TeddyToria Skrevet 10. august 2005 #1 Skrevet 10. august 2005 Vi gifter oss i Oslo, og hadde opprinnelig tenkt til å ta bildene på Østmarkseteren der vi også skal feire. Men jeg synes ikke det ga så mange muligheter, og at det er litt kjedelig å ta bildene oppå bryllupsgjestene, samt at det er flere bryllup der den dagen... Vi foreslo Akershus festning for fotografen, da vi synes det er flott der nede, med mur og brostein, kanoner, natur og vann. Fotografen synes det var fint, men fortalte at vaktene der nede er blitt så strenge at de ofte jager vekk brudeparet og fotografen! Da vet jeg ikke om vi vil ta sjansen... Fotografen foreslo så området rundt Foss Videregående Skolen, nede ved Akerselven, at det lignet litt, var frodig og flott, med både murbygg og det litt røffe tilgjengelig... Noen som har kjennskap til dette området, tatt bilder der eller vet om noen som har? Er det andre forslag til såkalte locations for utendørs fotografering, der det både er natur og kanskje noen gamle bygninger etv??? Takk!
tommeline Skrevet 10. august 2005 #2 Skrevet 10. august 2005 Har ikke noe konkret forslag til deg... Men hvis fotografen er vant til å fotografere ute i Osloområdet, er det sikkert lurt å høre på ham. Vår fotograf var i alle fall opptatt av hvordan lyset kom inn, sånt som vi ikke hadde tenkt på i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #3 Skrevet 10. august 2005 I Gamlebyen - Middelalderparken og omegn er det mange fine steder å ta bilder. Ellers er jo Akerselva et godt alternativ, synes jeg, men mange går tur der i helgene, så det kan jo bli litt folksomt hvis bildene skal tas på bryllupsdagen...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #4 Skrevet 10. august 2005 Har ikke noen andre gode forslag, men hva med å ta en tlf til festningen og høre om det er mulig? Kan ikke skjønne at det skulle være et problem å ta bilder der? Høres merkelig ut..
Gjest Gjesta Skrevet 10. august 2005 #5 Skrevet 10. august 2005 (endret) Vi var på runde i Oslo for å ta bilder, har gjort det to ganger faktisk. Først var vi på en brannstasjon, der min svigerfar jobber. Dødskult å ha bilder av oss hengende bak en brannbil! Så var vi på Ekeberg, kafè Utsikten. Det var det nydelig, bildene derfra er av de aller fineste. Det er nydelig med masse grønt og det blå vannet bak. Så var vi i Botanisk hage. Vi var på "befaring" der noen dager før, slik at vi visste hvor vi skulle gå. Vi tok bl a masse bilder i en liten foss som er der, vi klatret opp med diger kjole og brudebukett..... Litt kronglete, men det gikk fint, bildene ble bra! Så gikk vi på Woodstock, en nå nedlagt pub på Karl Johan, og tok bilder mens vi drakk champagne der. Og så gikk vi nedover Karl Johan etterpå, og har bilder av oss midt i folkevrimmelen på en lørdag klokka tre. Bildene er knallfine, og veldig annerledes enn mange andre har. Endret 10. august 2005 av Tex
mabe Skrevet 10. august 2005 #6 Skrevet 10. august 2005 Hva med Maridalen? (Mariaruinene) Der er det kjempeflott
Catzy Skrevet 10. august 2005 #7 Skrevet 10. august 2005 Vi tok en del bilder utenfor Ladegården i Gamlebyen. Der kan du få mange forskjellige bakgrunner og stemninger på veldig lite område. Og så er det kort vei bort til ruinene i Middelalderparken, hvis dere ikke finner noe ved Ladegården. Ellers er det ganske røft og kult i området rundt den gamle seilduksfabrikken (?) - i de enden av Seilduksgata som ikke er mot sjokoladefabrikken (nærme Akerelva.) Catzy
Lassie Skrevet 10. august 2005 #8 Skrevet 10. august 2005 Har ikke noe tips, men må bare kommentere til Tex - utrolig kule bilder!! Har skikkelig sansen for bilder som er litt utenom det vanlige!
Søta Skrevet 10. august 2005 #9 Skrevet 10. august 2005 har ingen ideer - bor jo i kristiansand og er absolutt ikke kjent i oslo!!! Men husk å tenk på at det kan bli dårlig vær.. Vår fotograf har ingen lpkaler - det har kanskje din. Men ho viste derimot flere plasser hvor en kunne ta bilder ute ved evt regn - under tak - vi skal på Gimle gård
Gjest Gjesta Skrevet 10. august 2005 #10 Skrevet 10. august 2005 Har ikke noe tips, men må bare kommentere til Tex - utrolig kule bilder!! Har skikkelig sansen for bilder som er litt utenom det vanlige! ← Tusen takk! Jeg har massevis, kjempegøy med spesielle bilder!!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #11 Skrevet 10. august 2005 Jeg må innrømme at jeg ikke har sansen for brudebilder med "rotete bakgrunn". Liker best bildene der man ser kjærlighet, kåthet og glede mellom paret, der fotografen virkelig får frem stemningen mellom de to nygifte. I tillegg er lyset viktig. En røff murvegg, en enkel buegang eller en allé kan være tøft noen ganger. Men jeg liker aller best de med hvitt lerret bak, der fokus er 110% på brudeparet.
sensommer brud Skrevet 11. august 2005 #12 Skrevet 11. august 2005 Vi skal ta bilder i Botanisk hage - hvis været holder. Skal ta en liten befaring neste uke for å se om vi finner noen steder vi kunne tenke oss å fotografere.
shy Skrevet 11. august 2005 #13 Skrevet 11. august 2005 Hvis man kjører opp forbi hoppet i Holmenkollen og opp mot Tryvann, så ligger det noen gamle stabbur som er omringet av masse natur og nydelig utsikt over Oslo... der kan det være kjempefint å ta bilder, eller ved Krag støtten på vei opp mot Soria Moria tror jeg det er.. Masse fine location i det omerådet i allefall! Vi tok masse bilder i det omerådet i plaskende regnevær, og jeg skal si deg bildene ble knallfine... himmelen var i skybrudd, bakken reflekterte det spesielle lyset veldig godt, og fotografen vår var helt i hundre.... synes dette var så topp at bildene våre ble hengende i studioet hans i ettertid i poster-str.... litt moro! Ønsker deg en fin dag uansett... og lykke til! shy
Lemona Skrevet 11. august 2005 #14 Skrevet 11. august 2005 En røff murvegg, en enkel buegang eller en allé kan være tøft noen ganger. ← Hva med området rundt Nordre Skøyen Hovedgaard. Der er det en flott allé som jeg har sett blitt brukt på noen fine bryllupsbilder. Er jo også flott utsikt utover byen samt bl.a. et stabbur der. Kort vei til festlokalet også.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2005 #15 Skrevet 11. august 2005 Kjempefine, Tex! Spesielt det midt på Karl Johan! Jeg så noen bilder fra et bryllup spm var nå i helgen, de var flotte. Der har fotografen kjørt utradisjonelt, tatt bilde av de mens de forbereder seg til fotograferingen etc. Sånne laidback og øyeblikksbilder som var det flotteste jeg har sett noensinne. Gående langs en vei mens de småprater osv. I Oslo er det jo et hav av muligheter. Kan bli flotte bilder nesten uansett tror jeg, for det er dere som skal være i fokus. Dere kan gå i en helt alminnelig gate og bli tatt bilde av, dere kan vente på grønt lys... Er jo masse muligheter. Jeg vil ihvertfall ha noen utradisjonelle noen... Men jeg har jo ingen mann ennå...
Gjest Brud i fjor Skrevet 11. august 2005 #17 Skrevet 11. august 2005 På bryllupsdagen er det en fordel at fotograferingen ikke tar altfor lang tid. Derfor kan det være en fordel om dere tar bilder ikke altfor langt unna der dere skal være. Så slipper gjestene å vente unødvendig. Alternativer i nærheten av Østmarkseteren: * Østensjøvannet. Der tok vi nemlig bilder. Og de ble kjempefine. Det er mange muligheter der. Finest i den enden som er lengst unna Østensjø skole. * Parken rundt Nordre Skøyen Hovedgård. (vi tok bilder der og). Alleen er flott, men der er det bryllup så godt som hver eneste lørdag, så dere må nok ta hensyn til de som allerede er der. Og du trenger ikke å gå langt fra Østmarkseteren før du kommer til Ulsrudvann. Hva med å ta bildene der mens gjestene venter ved selve lokalet? Husk at det ikke nødvendigvis er så mye som skal til for at bildene skal fine. Man må jo ikke ha en diger park med vann og det hele for at det skal bli bra heller.
TeddyToria Skrevet 11. august 2005 Forfatter #18 Skrevet 11. august 2005 Tusen takk for flotte forslag, jeg skal bringe noen av disse videre til fotografen neste uke... Hørtes flott ut med mange av de!!! Tex - utrolig stilige bilder! Morsomt å gjøre det så variert, takk for titten! ...og når det kommer til festningen, så er det visstnok noe nytt de har innført, at de ikke ønsker området tråkket ned av brudepar og fotografer! Men nå har det seg sånn da, at mor og far er medl. av Akershus Slotts Venner, og kommer derfor til å kontakte "sjefen selv" og evt. spørre om tillatelse - så får vi se hva det blir til! Uansett, takk for alle svar, det tas til etteretning - mange fine ideer!
TeddyToria Skrevet 11. august 2005 Forfatter #19 Skrevet 11. august 2005 har ingen ideer - bor jo i kristiansand og er absolutt ikke kjent i oslo!!! Men husk å tenk på at det kan bli dårlig vær.. Vår fotograf har ingen lpkaler - det har kanskje din. Men ho viste derimot flere plasser hvor en kunne ta bilder ute ved evt regn - under tak - vi skal på Gimle gård ← Vår fotograf har eget studio, som vi selvsagt kommer til å bruke dersom været blir dårlig! Blir sikkert flotte bilder på Gimle gård!
jolie Skrevet 11. august 2005 #20 Skrevet 11. august 2005 Vi skal ta bilder i Botanisk hage - hvis været holder. Skal ta en liten befaring neste uke for å se om vi finner noen steder vi kunne tenke oss å fotografere. ← Det er ikke så fryktelig populært med bryllupsfotografering i Botanisk Hage, særlig ikke i Fjellhagen (den lille fossen), siden det er mange skjøre og små vekster der. Strengt tatt bør det skaffes tillatelse, særlig om det er en profesjonell fotograf som skal ta bildene (litt mer styr og utstyr). Og det hjelper lite om en person sier 'ja' på telefonen men ikke bringer beskjeden videre, når vekterne kommer og ber dere pelle dere vekk. Det er en privat hage, og ikke en park, så det kan de godt finne på å gjøre. Jeg sier ikke at det er en umulig idé og at den burde forkastes, men det kan lønne seg å sjekke litt rundt og sjekke igjen (treigt system). Forsikre seg om at rette vedkommende har fått beskjeden, særlig om dere setter all deres lit til at bildene skal taes i Botanisk Hage, og bare der. Blir ikke det samme om man har tenkt seg ut de fine bildene fra Fjellhagen og ender opp med å stå foran palmene foran veksthusene istedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå