Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt økonomisk helt siden jeg ble myndig.

Kjøpte bolig med eks som 18 åring, mitt livs største feil. Følte meg flink. Samboeren min var ikke den flinkeste økonomisk, han var (er) ufør og fyrte ofte fakturaer i ovnen istedenfor å betale de. Jeg var ikke noe særlig flink heller, som tenkte at dette løser seg. Jeg har vokst opp med dårlig råd og var heller ikke moden nok til å håndtere slik i ung alder. Han er ikke norsk statsborger, så når vi kjøpte noe på delbetaling/tok opp lån osv ble det registrert i mitt navn. Når det ble slutt ble vi enige om at han skal få bo i boligen til den blir solgt, men da skal han samtidig betale fakturaer som kommer inn. Dette ble selvfølgelig ikke gjort, og per dags dato har jeg 250 000 i betalingsanmerkninger. Jeg har forsøkt å refinansiere, men får avslag.

Mange av anmerkninger er registrert flere ganger og derfor står det at jeg har 500 000 i gjeld på feks. Bisnode. En annen ting jeg har oppdaget er at refinansieringsbankene regner all pant som gjeld. Eiendomsmegler har satt forventet salgssum som pant (mulig for å unngå tvangssalg?) 

Uansett. Jeg er innstilt på at dette skal gå bra uten refinansiering. Jeg må se bort fra salg av eiendom da det trekker ut i tid, vi bor på en ugunstig plass for salg. 

I desember hadde jeg trekk i lønn på 24 000. Dette er hinsides mye, men jeg har regnet litt på det og det er kanskje verdt det. Man får jo betalt ned mye og fort hvis man betaler 24000 i mnd?? 

Da er ikke 250 000 den ekstremt store summen lengre. Det føles som om kanskje denne "skippertak" løsninga er en god ting? Noen tanker?

Jeg har blitt voksen over disse årene, og som 28 åring ville jeg aldri latt ei regning gått til inkasso. Jeg ville heller aldri tatt opp gjeld for andre, eller stolt på en kjæreste. Jeg har lyst å etablere meg på nytt. Har fått en godt betalt jobb og ønsker å få denne mørke hemmeligheten bort. 

Jeg tror jeg kan klare et trekk på 24000 dersom jeg sparer på andre områder. Jeg har levd i luksus til tross for trekk i lønn.. 

Anonymkode: 7361d...844

Skrevet

Om du har levd i luksus, og betalt alle regningene dine, samtidig som du har hatt 24000 i trekk i måneden, så er dette en ikke-sak. Da har du virkelig ikke noe å bekymre deg for. 24000 er mer enn andre får i lønn i måneden, og om du kan avse de + leve i luksus, så er jo saken enkel; juster livsstilen din en stund, betal ned feks 30 k i måneden, så er du ferdig på under et år. 

Anonymkode: aa9d4...f18

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du har levd i luksus, og betalt alle regningene dine, samtidig som du har hatt 24000 i trekk i måneden, så er dette en ikke-sak. Da har du virkelig ikke noe å bekymre deg for. 24000 er mer enn andre får i lønn i måneden, og om du kan avse de + leve i luksus, så er jo saken enkel; juster livsstilen din en stund, betal ned feks 30 k i måneden, så er du ferdig på under et år. 

Jeg lever ikke i luksus med 24000 i trekk, men jeg har levd i luksus med de trekkene jeg har hatt til nå. 24 000 vet jeg ikke hvordan skal gå, men til nå har jeg 10 000 igjen som skal vare til lønning (dette skal dekke mat osv osv) 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lever ikke i luksus med 24000 i trekk, men jeg har levd i luksus med de trekkene jeg har hatt til nå. 24 000 vet jeg ikke hvordan skal gå, men til nå har jeg 10 000 igjen som skal vare til lønning (dette skal dekke mat osv osv) 

Ts

Du nevner ikke med et ord hva du har hatt av trekk tidligere, Så det var ikke så lett å skulle gjette seg til det. 

Men ja, jeg hadde heller tatt trekk på 24 k i måneden, levd veldig nøkternt, og dermed blitt fort ferdig, fremfor å dra det ut. 

10 k i måneden på en person bør gå veldig fint :) hvis de 10 k nå er snakk om hvis du trekker 24 k da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du nevner ikke med et ord hva du har hatt av trekk tidligere, Så det var ikke så lett å skulle gjette seg til det. 

Men ja, jeg hadde heller tatt trekk på 24 k i måneden, levd veldig nøkternt, og dermed blitt fort ferdig, fremfor å dra det ut. 

10 k i måneden på en person bør gå veldig fint :) hvis de 10 k nå er snakk om hvis du trekker 24 k da. 

Beklager, ble ganske rotete 😊 vi er to voksne og et barn i husholdningen, men det er selvfølgelig en til inntekt. Så noen ganger kjøper jeg mat, andre ganger samboeren min, så jeg trooooor 10 000 skal gå fint. Håper det. Har en god følelse nå, tror jeg ser et lite lys i enden av tunellen. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Lønnstrekk er ikke måten å betale ned noe raskt på. Det er en dyr ordning der mye går i salærer. Så nei, dette er ingen god løsning. Hvis du har 24.000 til å betale gjeld med bør du kunne forhandle med kreditorene dine om en god nedbetalingsplan  i stedet. 

Skrevet
Blondie65 skrev (15 minutter siden):

Lønnstrekk er ikke måten å betale ned noe raskt på. Det er en dyr ordning der mye går i salærer. Så nei, dette er ingen god løsning. Hvis du har 24.000 til å betale gjeld med bør du kunne forhandle med kreditorene dine om en god nedbetalingsplan  i stedet. 

Enig. Ville fått en fullstendig oversikt over hva du har i gjeld, tatt kontakt med kreditorene, samt laget en god nedbetalingsplan med de det gjelder. Da kan du også bli fortere ferdig.

• Liker 2
Skrevet

Lønnstrekk er en ekstremt dårlig måte å nedbetale gjeld på. At du legger frem dette som en  "ok dette kan jo gå bra" løsning forteller meg at du har en del å lære om økonomi.

Problemet ditt er at når du får lønnstrekk er du uten forhandlingsrom. Namsmannen har bestemt et fastsatt trekkbeløp og dette trekkes hver måned til du er ferdig. Det du har til overs hver måned skal dekke mat, forbruksmateriell og bolig - og det er lite til overs du kan bruke på annen gjeld eller å forhandle med noen. Noe som kan resultere i at annen gjeld og forfaller og går til lønnstrekk fordi du hverken har oversikt eller overskudd til å betale noe på det. Noe som da gjør at så snart den ene er betalt ned så står nr 2 i kø og får trekk fremover. Og så nr 3 osv.

Det første du må gjøre er å få en komplett oversikt over ALL utestående gjeld, med navn på kreditor, navn på inkassoselskap, saksnummer og gjerne både opprinnelig beløp og krav i dag. Først når du har listet opp alle har du komplett oversikt over gjeld og hvem du skylder hva.

Og først når du faktisk har en komplett oversikt er det mulig å vurdere alternativer.

Men jeg forstod ikke helt dette med boligen. Er det sånn at du står som eier av den fortsatt? Er banklånet her friskt? Hvor mye har du i gjeld på boligen og hva er takst? Eller er boligen begjært tvangsolgt?

• Liker 1
Skrevet

Hadde tatt kontakt med kreditorene og fått til avtaler selv, fremfor trekk i lønn. Vi er i samme situasjon nå. Med å betale ned ganske mye på en gang så ble faktisk en del av anmerkningene fjernet også. Vi hadde blant annet 120.000k i billån, ved å betale inn 50k + opprette en nedbetalingsavtale fikk vi fjernet annmerkningen der. Anbefaler også å sjekke ut gjelden med dyrest rente og få det unna først, samt smålån om dere har det. 

Anonymkode: c9533...1e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...