Gå til innhold

Kjøpe eller leie som student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er 18 og har arvet rundt 800 000kr. Skal studere neste år, og tenker å flytte til Bergen for juss eller Trondheim for økonomi eller noe, er veldig usikker. Er det mest økonomisk smart å kjøpe en liten leilighet sånn at jeg tjener penger på det, eller leie og kaste bort masse penger som jeg aldri får igjen? Virker litt rart å kjøpe en leilighet som 18-åring, så har egentlig ikke tenkt på det før, men hvorfor ikke egentlig? Sikkert dumt om man må flytte hvis man endrer studie da...

Anonymkode: f18b8...e9d

Skrevet

Vent ihvertfall til du ser om du trives på stedet og med studiene. 

Anonymkode: d0cff...6da

• Liker 2
Skrevet

Mange glemmer at å eie er ganske dyrt det også. Dokumentasjonsavgift og andre avgifter. Det krever at du møblerer. At du har hvitevarer, at du vedlikeholder, at du har forsikringer, sameiekostnader, renovasjon, ofte eiendomsskatt, og mye mer. Å tjene på å eie betyr egentlig at du gambler på verdistigning. 

Leie som student er veldig bekymringsløst og enkelt, ingen forpliktelser, kan flytte  som man vil etterhvert som man blir kjent med byen og folk. Å eie krever ofte mer, og man må sette seg inn i mye mer, som jeg i alle fall er veldig glad for at jeg ikke måtte ta tak i før jeg hadde leid noen år. 

Jeg hadde selv god råd som student. Men leide i kollektiv. Det var de gøyeste, mest sosiale og bekymringsløse årene i mitt liv. Så traff jeg mannen, og vi var to som kunne ta ansvaret ved å eie, og to som kunne bo sammen. Nå tapte jeg garantert en del i verdistigning da dette var Oslo på 2000 tallet. Men har aldri angret ett sekund. 

Anonymkode: 4af5c...e5d

• Liker 8
Skrevet

Rart mange er overbevist om at de liksom ikke taper penger på å eie. Det koster å vedlikeholde, det koster å selge og det koster og flytte. Dette er kostnader du i stor grad slipper unna som leietaker. Kjøper du førstegangsbolig i dagens marked så kjøper du katta i sekken, for du kommer til å selge med stort tap om noen år. Hvis du skal kjøpe for å leie ut, og leie billig selv så er det fornuftig. Hvis du skal kjøpe for å bo med intensjoner om å oppgradere om noen år, så har du kjøpt katta i sekken.

• Liker 1
Skrevet

Du skal være sikker på å eie i minst tre år, gjerne fem, ellers er det som regel billigere å leie.

Anonymkode: 32a28...8e1

• Liker 1
Skrevet

Leste en artikkel for ikke så lenge siden, der det sto at man bør eie i minst tre år, for at det skal lønne seg å kjøpe fremfor å leie. Dette fordi det er veldig dyrt å eie, bare dokumentavgiften er jo en formue. Den kan du forresten spare om du dropper selveier og heller kjøper borettslags-leilighet. Da slipper du dokumentavgiften, som er 2,5% av kjøpesummen.

Som student bør altså studiet ditt vare i minst tre år, og du bør også være helt sikker på at du skal bli boende på stedet og f.eks. ikke droppe studiet etter et halvår og flytte. Det ville blitt dyrt!

Som helt fersk student ville jeg derfor satset på å leie i alle fall det første halvåret, for å kjenne meg litt frem og bli sikker på at der ønsker du å bli i minst tre år. Det lønner seg altså ikke å kjøpe et sted der du kun skal ta et to-årig studie f.eks.

• Liker 2
Skrevet

Førstegangsleiligheter er de som oftest selges med tap. Dokumentavgift og meglerkostnader er dyrt i tillegg til vedlikehold og renter. Å eie leilighet er fint, men det er gjør en også mye mer bundet. Som student er det fint å ha friheten til å endre planer, dra til utlandet, bo med venner osv. Med leilighet er du mye mer bundet og ved utleie må man skatte, noe som gjør det vanskelig å gå i 0. Anbefaler å sette pengene i fond, noe som også er gunstig mtp formue og rett til stipend fra lånekassen. 

Anonymkode: 83a00...8e3

• Liker 1
Skrevet

Som student er det mer sosialt å bo i kollektiv, og du slipper ansvar for vedlikehold. Og du kan flytte når du vil, hvis du ikke trives på studiet eller vil ta et friår for å reise eller lignende. 

Men hvis du er sikker på studiet og du vet du kommer til å bo i leiligheten i minst 3 år, kan det være lurt å eie. Da betaler du jo til deg selv, istedenfor å «kaste penge ut av vinduet». 

ei venninne av meg kjøpte leilighet mens hun var student, når hun var ferdigutdannet solgte hun med gevinst, så da hadde hun nok EK til et hus. 

Anonymkode: f37a6...2b8

Skrevet

Jeg kom meg inn på boligmarkedet som student. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte tidligere. 
Hvis du er motivert til å studere og vet du kommer til å fullføre så ville jeg kjøpt. Muligens prøvebodd byen et halvt år først kanskje. 

Anonymkode: b2005...9e3

Skrevet

Prisene stiger ikke like rask som før, så om jeg ville kjøpt nå, ville det vært en 3-roms. 

Da kan man leie ut et rom som betaler ned lånet. Vet om flere studenter som har fått forskudd på arv som gjør det. 

Anonymkode: 910b1...e16

Skrevet

Hvis du kjøper leilighet MÅ du bo der i minst 12 måneder. Det lønner seg først ved minst 3 år pga omkostninger. 

Du bør være sikker på at du forblir i den byen i noen år :) Ikke noe galt i å kjøpe leilighet som 18-åring altså. Ei venninne kjøpte leilighet i Oslo som.. 21 åring tror jeg, solgte 5 år senere når hun var ferdig med master, og tjente svært mye på det!

Anonymkode: ca414...0dd

Skrevet

Det er nokså begrenset hva man får kjøpt av bolig for 800.000, så ett av mange spørsmål er hvilken inntekt som skal betjene lånet. Studielån for å betjene boliglån tror jeg ikke holder.

Anonymkode: 9aded...8e8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du kjøper leilighet MÅ du bo der i minst 12 måneder.

Det MÅ man da ikke. Hvor får du det fra? Hva som vil lønne seg er en annen ting. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte mitt første hus som 20-åring og student. 
Studerte et halvt år først, for å se om jeg trivdes, så kjøpte jeg :)

Kom tidlig inn på boligmarkedet og har ikke angra. 

Anonymkode: fba6e...589

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan? Det er spørsmålet.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Med 800k har du egenkapitalen, men du trenger fortsatt å låne penger for å få kjøpt noe. De fleste studenter får ikke kjøpt med mindre de får hjelp fra foreldre, typisk som kausjonister. Det er tross alt en grunn til at de fleste må vente til de er ferdige med å studere før de kan kjøpe noe, siden de trenger nok inntekt (...og egenkapital). 

Anonymkode: 6a505...f31

• Liker 3
Skrevet

Hvordan hadde du tenkt å finansiere dette? Du får vel ingen leilighet for kr 800.000?

Anonymkode: f55f8...7aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvordan? Det er spørsmålet.

Foreldre var kausjonister.
Studerte et sted hvor boligprisene var ganske lave, så huset var ikke så dyrt. Solgte til 150 000 mer 2,5 år senere :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg gjorde det samme. Riktignok en leilighet. Hadde to soverom så fikk også leieinntekter. Solgte etter fem år med 1 million i prisstigning:) Fikk hjelp av mine foreldre.

TS: ville kjøpt når du føler deg sikker på at du blir i byen studiet ut. Vurder en tre-roms så du kan leie ut et soverom. 

Anonymkode: 1e815...897

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville satt pengene i fond, tatt opp studielån og bodd i kollektiv.

Det er det jeg ville gjort. Jeg ville aldri vært foruten tiden i kollektiv. Hadde det utrolig gøy, og lærte masse om å leve tett sammen med andre mennesker (kan komme godt med senere). Du betaler sannsynligvis mindre i leie i et kollektiv enn du betaler i fellesutgifter og kostnader på en leilighet. Små leiligheter stiger ikke mye i verdi, selv ikke i Bergen eller Trondheim.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...