Gå til innhold

Skjønner ikke tallsystemet i Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Danmark neste år. Men kan ikke tallsystemet de bruker der og er redd for å bli lurt. Finnes det en enkel huskeregel som gjør det lett å konvertere priser i hodet? 

Anonymkode: 5e008...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50: halvtredsindstyve (halvtreds) = 2½ x 20 (eldre: halvtredje sinde tyve) 60: tresindstyve (tres) = 3 x 20 (eldre: tre sinde tyve) 70: halvfjerdsindstyve (halvfjerds) = 3½ x 20 (eldre: halvfjerde sinde tyve) 80: firsindstyve (firs) = 4 x 20 (eldre: fire sinde tyve)

Anonymkode: d43ba...4d4

• Liker 1
Skrevet (endret)

De regner på den gamle måten med snes. Ett snes er 20. Halvt snes er da 10. Tenk på dette, og så regner du om i hodet. Det blir en vane etter hvert. De skriver også "treds" istedenfor tress, men uttaler det som "tress". 

F.eks: Tre snes, altså 3 x 20, er 60 og trekkes sammen i et forkortet ord til "tress". (tre snes, tress)

Les mer her og pugg det

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Jeg lærte meg bare at det startet på 50 (halvtreds), 60 (treds).  På en måte halv 3, 3, halv 4, 4, halv 5 og 5 på tallene fra 50-90. 

Men i og med at de skriver alle tallene på "vår" måte på sjekker osv er det jo bare å spørre om de kan si det med andre tall

Anonymkode: 54787...b97

• Liker 2
Skrevet

På hvilken måte er du redd for å bli lurt? Om du ikke skjønner hva de sier når du skal betale så står beløpet på kassene der også. 
Forøvrig er det ganske enkelt å lære seg.

Anonymkode: f05e5...01c

• Liker 2
Skrevet

De færreste dansker skjønner norsk, så du må uansett snakke på engelsk og det tallsystemet er som vårt.

Anonymkode: e80c0...023

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De færreste dansker skjønner norsk, så du må uansett snakke på engelsk og det tallsystemet er som vårt.

I alle dager... De fleste dansker forstår helt utmerket norsk og det er ikke vanlig å snakke engelsk i Danmark. 

Anonymkode: 17419...7b4

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er tull, dansker forstår norsk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I alle dager... De fleste dansker forstår helt utmerket norsk og det er ikke vanlig å snakke engelsk i Danmark. 

Anonymkode: 17419...7b4

Tull og tøys. Jeg og de fleste jeg kjenner må snakke engelsk så fort vi er over svenskegrensen. Likeså med Danmark. Umulig å skjønne hva som blir sagt om ikke. Men skriftlig er begge språkene lette å forstå. 

Anonymkode: 5b09c...67a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med dansk familie, og mine erfaringer med dansker så er dette bare tull. Dansker skjønner norsk helt utmerket! 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull og tøys. Jeg og de fleste jeg kjenner må snakke engelsk så fort vi er over svenskegrensen. Likeså med Danmark. Umulig å skjønne hva som blir sagt om ikke. Men skriftlig er begge språkene lette å forstå. 

Enda mer svada! Vi er til og med bosatt i Sverige, og har da aldri problemer med å bli forstått! 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo virkelig ikke et problem, de fleste kasser du skal betale i står summen i kassen om du ikke får det med deg. Hvis ikke ber du personen si tallet på engelsk. 

Anonymkode: 1b56d...911

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber i et dansk firma og må kommunisere mye med dansker i jobbsammenheng. Jeg reiser også  til Danmark 1-2 ganget i måneden (før korona) på jobb. Jeg legger om dialekten min litt - og bruker mer ren bokmål når jeg snakker (sier jeg og ikke eg, og drar ikke sammen ord på samme måte som jeg vanligvis gjør)- da forstår de oss godt både i Sverige og Norge. Og jeg har ikke problemer med å forstå hverken svensker eller dansker.

Jeg ganger tallsystemet over 50 med 20, og trekker fra 10 når de sier halv først (halv fems= 20 x 5- 10= 90). Om det er f.eks 95 sier de «fem og halv fems». Du trenger jo ikke å være redd for å bli lurt, men det tar tid å venne seg til det. 

Anonymkode: d5b60...e14

• Liker 3
Skrevet

Jeg underskrev en leiekontrakt i Danmark til noe jeg trodde var 5000 i måneden. Men det viste seg at jeg hadde misforstått tallene og måtte ut med 8000 i måneden. Jeg var låst til kontrakten i ett år. Hadde aldri leid den leiligheten til den prisen om jeg hadde visst. Tapte 36.000 kroner det året. 

Anonymkode: 24d6a...1b3

Skrevet

Det er bare fem ting du trenger å huske. Halvtreds, tres, halvfjerds, firs, halvfems. Alle de andre tallene er akkurat det samme som her. Så bare pugg hva de fem er og det er det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da må du ha en veldig spesiell dialekt! Jeg har jobbet i et dansk firma i mange år, hatt mange møter og har mange danske venner,  og alle forstår meg når jeg snakker norsk. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke sånn at det står "halvtreds" på varene, prisen står i vanlige tall. Og hva mener du med å bli "lurt"? 

Anonymkode: e9e4b...a46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg underskrev en leiekontrakt i Danmark til noe jeg trodde var 5000 i måneden. Men det viste seg at jeg hadde misforstått tallene og måtte ut med 8000 i måneden. Jeg var låst til kontrakten i ett år. Hadde aldri leid den leiligheten til den prisen om jeg hadde visst. Tapte 36.000 kroner det året. 

Anonymkode: 24d6a...1b3

Nå er 8000 også 8000 på dansk, så at du ikke greier å lese er en helt annen sak. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...