Gå til innhold

Gravid i vikariat, fast stilling lagt ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Jeg er for tiden ansatt i et vikariat. Jeg ble gravid rett før ansettelse, og var ikke klar over at jeg var gravid da jeg signerte kontrakten. Jeg starter i januar. Nå er det lagt ut en fast stilling jeg selvfølgelig har veldig lyst på. Søknadsfristen er ca. en måned etter min oppstart. Vikariatet mitt går ut i desember, men jeg må naturlig nok ut før den tid. Sjefen min fortalte om den faste stillingen som skulle komme og at den kunne bli aktuell før ansettelsen.

Kan jeg søke på den stillingen? Burde jeg si ifra om svangerskapet først? Jeg har ikke tatt det opp enda siden det ikke har gått 12 uker enda og vil heller si det ansikt til ansikt. 

Jeg føler det blir veldig uærlig å søke på stillingen nå som jeg helt klart vet at jeg er gravid, men samtidig er det vel tilnærmet umulig å få en fast stilling som gravid? Jeg burde vel si ifra når jeg møter på jobb på nyåret? Hva tenker dere?

Anonymkode: af9e4...c42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på den faste stillingen og ikke si noe om at du er gravid. Du har ingen plikt til å fortelle dette. 

Anonymkode: 682fe...8ac

• Liker 36
Skrevet

Søk! Du er ikke pliktig i å fortelle om graviditeten, å man skylder heller ikke arbeidsgiver det. 

Anonymkode: 5fd72...f6e

• Liker 15
Skrevet

Det er bare å søke. Av erfaring vet jeg at det er veldig vanskelig å få ny jobb rett etter foreldrepermisjon, så det er ingen tvil om at du bør gjøre et forsøk. Det er stressende å måtte søke etter ny jobb på et tidspunkt der det er flere ganger vanskeligere enn normalt å få napp. Som alenefar i ordets rette forstand tok det meg nesten et år, det opplevdes tungt.

Anonymkode: b365a...9bf

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er bare å søke. Av erfaring vet jeg at det er veldig vanskelig å få ny jobb rett etter foreldrepermisjon, så det er ingen tvil om at du bør gjøre et forsøk. Det er stressende å måtte søke etter ny jobb på et tidspunkt der det er flere ganger vanskeligere enn normalt å få napp. Som alenefar i ordets rette forstand tok det meg nesten et år, det opplevdes tungt.

Jeg må bare kommentere dette. Det trenger overhodet ikke være vanskelig å få jobb etter permisjon. For min del fikk jeg fast jobb rett etter permisjonsslutt. Det kommer an på hva man jobber med og hvilken utdannelse man har, ikke at man har hatt permisjon et år. 

Ts, søk i vei. 

Anonymkode: c107d...623

• Liker 5
Skrevet

Du bør søke den jobben, ja. Du kommer til å jobbe der lenge før permisjon og de har god tid til å sette inn vikar for deg - og så har du jobb når du kommer tilbake. 

Gratulerer med graviditet og ny jobb! :)

Anonymkode: 98906...ebc

• Liker 5
Skrevet

Søk!

Ikke si noe om graviditeten før du må.

En graviditet skal ikke være i veien for jobb, og hvis dette blir grunnen for at du ikke får fortsette/får jobben så er det en sak for et evt. forbund ✌

Anonymkode: fba13...8d0

• Liker 7
Skrevet

Blir kanskje litt pinlig å se arbeidsgiver i øynene etter t du har holdt viktig informasjon tilbake, 

Anonymkode: c0e64...164

• Liker 5
Skrevet

Det er bare å søke. Det er ikke lov å diskriminere på bakgrunn at at en er gravid eller har planer om å bli gravid. 

Dersom man er arbeidsgiver og ønsker å ansette noen som er i fruktbar alder, eller i en alder man ofte blir med barn, så burde dette være noe en bør ta høyde for. 

arbeidsgiver har ikke lov til Å spørre om dette og er du den beste kandidaten så burde du få tilbud om stillingen uansett om du er gravid eller har planer om å bli gravid.  

Anonymkode: a5783...474

• Liker 3
Skrevet (endret)

Om du nylig fant ut du var gravid må du ikke si fra uansett for mange måneder.  Bare søke. 

Endret av Outlander
  • Liker 3
Skrevet

Om ansettelse er rett rundt hjørnet, hadde jeg dratt en hvit en, å sagt at du ikke var klar over at du var gravid, om det skulle bli spørsmål. Ikke alle som vet før det har gått ganske lang tid. 

Anonymkode: f8c9a...527

• Liker 2
Skrevet

Søk. 

Og alle arbeidsgivere forventer graviditet om de ansetter kvinner under 45. (Og pappaperm om de ansetter menn). 

Får du jobben så skal du jobbe der lenge, og jo tidligere i yrket du blir gravid, jo lettere er du å erstatte. 

(Selv fikk jeg fast jobb i februar -med oppstart i august. Visste ikke da at jeg var gravid.. begynte i august, gikk ut i perm i september... ikke helt topp da-men jeg har jo jobbet der i mange år etterpå)

Anonymkode: e5249...a4b

• Liker 1
Skrevet

Du skal selvfølgelig søke. Blir du fast ansatt setter de inn en vikar for deg når du er i permisjon.

Hun som fikk svangerskapsvikariatet for meg ble fast ansatt, deretter ble hun raskt gravid, så fikk vi inn en vikar for henne som også ble fast ansatt. 

Anonymkode: 95599...340

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må bare kommentere dette. Det trenger overhodet ikke være vanskelig å få jobb etter permisjon. For min del fikk jeg fast jobb rett etter permisjonsslutt. Det kommer an på hva man jobber med og hvilken utdannelse man har, ikke at man har hatt permisjon et år. 

Ts, søk i vei. 

Anonymkode: c107d...623

Selvsagt kan man ha flaks, men i utgangspunktet er det nesten ikke sammenlignbart engang. Antall søknader i snitt for å få jobb tidligere for min del var rundt tre, mens det tok elleve måneder med hard jobbing som aleneforsørger for en ettåring. Derfor anser jeg det som viktig å gjøre det man kan for å ha en fast stilling i utgangspunktet. Det sier det seg selv at å ha små barnehagebarn er en solid akilleshæl, selv om det egentlig ikke skal være det.

• Liker 1
Skrevet

Er jeg eneste som tenker arbeidsgiver trenger en ny ansatt og jo ikke får det og at det er noe kjipt gjort?

Anonymkode: 654c0...caa

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jeg eneste som tenker arbeidsgiver trenger en ny ansatt og jo ikke får det og at det er noe kjipt gjort?

Nei. Jeg er enig. Jeg synes det er en uting at det er blitt normalisert å kunne gå ut i permisjon etter kort stund fordi man er blitt gravid. Da må jo arbeidsgiver finne en vikar igjen. Jeg håper på karma og at arbeidsgiver ansetter noen andre. 

Anonymkode: 65852...133

• Liker 4
Skrevet

Det er bare å søke, det skjer jo ikke noe verre enn at du kanskje ikke får stillingen. 

Anonymkode: a85c6...0ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er bedre at samfunnet tar utgiftene for en arbeidsledig små barnsmor? Graviditet er nødvendig og noe folk flest opplever, samfunnet må bere tilpasse seg og alle må hjelpe til. 

Anonymkode: 957bc...836

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dette er en problemstilling en gang. Har du lyst på jobben skal du selvsagt søke! Du skal ikke ha dårlig samvittighet for en graviditet - du kommer jo tilbake etter permisjonen :)  Dessverre er det fremdeles mange arbeidsgivere som diskriminerer gravide, så det kan lønne seg å ikke informere om graviditeten før du eventuelt har signert kontrakten. Skulle det da oppstå negative konsekvenser for deg, så tar du kontakt med fagforening. 

• Liker 3
Skrevet

Dette hadde aldri vært en problemstilling for en kommende far (som også er ute i mange måneders permisjon). Vi må ‘steppe up gamet’, jenter 💪🏼

Anonymkode: f686c...5d5

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...