Gå til innhold

Hvorfor tror folk på Gud, Fri Vilje, Sjel, Kjærlighet etc i år 2020/2021 ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg som er autist og styrt av logikk/fakta, er dette noe av det jeg forstår minst av alt her i verden. Hvordan er det mulig å ikke forstå at hjernen produserer signaler, som sendes til din bevissthet, som gjør at "du" "føler" ting og tang og derfor gjør ting og tang. Om dine foreldre f.eks indoktrinerer deg når du vokser opp, vil det forme signalene som sendes og gjøre at du f.eks føler at Gud ala slik den er beskrevet i bibelen er virkelig. Som alle andre ting du føler. Det er signaler basert på hjernen din sin tilstand, følelser. At du føler noe, er ikke noe bevis på noe som helst ut over at du føler det. Det beviser ikke at gud som beskrevet i bibelen er sann, bare at du føler at det er sant.

Ta noe dop f.eks så merker du fort, at signalene kan endre seg, dine følelser endrer seg på et øyeblikk. Har verden også endret seg fordi du tok en pille, eller er det dine opplevelser av verden som endret seg av pillen. Dine følelser som endret seg... ? Og sånn er mennesker uten dop også, vi har alle hjerner i forskjellige tilstander og derhørende forskjellige følelser om ting. Verden endrer seg ikke av den grunn, den er den samme uavhengig av våre forskjellige følelser om ting. Den faktisk verden, for en Jøde som står ved siden av en Buddhist, er akkurat den samme, selv om de føler helt forskjellig om hva som er den ekte guden.

Livet er kjip som opplyst styrt av logikk og fakta, kanskje det er derfor dere tror på slike ting, rent objektivt er jo mennesker bare dyr som andre dyr bare uten fiender så vi spiser bokstavelig opp alle resursene på kloden fra andre dyr for å berike oss selv. Ikke veldig nobelt. Og det er ingen objektive/faktisk mening med livet, kun følte meninger med livet, for noen av oss. Kanskje bedre å styres av følelsene og roe ned på logikk og vitenskap. Ikke vet jeg, er betydelig mindre lykkelig enn dere, selv om dere fremstår som totale idioter (no offense) når dere tror på religion, sjel, fri vije, kjærlighet etc. Jeg bare rister på hodet når jeg hører slikt.

Er det noen her som tror at deres følelser avgjør hva som er fakta og virkelig, tross all vitenskap sier imot deg på dette? Gjerne del med resten av klassen :) Hvordan kan du stå ved siden av en som tror på en annen religion, og mene at dine følelser om gud, er mer riktige enn naboen sine følelser om gud. Hva for noe logisk forklaring har du på den situasjonen, hvorfor kan det ikke være naboen sine følelser som gud som er ritkige, og dine følelser falske? Minst en av dere tar feil, det må du være enig i, så hvorfor tar du rett han feil. Med ren logikk innser en umiddelbart at her har vi et alvorlig problem, og følelser må settes til side når vi skal evaluere fakta.

- Facts don't care about your feelings.

Anonymkode: fbd77...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom til å tenke på denne https://speiding.no/speiderprogram/speiderbasen/er-vannet-kaldt-eller-varmt

Husker vi gjorde den testen på skolen. Putter hånden i lunkent vann, og den ene personen sier at det er kaldt vann, mens den andre som har hånden i samme vann sier at det er varmt vann. Her har du Jøden og muslimen, side om sine, MIN følelse er at vannet er kaldt, så vannet er kaldt. MIN følelse er at vannet er varmt, så da er vannet varmt.

Det føles så primitivt, alle som tar den testen, bør jo innse, at bare fordi jeg føler at vannet er kaldt, særlig når jeg vet at en annen person rett ved siden av føler at vannet er varmt, da kan ikke jeg utelukkende gå etter min egen følelse og vedta at vannet er kaldt. Hvorfor skulle jeg være bedre til å måle temperatur til vann enn naboen, har jeg noen spesiell trening eller overnaturlige evner, hvorfor må MINE følelser være fakta, og alle andres følelser falske. Hva er logikken bak det.

All overtro er jo så enkel å gjennomskue, synes speideren og skoler bør ta alle religiøse kids i skoen og gi dem vanntesten, og gi dem en oppgave i å analysere hva slike eksperimenter indikerer, angående andre ting som religiøs tro. Er dine følelser fakta, eller kan følelser ta feil noen ganger.

Det er så primitivt, at jeg blir nesten flau over å måtte påpeke dette. Dette er ikke rakettforskning, dette er ikke avansert vietnskap, det er helt basic grunnleggende fundamental enkel logikk. Det er 1 +1 = 2 på logikkform. 

Hvordan er det mulig for ellers oppegående folk å ikke innse dette ? Jeg fatter det ikke ??? Noen som har tatt speider-vann testen, og er overbevist over at lunkent vann er kaldt vann, fordi det føles kaldt. ? Hvis ikke, hvorfor tror du på andre merkelige følelser uten vitenskapelig hold for dem ?

Anonymkode: fbd77...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelser er like virkelig som logikk og fakta.

Min erfaring er at det beste er å finne en balanse mellom følelser og fornuft, slik at man ikke lar seg styre utelukkende av verken den ene eller andre, men forholder seg til begge deler.

Å ignorere følelser er like idiotisk som å ignorere fornuften.

Anonymkode: ccd0b...6dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...