PusePine Skrevet 10. august 2005 #1 Skrevet 10. august 2005 Er det vanlig å ha GU hos fastlegen? Jeg har mannlig fastlege og kunne egentlig tenkt meg en kvinne - kan jeg bare si det på legekontoret og så fikser de? Burde tatt en sjekk snart, en stund siden sist... Hvor ofte tar dere GU?
AUF Skrevet 10. august 2005 #2 Skrevet 10. august 2005 Det går fint å få en kvinnelig lege ved det legesenteret. Sånn gjør vi det hvertfall. Hvis ikke kan du kanskje gå til en gyn?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #3 Skrevet 10. august 2005 Jeg har en annen gynekolog enn fastlege. Fastlegen min er mann, og jeg ville ha en kvinne til GU. Bare å ringe et legesenter og høre, de fleste vil være behjelpelige med å finne en kvinnelig lege til deg. (hvis ikke kan du bruke mitt triks for å få det, bare si at fastlegen er en bekjent av faren din/familien din, og du derfor synes det blir pinlig ). Jeg tar GU ca en gang i året, og er i fast forhold. Er du singel og har mange one-night-stands hadde jeg nok kanskje sjekket oftere, ialefall hvis du ikke er 100% kondombruker. Lykke til!
Gjest Myztica Skrevet 10. august 2005 #4 Skrevet 10. august 2005 (endret) Har opplevd at fastleger tar GU, men jeg foretrekker heller en kvinnelig jeg da (ettersom fastlegen min er mann...) Går derfor hos privatpraktiserende gynekolog, men det koster "litt" da. Men føler meg mer tryggere hos hu som driver privat. Vet ikke hvor ofte det er vanlig å ta GU, for det siste halvåret har jeg vært på GU to ganger pga celleforandringer. Men jeg ville nok tatt en tur en gang i året jeg... Men det er jo sikkert forskjellig fra person til person Endret 10. august 2005 av LinKri
Gjest Milah Skrevet 10. august 2005 #5 Skrevet 10. august 2005 Jeg går ikke til fastlegen min når jeg skal ha GU, går til en kvinnelig gynekolog! Selv om det koster meg rundt 700 kr gangen så er det verdt det synes jeg! Med mindre jeg bytter partner, eller får andre plager, går jeg hvert tredje år.
tommeline Skrevet 10. august 2005 #6 Skrevet 10. august 2005 Bruker fastlegen min som er mann. Tenker at dette er en del av jobben hans, så for han er det rutine. Selv om jeg ikke syns det er veldig festlig å ligge der å sprike...
Morea Skrevet 10. august 2005 #7 Skrevet 10. august 2005 Går til fastlegen som er en kvinne. Hun er flink, og stoler på at hun hadde oppdaget det dersom det hadde vært noe, og dermed hadde henvist meg til spesialist. Går vel annenhvert år tenker jeg. Siden jeg er i et fast forhold og det ikke er oppdaget noe annet muffens. Kunne like gjerne gått til en mannlig lege. Har ingenting å si for meg. Alle leger jeg har møtt har vært profesjonelle.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #8 Skrevet 10. august 2005 Jeg går hos min mannlige fastlege jeg, har vært hos kvinner før og de er mye mer hardhendte enn min fastlege. Fastlegen kjenner meg kjempegodt og jeg syns absolutt ikke det er noe verre å "brette" ut underlivet mitt for han enn å sitte å gråte pga. depresjon. Det sistnevnte er faktisk verre.
Arkana Skrevet 10. august 2005 #9 Skrevet 10. august 2005 (endret) Jeg tar GU hvert tredje år (som anbefalt) hos min mannlige fastlege. Ser overhodet ikke behovet for å gå til gynekolog for noe så simpelt. De fleste legesentre har kvinnelige leger også, og man kan ta GU hos dem hvis man har mannlig fastlege og ikke føler for å bruke ham. Endret 10. august 2005 av Arkana
Gjest Embla s Skrevet 10. august 2005 #10 Skrevet 10. august 2005 Bruker fastlegen min som er mann. Tenker at dette er en del av jobben hans, så for han er det rutine. Selv om jeg ikke syns det er veldig festlig å ligge der å sprike... ← Sånn er det med meg også. GU er så klinisk og profesjonelt at jeg tenker mer over at det er et menneske jeg har tiltro til enn hvilket kjønn vedkommende har.
Nella Skrevet 10. august 2005 #11 Skrevet 10. august 2005 Går til GU hos fastlegen min hvert 3 år etter innkallelse. Har kvinnelig fastlege og syns det er greit. Så lenge det bare er vanlig rutineundersøkelse så ser jeg ikke neon grunn til å gå til gynekolog. Sikkert mange som trenger en sånn spesialist mer enn meg til andre ting og da lager jeg ikke kø for de. Så sant du er frisk og rask og ikke har noen problemer som celleforandring, ekstra blødninger eller andre problemer med underlivet er hvert 3 år det som er anbefalt. Får vi ikke et brev fra kreftregisteret at det er på tide å bestille time igjen tro? Mener jeg fikk det sist. + litt info.
Arkana Skrevet 10. august 2005 #12 Skrevet 10. august 2005 Får vi ikke et brev fra kreftregisteret at det er på tide å bestille time igjen tro? Mener jeg fikk det sist. + litt info. ← Du får brev hvis det har gått mer enn 3 år siden siste celleprøve. Men det er jo ikke egentlig et påminnelsesbrev, man er selv ansvarlig for å følge med på når man burde ta celleprøve. Brevet kommer lang tid etter at man skulle hatt det, mer som en advarsel.
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2005 #13 Skrevet 10. august 2005 Kunne ikke tenke meg å bruke kvinnelig gynekolog... Det virker for meg litt naturstridende at en annen KVINNE skal være så nærgående i de private områdene... Kanskje litt rart å tenke sånn. men... ?
monja Skrevet 10. august 2005 #14 Skrevet 10. august 2005 Jeg har ikke vært fornøyd med de kvinnelige legene jeg har vært til så jeg går til min mannlige fastlege hvert tredje år.
Annie78 Skrevet 10. august 2005 #15 Skrevet 10. august 2005 Går til fastlegen min. Han er grei, og jeg tenker ikke mye på at han er mann, han er bare en profesjonell lege, helt greit. Er egentlig mer "flau" de gangene jeg har vært hos en kvinne......
Malama Skrevet 10. august 2005 #16 Skrevet 10. august 2005 De to gangene jeg har gjort dette, har jeg gått til fastlegen min. Jeg byttet fastelge underveis, og hdde første gang en mann og andre gang en ung kvinne, og ingen av disse gangene har jeg egentlig brydd meg så innmari mye om kjønnet til legen. Jeg valgte meg en kvinnelig fastlege denne gangen, jeg gjorde det, fordi mitt lille hode syntes det var greit i forhold til fremtidige babyer og sånn, men egentlig like mye fordi det legesenteret var i gangavstand til der jeg bor (har ikke bil) og hadde mange ledige plasser. Null problem med GU hos den ene eller den andre legen for mitt vedkommende Og ja, jeg gjør det hvert 3. år med mindre det skulle skje noe som tilsier at jeg trenger det før. Jeg er i et fast forhold og har ingen problemer, så jeg gikk bare for den kreftprøven da det var gått ca tre år siden sist jeg hadde gjort det.
PusePine Skrevet 11. august 2005 Forfatter #18 Skrevet 11. august 2005 Det er vel litt over to år siden sist, men jeg har samme partner nå som jeg hadde da, så kanskje om et halvt år eller noe. Men jeg har aldri fått innkallelse fra verken kreftregister eller fastlegen min (har bare hatt ham i to år da..) Er bare 24 da, så kanskje man ikke får det så tidlig?
Arkana Skrevet 11. august 2005 #19 Skrevet 11. august 2005 Legen sender aldri innkallelse. Og du får ikke brev fra kreftregisteret hvis du har jevnlige kontroller (dvs hvert 3. år). De sender kun ut brev hvis de ser at det er veldig lenge siden sist.
Nella Skrevet 11. august 2005 #20 Skrevet 11. august 2005 Legen sender aldri innkallelse. Og du får ikke brev fra kreftregisteret hvis du har jevnlige kontroller (dvs hvert 3. år). De sender kun ut brev hvis de ser at det er veldig lenge siden sist. ← Takk. Sånn er det nok. Ved siste GU måtte jeg avlyse timen en gang og så var det bare 8 ukers ventetid hos legen min Siden jeg ikke hadde trøbbel med noe ble vi enige om at jeg bare kunne vente på timen. Da fikk jeg brev Flott at de følger opp sånn egentlig. Det er jo snart 3 år siden så da er det bare å ringe å bestille en ny time
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå