg selv. Vær deg selv fult og helt. På akkurat den måten som du er. Husk å ros din søster for det du beundrer henne for. Bare å ignorere at hun får oppmerksomhet. Du kan og skal ikke gjøre noe med det. 

Anonymkode: 314e3...f18

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når hun er så populær, har jeg vanskelig for å tro at hun er så forferdelig som du beskriver. 
Tips til deg: Fokuser på deg selv. Vær deg selv fult og helt. På akkurat den måten som du er. Husk å ros din søster for det du beundrer henne for. Bare å ignorere at hun får oppmerksomhet. Du kan og skal ikke gjøre noe med det. 

Så du hadde litt flere innlegg nedover.. Når hun er ufin med deg, så parker henne. Si at hun ikke kan snakke slik til deg. Gjenta det hver gang. Ikke tillat at hun snakker dårlig til deg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange som er forferdelig mot et offer og viser sin beste sider overfor andre. Det er gjerne de nærmeste som får gjennomgå.

Anonymkode: d99ce...ca9

• Liker 7
Skrevet

Høres ut som min storesøster.

Hele livet har alt bare dreid seg om henne. Hennes "vektproblemer", hun måtte ha eget bad fordi hun var så stygg-sa hun, hun MÅ bruke mye av lønnen sin på dyre hudpleiemerker/botox/ klær slik at hun ser presentabel ut, og dermed alltid er blakk og "lever fra hånd til munn" som hun sier,og pappa må betale regninger for henne. 

Meg trykker hun ned og kritiserer bare jeg slipper en fjert. 

🤮

Anonymkode: a6052...510

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange som er forferdelig mot et offer og viser sin beste sider overfor andre. Det er gjerne de nærmeste som får gjennomgå.

Hun gjør alt så utmerket usynlig. Ingen andre legger merke til det enn jeg. Jeg er ikke paranoid på noen som helst måte, men ingen andre er sånn mot meg. Hun elsker å være bedre enn andre

• Liker 1
Skrevet

Dere høres veldig unge ut. 
For det første er det svært få voksne som ville latt seg vippe av pinnen av slike barnslige hersketeknikker («..er det fordi du føler deg tilbakestående?») og for det andre så er det nok ingen voksne som ville klippet i stykker en julegave av ren sjalusi. 

Spør du meg så bør du bare blåse i søsteren din. Hun er barnslig, 

Anonymkode: ab4ea...210

• Liker 1
Skrevet

Uansett sjukt å klippe i stykker skoa du fikk til jul. Om du gjør sånne dusteting som det fremstår man bare som en enda større taper.

Anonymkode: 7ed40...de6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For det første er det svært få voksne som ville latt seg vippe av pinnen av slike barnslige hersketeknikker («..er det fordi du føler deg tilbakestående?») og for det andre så er det nok ingen voksne som ville klippet i stykker en julegave av ren sjalusi. 

Jeg er 23 og hun er 26. hun sier selv at hun ikke skjønner hvorfor andre syns hun er finere enn meg, fordi hun selv syns at jeg er finere enn henne. Ikke at utseendet har så mye å si, men hun har sikkert vært vant med at jeg hele tiden har fått oppmerksomhet i fortiden og ikke hun.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uansett sjukt å klippe i stykker skoa du fikk til jul. Om du gjør sånne dusteting som det fremstår man bare som en enda større taper.

Jeg fikk ikke skoene i gave. Hun sa jeg kunne få de fordi hun mente jeg ikke hadde gode sko selv. Selv om jeg har helt perfekte gode sko. Hun tror jeg er en stakkarslig jente som ikke kan ta vare på meg selv?

Skrevet
Papsi skrev (1 minutt siden):

Hun gjør alt så utmerket usynlig. Ingen andre legger merke til det enn jeg. Jeg er ikke paranoid på noen som helst måte, men ingen andre er sånn mot meg. Hun elsker å være bedre enn andre

Jeg har et familiemedlem som er slik. Min løsning var å jobbe med meg selv til jeg klarte å validere meg selv på tross av kritikk fra andre samt å være fornøyd med mine avgjørelser. Det var en prosess, men nå føler jeg ikke behov for oppmerksomhet fra de involverte. Det er til slutt blitt second-nature å tenke at familiemedlemmet behandler meg dårlig og lyver om meg på grunn av egen usikkerhet. Det har egentlig ingenting med meg å gjøre.

Kanskje du også kan prøve å jobbe deg gjennom dette?

Skrevet
Papsi skrev (2 minutter siden):

Jeg er 23 og hun er 26. hun sier selv at hun ikke skjønner hvorfor andre syns hun er finere enn meg, fordi hun selv syns at jeg er finere enn henne. Ikke at utseendet har så mye å si, men hun har sikkert vært vant med at jeg hele tiden har fått oppmerksomhet i fortiden og ikke hun.

Ok. Så hun sier altså du er penere enn henne. I tillegg kommer det nå frem at du tidligere har høstet all oppmerksomhet og ikke henne. Da begynner denne storyen å stinke. Kan det være du kan få la søstra di på skinne litt nå, om det var slik at du fikk oppmerksomhet tidligere, eller er det vanskelig å slippe på oppmerksomheten. Det er noe grunnleggende usympatisk i innleggene dine som gir meg kjipe vibber.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mange som sliter i voksen alder på grunn av dårlig behandling fra andre. Det er ikke slik at man magisk klarer å viske ut sårbarheter i det man bikker over en viss alder. Ja, man kan være heldig å få sunne venner osv der man lærer at man ikke trenger å bry seg om de som kritiserer, og man kan utvikle ferdigheter som gjør at man finner verdi i seg selv til tross for kritikk på andre punkter. Men ofte må voksne jobbe med dette. De forteller bare ikke åpent om det alltid.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Så hun sier altså du er penere enn henne. I tillegg kommer det nå frem at du tidligere har høstet all oppmerksomhet og ikke henne. Da begynner denne storyen å stinke. Kan det være du kan få la søstra di på skinne litt nå, om det var slik at du fikk oppmerksomhet tidligere, eller er det vanskelig å slippe på oppmerksomheten. Det er noe grunnleggende usympatisk i innleggene dine som gir meg kjipe vibber.

Nei, så absolutt ikke. Jeg har aldri likt oppmerksomhet, og har aldri søkt etter det. Jeg fikk det bare automatisk, siden jeg var den yngste osv. jeg har heller aldri tråkket ned på andre for å få meg selv høyere opp. Og aldri utestengt eller ignorert noen med vilje for å få all lyset på meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har et familiemedlem som er slik. Min løsning var å jobbe med meg selv til jeg klarte å validere meg selv på tross av kritikk fra andre samt å være fornøyd med mine avgjørelser. Det var en prosess, men nå føler jeg ikke behov for oppmerksomhet fra de involverte. Det er til slutt blitt second-nature å tenke at familiemedlemmet behandler meg dårlig og lyver om meg på grunn av egen usikkerhet. Det har egentlig ingenting med meg å gjøre.

Kanskje du også kan prøve å jobbe deg gjennom dette?

Liten rettelse: når jeg sier oppmerksomhet så mener jeg ikke komplimenter og lignende, men at de sjelden lytter dersom jeg kommenterer noe de snakker om. Jeg er derimot ok med å ikke delta i samtaler eller få negative kommentarer og blikk fordi familiemedlemmet har løyet om meg.

Skrevet

Hei papsi. Jeg skrev til deg i går også. Jeg ser at du plages veldig av din søster. 

Det har sine årsaker at du føler det sånn, og slike følelser er mer normalt enn man skulle tro. Likevel så er det skummelt å henge seg opp i for mye. Men som du forklarte tidligere, så har din søster også oppført seg dårlig. 

Ingen her på KG kjenner hverken deg eller din søster, så det blir vanskelig å svare deg. Fordi vi har ikke opplevd det samme som deg. Jeg håper likevel du får snakket med noen om dette. 

Det du føler er reelt, du skal ikke tvile på det. Og du må ikke føle deg unormal. Men som andre er inne på her, så må man lære seg å håndtere det på en god måte. Mange har det som deg, jeg har det til tider også sånn. Men det ser kanskje ikke sånn ut, fordi jeg har lært seg å håndtere det.

Jeg har innsett at jeg kan ikke forandre andre, men jeg kan forandre meg selv. Jeg dro til psykolog og brukte masse tid og penger på meg selv, slik at jeg skulle ha det bra. Jeg skaffet meg hobbyer, møtte nye folk (selv om jeg har angst). Jeg feriere og studerte rare ting..

Jeg ga ikke opp og vokste på det❤️

Jeg håper det ordner seg. 

Klem til deg

Anonymkode: ce694...a71

• Liker 1
Skrevet
Papsi skrev (8 timer siden):

Det er på tide for deg å dra hjemmefra. Få deg ditt eget hjem. Når du får henne på litt på avstand så kan forholdet bedre seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...