Suffragette Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 I de fleste vennskap, om ikke alle, så gjør venner feil. Om man gjør en feilvurdering i øyeblikket, gjør noe galt uten å skjønne det bevisst, eller gjør noe kalkulert og med vilje som man angrer på. Men hvor går grensa mellom alvorlige og ikke så alvorlige feil? Når bør man glemme hele greia og når er det på tide å kutte noen helt ut, på grunn av én feil? Jeg har en venninne som jeg elsker høyt og har vært venn med i mange år. Hun ville ikke bevisst såret meg, men to ganger har hun altså gjort nøyaktig samme feil mot meg. Første gangen forklarte jeg henne at det hun gjorde fikk meg til å føle meg sviktet av henne og at hun ikke tok hensyn til mine følelser. Jeg følte at hun valgte bort hensynet til meg for å bevare freden med andre. Hun er konfliktsky. Den gangen tilga jeg henne fort, også fordi jeg forstod hennes problemstilling mtp at hun er så konfliktsky og opptatt av å «holde freden». Men nå har hun altså gjort nøyaktig det samme, med de samme personene involvert, selv etter at jeg forklarte henne sist hvordan det fikk meg til å føle meg. Jeg har vanligvis høy terskel for å la en feilberegning fra en venn være grunnen til at jeg «dumper dem». Men samtidig kan jeg føle meg dumsnill. Er det et svik mot seg selv å la feil som venner gjør, gå upåaktet hen? Jeg har tatt problemet opp med henne igjen og hun var cirka like overrasket som første gang jeg tok problemet opp. Hun har med andre ord ikke reflektert mye over mine følelser og hvordan hun skal ivareta dem. Hvis jeg dumper henne som venn kommer det ikke til å føles positivt for meg. Det blir et stort tap å miste henne. Men hvis jeg beholder henne i livet mitt uten videre, vil jeg svikte meg selv?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Det er ikke så lett å si mtp at du ikke sier hva vennen din har gjort. Rett og slett litt vrient å bedømme om det er du som er for følsom, eller hun som er ufølsom. Men man skal ikke la seg tråkke på av folk, uansett om de er venner, familie, eller kollegaer. Anonymkode: 5d9cc...345
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 At hun har rotet med din kjæreste er dumpegrunn nr 1 Anonymkode: 01cec...b60
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Suffragette skrev (9 minutter siden): I de fleste vennskap, om ikke alle, så gjør venner feil. Om man gjør en feilvurdering i øyeblikket, gjør noe galt uten å skjønne det bevisst, eller gjør noe kalkulert og med vilje som man angrer på. Men hvor går grensa mellom alvorlige og ikke så alvorlige feil? Når bør man glemme hele greia og når er det på tide å kutte noen helt ut, på grunn av én feil? Jeg har en venninne som jeg elsker høyt og har vært venn med i mange år. Hun ville ikke bevisst såret meg, men to ganger har hun altså gjort nøyaktig samme feil mot meg. Første gangen forklarte jeg henne at det hun gjorde fikk meg til å føle meg sviktet av henne og at hun ikke tok hensyn til mine følelser. Jeg følte at hun valgte bort hensynet til meg for å bevare freden med andre. Hun er konfliktsky. Den gangen tilga jeg henne fort, også fordi jeg forstod hennes problemstilling mtp at hun er så konfliktsky og opptatt av å «holde freden». Men nå har hun altså gjort nøyaktig det samme, med de samme personene involvert, selv etter at jeg forklarte henne sist hvordan det fikk meg til å føle meg. Jeg har vanligvis høy terskel for å la en feilberegning fra en venn være grunnen til at jeg «dumper dem». Men samtidig kan jeg føle meg dumsnill. Er det et svik mot seg selv å la feil som venner gjør, gå upåaktet hen? Jeg har tatt problemet opp med henne igjen og hun var cirka like overrasket som første gang jeg tok problemet opp. Hun har med andre ord ikke reflektert mye over mine følelser og hvordan hun skal ivareta dem. Hvis jeg dumper henne som venn kommer det ikke til å føles positivt for meg. Det blir et stort tap å miste henne. Men hvis jeg beholder henne i livet mitt uten videre, vil jeg svikte meg selv? Nei. Du skrev at hun begge ganger ble overrasket. Dvs at ingenting er gjort i ond hensikt. Dine følelser er jo ikke verdens navle og det burde ikke være en forbrytelse å glemme dem. Anonymkode: 55032...515
Silva Pluvialis Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
Suffragette Skrevet 28. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei. Du skrev at hun begge ganger ble overrasket. Dvs at ingenting er gjort i ond hensikt. Dine følelser er jo ikke verdens navle og det burde ikke være en forbrytelse å glemme dem. Anonymkode: 55032...515 Jeg er enig i at ting ikke er gjort i ond hensikt, som jeg også skriver (ref hun ville aldre bevisst såret meg). Men det er også et generelt spørsmål som jeg egentlig prøvde å løfte, som denne situasjonen har fått meg til å tenke på. Hva er en utilgivelig feil? Er det dumt å alltid strekke seg for andre? Skal man alltid være the bigger person? Eller vil tilgivelse sette deg fri? Som i mitt eksempel, er det sånn at fordi det ikke er gjort «med vilje» skal man by default tilgi? Og andre veien, alt som er med ond hensikt skal ikke tilgis? Eller er feilen man har gjort viktigere enn hensikten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå