AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre av meg nå etter denne jula. Vår familie er preget på flere måter av både skilsmisse, nye partnere, alkohol og rus og "sprukne forhold" mellom enkeltindivider. Men vi har alltid samlet oss og hatt det kjekt sammen i jula, og mine foreldre er snille ordentlige mennesker som alltid har prioritert oss barna først. Vi er nå voksne alle sammen, men min yngre søster er ganske selvsentrert og lite opptatt av hva andre driver med - både i jula og ellers i året. Jeg prater minimalt med henne og våre foreldre oppdaterer oss mer enn hva vi gjør ovenfor hverandre. For å gjøre en lang historie kort så opplevde jeg mye forskjellsbehandling i jula mellom meg og min søster, og at hun ekskluderer meg i familieaktiviteter helt åpenlyst uten at det får reaksjoner fra andre som observerer det. Både 1 og 2 juledag blir jeg sittende alene i en sofa og observere hele familien ha det kjekt uten meg. I dag ønsket jeg bare å reise fra familien og omtrent aldri komme tilbake. Jeg sitter med en dyp sorg nå og føler på at hele familien egentlig har det bedre uten meg, og at jeg vurderer å blokkere og slette min søster fra alle sosiale media, mest for å understreke at jeg synes hun har vært slem med meg, og at det får konsekvenser å behandle andre rundt seg dårlig. Jeg føler også på at jeg er mye mer glad i min familie enn de er i meg. Jeg er en livglad, positiv person som ikke i utgangspunktet er deprimert, men så langt nede som jeg er nå etter disse dagene, skremmer meg nesten. Hva skal man liksom gjøre når familien sin ikke bryr seg slik du gjør? Jeg skjønner at folk tar livet av seg på denne tiden 😔 Anonymkode: 30a63...f5b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Sikker på at det var ment sånn? Tok du selv initiativ til å bli med på disse aktivitetene? Anonymkode: adc23...f56 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sikker på at det var ment sånn? Tok du selv initiativ til å bli med på disse aktivitetene? Anonymkode: adc23...f56 Ja. Jeg fikk spydig beskjed om å ikke være med, da jeg blir så engasjert i det vi gjør og min søster ikke orket det fra meg sa hun. Selv om min far er mye verre enn meg. Min søster og jeg er ekstremt ulike på den biten og hun gir ofte negative kommentarer på den delen av personligheten min. Anonymkode: 30a63...f5b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja. Jeg fikk spydig beskjed om å ikke være med, da jeg blir så engasjert i det vi gjør og min søster ikke orket det fra meg sa hun. Selv om min far er mye verre enn meg. Min søster og jeg er ekstremt ulike på den biten og hun gir ofte negative kommentarer på den delen av personligheten min. Anonymkode: 30a63...f5b Huff ok, hørtes ikke koselig ut. Gjerne du kan lufte det for foreldrene dine slik at de kan prøve støtte deg fremover dersom lignende situasjoner oppstår? Sender deg en klem ☺️ Anonymkode: adc23...f56 1
Nooni Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Jeg synes du skal sette deg ned med foreldrene dine og forteller hva du føler. Uten å angripe noen. 4
liljene Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Vil tipse deg om å lese litt om codependency. Sjekk om det kan stemme for deg.
- Brian Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 (endret) On 12/27/2020 at 11:50 PM, AnonymBruker said: Jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre av meg nå etter denne jula. Vår familie er preget på flere måter av både skilsmisse, nye partnere, alkohol og rus og "sprukne forhold" mellom enkeltindivider. Men vi har alltid samlet oss og hatt det kjekt sammen i jula, og mine foreldre er snille ordentlige mennesker som alltid har prioritert oss barna først. Vi er nå voksne alle sammen, men min yngre søster er ganske selvsentrert og lite opptatt av hva andre driver med - både i jula og ellers i året. Jeg prater minimalt med henne og våre foreldre oppdaterer oss mer enn hva vi gjør ovenfor hverandre. For å gjøre en lang historie kort så opplevde jeg mye forskjellsbehandling i jula mellom meg og min søster, og at hun ekskluderer meg i familieaktiviteter helt åpenlyst uten at det får reaksjoner fra andre som observerer det. Både 1 og 2 juledag blir jeg sittende alene i en sofa og observere hele familien ha det kjekt uten meg. I dag ønsket jeg bare å reise fra familien og omtrent aldri komme tilbake. Jeg sitter med en dyp sorg nå og føler på at hele familien egentlig har det bedre uten meg, og at jeg vurderer å blokkere og slette min søster fra alle sosiale media, mest for å understreke at jeg synes hun har vært slem med meg, og at det får konsekvenser å behandle andre rundt seg dårlig. Jeg føler også på at jeg er mye mer glad i min familie enn de er i meg. Jeg er en livglad, positiv person som ikke i utgangspunktet er deprimert, men så langt nede som jeg er nå etter disse dagene, skremmer meg nesten. Hva skal man liksom gjøre når familien sin ikke bryr seg slik du gjør? Jeg skjønner at folk tar livet av seg på denne tiden 😔 Anonymkode: 30a63...f5b I mine øyne er hun ikke bare "ganske selvsentrert", men meget selvsentrert. Så om du blokkerer henne fra sosiale medier, tror jeg sannsynligheten er relativt liten for at hun kommer til å ta seg nær av det, men i stedet vil se på deg som "overfølsom". Derimot tror jeg det kan hjelpe - som også andre foreslår her - å snakke med foreldrene dine om dette og fortelle hvordan du føler det, og hadde jeg selv vært i din situasjon, ville jeg ha sagt at jeg gjerne skulle ha feiret Julen med dem også i fremtiden, men rett og slett ikke har krefter til det dersom jeg skal bli mobbet av søsteren min uten at dere reagerer, er veldig lei meg for det, men slik er det bare - muligens vil dette få dem til å forstå alvoret; slik du beskriver dem, høres de snille ut, men er samtidig tafatte om de ikke merker at noe er feil i en slik situasjon og gjør noe med dette - der søsteren din gjør seg selv til festens midtpunkt, og skyver deg til side. Uansett forstår jeg godt er du er trist nå, men alt kommer sikkert til å ordne seg før neste Jul, og kanskje dette vesle juleeventyret som jeg skrev natt til juleaften kan muntre deg litt opp; opp med hodet, og ønsker deg alt godt videre. - Brian Endret 30. desember 2020 av - Brian 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 Vi deler mye TS❤️ Tenker på deg. Anonymkode: ae363...7ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå