Gå til innhold

Hel kalkun eller kalkunfilet på nyttårsaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pinkee skrev (7 minutter siden):

Kommer an på antall mennesker som skal spise. 2 stk, filet, 20 stk hel kalkun.

Hva med 6 personer? Hvis jeg finner en liten kalkun? 

Anonymkode: 28553...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes hel kalkun ser mer staselig ut, men det er vanskelig å finne små kalkuner så det blir fort mye rester og jeg synes ikke oppvarmet kalkun er noe godt så jeg vil ikke ha mer rester enn vi klarer å spise i noen sandwicher. Når vi har gjester lager vi derfor hel kalkun, men er det bare oss lager jeg bare kalkunbryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis du kunne velge?

Garantert hel kalkun. Det er jo fest. Litt vel kjedelig med filet. Skal det ikke være litt swung over det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva med 6 personer? Hvis jeg finner en liten kalkun? 

Neida. Du kan bruke hvilke som helst kalkun. Se i butikken på antall kilo og velg den minste. Det gjør absolutt ingenting om du har kalkun til overs. Det er jo tusen ting du kan lage med kalkunrester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER

Du er sikkert god på å lage mat men dersom du vil ha et tips....... bruk stekepose. Da får du verdens saftigste kalkun. Ellers blir kalkunen veldig lett tørr.... vil du imponere med saftig kalkun så er stekepose et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel kalkun.

Og vi er to stykker. 

Er jo fantastisk og rimelig restekjøtt. Så gjennom januar blir det ramensuppe, peking-kylling, cæsarsalat, chicken sandwiches, og en pastarett. 

Tørt blir det ikke. Har kjøpt skikkelig kvalitet fra en lokal bonde. Vi langtidssteker på lav temperatur med litt damp, og bruker steketermometer. Samt at vi bruker rikelig med smør, og pensler og heller over skjy underveis. 

Anonymkode: 52953...c79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hel kalkun. Selv er jeg mest glad i lår så det blir litt kjedelig med bare brystfilet. 

Og ikke kjøp en liten kalkun, de er veldig magre og består av en høy andel bein. Lite kjøtt for pengene og de blir lett tørre. Jeg kjøper alltid den største jeg finner, typisk rundt 7,5kg. 

Rester er gull. Vi lager en STOR kjele saus på kraften. Rester deles opp i mindre biter og fryses ned i 2L isboks i sausen. Da kan vi senere tine en isboks og ha 2-3 middager fra den. Varmes enkelt opp i en kjele, og smaker supert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Endte med en deilig 6 kilos kalkun som jeg gleder meg til å tilberede og servere gjestene på nyttårsaften! 🦃🍾🥳🎇

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missy77 skrev (Akkurat nå):

Takker for svar. Endte med en deilig 6 kilos kalkun som jeg gleder meg til å tilberede og servere gjestene på nyttårsaften! 🦃🍾🥳🎇

TS

Obs, gikk litt fort så glemte Anonymknappen, men samme det. 🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 hours ago, Gagaen said:

Filet uansett. Får meir ut av pengane og det er mer lettvindt. Altfor mye svinn og jobb med å skjære opp ei heil. 

Enig. Jeg rygger ikke ved tanken på å steke noe helt, som en hel kalkun, og få oppskjæringsjobben etterpå. Men akkurat kalkun har jeg aldri opplevd at blir noe bedre om den stekes hel, enn om man bruker filet. Det er uansett sausen som gjør det bra.

Det må nevnes at jeg aldri har stekt en 8 kilos kalkun (?), som er den størrelsen en del mener man må opp i for at det skal være noen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missy77 skrev (6 timer siden):

TS

Da har du i alle fall ikke for lite kalkun!  Man beregner vanligvis 500 g per person :)  

Håper du har satt den til tining i kjøleskapet allerede i kveld.  Den trenger to døgn.  Så er det lurt å legge den i saltlake over natten fra onsdag kveld.  

I år skal jeg følge denne kalkunoppskriften:  https://www.godt.no/oppskrift/8719/helstekt-kalkun-la-christian-andre-pettersen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zienna skrev (1 time siden):

Da har du i alle fall ikke for lite kalkun!  Man beregner vanligvis 500 g per person :)  

Håper du har satt den til tining i kjøleskapet allerede i kveld.  Den trenger to døgn.  Så er det lurt å legge den i saltlake over natten fra onsdag kveld.  

I år skal jeg følge denne kalkunoppskriften:  https://www.godt.no/oppskrift/8719/helstekt-kalkun-la-christian-andre-pettersen

Så deilig, tusen takk. 😋

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 20.37):

Hvis du kunne velge?

Jeg lagde en kalkunfilet i dag som steik. Den var vel ca 1,5 kg. Vi var 4 og det ble omtrent 600 gram til overs. Ergo er en kalkunfilet fint til 6 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...