AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Akkurat nå er jeg i permisjon fra aap, så har ikke en kontakt i NAV å spørre. Men hvordan vet man at man er ferdig avklart av NAV? Jeg vet bare at de mener jeg har nedsatt arbeidsevne, men står ikke spesifisert noe der, om hvor mye. Har heller ikke hatt noe opplegg på leeenge (før korona kom også). Fikk bare aap, og hadde ikke så mye kontakt med noen i NAV. Så hvordan vet man? Anonymkode: 82556...1f9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Du må jo ta kontakt med dem. Ring og be om at veileder tar kontakt med deg, også legger dere en plan for hva som skal skje etter permisjonen er over. For å bli ferdig avklart må du være ferdig behandlet i helsevesenet også må du ha vært gjennom arbeidsrettede tiltak for å finne arbeidsevnen din og til hvilke yrker. Husk at det er ditt liv og derfor også ditt ansvar at saken går fremover, ikke sitt på gjerdet å vent, det går kun utover deg selv til slutt. Anonymkode: 3febb...2b8 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må jo ta kontakt med dem. Ring og be om at veileder tar kontakt med deg, også legger dere en plan for hva som skal skje etter permisjonen er over. For å bli ferdig avklart må du være ferdig behandlet i helsevesenet også må du ha vært gjennom arbeidsrettede tiltak for å finne arbeidsevnen din og til hvilke yrker. Husk at det er ditt liv og derfor også ditt ansvar at saken går fremover, ikke sitt på gjerdet å vent, det går kun utover deg selv til slutt. Anonymkode: 3febb...2b8 Jeg har ikke veileder i NAV lengre siden jeg er i permisjon. Jeg tør ikke ringe eller spørre om ting, og har jo ingen å sende melding til heller. Jeg har vært i sånn arbeidsrettede tiltak og fikk brev om redusert arbeidsevne, men stod ikke om hvor mye. Og jeg blir aldri ferdig behandlet i helsevesenet. Hvordan skal jeg sørge for at noe går fremover, det er jo ikke jeg som bestemmer. Det er jo NAV som bestemmer, så hva skal jeg gjøre når di ikke vet hva di skal gjøre med meg? Men om jeg har fått brev om redusert arbeidsevne, og jeg aldri kan bli ferdig behandlet i helsevesenet, er jeg ikke ferdig avklart da? Ts Anonymkode: 82556...1f9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Hvordan har man permisjon fra aap? Har selv tidligere vært på aap i flere år men aldri vært i permisjon så skjønner ikke helt opplegget heller. Anonymkode: 60f8d...d46
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke veileder i NAV lengre siden jeg er i permisjon. Jeg tør ikke ringe eller spørre om ting, og har jo ingen å sende melding til heller. Jeg har vært i sånn arbeidsrettede tiltak og fikk brev om redusert arbeidsevne, men stod ikke om hvor mye. Og jeg blir aldri ferdig behandlet i helsevesenet. Hvordan skal jeg sørge for at noe går fremover, det er jo ikke jeg som bestemmer. Det er jo NAV som bestemmer, så hva skal jeg gjøre når di ikke vet hva di skal gjøre med meg? Men om jeg har fått brev om redusert arbeidsevne, og jeg aldri kan bli ferdig behandlet i helsevesenet, er jeg ikke ferdig avklart da? Ts Anonymkode: 82556...1f9 Du blir ferdig behandlet når du har fått riktige diagnoser og når alle behandlinger for disse er prøvd ut. Da er du "ferdig" ifølge nav, selv om du ikke er frisk. Anonymkode: ec1dd...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke veileder i NAV lengre siden jeg er i permisjon. Jeg tør ikke ringe eller spørre om ting, og har jo ingen å sende melding til heller. Jeg har vært i sånn arbeidsrettede tiltak og fikk brev om redusert arbeidsevne, men stod ikke om hvor mye. Og jeg blir aldri ferdig behandlet i helsevesenet. Hvordan skal jeg sørge for at noe går fremover, det er jo ikke jeg som bestemmer. Det er jo NAV som bestemmer, så hva skal jeg gjøre når di ikke vet hva di skal gjøre med meg? Men om jeg har fått brev om redusert arbeidsevne, og jeg aldri kan bli ferdig behandlet i helsevesenet, er jeg ikke ferdig avklart da? Ts Anonymkode: 82556...1f9 Det høres ikke ut som du er ferdig avklart. Man kan få vedtak om spesielt tilpasset innsatsbehov (nedsatt arbeidsevne) uten at man er veldig avklart. Du må nok selv presse på (etter permisjon) dersom du mener du ikke kan jobbe eller trenger ytterligere avklaring. Hva er målet ditt? Full jobb? Anonymkode: 14a29...ead 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan har man permisjon fra aap? Har selv tidligere vært på aap i flere år men aldri vært i permisjon så skjønner ikke helt opplegget heller. Anonymkode: 60f8d...d46 Foreldrepermisjon. Anonymkode: 14a29...ead
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke veileder i NAV lengre siden jeg er i permisjon. Jeg tør ikke ringe eller spørre om ting, og har jo ingen å sende melding til heller. Jeg har vært i sånn arbeidsrettede tiltak og fikk brev om redusert arbeidsevne, men stod ikke om hvor mye. Og jeg blir aldri ferdig behandlet i helsevesenet. Hvordan skal jeg sørge for at noe går fremover, det er jo ikke jeg som bestemmer. Det er jo NAV som bestemmer, så hva skal jeg gjøre når di ikke vet hva di skal gjøre med meg? Men om jeg har fått brev om redusert arbeidsevne, og jeg aldri kan bli ferdig behandlet i helsevesenet, er jeg ikke ferdig avklart da? Ts Anonymkode: 82556...1f9 Da må du manne deg opp og ta kontakt. Selv om du er i permisjon så tilhører du en veileder som vil ta kontakt med deg om du ringer. Hvis du ringer og spør hvordan saken ligger an og hva som skal gjøres videre så vil du få vite hva som kreves videre. Selv om det er Nav som bestemmer hva som gjøres og når du er ferdig avklart så er det også ditt ansvar å sørge for at det skjer. Ellers så renner bare tiden ut og du ender i karens. Anonymkode: 3febb...2b8 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 Er det søkt om uføretrygd? Anonymkode: 07465...8e9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Er søknad om uføretrygd et eget skjema? Anonymkode: 5d077...3ad
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 Hva er karens? Anonymkode: 5d077...3ad
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er søknad om uføretrygd et eget skjema? Anonymkode: 5d077...3ad Tror du det står sammen med noe annet? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er karens? Anonymkode: 5d077...3ad Når man har brukt opp makstiden på aap så havner man i karantene ett år og må gå på sosialen før man kan søke om aap igjen. Anonymkode: fc17b...799 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du det står sammen med noe annet? Når man har brukt opp makstiden på aap så havner man i karantene ett år og må gå på sosialen før man kan søke om aap igjen. Anonymkode: fc17b...799 Takk for svar. I karntene? man straffes altså for og ha blitt syk? Min sønn har autisme, og er på aap, det er så lite at han ikke kan leve av det. Skal søke. ung uføre, de har bedt om rapporter som er blitt levert, men ikke hørt noe, snakk om en alvorlig utviklingsforstyrrelse. Anonymkode: 5d077...3ad
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er karens? Anonymkode: 5d077...3ad Karens vil si at du mister støtten. Du må selv pushe på for å få saken din videre. Hva trenger du for å komme ut i jobb? Hva ser du for deg? Og om trygd så er det ikke bare å levere et skjema. Du må bli enig med veilederen om dette er riktig hvis ikke er det vare å glemme. Skriv melding på ditt nav: dette er situasjonen min nå. Dette ser jeg for meg. Hva er veien videre. Anonymkode: ec1dd...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. I karntene? man straffes altså for og ha blitt syk? Min sønn har autisme, og er på aap, det er så lite at han ikke kan leve av det. Skal søke. ung uføre, de har bedt om rapporter som er blitt levert, men ikke hørt noe, snakk om en alvorlig utviklingsforstyrrelse. Anonymkode: 5d077...3ad Har du ingen ansvarsgruppe for han? Eller fagperson som kan hjelpe ? Du må gå på siden din å sjekke at rapportene er scannet inn og ikke rotet vekk. Så må du be de ta kontakt med deg. Anonymkode: ec1dd...ca9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for svar. I karntene? man straffes altså for og ha blitt syk? Min sønn har autisme, og er på aap, det er så lite at han ikke kan leve av det. Skal søke. ung uføre, de har bedt om rapporter som er blitt levert, men ikke hørt noe, snakk om en alvorlig utviklingsforstyrrelse. Anonymkode: 5d077...3ad Foreslår at du sjekker ut aap aksjonen på fb, der har de mange råd og erfaringer. Anonymkode: 5d6f4...4a3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du blir ferdig behandlet når du har fått riktige diagnoser og når alle behandlinger for disse er prøvd ut. Da er du "ferdig" ifølge nav, selv om du ikke er frisk. Anonymkode: ec1dd...ca9 Jeg fikk riktig diagnose for flere år siden, men det er ikke noe behandling man kan få for å bedre det. Så fikk bare medisiner som jeg bruker i perioder jeg trenger det. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det høres ikke ut som du er ferdig avklart. Man kan få vedtak om spesielt tilpasset innsatsbehov (nedsatt arbeidsevne) uten at man er veldig avklart. Du må nok selv presse på (etter permisjon) dersom du mener du ikke kan jobbe eller trenger ytterligere avklaring. Hva er målet ditt? Full jobb? Anonymkode: 14a29...ead Okay. Jeg vet ikke helt hva som er målet mitt, men håper på en liten deltidsjobb. Kunne egentlig tenkt meg jobb i skjermen bedrift, men det er vel kun for de som er uføretrygdet? AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Da må du manne deg opp og ta kontakt. Selv om du er i permisjon så tilhører du en veileder som vil ta kontakt med deg om du ringer. Hvis du ringer og spør hvordan saken ligger an og hva som skal gjøres videre så vil du få vite hva som kreves videre. Selv om det er Nav som bestemmer hva som gjøres og når du er ferdig avklart så er det også ditt ansvar å sørge for at det skjer. Ellers så renner bare tiden ut og du ender i karens. Anonymkode: 3febb...2b8 Nei jeg har ikke det, saken min er midlertidig satt på vent. Fikk spesifikt beskjed om at jeg ikke hadde veileder under permisjon. Jeg syns det er veldig ekkelt å skulle spørre å kreve noe, og jeg får ikke noe verge som kunne tatt seg av slikt for meg. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det søkt om uføretrygd? Anonymkode: 07465...8e9 Nei. Ts Anonymkode: 82556...1f9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #18 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du ingen ansvarsgruppe for han? Eller fagperson som kan hjelpe ? Du må gå på siden din å sjekke at rapportene er scannet inn og ikke rotet vekk. Så må du be de ta kontakt med deg. Anonymkode: ec1dd...ca9 Jeg er en fagperson ( mamma ) utdannet innen den retning. Han er blitt voksen, men har hatt fagpersoner som lege, bup og spesialpedagoger inne siden barneår, alt står i rapporten, diagnose og spesialpedagogiske tiltak. Regner med den rapporten var nok, den strekker seg over mange år, siden han var født så og si. Anonymkode: 5d077...3ad
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #19 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreslår at du sjekker ut aap aksjonen på fb, der har de mange råd og erfaringer. Anonymkode: 5d6f4...4a3 Takk, men regner med at NAV godkjenner autisme som grunnlag for ung ufør, det har skapt store problemer for oss hele livet, og er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse man aldri kan bli kvitt, vi orker faktisk ikke mer kamp. Anonymkode: 5d077...3ad
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #20 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei jeg har ikke det, saken min er midlertidig satt på vent. Fikk spesifikt beskjed om at jeg ikke hadde veileder under permisjon. Du har ikke en fast veileder under permisjon, men du har rett til råd og veiledning så du kan fint ringe inn til kontaktsenteret og be om å få snakke med noen på NAV-kontoret ditt. Anonymkode: 14a29...ead 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå