AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Jeg har ei datter på 6 måneder, og skal ha hele permisjonen - far er i jobb og har vært det siden første dag vi kom hjem fra sykehuset etter fødsel. Og jeg er så sliten, da jeg har null avlastning og har vært borte fra jenta mi 1 time siden hun ble født, da for å vaske ned en leilighet etter flytting. Datteren vår er ei frøken med ekstremt mye energi, og har hatt det siden fødsel. Hun sover en halv time to ganger på dagtid, og sovner aldri (!) før etter tolv på kvelden. Uansett hva vi gjør. Hun krever ekstremt mye og vil helst leke og snakke hele dagen. Nå i jula var vi hos mine foreldre, som snakket veldig om å avlaste meg på telefonen før vi kom. De bor 3 timer unna. Jeg har nettopp fått påvist artritt, så min mor sa at jeg kunne hvile mens hun tok baby, de kunne trille turer og gi henne mat når vi kom dit. Samboer måtte nemlig jobbe, så jeg kom til å være alene med babyen de første dagene. Dette skjedde ikke en eneste gang på den uka vi var der. De hjalp ingenting. Og misforstå meg ikke, jeg forventet ikke at de skulle ta frøkna hele tiden. Hu lille ble også syk de første dagene vi var der, så det eneste jeg gjorde var å bære på henne - noe som gjorde betennelsen i skuldra og hofta enda verre. Heldigvis kom samboer etter 4 dager, og han kunne hjelpe. Jeg føler meg så alene, og ubetydelig. Jeg elsker den lille frøkna mi, mer enn alt på jord. Men jeg savner og meg selv litt, om det gir mening. Moren til samboer bor og langt unna, og vi har rett og slett aldri, aldri hatt barnevakt. Samboer jobber lange dager og kvelder, og jeg er alltid alene med baby. Og det er ekstra tungt når jeg har så mange vondter. Jeg kan heller ikke bestille time for å få noe for artritten, for da må jeg ta MR og ultralyd - men har ingen til å passe frøkna. Jeg vet jeg har valgt å få barn selv, og det SKAL være slitsomt og det SKAL dreie seg om babyen - og det gjør det. Men er det noen andre som har vært så alene i permisjonen? Og har noen tips til hvordan man kan komme seg over kneika? Anonymkode: 328c0...96c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Jepp. BÆRESELE!! Evt sjal. Baby blir bare større og større, og er ikke sikkert nærhetsbehovet blir mindre - da ødelegger du deg med å bære på armene. ellers må far roe ned jobbingen før du klikker. Helt seriøst, han må ta et tak på hjemmebane nå. Anonymkode: b5ac4...fd7 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Jeg har og en samboer som jobber mye, men har en «enklere» baby enn det du har. Kan likevel kjenne meg godt igjen i det med å være meg selv. For meg hjelper bæresele mye, så har jeg hendene fri. Ellers har jeg lite råd å komme med dessverre. Men burde du ikke sjekke med lege det med søvnen? Det høres eksternt lite ut. Anonymkode: 45ac8...d6a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Du må vel bare holde ut. Jeg var i noenlunde samme situasjon, uten barnefar i bildet. Krevende baby som ikke sov, hatet vogn, bæresele og bilstol, osv. Og null avlastning. Det blir bedre etter hvert, når hun sovner tidligere på kvelden og du får noen timer for deg selv. Håper det ikke tar så lang tid før det blir bedre ❤ Anonymkode: 466dd...a8c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Har vært alene med mi fra dag 1 og hun er 11år nå. Blir en annen livsstil enn den man hadde og den man så for seg, men alt går❤️ For meg har det viktigste vært å være fleksibel, prioritere etter behov og ha det kjekt med barnet mitt, sove når jeg har mulighet og sette pris på den voksenkontakten jeg har på jobb😊 (familien min bor i Danmark så jeg har ikke noe familienettverk i Norge) Anonymkode: fc127...588
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 Hvorfor må barnefar jobbe så mye (over fulltid)? Hadde jeg aldri godtatt i denne tiden! Har du ingen søsken, svigerfamilie, venninner som kan hjelpe deg? Anonymkode: 1d3a1...0cd 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 Hvordan kan det ha seg at du har hele permisjonen? Permisjonen er jo lagt opp til at far SKAL ha perm han og, eller så mister dere den delen. Anonymkode: 94928...82b 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 Det er vel ikke vanlig å ha barnevakt på så små barn? Uansett, bæretøy er et veldig godt tips. Prioriter søvn over alt annet. Ja, det er godt med alenetid, men søvnmangel er ekstremt destruktivt. Og far må roe ned jobbingen. Det er dyrere at familien går i oppløsning, enn å gå ned i inntekt. Anonymkode: bf91c...e9f 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 Jeg var mye alene med mitt barn da og det ble veldig destruktivt. Søvnmangel og mye krangling pga uenighet om arbeidsfordeling. Endte med brudd. I ettertid ser jeg noen grep jeg skulle ønske vi tok. Feks betalt barnevakt noen timer i uken så du får mulighet til å hente deg inn igjen. Ser flere sier barnevakt er uaktuelt for en som er så liten. Men besteforeldre syns de fleste er ok avlastere. Man finner selvfølgelig en barnevakt man stoler på og som over tid blir kjent med barnet. Og det er maks et par timer av gangen. Et annet grep er at mannen din jobber redusert akkurat nå og feks tar ansvar for barnet en dag i uken så du kan gjøre noe annet. hvordan fordeler dere ansvar når han har fri? Lar han deg sove ut? Tar nattevåk? lykke til Anonymkode: ca89b...3ef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå