saltpepper Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Hei. Jeg er en lektorstudent ved et universitet i Norge (smitten har økt mye i det siste i dette området). Etter jul skal jeg rett ut i praksis, noe jeg synes er litt håpløst. Altså, jeg vil egentlig gjerne ha praksis, men sett i sammenheng med korona synes jeg det er på grensen til uansvarlig å sende oss ut i praksis. Her er grunnene hvorfor: For å få godkjent praksisperioden må vi ha 100% oppmøte. Dette kommer garantert til å føre til at noen studenter kommer til å velge å gå til skolen selvom de våkner opp med litt vondt i halsen en dag. De fleste kommer nok til å følge retningslinjene, men å tro at ingen kommer til å ta sjansen er naivt. Smittetallene har økt i dette siste. Nye rekorder her i området. Det er ingen grunn til å ikke tro at smittetallene kommer til å gå mye opp i perioden rett etter jul pga jul - og nyttårsfeiring. Og mest sannsynlig også mye skjult smitte. Personlig synes jeg derfor praksisperioden egentlig burde vært lagt til senere på våren. Og dette er noe de kunne forutsett. Ja, jeg skjønner at både elever og lærere også blir nødt til å gå på skolen i denne perioden. Men hvorfor skal man ta inn flere enn nødvendig i klasserommet og lærerrommet enn nødvendig i en slik situasjon? Og noen studenter kommer sikkert hjem fra områder med høyere smittetrykk. Jeg vet at ingen her kan endre på noe her. Jeg bare trengte å få ut tankene mine og høre om jeg gjør dette til en større en sak enn det er eller om det er noe sannhet i tankene mine. 1
KvinneguidenBruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 saltpepper skrev (15 timer siden): Hei. Jeg er en lektorstudent ved et universitet i Norge (smitten har økt mye i det siste i dette området). Etter jul skal jeg rett ut i praksis, noe jeg synes er litt håpløst. Altså, jeg vil egentlig gjerne ha praksis, men sett i sammenheng med korona synes jeg det er på grensen til uansvarlig å sende oss ut i praksis. Her er grunnene hvorfor: For å få godkjent praksisperioden må vi ha 100% oppmøte. Dette kommer garantert til å føre til at noen studenter kommer til å velge å gå til skolen selvom de våkner opp med litt vondt i halsen en dag. De fleste kommer nok til å følge retningslinjene, men å tro at ingen kommer til å ta sjansen er naivt. Smittetallene har økt i dette siste. Nye rekorder her i området. Det er ingen grunn til å ikke tro at smittetallene kommer til å gå mye opp i perioden rett etter jul pga jul - og nyttårsfeiring. Og mest sannsynlig også mye skjult smitte. Personlig synes jeg derfor praksisperioden egentlig burde vært lagt til senere på våren. Og dette er noe de kunne forutsett. Ja, jeg skjønner at både elever og lærere også blir nødt til å gå på skolen i denne perioden. Men hvorfor skal man ta inn flere enn nødvendig i klasserommet og lærerrommet enn nødvendig i en slik situasjon? Og noen studenter kommer sikkert hjem fra områder med høyere smittetrykk. Jeg vet at ingen her kan endre på noe her. Jeg bare trengte å få ut tankene mine og høre om jeg gjør dette til en større en sak enn det er eller om det er noe sannhet i tankene mine. En jeg kjenner i pedagogikkpraksis fikk endret dette med 100% oppmøte. Sykepleierne har 40% oppmøte. Gi beskjed til studiestedet. 2
Tordensky Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 100% oppmøte betyr jo bare at for hver dag fravær får du en dag restpraksis/slutten på praksis forskjøvet. Burde ikke være noen grunn til å troppe opp på praksisstedet med luftveissymptomer. De færreste går alle praksisdagene uten en eneste fraværsdag. 6
Celestia Skrevet 29. desember 2020 #4 Skrevet 29. desember 2020 KvinneguidenBruker skrev (På 28.12.2020 den 11.46): En jeg kjenner i pedagogikkpraksis fikk endret dette med 100% oppmøte. Sykepleierne har 40% oppmøte. Gi beskjed til studiestedet. 40 % oppmøte!? I alle dager. Hvor i landet er dette? TS: Dere har vel 10 % margin? Dessuten er vel de fleste seriøse universiteter og høyskoler mer fleksible nå enn det de vanligvis er. Det er i allefall skolen som jeg går på. 1
saltpepper Skrevet 29. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2020 Tordensky skrev (På 28.12.2020 den 12.44): 100% oppmøte betyr jo bare at for hver dag fravær får du en dag restpraksis/slutten på praksis forskjøvet. Burde ikke være noen grunn til å troppe opp på praksisstedet med luftveissymptomer. De færreste går alle praksisdagene uten en eneste fraværsdag. Ja, det betyr det. Så det er selvfølgelig ikke verdens undergang om man går glipp av en dag eller to. Likevel tror jeg det er naivt at noen ikke våkner opp med vondt i halsen og satser på det beste. Hvis man må ta igjen dager går man jo glipp av undervisning på universitet. 1
saltpepper Skrevet 29. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2020 Celestia skrev (2 timer siden): 40 % oppmøte!? I alle dager. Hvor i landet er dette? TS: Dere har vel 10 % margin? Dessuten er vel de fleste seriøse universiteter og høyskoler mer fleksible nå enn det de vanligvis er. Det er i allefall skolen som jeg går på. Nei. Ingen 10% margin og ingen ekstra fleksibilitet nå for tiden enn vanligvis.
saltpepper Skrevet 1. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 1. januar 2021 Begynner å kjenne på at jeg faktisk gruer meg litt til praksis nå. Skal på en ganske stor skole og skal være med i hvert fall 2 ulike klasser. Men jeg er veldig takknemlig for at jeg slipper å ta buss til skolen i hvert fall! 1
Example Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Snakk med veilederen din. Jeg er ganske sikker på at både hun/han og skolen er interessert i at man ikke skal møte opp syk. Om du er en dag eller to borte, så kan dette tas igjen senere. Samtidig tror jeg at hvis veilederen din ikke er i tvil om at du skal stå, så vil du fort slippe unna dette uansett. Flere jeg var med i praksis var syke noen dager, men slapp å ta det igjen senere. Det ordner seg. Lykke til 1
Anbefalte innlegg