AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Nå har ikke jeg barn, så jeg spør bare av nysgjerrighet. Er det innafor å sende barna ut for å leke, sånn som det ble gjort i gamledager? Her inne på KG virker det som om foreldre er til for å underholde barna, og at det er veldig slitsomt å ha fridager fordi man må finne på aktiviteter for barna hele tida. Da jeg var liten fikk jeg beskjed om å gå ut, det ble sett på som sunt å finne på ting for seg selv, evt med de andre nabobarna. Dette er vel ca 20-25 år siden. Skjønner jo at man ikke sender ut en 3-åring alene, men en på 5 eller 6? Evt hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 13a94...616 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Kommer jo litt an på hvor man bor, ikke overalt man bare kan sende ungene ut alene når de er så små. Anonymkode: 3028c...27f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Det kommer vel mye an på hvordan en bor? Veldig forskjell om en bor i blokk ved sterk trafikkert vei eller i villastrøk uten gjennomgangstrafikk. Anonymkode: 9fbfb...0f1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Ja, hiv de ut! Barn må lære seg å leke ute, for seg selv! Det er kanskje enda viktigere i dag enn før. I dag går barna glipp av mange timer med "fantasilek" fordi de heller sitter inne på iPaden. Jeg har elever som aldri har klart å leke ute i skogen når vi er på tur. Det er helt rart å se på dem bare sitte på en stein, helt apatiske.. Når vi ber dem finne på noe, eller kommer med forslag så har de ikke peiling på hvordan de skal få til det uten "ting". Dette er barn som har vokst opp med Playstation og mobil som smokk! 🤯 det er virkelig skremmende! Anonymkode: 177be...ca7 15
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, hiv de ut! Barn må lære seg å leke ute, for seg selv! Det er kanskje enda viktigere i dag enn før. I dag går barna glipp av mange timer med "fantasilek" fordi de heller sitter inne på iPaden. Jeg har elever som aldri har klart å leke ute i skogen når vi er på tur. Det er helt rart å se på dem bare sitte på en stein, helt apatiske.. Når vi ber dem finne på noe, eller kommer med forslag så har de ikke peiling på hvordan de skal få til det uten "ting". Dette er barn som har vokst opp med Playstation og mobil som smokk! 🤯 det er virkelig skremmende! Anonymkode: 177be...ca7 Det er veldig skremmende! Anonymkode: 13a94...616 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå har ikke jeg barn, så jeg spør bare av nysgjerrighet. Er det innafor å sende barna ut for å leke, sånn som det ble gjort i gamledager? Her inne på KG virker det som om foreldre er til for å underholde barna, og at det er veldig slitsomt å ha fridager fordi man må finne på aktiviteter for barna hele tida. Da jeg var liten fikk jeg beskjed om å gå ut, det ble sett på som sunt å finne på ting for seg selv, evt med de andre nabobarna. Dette er vel ca 20-25 år siden. Skjønner jo at man ikke sender ut en 3-åring alene, men en på 5 eller 6? Evt hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 13a94...616 Nei. Foreldre som Ikke underholder barna sine 24/7 sees på som grusomme foreldre og barn som leker ute uten tilsyn blir gjerne ansett som omsorgssvikt ifølge majoriteten av kg’er. Anonymkode: dd5f2...5bf 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, hiv de ut! Barn må lære seg å leke ute, for seg selv! Det er kanskje enda viktigere i dag enn før. I dag går barna glipp av mange timer med "fantasilek" fordi de heller sitter inne på iPaden. Jeg har elever som aldri har klart å leke ute i skogen når vi er på tur. Det er helt rart å se på dem bare sitte på en stein, helt apatiske.. Når vi ber dem finne på noe, eller kommer med forslag så har de ikke peiling på hvordan de skal få til det uten "ting". Dette er barn som har vokst opp med Playstation og mobil som smokk! 🤯 det er virkelig skremmende! Anonymkode: 177be...ca7 Herregud så trist... barna mister så utrolig mye Anonymkode: d5ab1...6e4 3
Frøyamor Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Tror og det bunner litt i at folk er blitt livredde. For tracker jo ungene sine via tlf for faen, mange foreldre er helt avhengige av å hvite hvor barna er til en hver tid.. 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 Nei. Små barn skal ikke sendes ut. De skal kun sitte hvor jeg kan se de, klistret til ipaden. Anonymkode: 4d893...e19 5
GammelKaktus Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 Har alltid bodd i by så når guttungen var såpass liten så var jeg med ut, lekeplasser og slikt. Nå går han selvsagt ut selv, trenger ikke å sende han ut. Han klarer fint på kjenne når han vil ut en tur selv. Kun når han har en kamerat som bare vil game jeg sender de ut. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 Vår blir sendt ut, kommer gjerne hjem igjen om han ikke finner noen å leke med. Vi bor i rolig rekkehusfelt med unger overalt. Og han har exploraklokke, så vi kan ringe han inn😂 førsteklassing Anonymkode: 58898...d97 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 Her har de gått fritt ute fra de var fem år. Trygt nabolag med veldig begrenset trafikk. Anonymkode: 409d1...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 Okei, la oss si at uteområdet er relativt trygt uten mye trafikk osv. Kan dere foreldre regelrett sende barna ut? Jeg som er nordlending minnes at min mor sa at jeg måtte hute meg ut hvis jeg f.eks. hadde sett for lenge på tv, kjeda meg, plagde de voksne osv. Ofte hadde jeg jo ikke noe lyst å gå ut, men jeg gjorde da jeg fikk beskjed om det, og gikk gjerne og fant noen andre barn. Har inntrykk av at de andre barna i nabolaget hadde det likt. Det var egentlig det jeg mente med denne tråden, og ikke om de får lov til å leke alene ute. Altså om dere tenker at det er fortsatt pedagogisk ok å gi barna slike instrukser om å pelle seg ut - f.eks. fordi de bråker, er for mye på skjerm, forstyrrer foreldrene osv. Anonymkode: 13a94...616 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 Bor på bygda og har ett barn på 5 som er ute å leker alene daglig. De er barn i alderen 5-9 år som leker sammen ute uten voksne. Ingen av de tar skade av det! Anonymkode: 265bb...d7b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 Jeg ble også sendt ut som barn hvis jeg hadde vært inne hele dagen, bråkte for mye el.l. Usikker på om jeg kommer til å gjøre det når mine barn blir store nok. Tror ikke det er noe galt i det, så lenge det er trygt og de har noen å leke med. Ville ikke tvunget et barn ut alene uten søsken eller mulighet for å finne noen lekekamerater det kjente. Det er stusslig. Anonymkode: 31197...697
Hactar Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan dere foreldre regelrett sende barna ut? Jeg som er nordlending minnes at min mor sa at jeg måtte hute meg ut hvis jeg f.eks. hadde sett for lenge på tv, kjeda meg, plagde de voksne osv. Ofte hadde jeg jo ikke noe lyst å gå ut, men jeg gjorde da jeg fikk beskjed om det, og gikk gjerne og fant noen andre barn. Jepp! Prater fint til dem, men ut må de om jeg mener de trenger det. Ikke alltid de går velvillig, men oftest går det greit, særlig siden det fortsatt er jeg som bestemmer hva de har tilgang på av underholdning inne. Så hvis alternativene er å finne på noe rolig, skjermfritt på egen hånd inne eller gå ut, ender det som oftest med at de vil ut om de er rastløse. Er de ikke rastløse, kan de gjerne være inne og tegne for min del, men jeg har foreløpig aktive unger som ikke trenger å motiveres til fysisk aktivitet. 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå har ikke jeg barn, så jeg spør bare av nysgjerrighet. Er det innafor å sende barna ut for å leke, sånn som det ble gjort i gamledager? Her inne på KG virker det som om foreldre er til for å underholde barna, og at det er veldig slitsomt å ha fridager fordi man må finne på aktiviteter for barna hele tida. Da jeg var liten fikk jeg beskjed om å gå ut, det ble sett på som sunt å finne på ting for seg selv, evt med de andre nabobarna. Dette er vel ca 20-25 år siden. Skjønner jo at man ikke sender ut en 3-åring alene, men en på 5 eller 6? Evt hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 13a94...616 Jeg øver på det! Anonymkode: a9c1f...c3d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #18 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Okei, la oss si at uteområdet er relativt trygt uten mye trafikk osv. Kan dere foreldre regelrett sende barna ut? Jeg som er nordlending minnes at min mor sa at jeg måtte hute meg ut hvis jeg f.eks. hadde sett for lenge på tv, kjeda meg, plagde de voksne osv. Ofte hadde jeg jo ikke noe lyst å gå ut, men jeg gjorde da jeg fikk beskjed om det, og gikk gjerne og fant noen andre barn. Har inntrykk av at de andre barna i nabolaget hadde det likt. Det var egentlig det jeg mente med denne tråden, og ikke om de får lov til å leke alene ute. Altså om dere tenker at det er fortsatt pedagogisk ok å gi barna slike instrukser om å pelle seg ut - f.eks. fordi de bråker, er for mye på skjerm, forstyrrer foreldrene osv. Anonymkode: 13a94...616 Selvsagt. 'Skal du herje så får du pelle deg ut, dette ståket passer ikke inne.' Anonymkode: 4433d...59c 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #19 Skrevet 28. desember 2020 Ja, jeg sender barna ut. Trygt lekeområde rett utenfor. Det hender jeg tar med strikketøy og kaffekopp og blir med ut, men det er for å være tilgjengelig, ikke for å organisere leken. Balanse i alt: foreldre skal ikke melde seg helt ut hele dagen, og kan gjerne være med barna å leke, spille spill etc, men ikke hele tiden. De må kunne finne på ting selv også. Jeg tror for mye voksenorganisering gjør at ungene ikke blir selvstendige, og så mister de utrolig mye magisk lek som hører barndommen til. Anonymkode: 6eb0a...411 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #20 Skrevet 28. desember 2020 Jeg sender seksåringen ut hvis han har besøk av kompiser og de har vært mye inne. Jeg sier ikke at de må «pelle seg ut» men jeg er bestemt på at det ikke er noe alternativ og prøver å oppmuntre de ved å foreslå ting de kan gjøre ute. Nå på vinterstid sender jeg ikke seksåringen ut alene, enten avtaler vi med andre han kan møte eller så blir vi med selv. Nå har vi en på snart tre år også, så da må vi uansett bli med ut. Ser for meg at det blir lettere å be han største gå ut på egen hånd til sommeren, når det blir lyst og han har blitt sju år. Anonymkode: f16f7...8e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå