AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Hvor dårlig må man være for å bli innlagt på akuttpsykiatrisk? Noen som har et eksempel? Anonymkode: 5c596...468
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Spør fordi jeg begynner å bli ganske dårlig, men usikker på hvor høy terskelen er for innleggelse. Anonymkode: 5c596...468
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Hvis du seriøst vurderer å ta livet ditt. Anonymkode: c9f28...197
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Suicidale, psykose eller generelt ute av stand til å regulere seg selv eller ta vare på seg selv. Anonymkode: b0ff0...ab8 3
ARima Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Ring legevakta så tar de avgjørelse ❤️ Ta vare på deg selv ❤️ 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Du må være til fare for deg selv eller andre. For eksempel selvmordsfare. Du må gå gjennom legevakt for å få akutt plassering. Anonymkode: 5f7cc...112 1
Gjest Chroma Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Hvis du er i fare for deg selv eller andre, eller ikke i stand til å ta vare på deg selv.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Du havner gjerne først på en mottaksavdeling der folk er alt fra et par timer, til to-tre døgn. Mange skrives ut etter mottak, andre havner på en akuttpost. Jeg har jobbet på akuttpsykiatrisk, og de som kom dit var gjerne veldig dårlige, og de fleste så det overhodet ikke selv. Psykose ofte, eller ikke dusjet på typ. et halvt år. Anonymkode: 1ba31...595 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du havner gjerne først på en mottaksavdeling der folk er alt fra et par timer, til to-tre døgn. Mange skrives ut etter mottak, andre havner på en akuttpost. Jeg har jobbet på akuttpsykiatrisk, og de som kom dit var gjerne veldig dårlige, og de fleste så det overhodet ikke selv. Psykose ofte, eller ikke dusjet på typ. et halvt år. Anonymkode: 1ba31...595 Det er ikke min erfaring fra akuttpsykiatrisk. Min erfaring er at de som er der sitter å spiller å koser seg, småprater og har det riktig hyggelig.. Få av de som var der så syke ut. Anonymkode: c9f28...197 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke min erfaring fra akuttpsykiatrisk. Min erfaring er at de som er der sitter å spiller å koser seg, småprater og har det riktig hyggelig.. Få av de som var der så syke ut. Anonymkode: c9f28...197 Etter noen dager, ja! Gjerne etter at den rusutløste psykosen er i ferd med å gå over, eller de første medisinere begynner å virke. Anonymkode: 1ba31...595 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du havner gjerne først på en mottaksavdeling der folk er alt fra et par timer, til to-tre døgn. Mange skrives ut etter mottak, andre havner på en akuttpost. Jeg har jobbet på akuttpsykiatrisk, og de som kom dit var gjerne veldig dårlige, og de fleste så det overhodet ikke selv. Psykose ofte, eller ikke dusjet på typ. et halvt år. Anonymkode: 1ba31...595 Jeg var ikke så veldig syk da jeg var der... Surrealistisk opplevelse. Noen andre var mer åpenlyst syke mens andre var mer som meg. Så vanlige ut, oppførte seg ganske vanlig, hadde kontakt med virkeligheten... Mest hørte setning på min tid der, blant pasientene: "Hva gjør du her egentlig? Du er jo frisk!" "Ja, det skulle jeg gjerne visst. Skjønner ikke hvorfor du er her heller!" 🤪😁😄 Noen ganger flaks/uflaks/tilfeldigheter som gjør at man legges inn, tror nå jeg! Ikke helt ut av det blå da selvsagt. Anonymkode: 5cbad...1de 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #12 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke min erfaring fra akuttpsykiatrisk. Min erfaring er at de som er der sitter å spiller å koser seg, småprater og har det riktig hyggelig.. Få av de som var der så syke ut. Anonymkode: c9f28...197 Haha. De er meget syke på akuttavdelingene. Mye mer enn folk flest kan klare å se for seg. Det går mest i akutt psykose, selvmordsforsøk, paranoide forestillinger, befalende stemmer, vold, skjerming, varetekt fra politiet mm. Anonymkode: 5f7cc...112 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #13 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke min erfaring fra akuttpsykiatrisk. Min erfaring er at de som er der sitter å spiller å koser seg, småprater og har det riktig hyggelig.. Få av de som var der så syke ut. Anonymkode: c9f28...197 Deler din erfaring og var der over flere uker! Finnes syke også men ikke over hele linja nei... Anonymkode: 5cbad...1de 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #14 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke min erfaring fra akuttpsykiatrisk. Min erfaring er at de som er der sitter å spiller å koser seg, småprater og har det riktig hyggelig.. Få av de som var der så syke ut. Anonymkode: c9f28...197 Det er dét du ser hva som egentlig foregår i hodet , hvor mye kontroll de har, eller hva som er under oppseiling er noe helt annet Anonymkode: c7087...ede 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #15 Skrevet 27. desember 2020 Finnes forskjellige grader av akuttpost også. Altså skjermet eller åpen. Jeg ble lagt inn akutt pga fare for eget liv, jeg dro selv til fastlege og ble lagt inn samme dag. Skulle på åpen, men det var fult og havnet på skjermet, hvor det nok er som noen beskriver med mye psykoser o.l. Fikk plass på «vanlig» avdeling ila kort tid, og videre til krise og korttid på dps et par dager etterpå. Du bør snakke med legevakt. Utfordringen med å kontakte legevakt er at vedkommende kjenner det ikke fra før og det skal dessverre mye til for å få plass akutt. Jeg var heldig og det var åpent hos fastlege, en lege som har kjent meg lenge og som virkelig måtte kjempe med nebb og klør for å få plass til meg på en fredag. Men så visste hun da også at når jeg kom dit og sa jeg ikke kom til å overleve helga, da var det alvor. Dessverre ikke sikkert legevakt ser det på samme måte. Anonymkode: 3a83e...02c 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #16 Skrevet 27. desember 2020 Hvis du er en trussel mot andres liv og helse er sjensen 50/50. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/11/30/195723550/mann-domt-til-tvungent-psykisk-helsevern-etter-a-ha-drept-kvinne-i-trondheim-i-fjor En psykisk syk mann som skulle vært innlagt var i stedet ute og drepte en uskyldig kvinne. Det var først etter at han hadde drept henne at han ble ansett som syk nok til innleggelse. Ikke at det hjalp offeret noe. Anonymkode: 26c38...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #17 Skrevet 27. desember 2020 For noen år siden kjente jeg en som fortalte meg at hvis du forteller til noen om suicidale tanker og blir innlagt pga det, blir det «notert» og kan ødelegge hele fremtiden. Er det sant? Anonymkode: d8164...322
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #18 Skrevet 27. desember 2020 Generelt vanskelig å få komme innom sykehusmurene! Anonymkode: 6e407...8a2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #19 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For noen år siden kjente jeg en som fortalte meg at hvis du forteller til noen om suicidale tanker og blir innlagt pga det, blir det «notert» og kan ødelegge hele fremtiden. Er det sant? Anonymkode: d8164...322 Nei, det er ikke helt sant. Vi ser ofte i journal/beskrivelse at pasienten hadde selvmordsforsøk eller hadde forhøyet selvmordsrisiko for typ. "fem år siden", og det står gjerne rett etterpå at "det ikke er vurdert som aktuelt i dag". Anonymkode: 1ba31...595 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #20 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du er en trussel mot andres liv og helse er sjensen 50/50. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/11/30/195723550/mann-domt-til-tvungent-psykisk-helsevern-etter-a-ha-drept-kvinne-i-trondheim-i-fjor En psykisk syk mann som skulle vært innlagt var i stedet ute og drepte en uskyldig kvinne. Det var først etter at han hadde drept henne at han ble ansett som syk nok til innleggelse. Ikke at det hjalp offeret noe. Anonymkode: 26c38...6c8 Ja det er det som skjer når alvorlig psyke folk ikke blir tatt på alvor. Da blir folk drept!! Og poliklinikkene er mest interessert i å hjelpe de med mildere plager som er i jobb/skole osv. Anonymkode: c9f28...197 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå