saltpepper Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Hei. Jeg er en lektorstudent ved et universitet i Norge (smitten har økt mye i det siste i dette området). Etter jul skal jeg rett ut i praksis, noe jeg synes er litt håpløst. Altså, jeg vil egentlig gjerne ha praksis, men sett i sammenheng med korona synes jeg det er på grensen til uansvarlig å sende oss ut i praksis. Her er grunnene hvorfor: For å få godkjent praksisperioden må vi ha 100% oppmøte. Dette kommer garantert til å føre til at noen studenter kommer til å velge å gå til skolen selvom de våkner opp med litt vondt i halsen en dag. De fleste kommer nok til å følge retningslinjene, men å tro at ingen kommer til å ta sjansen er naivt. Smittetallene har økt i dette siste. Nye rekorder her i området. Det er ingen grunn til å ikke tro at smittetallene kommer til å gå mye opp i perioden rett etter jul pga jul - og nyttårsfeiring. Og mest sannsynlig også mye skjult smitte. Personlig synes jeg derfor praksisperioden egentlig burde vært lagt til senere på våren. Og dette er noe de kunne forutsett. Ja, jeg skjønner at både elever og lærere også blir nødt til å gå på skolen i denne perioden. Men hvorfor skal man ta inn flere enn nødvendig i klasserommet og lærerrommet enn nødvendig i en slik situasjon? Og noen studenter kommer sikkert hjem fra områder med høyere smittetrykk. Jeg vet at ingen her kan endre på noe her. Jeg bare trengte å få ut tankene mine og høre om jeg gjør dette til en større en sak enn det er eller om det er noe sannhet i tankene mine. 1