Gå til innhold

Femåringen er en tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akk, jeg trodde det var mange år til vi skulle få oppleve smelling med dører, høre hvor teite vi er og oppleve daglige episoder med urimelig oppførsel. Det viser seg hvor feil jeg tok hver dag, mange ganger om dagen. Femåringen vår er et lite monster om dagen, en hormonell tenåring i mangel på bedre beskrivelse. Smeller med dører, kjefter på småsøsken, viser ingen hensyn, nekter å gå på do for der har lillesøster vært, kan ikke spise fra samme skål som lillesøster for det er ekkelt, det lukter lillesøster, mamma er dum, pappa er dummere og livet er teit, teit og teitest.

Hvis dette reelt hadde vært en tenåring skulle vi nå alltids på sett og vis klart å finne ut av det, men hun er bare 5 år og godt over middels sensitiv. Det ender med gråt hver gang. Noen andre med minitenåringer som har tips? 

Anonymkode: 95bce...415

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo finne ut som noe har skjedd! Har hun kranglet med venner? Har hun opplevd noe ubehagelig? Har hun vondt noen sted? Sett deg ned og prat med henne!

Anonymkode: b762b...fc6

• Liker 1
Skrevet

Les om prepubertal alder eller pre-teens.

ikke helt uvanlig dette

Anonymkode: a74fc...d5c

• Liker 4
Skrevet

Siden du skriver "småsøsken" i flertall, og jenta er 5 år, tenker jeg at det kanskje er ganske trangt om oppmerksomheten hos dere? De mindre krever sitt, på bekostning av den eldste? kan tenkes at dette er hennes måte å få oppmerksomhet på. I så fall vil det blir en vond sirkel ut av det, hvis hun opplever at hun i stor grad får oppmerksomhet nettopp når hun oppfører seg slik du beskriver. Da vil dette bare øke på. 

Om det jeg skriver over har noe rot i virkeligheten hos dere, må dere finner måter å gi henne tid og oppmerksom utifra positive opplevelser og oppførsel.

Anonymkode: b9228...43e

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo tegn på at ungen har for mye følelser på en gang som h*n ikke klarer å håndtere,  og derfor får slike utbrudd. Finn årsaken!! Anbefaler foreldremestring på Facebook. 

Anonymkode: b7f89...eeb

• Liker 4
Skrevet

Opplever mye av det samme med vår nesten 6-åring. Blir sur og sint for den minste ting, og smeller med dører og kjefter. Vi jobber med å lære han å takle motgang og håndtere følelsene sine. Føler ikke det blir så mye bedre... 

Anonymkode: 657b5...db4

Skrevet

Dette er helt normalt - de aller fleste barn har en «per-tenåringsperiode» i 5-6års alderen. Google så finner du helt sikkert mye informasjon om det. 

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke uvanlig, min var fullstendig uspiselig en periode rundt den alderen - og hun er enebarn som aldri har manglet oppmerksomhet heller, bare så det er nevnt.

Sett normale og sunne grenser, la henne furte og surve, og vær tydelige på at hun ikke får lov til å kalle folk stygge ting. Det går over!

Anonymkode: d0226...da5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er helt normal oppførsel. Barn kan ikke regulere sine følelser. Det er nå dere har muligheten til å hjelpe henne å regulere følelsene.

Det er to prosesser du må sette igang:

1) Grensesetting, hva er det hun får lov og hva hun ikke får lov. Det skal være tydelige grenser, begge foreldrer må være enige om grensene.

2) Hjelpe henne til å regulere sine følelser. Dette gjør du gjennom å bygge en god relasjon med henne. Invester litt tid på henne, der du/eller pappan og hun har alene tid, hjelp henne å sette ord på følelsene. Dette gjør du gjennom å spørre og lytte. For eks. "når du sier jeg er teit, hva mener du med det?". Gi henne erkjennelse for hennes situasjon, det hun føler er reellt, også når du ikke er enig med henne.

Si unnskyld til henne hvis du eller noe har gjort noe galt. Etterhvert vil hun reflektere over sine egne misstag, og forstå mer av det hun selv holder på med. Spør rett ut "hva føler du når du gjør det, kan du uttrykke dine følelser på en annen måte enn å skrike og kjefte?

I denne fasen skal du ikke kjefte på henne eller straffe henne. Her skal det være en god stemning for prat og kos.

Denne prosessen tar lang tid og hun er forsatt en liten jente, men ikke for ung til å begynne med disse prosesser. Jeg har vært der for noe år siden, idag er de 12 og 11 år og vi har en helt annen hverdag :)

Lykke til.

Det er bare spørre hvis du ønsker mer tips og råd.

Endret av Grovik
Skrevet

For øvrig: hvor lenge varer denne perioden? Begynner å bli litt småsprø... 

Anonymkode: 657b5...db4

Skrevet

Vår på 7 er sånn nå. Ufordragelig mot oss og lillesøster. Trur hun bestemmer alt, alt er kjedelig, hører ikke etter og flyr i flint for den minste ting. 

Dette begynte i ferien. Så langt ingenting som feiler henne. Ser på det som et utviklingstrinn. Her det konsekvenser og null belønning uansett oppførsel. Vi prater om det prøver å løse det, går ikke det så blir det en time out på soverommet til hun roer seg ned. Så prøver vi på nytt. 

Men da hun begynte å slenge stygge ord om lillesøster eller oss da var det ingen god snakking lenger. Da blei konskvensen at hun måtte være hjemme med far, mens vi andre dro til farmor på middag og koste oss. Hun syns det var blodig urettferdig men forstod at hun ikke kunne bli med. 

Greit å ikke kunne regulere sine følelser, men et sted går grensen for dårlig oppførsel.

Har ei på 18 som var nesten lik. Vi har et godt og nært forhold i dag. Man skal være forståelsefull, men et sted setter jeg ned foten. 

Anonymkode: 902b8...34b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...