Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er litt træg av meg, så jeg har ikke somlet meg i gang med lappen engang... (er 31... :sjenert: )

men så kom jeg i prat med ei, og ho begynte å legge ut om at ja, skulle jeg kjøpe bil og da?

for DET var dyrt!!

og jeg kunne kjøre masse-masse taxi istedenfor om jeg lot være å kjøpe bil!

og klart det er dyrt!

men ærlig talt, hvor mye er det snakk om i mnd?

jeg ville ikke brukt bilen til og fra jobb, og i hverdagen ville den stått mye da jeg bor i oslo sentrum og ikke har ett daglig behov for bil.

ønsker bil for å kunne bruke når jeg skal bort, og om jeg er syk (angst) og ikke takler å busse til trening en dag.

er litt interessant å høre hvor mye andre bruker i mnd på bilbruket sitt og hvor ofte/mye de da bruker bilen. (både de som bruker den mye og de som bruker den slik jeg ser for meg=i helger og når de skal bort etc)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 40-50' i billån og betaler 1100 i mnd på dette. I tillegg bruker ca 3-400kr i mnd på bensin (bruker bilen mest til småturer, til og fra jobb/trening/butikken/venner, bruker sambos bil til langturer.) Forsikringen er ca 5000 i året. I tillegg er vel årsavgiften ca 2400kr.

Ellers er det bomkostnader, avhengig av hvor mye man kjører gjennom bomstasjoner. Service og EU-kontroll kommer i tillegg.

Koster litt, men er absolutt verd det syns jeg. Mye lettere å være sosial når man har bil, lettere å komme seg på trening og ut på tur!

Skrevet (endret)

Forsikring: 4000 i året

Bompengebrikke:4100 (årsavtale)

Veiavgift: 2000-og-noe

Bensin: fyller ca annenhver uke, ca 1000 kr mnd

Vi har ikke billån, men økte istedet huslånet med 200 000 da vi kjøpte bilen, mye billigere. Billån er dyrt. Koster oss ca 1000 kr mnd.

(I tillegg kommer EU-kontroll annethvert år, service og dekk, men det gidder jeg ikke regne ut.)

Sambo kjører bilen til og fra jobb hver dag, og også til og fra trening to dager i uken, vi (eller en av oss) bruker den til handling minst 2 dager i uken. Og i tillegg når vi skal ut på kino, restaurant, besøke venner e.l.. Vi kjører tilfeldige bilturer i ny og ne, bare fordi det er koselig. Kjører Oslo - Stavanger 3-4 ganger i året.

Ingen sparer på å ha bil framfor å bruke kollektivtrafikk (evt drosje når det trengs), bil er dyrt (det sies at bil i Oslo koster ca 50 000 i året) og en luksusting. Men jeg ville ikke byttet ut bilen for noe. Bil er frihet, rett og slett.

Endret av Arkana
Skrevet

regner på ingen måte med å spare på det altså, forstår jo at det blir dyrere, det er bare spørsmål om hvor mye dyrere kontra hva man får igjen for det.

og 50.000 i året.... hvor mye bruker man den da?

trekker man fra 2400 til årsavgift/veiavgift og ca 5000 til forsikring, og deler på 12 mnd, så bruker man da altså 3550,- i mnd på bompenger og bensin?

men er det regnet inn evt service da?

Skrevet (endret)

Når de sier 50 000 i året, da regner de med absolutt alt! Lån, service, EU-kontroll, dekk, bensin, forsikring, veiavgift og verditap.

Jeg regner med at siden du ikke har tenkt å bruke bilen din så mye så kjøper du en liten, billig bil. Du vil dermed ikke ha så stort lån å betale på. Har du huslån anbefaler jeg deg å gjøre som oss, nemlig øke det istedet for å ta billån (som er mye dyrer).

Hva forsikringen vil koste deg vet jeg ikke, det er litt dyrere i Oslo enn i resten av landet, og du har jo ikke spart opp noen bonus, så dette blir nok den største utgiften. Forsikringen koster jo det samme enten man kjører mye eller lite. Her anbefaler jeg deg å ringe rundt til forskjellige selskaper, det er flere tusen å spare på å finne det beste tilbudet.

Siden du bor i sentrum regner jeg ikke med at du skal ha bombrikke (du kan jo evt skaffe deg klippekort hvis du faktisk har tenkt deg inn og ut av bommen en del ganger, litt stor engangutgift, men du sparer på det i lengden).

Vi fyller bensin annenhver uke, men så brukes bilen hver eneste dag også, så dine bensinutgifter blir betydelig lavere enn det.

Veiavgift og EU-kontroll må du jo også betale, uansett hvor mye/lite du kjører. Men alt i alt ender du opp med langt under 50 000 i årlige avgifter.

Endret av Arkana
Skrevet

m-m.. forsikring, bensin og bompenger blir det som da er fast (+ evt lån)..

utgifter som kommer en gang i året er enklere å trikse inn, så det er ikke det mest utløsende for om jeg skal prøve å ta meg råd på sikt eller ikke, det viktigste er hva jeg kommer til å merke pr mnd.

men fremdeles interessant å høre hva andre bruker.

Skrevet

Siden jeg er alene og ikke har barn jeg skal frakte hit og dit, og ikke har behov for å kjøre veldig langt (da tar jeg heller fly, tog eller buss), så har jeg scooter.

Anbefales på det sterkeste! :)

Svært billig i drift, jeg bruker kanskje 50 kr i bensin pr uke, og kjører til og fra jobb hver dag + besøker venninner etc.

Slipper bompenger, årsavgifter etc, og kan parkere gratis overalt.

Du slipper å ta lappen også ;)

Skrevet

men jeg trenger ikke til hverdagen, går til og fra jobb eller tar bussen.

ønsker meg bil for å kunne kjøre litt lenger strekninger da jeg er lei av å være avhengig av fly, buss eller tog om jeg skal til søs en helg eller mamma eller om jeg har lyst på en tur på fjellet.

og til slikt passer scooter dårlig, hadde jeg ikke kunnet gått til jobb, så hadde jeg nok vurdert det.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg betaler 3000 i forsikring i året og 2400 i veiavgift. Har ikke billån, for jeg kjøpte en gammel bil til 5000 kroner. Men den går helt fint den, det trengs litt reparasjoner innimellom, men jeg har en far som fikser sånt ;) . Hadde jeg ikke kjent noe som kunne fikse bilen for meg, så hadde jeg nok heller tatt opp lån og kjøpt en nyere bil. Tror det kunne blitt veldig dyrt å stadig måtte dra på verksted med en gammel bil. Bensinutgiftene kommer på ca 500 i måneden.

Skrevet

Vi har ikke lån på bilen min (mannen har firmabil hvor det trekkes rundt 2.500 kr i mnd for fri bil) men har andre kostnader på den:

Bensin: ca 600 kr. Kjører til og fra jobb (4 mil) hver dag + noen småturer.

Årsavgift

Bom: 4.000 kr for 300 klipp (lønner seg i forhold til årsavgiften ettersom jeg krysser bommen 5 ganger i uken).

Forsikring: ca 6.000 kr

EU-kontroll

Vask

osv.

MEN, det er superdeilig med bil! Sparer utrolig mye tid til og fra jobb!

Skrevet

Jeg har ikke lån på bilen så det trenger jeg heldigvis ikke å tenke på.

Endel årlige utgifter:

Forsikring: ca 7000,-

Veiavgift: 2400,-

Autopass: ca 3000,-

Service annenhvert år - vet ikke hvor mye det koster siden jeg nettopp har kjøpt ny bil

Månedlige bensinutgifter: mellom 800-1000,-

Kommer muligens til å leie garage snart, det vil isåfall koste oss 400,- per mnd.

Vi bruker bilen hver dag - frem og tilbake til skole og jobb, trening, venner, familie osv. Bruker den til helgeturer, ferier også.

Skrevet

Så billige bilforsikringer dere har alle sammen! Dere har kanskje opparbeidet dere en del bonus eller har dere lav kilometer?

Jeg har vel en 9-10000,- i forsikring i året. Nå er jeg enda på "startbonus" og er over 25 men er dette veldig dyrt?? Tror det er inkl 16000 km. Bruker Vesta. Før hadde jeg Gjensidige og det var enda dyrere.

Ellers har jeg disse utgiftene:

-Nesten 1500,- i billån pr måned

-500,- - 1000,- i bensin helt ettersom. Fyller som regel annenhver uke hvis jeg kjører normalt.

-2800,- ca i årsavgift

- diverse reparasjoner og ting som må fikses med jevne mellomrom, + olje etc.

- 100,- - 200,- for en bilvask i automat i ny og ne.

Så en cirka 30000,- går nok med i året MINST.

Skrevet (endret)

Vi har full bonus, og har 18 000 km i året på forsikringen, og ingen under 25 kjører bilen, så det hjelper jo på. Vi kjøpte ny bil i mai og fikk en egen VW-forsikring fra Enter på 4000 i året. Før det hadde vi Gjensidige, det kostet 5000 kr i året (da hadde vi en 96mod. Golf).

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Jeg har en billig bil, men lånet måtte betales ned på 2 år! :overrasket:

Og jeg måtte ha casko. Pluss veiavgift. det blir 3000 pr. mnd, pluss bensin og vedlikehold. jeg kjører til og fra jobb og barnehage, og innom butikken på vei hjem fra jobb av og til. Holder med en tank i mnd, 400,-

Endret av AUF
Skrevet

I Oslo finnes noe som heter Bilkollektivet, som har biler over hele byen. Man blir sameier i flere biler, kan sette seg opp når man trenger. Mye billigere enn leiebil. En kollega av meg er kjemepfornøyd, han slipper bil i det daglige, men har om han skal på Ikea, hyttetur, ferie osv. Kanskje det hadde vært noe for deg?

Skrevet

hmm... interessant, skal ihvertfall sjekkes ut. :)

Skrevet

Kjøpte en billig liten bil, 10 år, sparer litt på bilforsikring. Kjører ikke hver dag heller.

Så regnestykket blir ca sånn.

forsikring - 4000

bensin - 600

årsavgift ca 2600

bomavgift ca 700

vegavgift ca 2400

og så kommer jo vask service/eu-kontroll i tillegg, og sikkert litt ekstra og.

Så trenger ikke koste så mye.....

Skrevet
Kjøpte en billig liten bil, 10 år, sparer litt på bilforsikring. Kjører ikke hver dag heller.

Så regnestykket blir ca sånn.

forsikring - 4000

bensin - 600

årsavgift ca 2600

bomavgift ca 700

vegavgift ca 2400

og så kommer jo vask service/eu-kontroll i tillegg, og sikkert litt ekstra og.

Så trenger ikke koste så mye.....

Hva er forskjellen på årsavgift og vegavgift?

Skrevet

Årsavgift og veiavgift er det samme, Inar har nok bare rotet litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...