Gå til innhold

Hvilken er IT-kompetanse er trygg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det er nettopp det, det må jeg ikke. Og som sagt, jeg er heldig som har arbeidsgiver som er enig med meg. Og - jeg prøver å spre det i bransjen som en ny standard. Se opp til norske konsulentbedrifter. Den nye er at man får betalt for utdanning, det forventes absolutt ikke at jeg skal prøve å finne tid lå kvelden for lesing og sertifisering. Krever jobben din slik - jeg anbefaler å ta det opp med ledelse. Eller bytte arbeidsgiver. :) 

Anonymkode: 79cbc...517

Hva får deg til å tro at jeg ønsker å følge dine spor der? Late utviklere er like håpløse som nye, og til syvende og sist er det jeg som må rydde opp og vedlikeholde prosjekter skrevet av folk som ikke er interessert i å lære mer enn de får smettet inn på de korte arbeidsdagene, som stort sett svinner ut i standsups og vås. Men heldigvis så er disse holdningen på vei ut, men jeg tror ikke du og andre som har litt for lang fartstid egentlig forstår hva det vil innebære for dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil. Det du lærer på uni/høyskole er grunnleggende prinsipper som er basis i de fleste teknologier, det er som regel ikke en gitt teknologi i seg selv som er det essnsielle. 

Anonymkode: 92c0b...4b5

Det du sier er feil. Grunnleggende prinsipper endrer seg med teknologien, f.eks. før var fossefallsmetoden det normale, og i senere tid bruker man smidig metoder som Scrum.

Sosialt, har helt rett at teknologien endrer så har man ikke bruk det lenger. 

Det riktig er å si at man lærer å lære på høyere utdanning. Det man lærer på høyere utdanning har i liten grad bruk for i arbeidslivet, men evnen til å lære teknologi har man i stor grad bruk for.

Anonymkode: d69a8...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er også en sannhet med modifikasjoner, selv om man kanskje outsourcer direkte i mindre grad, så er det ikke uvanlig at de større firmaene har kontorer i lavkostland. 

IT har liten fremtid i Norge med tanke på relativt høye lønnsutgifter. 

Åh nei, her er jeg totalt uenig. IT kompetansen er så pass høyt verdisatt i verden, at norsk IT-lønn er LAVE for å regne på verdensbasis. Noe som setter Norge, og andre europeiske land med sterke sosiale systemer, i et svært fordelaktig posisjon. En IT-utvikler i USA, av en høy kompetanse og erfaring, forventer nesten dobbelt lønn av en norsk utvikler - fordi hans lønn skal også dekke alle goder vi i Norge får gratis, som helse og utdannelse til barna, f.eks. En indisk utvikler av en høy kompetanse må lære seg engelsk for å kommunisere med kunden uansett, og vil ikke tenke to ganger før hen flyter og får bedre betalt jobb en annen plass. Det er nettopp det som mange bedrifter har brent seg på, betaler de lavt - fungerer de bare som en start-arbeidsgiver for nyutdannede, som bytter jobb så fort de har opparbeidet seg kompetanse som er relevant for markedet. Betaler de nok - ligger lønna ikke langt fra norsk lønn, men ekstra utgifter rundt ledelse og kommunikasjon blir for store til at det lønner seg. Kan du gi meg en konkret eksempel da en langvarig outsourcing har lønt seg på sikt, for jeg vet om ingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det folk sier her om at ingen jobber er trygge og at man kontinuerlig må fornye seg er også en sannhet med modifikasjoner, i hvert fall når det kommer til utvikling. Det er lite som tyder på at de store programmeringsspråkene vil dø ut med det første, og så lenge bedrifter er avhengige av eldre systemer vil det være behov for folk med kompetanse innenfor disse språkene for å vedlikeholde og tilpasse systemene til nye behov. Å erstatte svære legacysystemer tar årevis, fordi det krever at tilsvarende svære systemer utvikles fra bunnen av igje.

Er litt lei av at IT alltid skal fremstilles som en bransje hvor man må ta kurs og sertifiseringer månedelig for å ikke miste jobben eller bli helt avleggs.

Anonymkode: 361f4...8d5

Det er en sannhet at du må ta kurs og sertifiseringer årlig for å ikke miste jobben. Med dette mener jeg at du er ikke like attraktiv for arbeidsgiver om du ikke har sertifisering på de mest attraktiv teknologier som brukes i dag, selvom du har expert på går dagens teknologi. Når dette er sagt, så er det alltid behov for å vedlikeholde gamle systemer. Her får du ikke akkurat godt betalt, men helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, javafx said:

Hva får deg til å tro at jeg ønsker å følge dine spor der? Late utviklere er like håpløse som nye, og til syvende og sist er det jeg som må rydde opp og vedlikeholde prosjekter skrevet av folk som ikke er interessert i å lære mer enn de får smettet inn på de korte arbeidsdagene, som stort sett svinner ut i standsups og vås. Men heldigvis så er disse holdningen på vei ut, men jeg tror ikke du og andre som har litt for lang fartstid egentlig forstår hva det vil innebære for dere.

Latskap er absolutt ikke relevant her. Men jeg burde vel nevne det selvsagte - for meg er tid mer verdt enn penger. Jeg vil heller få tid til å kunne utdanne meg i arbeidstiden, enn ekstra penger som kompensasjon. Det er nettopp det bedriften min gir meg som en mulighet. Alle store konsulentbedrifter i Oslo, så vidt meg kjent, gir den mulighet. Jeg kan godt se for meg at mennesker i andre livssituasjoner velger annerledes, altså, penger. Det jeg sier, at ledelsen, bransjen, kan ikke forvente at it-ingeniører er alle og alltid unge, ensomme, arbeidsomme menn, som også har fag som hobby, og eneste hobby. Det er for lengst ikke sannhet i bransjen.  Vi er alle mulige mennesker, i alle livsfaser, jobber i bransjen. For en del av oss er tid mer relevant. Jeg er fornøyd med lønna som den er. 20 tusen bonus til og fra vil ikke gjøre forskjell for min motivasjon. Fritid, derimot.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke it-jobber kan ikke outsources til India verken nå eller i uoverskuelig fremtid?

Anonymkode: 75205...6b6

Hardware-jobber der det blir for dyrt å sende folk eller utstyr fram og tilbake. Maskiner eller nettverk. Er kanskje ikke de best betalte, men du spurte om sikre jobber. Feks å reparere eller oppgradere utstyr og gi de second life kan bli mer populært fremover til bedrifter som sliter/er økonomibevisste nå som CPU-kraft og sånt ikke lenger har en utvikling år for år slik det hadde for 10-20 år siden da en server eller laptop kunne ansees som "ubrukelig" bare etter to-tre år.

Anonymkode: c6424...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, javafx said:

Men det var jo da veldig defensiv og frekk du har blitt. Traff jeg en øm punkt? Skjønner ikke hvordan. Skulle tro at alle vil kjempe for å ikke føle seg utnyttet av arbeidsgiver. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det var jo da veldig defensiv og frekk du har blitt. Traff jeg en øm punkt? Skjønner ikke hvordan. Skulle tro at alle vil kjempe for å ikke føle seg utnyttet av arbeidsgiver. :) 

Jeg har helt med deg. Du traff helt sikkert et ømt punkt hos vedkommende.

Anonymkode: bcd8e...02d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det du sier er feil. Grunnleggende prinsipper endrer seg med teknologien, f.eks. før var fossefallsmetoden det normale, og i senere tid bruker man smidig metoder som Scrum.

Sosialt, har helt rett at teknologien endrer så har man ikke bruk det lenger. 

Det riktig er å si at man lærer å lære på høyere utdanning. Det man lærer på høyere utdanning har i liten grad bruk for i arbeidslivet, men evnen til å lære teknologi har man i stor grad bruk for.

Det er fortsatt mange grunnleggende prinsipper som f. eks. det logiske bak programmering eller hvordan et vanlig ethernetnettverk fungerer, dette endrer seg ikke så raskt selv om nye verktøy eller metodikk for det organisatoriske i prosjektene kommer til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Åh nei, her er jeg totalt uenig. IT kompetansen er så pass høyt verdisatt i verden, at norsk IT-lønn er LAVE for å regne på verdensbasis. Noe som setter Norge, og andre europeiske land med sterke sosiale systemer, i et svært fordelaktig posisjon. En IT-utvikler i USA, av en høy kompetanse og erfaring, forventer nesten dobbelt lønn av en norsk utvikler - fordi hans lønn skal også dekke alle goder vi i Norge får gratis, som helse og utdannelse til barna, f.eks. En indisk utvikler av en høy kompetanse må lære seg engelsk for å kommunisere med kunden uansett, og vil ikke tenke to ganger før hen flyter og får bedre betalt jobb en annen plass. Det er nettopp det som mange bedrifter har brent seg på, betaler de lavt - fungerer de bare som en start-arbeidsgiver for nyutdannede, som bytter jobb så fort de har opparbeidet seg kompetanse som er relevant for markedet. Betaler de nok - ligger lønna ikke langt fra norsk lønn, men ekstra utgifter rundt ledelse og kommunikasjon blir for store til at det lønner seg. Kan du gi meg en konkret eksempel da en langvarig outsourcing har lønt seg på sikt, for jeg vet om ingen. 

Jeg tenkte mer på innleie, og det er ikke akkurat ukjent at flere bedrifter - bla. DNB som nevnt her, har brukt indiske Tata som utvikler for Vipps, der de primært leide inn utenlandske arbeidstakere til dårligere vilkår enn enn en nordmann. Og selv om inderen over et langt tidsperspektiv kanskje lærer mer om hvilke vilkår mange nordmenn i andre IT bedrifter har, så tar det relativt lang tid får inderen blir tilpasset nok til norsk arbeidslivet til å benytte av seg muligheten til å få en bedre jobb med bedre vilkår. 

Tenkte ikke spesifikt primært på amerikanske IT folk når du nevner dette med at godene skal betale forsikringsordninger og andre ting, men at store deler av verden opererer med et vesentlig lavere kostnadsnivå enn Norge. Det er en grunn til at hjørnesteinsselskaper som Facebook, Google etc. ikke har særlig mye av utviklingsressursene sine i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er utviklerjobb du ser for deg, husk at det også gjelder svært mange andre. Presenter deg selv først og fremst som utvikler, ikke som javascript-utvikler eller python-utvikler eller "fyll-ut-denne-ukens-mote-her"-utvikler selv om du såklart må ta det med i en søknad. Det betyr at du må kjapt opp å stå i de språkene prosjektet går for. Som "junior"/ny vil du normalt ha lite medbestemmelsesrett i hvilke språk dere skal bruke. Og også lære utviklerverktøyene. Å lære nye språk kan være tungt, spesielt om de bruker andre "paradigmer" og "ideologier" enn de du kan fra før, men om du allerede kan mye i to eller tre språk så går det lettere å lære nr fire. Og lær det grunnleggende: datastrukturer, algoritmer, databaser, html. Det finnes mye bra på youtube og coursera hvis du allerede kan en del men trenger oppfriskning/påfyll. Og husk, de færreste utviklere kan bare eget fag, de fleste blir nødt til å lære et domene i tillegg. Det kan være økonomi, statistikk, regelverk i staten, grafiske ting, altså faget til de du skal lage noe for. Det vil være et sterkt konkurransefortrinn om viser vilje til å raskt lære deg domenet i tillegg. De færreste utviklere lager ting bare for andre utviklere og du trenger å kunne snakke med eksperter innen domenet/faget også og lære deg ordene de bruker. Kjenner en som startet nyutdannet som spillutvikler og som brukte litt for lenge før han skjønte at han måtte høre på andre, eksperter, spilldesignere, grafikere, tekstforfattere og sånne. Han hadde jo spillt masse selv og anså derfor seg selv som ekspert. Men man blir ikke en god kokk bare av å ha spist mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis det er utviklerjobb du ser for deg, husk at det også gjelder svært mange andre. Presenter deg selv først og fremst som utvikler, ikke som javascript-utvikler eller python-utvikler eller "fyll-ut-denne-ukens-mote-her"-utvikler selv om du såklart må ta det med i en søknad. Det betyr at du må kjapt opp å stå i de språkene prosjektet går for. Som "junior"/ny vil du normalt ha lite medbestemmelsesrett i hvilke språk dere skal bruke. Og også lære utviklerverktøyene. Å lære nye språk kan være tungt, spesielt om de bruker andre "paradigmer" og "ideologier" enn de du kan fra før, men om du allerede kan mye i to eller tre språk så går det lettere å lære nr fire. Og lær det grunnleggende: datastrukturer, algoritmer, databaser, html. Det finnes mye bra på youtube og coursera hvis du allerede kan en del men trenger oppfriskning/påfyll. Og husk, de færreste utviklere kan bare eget fag, de fleste blir nødt til å lære et domene i tillegg. Det kan være økonomi, statistikk, regelverk i staten, grafiske ting, altså faget til de du skal lage noe for. Det vil være et sterkt konkurransefortrinn om viser vilje til å raskt lære deg domenet i tillegg. De færreste utviklere lager ting bare for andre utviklere og du trenger å kunne snakke med eksperter innen domenet/faget også og lære deg ordene de bruker. Kjenner en som startet nyutdannet som spillutvikler og som brukte litt for lenge før han skjønte at han måtte høre på andre, eksperter, spilldesignere, grafikere, tekstforfattere og sånne. Han hadde jo spillt masse selv og anså derfor seg selv som ekspert. Men man blir ikke en god kokk bare av å ha spist mye.

Det er ikke alltid lurt å presentere seg som "generell" utvikler, for selv om mange greier å komme kjapt opp å stå i et nytt språk, så vil man normalt være litt dårligere enn de som har brukt språket lenge, og man har et fortrinn dersom man behersker et gitt språk med tilhørende paradigme godt når man søker en spesifikk jobb som har prosjekter på nettopp det språket. 

Spesialiser deg, hvis ikke blir man bare en generell "IT person" som kan litt om mye, men ikke har nok dybde innen en eller to retninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe innen sikkerhet eller utvikling av systemer som brukes av etater og firmaer som må holdes i Norge. Tenk NSM, PST, Forsvaret og Cyberforsvaret, Kripos, Politiet, Stortinget osv. Alt som man må ha sikkerhetsklarering for å drive med outsources ikke til andre land. Disse trenger både utviklere, folk som kan IT-sikkerhet (tenker da på hacking, kryptering ++), drift og annet.

Anonymkode: 7a170...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Godhelg2019 said:

Det er en sannhet at du må ta kurs og sertifiseringer årlig for å ikke miste jobben. Med dette mener jeg at du er ikke like attraktiv for arbeidsgiver om du ikke har sertifisering på de mest attraktiv teknologier som brukes i dag, selvom du har expert på går dagens teknologi. Når dette er sagt, så er det alltid behov for å vedlikeholde gamle systemer. Her får du ikke akkurat godt betalt, men helt ok.

Jeg har aldri tatt kurs eller sertifiseringer på noe tidspunkt i mine 10 år som Javautvikler (driver forresten med nyutvikling, og ikke vedlikehold). Har ikke mistet jobben til nå, i hvert fall.

Føler mange folk i IT-bransjen (kanskje særlig her på KG) er så innmari bastante. "Man må holde seg kontinuerlig oppdatert på siste skrik!", "man må ta årlige sertifiseringer for å ikke miste jobben!", "man må bruke all fritid på å lære mer om skyteknologi for å overleve!". Kanskje dere må det på din jobb, men det betyr ikke at det er en universell sannhet på alle arbeidssteder (heldigvis, for hvis jeg hadde lest alt dette om IT-bransjen før jeg utdannet meg hadde jeg valgt en helt annen utdanning).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har aldri tatt kurs eller sertifiseringer på noe tidspunkt i mine 10 år som Javautvikler (driver forresten med nyutvikling, og ikke vedlikehold). Har ikke mistet jobben til nå, i hvert fall.

Føler mange folk i IT-bransjen (kanskje særlig her på KG) er så innmari bastante. "Man må holde seg kontinuerlig oppdatert på siste skrik!", "man må ta årlige sertifiseringer for å ikke miste jobben!", "man må bruke all fritid på å lære mer om skyteknologi for å overleve!". Kanskje dere må det på din jobb, men det betyr ikke at det er en universell sannhet på alle arbeidssteder (heldigvis, for hvis jeg hadde lest alt dette om IT-bransjen før jeg utdannet meg hadde jeg valgt en helt annen utdanning).

Da har du brukt mye tid på egenlæring. Du kan umulig være ikke-oppdatert og beholde jobben i IT-bransjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Da har du brukt mye tid på egenlæring. Du kan umulig være ikke-oppdatert og beholde jobben i IT-bransjen.

Jeg kan love at jeg ikke har giddet det ubetalt.

For øvrig, for å svare på det TS spør om, har vi hatt opptil 50-60 indiske ift. 8-10 utviklere på det norske teamet, men med veldig dårlig erfaring (dvs. Norske folk har gjort alt om igjen 3-4 år senere når performance blir en bekymring). Så vi har nå avviklet det indiske teamet totalt. Men det er som sagt vår erfaring, gidder ikke komme med bastante påståelser fra andre firmaer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå har vel prosjektmetodikk ganske lite å gjøre med IT. Basiskunnskap som f.eks algoritmer og datastrukturer og diskret matematikk vil alltid ligge i bunn, uavhengig av teknologi.

Anonymkode: f29bc...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studere A+ og network+ ved siden av skolen. Kan man få jobb med disse sertifikatene i Norge? Jeg har planer om å studere etter jeg er ferdig med utdanningen. Jeg er dama på 31 år og nettop fant interesse for IT. Er jeg for gamle til å studere IT?

Anonymkode: 763a3...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg studere A+ og network+ ved siden av skolen. Kan man få jobb med disse sertifikatene i Norge? Jeg har planer om å studere etter jeg er ferdig med utdanningen. Jeg er dama på 31 år og nettop fant interesse for IT. Er jeg for gamle til å studere IT?

A+ og Network+ er ikke spesielt etterspurt så jeg tror nok ikke du får jobb kun med det. Gå for IT-studier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

A+ og Network+ er ikke spesielt etterspurt så jeg tror nok ikke du får jobb kun med det. Gå for IT-studier!

Jeg har ingen erfaring eller kunnskap om IT. Er ikke dette en måte å komme inn på det yrket? IT er stor felt og jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...