Gå til innhold

Venner som ikke er så gode som en trodde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om dette? 

Jeg har begynt å irritere meg over hvordan de behandler meg. De trykker liker på hverandres status på Facebook, instagram osv. Meg aldri. 

Ofte er det jeg som har måtte invitere først. Sier de vil ha kontakt, bla bla uleblad. Vi har det koselig når vi møtes, men de trekker seg alltid bort i etterkant. 

Kan da gå lang tid før jeg hører noe. Det har begynt å rett og slett irritere meg i lengden. Føler at de bare tar kontakt for samvittigheten sin skyld. Barndomsvenner dette. Hjelper ikke på at jeg ikke har så mange heller. 

Anonymkode: e031a...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bla bla ukeblad skulle det stå 😂 

Beklager. 

Skrevet

Forstår det sånn at det er snakk om flere venner av deg som er en gjeng som du ikke helt er en del av? At de er kjernen og du er mer perifer? Og at du trodde at du var en del av kjernen, men begynner å innse at du kanskje ikke er det?

Det trenger ikke å være sånn - at det går tid før du hører noe trenger ikke å være dårlig samvittighet, men at de er travelt opptatt. Og manglende likes kan være at du ikke legger ut like mye eller ikke trykker så mye likes på dem?

Eller du kan ha rett, at de ikke er like nære med deg som seg i mellom. Det får du ikke gjort så mye med. Alle er ikke bestevenn med alle, og selv om det er sårt å være den som er "utenfor", betyr ikke det at de andre er forferdelige mennesker. Folk glir i fra hverandre, vennskap går ut og inn av ulike faser osv. osv. Du kan ta initiativ oftere - det kan føles urettferdig, men hvis du ønsker et nærere forhold er det ditt ansvar å jobbe for det. Eller du kan fokusere på andre vennskap enn disse. Men du må slutte å irritere deg og tenke at de behandler deg dårlig. For det høres ikke sånn ut. Det er mye mulig at de behandler deg som er mer perifer venn enn de behandler hverandre, men det er bare sånn det er mellom mennesker, noen er nærere enn andre og man behandler folk annerledes alt ettersom. Høres jo ut som at dere har det hyggelig når dere møtes. Så hvis det stemmer at de ser på deg som mer perifer, må du bare forholde deg til det og bestemme om du vil jobbe for å komme nærmere eller akseptere det, se på dem som perifere og heller legge mer energi i andre forhold. Men kast fra deg tanken om at de behandler deg dårlig, for det høres virkelig ikke sånn ut. Skjønner at det er sårt, men sånn er livet noen ganger, dessverre. :hug:

Anonymkode: 56ca2...c7e

• Liker 10
Skrevet

Jeg er ikke enig med personen rett over. Jeg er oppdratt til å akseptere alle. Man skal kunne velge bort venner, men da skal det bære ekstremt gode grunner for det. Jeg prater så godt jeg kan med alle, og håper og leter hele tiden etter at jeg ikke sier noe frastøtende og jeg prøver å holde oversikt på hva de driver med i hverdagen så jeg kan holde samtalen gående.. Osv. 

Det heter folkeskikk, å inkludere andre. Folk som argumenterer for liten tid, og som alltid argumenterer for at de ikke har tid bestandig, skjønner ikke at du blir lei deg. De har ikke selvinnsikt. 

Hvis du ikke kan kutte de ut, forsøk å leve med det, men det er altså ikke noe feil med deg. Ikke gå i den fella❤️

Anonymkode: a9a03...5fe

• Liker 5
Skrevet

hvor mye kontakter du de? jeg tar selv avstand fra folk som er ekstremt påtrengende. det betyr ikke at jeg ikke liker dem, men jeg har ikke tid eller energi til krevende mennesker. er mye syk og må ta hensyn til det også.

Anonymkode: d49cd...ffe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Forstår det sånn at det er snakk om flere venner av deg som er en gjeng som du ikke helt er en del av? At de er kjernen og du er mer perifer? Og at du trodde at du var en del av kjernen, men begynner å innse at du kanskje ikke er det?

Det trenger ikke å være sånn - at det går tid før du hører noe trenger ikke å være dårlig samvittighet, men at de er travelt opptatt. Og manglende likes kan være at du ikke legger ut like mye eller ikke trykker så mye likes på dem?

Eller du kan ha rett, at de ikke er like nære med deg som seg i mellom. Det får du ikke gjort så mye med. Alle er ikke bestevenn med alle, og selv om det er sårt å være den som er "utenfor", betyr ikke det at de andre er forferdelige mennesker. Folk glir i fra hverandre, vennskap går ut og inn av ulike faser osv. osv. Du kan ta initiativ oftere - det kan føles urettferdig, men hvis du ønsker et nærere forhold er det ditt ansvar å jobbe for det. Eller du kan fokusere på andre vennskap enn disse. Men du må slutte å irritere deg og tenke at de behandler deg dårlig. For det høres ikke sånn ut. Det er mye mulig at de behandler deg som er mer perifer venn enn de behandler hverandre, men det er bare sånn det er mellom mennesker, noen er nærere enn andre og man behandler folk annerledes alt ettersom. Høres jo ut som at dere har det hyggelig når dere møtes. Så hvis det stemmer at de ser på deg som mer perifer, må du bare forholde deg til det og bestemme om du vil jobbe for å komme nærmere eller akseptere det, se på dem som perifere og heller legge mer energi i andre forhold. Men kast fra deg tanken om at de behandler deg dårlig, for det høres virkelig ikke sånn ut. Skjønner at det er sårt, men sånn er livet noen ganger, dessverre. :hug:

Mye bra skrevet her av deg,men samtidig så vet du ikke hva som er tilfelle her. Du Bare tror, du vet ikke. 

Jeg tenker at jeg er en mer perifer venn som du skriver ja. Helt klart. 

Om jeg trykker likes på deres? Åh jada det har jeg gjort over lang tid. Nå orker jeg ikke bruke mer tid på å like deres. 

Jeg har invitert og prøvd å inkludere meg med dem, så den skal jeg ikke hs på meg nei. Det at de inkluderer hverandre, er dems valg. 

Men da må. Jeg og få lov til å reagere og trekke meg unna. Har gitt beskjed utallige ganger, så nå for det være opp t dem. Joda det handler slett ikke om at de ikke har tid, for i virkeligheten har de tid til alle andre! 

Blir invitert innimellom, men alltid siste prioritert. Skal sies at de jobber, jeg er ufør. Men det står ikke på tida, for den prioriteres på andre venner eller hverandre. Så bare tull. 

Dummeste jeg hører når mennesker sier de er opptatt, det handler om prioriteringer. Alt i alt så møtes vi innimellom og det er greit, men blir litt lei av å jobbe for at det skal gå begge veier. 

Det burde det ha vært i utgangspunktet om de var så interessert. Så tolker det som at det er greit med litt kontakt for dem, men da er det snakk om når det passer dem. 

Har begynt å tenke at det faktisk er deres problem, jeg kan ikke være noen andre enn den jeg er. Er ikke det godt nok, neivel da er jeg heller ikke rett venn for dem. 

Skrevet

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hvor mye kontakter du de? jeg tar selv avstand fra folk som er ekstremt påtrengende. det betyr ikke at jeg ikke liker dem, men jeg har ikke tid eller energi til krevende mennesker. er mye syk og må ta hensyn til det også.

Jeg kontakter de mer enn dem gjør med meg. Ja, jeg kan nok være litt intens, men det har roet seg. 

Jeg kontakter de ikke så ofte lengre. I et vennskap skal det gå begge veier. Trekker jeg meg unna, blir det som oftest at eg hører noe. Men det kan ta en stund. Som sagt, de står jo klar for hverandre eller andre, så det går nok på interessen i utgangspunktet. 

De jobber, jeg er ufør. Blir sikker for kjedelig for dem i lengden. Men det skal ikke være noe problem så lenge vi har det hyggelig sammen når vi møtes. Jeg spør alltid hvordan de har det, engasjerer meg i dems liv, klager lite når vi møtes. Så ja jeg vet ikke. Er vel mer interessant å være med andre som jobber og står på da. 

Skrevet

Jeg har jo merket meg at jeg har blitt mindre prioritert etter at jeg ble ufør for 3 år siden. 

De føler vel kanskje de har mer å prate om, men samtidig så er det jo bare å legge sammen2+2 så skjønner man jo at om de hadde vært så interessert, så hadde de gitt mer i vennskapet og tatt mer kontakt. 

Kommet til det punktet at vettuhva, er det vennskap så for en jaggu meg prioritere meg også. Ikke bare en gang i blant. Så ser etter nye vennskap å bruke tida på i tillegg til dem. 

Kan ikke bare sitte å vente på at vi skal treffes hver 3 måned. Blir for dumt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke enig med personen rett over. Jeg er oppdratt til å akseptere alle. Man skal kunne velge bort venner, men da skal det bære ekstremt gode grunner for det. Jeg prater så godt jeg kan med alle, og håper og leter hele tiden etter at jeg ikke sier noe frastøtende og jeg prøver å holde oversikt på hva de driver med i hverdagen så jeg kan holde samtalen gående.. Osv. 

Det heter folkeskikk, å inkludere andre. Folk som argumenterer for liten tid, og som alltid argumenterer for at de ikke har tid bestandig, skjønner ikke at du blir lei deg. De har ikke selvinnsikt. 

Hvis du ikke kan kutte de ut, forsøk å leve med det, men det er altså ikke noe feil med deg. Ikke gå i den fella❤️

Anonymkode: a9a03...5fe

Skjønner ikke helt hva du viser til, men ingen er like god venn med alle mennesker i hele verden. Det er umulig. Man er nærmere noen mennesker enn man er andre. Det er helt normalt og naturlig. Det handler ikke om å ikke akseptere andre. Det høres ut som at disse vennene/bekjente av TS behandler henne på en høflig og vennlig måte, ikke er slemme eller avviser. Det er forskjell på å være slem mot noen og ikke invitere de med på cafe hver eneste gang de drar på cafe med noen andre også.

Jeg tipper at selv om du prater så godt du kan med alle, så ringer du ikke rundt til alle du kjenner hver dag for å slå av en prat, og jeg tipper at du ikke har et skjema hvor du fyller ut hvor ofte du møter alle du kjenner og fordeler det helt likt mellom alle. "Oi, nå har jeg vært på kino med Lisa, så da kan ikke vi dra på kino igjen før jeg har vært på kino med Anne, Siv, Berit og (fyll inn 200 navn)..."?

• Liker 5
Skrevet

Jeg satt her og lurte på om vennene dine kan være litt som meg? 

Jeg har mange gode venner som jeg sjelden prater med, rett og slett fordi tiden ikke strekker til. Med lederstilling, flere barn, verv i barnas fritidsinteresser og gamle foreldre som skal følges opp så mangler døgnet nok timer. Men de gode vennene er der om jeg prater med de en gang i uka eller en gang i halvåret, og det er jeg takknemlig for. Jeg håper ingen går og tenker at jeg ikke er glad i dem av den grunn. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mye bra skrevet her av deg,men samtidig så vet du ikke hva som er tilfelle her. Du Bare tror, du vet ikke. 

Jeg tenker at jeg er en mer perifer venn som du skriver ja. Helt klart. 

Om jeg trykker likes på deres? Åh jada det har jeg gjort over lang tid. Nå orker jeg ikke bruke mer tid på å like deres. 

Jeg har invitert og prøvd å inkludere meg med dem, så den skal jeg ikke hs på meg nei. Det at de inkluderer hverandre, er dems valg. 

Men da må. Jeg og få lov til å reagere og trekke meg unna. Har gitt beskjed utallige ganger, så nå for det være opp t dem. Joda det handler slett ikke om at de ikke har tid, for i virkeligheten har de tid til alle andre! 

Blir invitert innimellom, men alltid siste prioritert. Skal sies at de jobber, jeg er ufør. Men det står ikke på tida, for den prioriteres på andre venner eller hverandre. Så bare tull. 

Dummeste jeg hører når mennesker sier de er opptatt, det handler om prioriteringer. Alt i alt så møtes vi innimellom og det er greit, men blir litt lei av å jobbe for at det skal gå begge veier. 

Det burde det ha vært i utgangspunktet om de var så interessert. Så tolker det som at det er greit med litt kontakt for dem, men da er det snakk om når det passer dem. 

Har begynt å tenke at det faktisk er deres problem, jeg kan ikke være noen andre enn den jeg er. Er ikke det godt nok, neivel da er jeg heller ikke rett venn for dem. 

Selvfølgelig vet jeg ikke hva som er tilfellet, jeg baserer alt på det lille du skrev i HI.

Så bra for deg at du ikke gidder å bruke mer tid på dem. Selvfølgelig må du kunne reagere og trekke deg unna. Jeg tror det er sunt og bra for deg å gi litt slipp på disse og heller finne deg andre og bedre venner. Vent til de tar initiativet til å møtes. Og takk nei hvis du ikke ønsker å kun ha dem som bekjente. Det er jo helt opp til deg. På samme måte som det er opp til dem om de ønsker å ha deg som bekjent og ikke nær venn.

Poenget mitt var bare at det ikke gir mening å gå rundt og være sur på noen som er vennlige mot deg bare fordi de ikke vil være like nær venn med deg som du vil med dem. Det er sårt og vondt, men av og til er det sånn at noen vil være mer sammen med noen enn den andre vil. Det betyr ikke at den andre gjør noe feil eller er slem eller behanlder deg dårlig.

Jeg ville snudd om på det siste du skriver: "Er ikke det godt nok, neivel da er DE heller ikke rette vennene for DEG." Finn heller noen som er det. Det er veldig lett å tenke på om man selv er er god nok for andre, men det viktigste er tross alt om de andre er gode nok for en selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kontakter de mer enn dem gjør med meg. Ja, jeg kan nok være litt intens, men det har roet seg. 

Jeg kontakter de ikke så ofte lengre. I et vennskap skal det gå begge veier. Trekker jeg meg unna, blir det som oftest at eg hører noe. Men det kan ta en stund. Som sagt, de står jo klar for hverandre eller andre, så det går nok på interessen i utgangspunktet. 

De jobber, jeg er ufør. Blir sikker for kjedelig for dem i lengden. Men det skal ikke være noe problem så lenge vi har det hyggelig sammen når vi møtes. Jeg spør alltid hvordan de har det, engasjerer meg i dems liv, klager lite når vi møtes. Så ja jeg vet ikke. Er vel mer interessant å være med andre som jobber og står på da. 

Det er ikke sikkert vennene dine "ikke er så gode" eller synes det er kjedelig å være med deg. 

Jeg er den venninnen som jobber, og har venner som er uføretrygdede. Det som gjør at jeg ikke alltid klarer å ha like mye kontakt er mangel på overskudd i egen hverdag. Jeg jobber mye i en krevende stilling, og er engasjert i ulike frivillige aktiviteter på fritiden, og har også familie jeg selvfølgelig prioriterer når jeg har fri. Jeg er fornøyd om vi kan treffes en gang i halvåret. Jeg har ikke mulighet til å treffes oftere enn det, og kan ikke være den venninnen som må dekke et behov om å treffes ukentlig. 

Å være intens er ikke lurt, det kan være en årsak til manglende kontakt. Men et vennskap skal gå begge veier ja. Samtidig har vi mennesker ulike behov på hvor mye kontakt vi behøver med vennene våre. I voksen alder er det nok heller ikke like vanlig å treffes like ofte som i barndommen, pga voksenlivets forpliktelser. 

Det at du er uføretrygded og at venninnen din er i jobb burde ikke ha noe å si så lenge dere har god kjemi sammen når dere treffes. Det eneste jeg merker fra venninnen min som har vært uføretrygded hele livet, er noen ganger manglende forståelse for at jeg ikke nødvendigvis har energi til å treffes en fredagskveld etter en hektisk uke. Noen ganger vil jeg bare være hjemme å slappe av.  

Har du snakket med vennene dine om hvordan du føler det? Det kan hende du da får en forklaring på hvorfor det er blitt sånn. Samtidig er vennskap noe som kan endre seg, og man vokser rett og slett fra hverandre. 

Anonymkode: 8177e...e43

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har jo merket meg at jeg har blitt mindre prioritert etter at jeg ble ufør for 3 år siden. 

De føler vel kanskje de har mer å prate om, men samtidig så er det jo bare å legge sammen2+2 så skjønner man jo at om de hadde vært så interessert, så hadde de gitt mer i vennskapet og tatt mer kontakt. 

Kommet til det punktet at vettuhva, er det vennskap så for en jaggu meg prioritere meg også. Ikke bare en gang i blant. Så ser etter nye vennskap å bruke tida på i tillegg til dem. 

Kan ikke bare sitte å vente på at vi skal treffes hver 3 måned. Blir for dumt. 

Du høres litt strevsom ut å ha kontakt med. Tror du legger for mye i vennskap og relasjoner egentlig. 
Ikke for å være slem her altså.
Jeg forstår samtidig at det kan være sårende, så du har min medfølelse. 

Anonymkode: b2232...99b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du høres litt strevsom ut å ha kontakt med. Tror du legger for mye i vennskap og relasjoner egentlig. 
Ikke for å være slem her altså.
Jeg forstår samtidig at det kan være sårende, så du har min medfølelse. 

Anonymkode: b2232...99b

jeg er enig; ts høres litt intens ut. og dette kan like gjerne være grunnen til lite kontakt. men uansett bør ts akseptere at andre ikke har kapasitet til så mye kontakt.

• Liker 4
Skrevet

Okay. Syns dere virkelig det er mye kontakt når man møtes en gang hver 3 måned?? Synes dere det? 

Når de møtes hver uke så si. Jeg har invitert og invitert, og nå er jeg lei. Så er ikke intens lengre! Går mer på deres vilje til å møte andre heller.

Og det må de selvsagt få lov til. Men da synes jeg det er spesielt at de kan si de er der for meg vi er gode venner, og ja sier de vil ha kontakt men alltid tilbaketrekking i etterkant. 

Hjelper å være mer kostbar, da tar de plutselig kontakt. 

Skrevet

Må nok bare innse at jeg ikke er en av de nærmeste, selv om de påstår det. 

Finne meg andre venner og, å ha sporadisk kontakt med dem. 

• Liker 1
Skrevet

Ts

Skrevet

Det jeg merker veldig godt med mine uføre bekjente, er at de alltid har nye bestevenner og alltid tror alle er deres bestevenn, men at de bare er bekjente for oss. Min nærmeste venninne er ufør og orker ikke å være med andre uføre nettopp pga de er så intense og forventer at alle har tid til de, og legger for mye i alle relasjoner

Sånn virker du og ts

Anonymkode: 124c6...82f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Okay. Syns dere virkelig det er mye kontakt når man møtes en gang hver 3 måned?? Synes dere det? 

Når de møtes hver uke så si. Jeg har invitert og invitert, og nå er jeg lei. Så er ikke intens lengre! Går mer på deres vilje til å møte andre heller.

Og det må de selvsagt få lov til. Men da synes jeg det er spesielt at de kan si de er der for meg vi er gode venner, og ja sier de vil ha kontakt men alltid tilbaketrekking i etterkant. 

Hjelper å være mer kostbar, da tar de plutselig kontakt. 

Du virker jo veldig intens i svarene dine her. Hver 3mnd med deg er nok mer enn nok. 

Egentlig bør du faktisk forstå at kontakten de har med hverandre er basert på at de vil møtes, men de vil ikke møte deg like ofte. 

Du sier at du ikke klager og du spør hvordan vennene dine har det. Okei. Men har du tenkt på at det ikke er så spennende for dine ikke-uføre venner? Det blir veldig krampaktig om du prøver å fremstå som noe annet. Hele tonen din virker jo litt innøvd. Skjønner at mange uføre mister mye ved å stå utenflr arbeidslivet, men det er neppe uførheten din som er problemet. Problemet er at du har vært intens og sikkert er det enda. 

Anonymkode: 124c6...82f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...