AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Vi er hos svigerforeldre på 5 dagers julevisitt. Svigermor er verdens skjønneste dame, og det er også svigerfar når han får ha første og siste ordet-ALLTID! Jeg og svigermor kan sitte å snakke om noe som opptar henne eller meg, og plutselig skyter svigerfar inn:" Slutt å diskuter dette, slutt å lag problemer nå!" Jeg eller svigermor sier at vi snakker ikke om problemer, og forteller han hva vi snakker om. Så begynner han å prate om noe han leser om i avisen, og avbryter oss. 2 t senere er det det samme frekke gnålet. Jeg, min kjæreste og svigermor snakker om en spennende bok, plutselig avbryter han:"slutt å snakk tull nå, dette kan dere snakke om senere"! Så begynner han å snakke til svigermor om et eller annet han er opptatt av som han har sett på tv el lign. Han prater uavbrutt og skal ha svigermors eller vårs fulle oppmerksomhet HELE tiden. Minner meg om en 3 åring som maser på foreldrene for å oppmerksomhet🙄 Han er ikke dement. Han har begynt sånn de siste 5 årene og er 81 år Anonymkode: 5e83f...33f 1
Maleficenta Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi er hos svigerforeldre på 5 dagers julevisitt. Svigermor er verdens skjønneste dame, og det er også svigerfar når han får ha første og siste ordet-ALLTID! Jeg og svigermor kan sitte å snakke om noe som opptar henne eller meg, og plutselig skyter svigerfar inn:" Slutt å diskuter dette, slutt å lag problemer nå!" Jeg eller svigermor sier at vi snakker ikke om problemer, og forteller han hva vi snakker om. Så begynner han å prate om noe han leser om i avisen, og avbryter oss. 2 t senere er det det samme frekke gnålet. Jeg, min kjæreste og svigermor snakker om en spennende bok, plutselig avbryter han:"slutt å snakk tull nå, dette kan dere snakke om senere"! Så begynner han å snakke til svigermor om et eller annet han er opptatt av som han har sett på tv el lign. Han prater uavbrutt og skal ha svigermors eller vårs fulle oppmerksomhet HELE tiden. Minner meg om en 3 åring som maser på foreldrene for å oppmerksomhet🙄 Han er ikke dement. Han har begynt sånn de siste 5 årene og er 81 år Anonymkode: 5e83f...33f Sadistisk var vel en drøy påstand da.... 44
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Maleficenta skrev (5 minutter siden): Sadistisk var vel en drøy påstand da.... Jepp. Utrivelig type, men ikke mye sadisme å spore i historien. Anbefaler TS å ønske seg en ordbok til neste jul. Anonymkode: a3067...c42 23
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Han er klar til å dø, og orker ikke høre på "tull". Han vil ha fokus på seg, fordi han vet at tida snart er omme. Han er egosentrisk - sadist er noe HELT annet. Anonymkode: 97b82...401 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Ts her Sadistisk var fullstendig feil ord å bruke på min svigerfar ja, men det var det første som datt ned i hodet mitt. Jeg synes det er en veldig sjofel og egoistisk oppførsel av han, han skal bestemme tema og tidspunkt når vi andre skal snakke og han avbryter hele tiden. Blir veldig fort irritert og sint. Anonymkode: 5e83f...33f 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her Sadistisk var fullstendig feil ord å bruke på min svigerfar ja, men det var det første som datt ned i hodet mitt. Jeg synes det er en veldig sjofel og egoistisk oppførsel av han, han skal bestemme tema og tidspunkt når vi andre skal snakke og han avbryter hele tiden. Blir veldig fort irritert og sint. Anonymkode: 5e83f...33f Svigermor føyer seg etter han og sier sjelden imot, og de få gangene hun gjør det blir han rasende. Ts Anonymkode: 5e83f...33f 1
Suffragette Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 Er du helt sikker på at dette ikke er et første trekk på problemer knyttet til alderdom? For meg høres det ut som det kan være knyttet til alder 17
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 Dette er typiske tegn på nedsatt kognitiv evner. Anonymkode: 893be...b7e 18
Brunello Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 Egosentrisk er mer beskrivende. Sadistisk er han absolutt ikke ut fra beskrivelsen. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Skjønner problemet. Det jeg ville gjort var å svare han hver eneste gang at dere var ikke ferdig med å snakke, at du og svigermor må få snakke ferdig først, at det dere snakker om opptar dere og synes det er gøy, at det dere snakker om er interessen deres, at dere skal snakke om hans ting etterpå, at det han nå sa var da virkelig ikke interessant. Alså, poenget er at du må svare han tilbake hver gang og at dere har det gøy. Men at han ikke skal føle seg oversett er viktig, så dere må snakke om hans ting også. Anonymkode: 4d13a...870 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 Suffragette skrev (1 minutt siden): Er du helt sikker på at dette ikke er et første trekk på problemer knyttet til alderdom? For meg høres det ut som det kan være knyttet til alder Ts her. Kjæresten min sier at han begynte å legge merke til denne frekke oppførselen for 10-12 år siden, men at faren har vært litt sær så lenge han kan huske. Jeg har kjent han i 7 år og de første årene la jeg merke til at han var litt skarp til svigermor hvis hun snakket når han ønsket å snakke, og hvis hun snakket om noe han ikke interesserte seg for. De siste 3-4 årene har han blitt verre og kan også bjeffe til meg like mye som til sin kone og sønn. Jeg tolererer det ikke så jeg setter han ofte på plass, men det hjelper ikke for han forstår ikke at han gjør noe galt. Han er frekk som faen men forstår det ikke. Har aldri møtt noen som er så oppmerksomhetssyk som denne mannen. Anonymkode: 5e83f...33f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Han er klar til å dø, og orker ikke høre på "tull". Han vil ha fokus på seg, fordi han vet at tida snart er omme. Han er egosentrisk - sadist er noe HELT annet. Anonymkode: 97b82...401 😂😂 Anonymkode: cbdea...b56 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner problemet. Det jeg ville gjort var å svare han hver eneste gang at dere var ikke ferdig med å snakke, at du og svigermor må få snakke ferdig først, at det dere snakker om opptar dere og synes det er gøy, at det dere snakker om er interessen deres, at dere skal snakke om hans ting etterpå, at det han nå sa var da virkelig ikke interessant. Alså, poenget er at du må svare han tilbake hver gang og at dere har det gøy. Men at han ikke skal føle seg oversett er viktig, så dere må snakke om hans ting også. Anonymkode: 4d13a...870 Ts her. Det prøver vi på og svigermor kan av og til miste litt besinnelsen, og si til han hun må få lov å snakke om det hun vil uten at han skal avbryte og si at det hun snakker om er bare tull eller problemer! Som oftest når han avbryter er han irritert, og når han får beskjed om å vente er han allerede sint og da har jeg blitt så irritert på han så jeg klarer ikke å være forståelsesfull og høflig. Det verste er at han faktisk kan sitte inne på kontoret sitt mange meter fra der vi oppholder oss, og følge med på vår samtale på kjøkkenet, og så roper han inn på kjøkkenet fra sitt kontor om at nå må vi slutte å snakke om dette temaet, for det er bare tull og vi må ikke lage problemer! Anonymkode: 5e83f...33f 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 Han er ikke bare helt dust som mener at menn er bedre en kvinner? Min onkel er sånn. Tanten min er "under" han, han er rappkjeftet mot henne og han mener hun må gjøre alt og han kan sitte med føttene på bordet og bestemme. Kanskje han har blitt mer rappkjeftet mot deg for han føler han kjenner deg bedre, at du ikke er "ny" lengre? (jeg var rappkjeftet tilbake til onkelen min og ba han støvsuge da han mente jeg skulle gjøre det mens jeg holdt på å rydde av bordet. Han ble rasende men jeg nektet å støvsuge..) Anonymkode: 4d13a...870 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er ikke bare helt dust som mener at menn er bedre en kvinner? Min onkel er sånn. Tanten min er "under" han, han er rappkjeftet mot henne og han mener hun må gjøre alt og han kan sitte med føttene på bordet og bestemme. Kanskje han har blitt mer rappkjeftet mot deg for han føler han kjenner deg bedre, at du ikke er "ny" lengre? (jeg var rappkjeftet tilbake til onkelen min og ba han støvsuge da han mente jeg skulle gjøre det mens jeg holdt på å rydde av bordet. Han ble rasende men jeg nektet å støvsuge..) Anonymkode: 4d13a...870 Ts her. Høres litt ut som samme type ja. Er vant til at svigermor lager mat, disker opp og dekker på bordet så han kan bare komme og sette seg til ferdig mat. De få gangene han tar av bordet, setter han bare koppene på kjøkkenbenken over oppvaskmaskinen, istedenfor å sette de rett inn. Da pleier jeg å si at det er fint om han setter koppene inn i oppvaskmaskinen, men da sier han :"Nei det skal svigermor gjøre"! Svigermor bare ler litt når jeg nevner det og sier at det er sikkert fordi han er redd for å sette noe feil inn i oppvaskmaskinen, men jeg tror at han er en bortskjemt mann som i 55 år har blitt vant til at svigermor gjør alt for han! Anonymkode: 5e83f...33f 3
Maleficenta Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Høres litt ut som samme type ja. Er vant til at svigermor lager mat, disker opp og dekker på bordet så han kan bare komme og sette seg til ferdig mat. De få gangene han tar av bordet, setter han bare koppene på kjøkkenbenken over oppvaskmaskinen, istedenfor å sette de rett inn. Da pleier jeg å si at det er fint om han setter koppene inn i oppvaskmaskinen, men da sier han :"Nei det skal svigermor gjøre"! Svigermor bare ler litt når jeg nevner det og sier at det er sikkert fordi han er redd for å sette noe feil inn i oppvaskmaskinen, men jeg tror at han er en bortskjemt mann som i 55 år har blitt vant til at svigermor gjør alt for han! Anonymkode: 5e83f...33f Stakkars henne. Hun tror sikkert det er slik det skal være i et ekteskap og har bare funnet seg i det i alle de år. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts her. Høres litt ut som samme type ja. Er vant til at svigermor lager mat, disker opp og dekker på bordet så han kan bare komme og sette seg til ferdig mat. De få gangene han tar av bordet, setter han bare koppene på kjøkkenbenken over oppvaskmaskinen, istedenfor å sette de rett inn. Da pleier jeg å si at det er fint om han setter koppene inn i oppvaskmaskinen, men da sier han :"Nei det skal svigermor gjøre"! Svigermor bare ler litt når jeg nevner det og sier at det er sikkert fordi han er redd for å sette noe feil inn i oppvaskmaskinen, men jeg tror at han er en bortskjemt mann som i 55 år har blitt vant til at svigermor gjør alt for han! Anonymkode: 5e83f...33f Høres ut som han er bortskjemt ja. Ville tatt en prat med svigermor om dette og fortalt at du klarer ikke holde munn lengre. Så hun skjønner hvis du plutselig blir litt krass. Så ville jeg faktisk bedt mannen din ta tak og snakket med svigerfar din. Mann til mann vet du.. Ellers ville jeg kommentert at han kan lukke døra eller gå ut av rommet hvis han ikke liker det dere snakker om. Anonymkode: 4d13a...870 3
etnavn Skrevet 28. desember 2020 #18 Skrevet 28. desember 2020 (endret) Si klart ifra uten å forklare noe som helst: "Du, nå snakker vi voksne, ikke avbryt!" Og fortsett samtalen. Gjenta dette hver gang han avbryter. Ikke la ham diktere hva dere skal prate om, ikke la ham avbryte dere, ikke gi ham noen forklaring på hvorfor. Når han sier "nå må dere slutte å snakke om problemer" så svarer du høyt, tydelig og krasst: "Nå må du slutte å avbryte!" Hvis han sitter på kontoret, så reiser du deg opp og lukker døra mellom dere. Sånne sjåvinister er forferdelige. Synd svigermoren din har latt ham tråkke fullstendig over seg i alle år, da blir de bortskjemte mennene nemlig slik som dette. Som regel har kvinnene latt dem gjøre det fordi mannen har sittet med pengene og eiendelene (evt eiendommen), og mannen har bevisst brukt denne skjevfordelingen til å undertrykke kvinnen i alle disse årene. Dratt det frem under diskusjoner og krangler, truet med å kaste henne ut, "sette henne på gaten" uten ei krone, i mange mange år. Derfor blir dynamikken slik. Men i dag, i 2020, så trenger ingen å finne seg i dette. For en kødd. Endret 28. desember 2020 av etnavn 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #19 Skrevet 28. desember 2020 Synes absolutt det høres ut som han har kognitiv svikt/dements på gang. Jeg tenker litt dette med at han sier alltid det samme om og om igjen uansett hva dere prater om. Demens begynner ofte i det små med rar og av og til frekk oppførsel flere år i forveien, før det har gått så langt at pårørende skjønner at vedkommende er syk. Og både du og din mann har merket endring i løpet av de siste årene. Anonymkode: 8dc61...c95 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #20 Skrevet 28. desember 2020 Suffragette skrev (1 time siden): Er du helt sikker på at dette ikke er et første trekk på problemer knyttet til alderdom? For meg høres det ut som det kan være knyttet til alder Tenkte jeg også. Depresjon er f.eks. et av de første tegn på alzheimer. Sinne kan også være et symptom på alzheimer, men husker ikke om det kanskje kommer senere i forløpet. Anonymkode: 2250c...679 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå