Gå til innhold

Hva følte du når stemor til dine barn ble gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor og gravid. Jeg og mannen har vært sammen i 8 år, og har ingen felles barn fra før. Jeg har kjent barna hans fra de var ganske små, og vi har et godt forhold. Det har vært, og er fortsatt anstrengt mellom min mann og hans eks, og mellom meg og henne. 
jeg gruer meg allerede til reaksjonen hennes når hun finner ut at jeg er gravid, hun føler hun har mye hun skulle ha sagt når det kommer til vårt liv og våre valg..

Du som har en stemor til dine barn, hva følte du da stemor ble gravid, og dine barn fikk søsken hos far? 

Anonymkode: fcecc...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har ingenting med at du og mannen får barn 😊 Gratulerer så mye 💖

Anonymkode: b5bf4...74c

• Liker 26
Skrevet

Ingenting spesielt. Hyggelig og forventet. Men iom at de hadde et forhold bak min rygg, så må jeg innrømme at jeg tenkte «til pass for henne, snart vil hun oppdage hvor utrolig lat og ego den mannen er. Så lykke til». 😅

Ønsker de likevel alt godt, jeg er ferdig med han. Gratulerer til deg/dere! 😊

Anonymkode: 538af...7b4

• Liker 13
Skrevet

Glad for at ungen min fikk et søsken 🙂

Anonymkode: b837a...76f

• Liker 7
Skrevet

Takk for gratulasjoner, vi gleder oss veldig ☺️ 

Så fint å se at dere som har svart her syntes det var bra barnet deres fikk søsken☺️ Jeg er usikker på hvordan min manns eks kommer til å ta det, tviler på hun tar det veldig pent.

så om noen her inne har flere erfaringer, del dem gjerne! Jeg er oppriktig interessert i å prøve å sette meg inn i hvordan det kan føles for en eks å se far til sine barn gå videre og stifte familie med en annen.

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde blitt bekymret for om mine barn ville ha blitt nedprioritert etter at det nye barnet ble født og redd for forskjellsbehandling.

• Liker 14
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring.

Forever22,mod

Skrevet

Litt i samme situasjon som deg. 

Jeg er noen år yngre enn mannen og har ikke egne barn, så hans eks skjønte nok da vi ble sammen og forholdet ble seriøst at vi etterhvert kom til å få barn. Hun ringte og kjeftet og truet med å "ta" deres felles barn dersom han skulle få en til. 

Mange mødre reagerer slik - de trekker barna tettere til seg for å straffe far. Han skal ikke få ha barna sine halve tiden OG ny familielykke på toppen. 

Ting har bedret seg litt med tiden. Det stemmer som regel at tiden leger alle sår. Hun ble gradvis mer fleksibel etter at hun traff en mann selv. Men det er slitsomt at det går utover oss når hun ikke har det bra. 

Anonymkode: 68279...c13

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du som har en stemor til dine barn, hva følte du da stemor ble gravid, og dine barn fikk søsken hos far? 

Syntes det var fint, men hadde aldri et dårlig forhold til stemor. Forstår meg ikke på mennesker som aldri kan gå videre. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg følte det var skikkelig rart att barnet mitt skulle få et søsken jeg ikke hadde noe med. Så var jeg redd for forskjellsbehandling (noe jeg fikk rett i). Ellers så følte ikke jeg så mye mer, det var forventet😅 

Anonymkode: 4e7a4...eed

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg følte det var skikkelig rart att barnet mitt skulle få et søsken jeg ikke hadde noe med. Så var jeg redd for forskjellsbehandling (noe jeg fikk rett i). Ellers så følte ikke jeg så mye mer, det var forventet😅 

Anonymkode: 4e7a4...eed

Jeg er stemor og vi har ikke fått noe felles enda, men jeg tenker på samme måte bare motsatt. Det blir rart å få ett barn som ikke skal sendes bort annenhver uke😂😂

Anonymkode: ae20b...288

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det var sårt og urettferdig. Vi prøvde lenge på en til med flere spontanaborter før vi gikk fra hverandre. Så jeg var misunnelig, selv om jeg ikke ville ha mannen, føltes det vondt at han skulle få noe jeg ønsket meg. I tillegg skjedde det bare uker etter de ble sammen, så det gikk innmari fort i svingene. Stemor ble kastet ut etter et par år da, så endelig slipper mitt barn forskjellsbehandling. Og barnet de to fikk er så snill, god og morsom, og jeg er oppriktig glad i mitt barns søsken (har møttes mye da jeg og eks treffes i bursdager osv, eks har forresten ny dame og har hatt det i flere år, hun er helt super)

Anonymkode: ba0b6...0cd

• Liker 6
Skrevet

Jeg er stemor og ble gravid. Her klikket hans eks over at vi ikke snakket med henne først om graviditeten. 
Vi fortalte henne når jeg tippet 12 uker påvei. Informerte nærmeste familie og ryktet gikk før vi rakk å fortelle henne. 
Altså det var ikke intensjonen min. 
Hun følte seg berettiget å vite om alt og hun ble sjalu. 
Jeg sa at jeg ikke ønsket å fortelle stesønnen eller henne før vi visste at alt var bra med barnet. Jeg hadde fortalt min mor og far og mannen hadde fortalt sine foreldre. Moren hans hadde glippet det ut uten å tenke seg helt om. 

Laget et sant helvete og nektet å sende sønnen sin på samvær. Med mindre hun trengte barnefri. Helt til hun dumpet ungen til oss når han ble alvorlig syk og måtte innlegges på sykehuset. Da mente hun at jeg hadde masse tid siden jeg var i permisjon. Så jeg og mannen måtte ta oss av en alvorlig syk gutt, datteren min og en baby. Mens hun reiste på ferie med kjæresten. 
Når det er sagt så endte det med at vi fikk daglige omsorgen for ungen. 

Jeg har en datter fra tidligere forhold. Når  barnefar fikk ny partner og nytt barn så ble jeg veldig glad på hans vegne. For det er jo søsken til datteren min. Ønsket de alt godt. Vi besøkte de på sykehuset sammen. Vi har veldig godt forhold heldigvis. Feirer jul sammen iblant og vi kommer i bursdager. Aldri vært noe vondt mellom oss. 

Mange kan føle et nag og ikke takle helt at eks partner etablerer seg. Man må tenke på barna og glemme følelsene sine rundt dette. Jo mer man viser kjærlighet og omtanke for hverandre jo bedre for barna. Det gir gode oppvekstvilkår. 

Jeg og mannen takler fint det hele. Han har et barn fra tidligere og jeg selv. Og nå har vi en felles. Er hva man gjør det til selv. Bare møt alt med et åpent sinn. Takler ikke ekspartner det så er det på dem, ikke dere. 

Anonymkode: 8ade4...64f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er stemor og ble gravid. Her klikket hans eks over at vi ikke snakket med henne først om graviditeten. 
Vi fortalte henne når jeg tippet 12 uker påvei. Informerte nærmeste familie og ryktet gikk før vi rakk å fortelle henne. 
Altså det var ikke intensjonen min. 
Hun følte seg berettiget å vite om alt og hun ble sjalu. 
Jeg sa at jeg ikke ønsket å fortelle stesønnen eller henne før vi visste at alt var bra med barnet. Jeg hadde fortalt min mor og far og mannen hadde fortalt sine foreldre. Moren hans hadde glippet det ut uten å tenke seg helt om. 

Laget et sant helvete og nektet å sende sønnen sin på samvær. Med mindre hun trengte barnefri. Helt til hun dumpet ungen til oss når han ble alvorlig syk og måtte innlegges på sykehuset. Da mente hun at jeg hadde masse tid siden jeg var i permisjon. Så jeg og mannen måtte ta oss av en alvorlig syk gutt, datteren min og en baby. Mens hun reiste på ferie med kjæresten. 
Når det er sagt så endte det med at vi fikk daglige omsorgen for ungen. 

Jeg har en datter fra tidligere forhold. Når  barnefar fikk ny partner og nytt barn så ble jeg veldig glad på hans vegne. For det er jo søsken til datteren min. Ønsket de alt godt. Vi besøkte de på sykehuset sammen. Vi har veldig godt forhold heldigvis. Feirer jul sammen iblant og vi kommer i bursdager. Aldri vært noe vondt mellom oss. 

Mange kan føle et nag og ikke takle helt at eks partner etablerer seg. Man må tenke på barna og glemme følelsene sine rundt dette. Jo mer man viser kjærlighet og omtanke for hverandre jo bedre for barna. Det gir gode oppvekstvilkår. 

Jeg og mannen takler fint det hele. Han har et barn fra tidligere og jeg selv. Og nå har vi en felles. Er hva man gjør det til selv. Bare møt alt med et åpent sinn. Takler ikke ekspartner det så er det på dem, ikke dere. 

Anonymkode: 8ade4...64f

Hjelpes! Jeg frykter at det blir reaksjoner her i gården også.. husker for flere år siden, da hadde stebarnet mitt fortalt til sin mor og på barnehagen at jeg var gravid (noe jeg ikke var), fordi barnet ønsket seg så sterkt småsøsken. Mor klikket, og påstod at hun skulle være en av de første som fikk vite slike ting, og at det angikk henne i aller høyeste grad osv. 

Tipper det med forskjellsbehandling blir et hett tema, og at hun vil blande seg inn. Blir sikkert urettferdig for hennes barn som ikke får like mye tid med faren sin som vårt felles barn, noe det er vanskelig å gjøre så mye med i og med at deres barn bor i to hjem. Vil selvsagt legge til rette for at stebarn får alenetid med pappa, selv med ny baby i hus☺️ 

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjente ikke noe sjalusi, var ferdig med mannen for lengst og ønsket ham alt godt. Bare hyggelig nyhet, tenkte at det kanskje gjorde det litt koseligere for mine to barn å være der, mer familieaktig. 

Og så tenkte jeg egentlig at jeg var glad jeg ikke var i hennes sko, og at det ikke alltid er så lett å vente barn med en "resirkulert" mann som har vært gjennom hele greia før med en annen kvinne. Vært gjennom prøving, graviditet, fødsel, babytid, de intense følelsene. Jeg kan se for meg at det føles litt sårt å ikke være den som får dele denne opplevelsen med ham for første gang. 

Anonymkode: 48505...45b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjente ikke noe sjalusi, var ferdig med mannen for lengst og ønsket ham alt godt. Bare hyggelig nyhet, tenkte at det kanskje gjorde det litt koseligere for mine to barn å være der, mer familieaktig. 

Og så tenkte jeg egentlig at jeg var glad jeg ikke var i hennes sko, og at det ikke alltid er så lett å vente barn med en "resirkulert" mann som har vært gjennom hele greia før med en annen kvinne. Vært gjennom prøving, graviditet, fødsel, babytid, de intense følelsene. Jeg kan se for meg at det føles litt sårt å ikke være den som får dele denne opplevelsen med ham for første gang. 

Nå er både jeg og mannen min «resirkulert» da, vi har begge barn fra før. Begge fikk vi barn i veldig ung alder, med feil person, ikke helt planlagt, og i dårlige forhold. Så akkurat den biten er jeg ikke redd for ☺️ Vi er begge mer voksne, mer spente og gleder oss til den lille kommer, selv om vi har prøvd det før. Vil si at første gang for både ham og meg ikke var så flott (barna er selvsagt flotte), og at dette er jo første gang vi får barn sammen. Er dritspent jeg😄 Synes det er mer stas nå, enn da jeg var gravid som veldig ung. Setter mer pris på det, på en måte.

TS

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøving er det vel ingen som misunner andre 😅 For de som må aktivt prøve og bruker tid på å bli gravide er det vel heller en byrde for forholdet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nå er både jeg og mannen min «resirkulert» da, vi har begge barn fra før. Begge fikk vi barn i veldig ung alder, med feil person, ikke helt planlagt, og i dårlige forhold. Så akkurat den biten er jeg ikke redd for ☺️ Vi er begge mer voksne, mer spente og gleder oss til den lille kommer, selv om vi har prøvd det før. Vil si at første gang for både ham og meg ikke var så flott (barna er selvsagt flotte), og at dette er jo første gang vi får barn sammen. Er dritspent jeg😄 Synes det er mer stas nå, enn da jeg var gravid som veldig ung. Setter mer pris på det, på en måte.

TS

Så det du helst vil høre er detaljerte beskrivelser av hvor sjalu vi eksdamer er, hvor mye vi misunner dere stemødres vordende babylykke med mannen vi aldri kom over? Føler det er det som ligger mellom linjene her:P 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Prøving er det vel ingen som misunner andre 😅 For de som må aktivt prøve og bruker tid på å bli gravide er det vel heller en byrde for forholdet. 

Jeg snakket ikke om mangeårig mislykket prøving, men den ganske naturlige prøvingen som skjer når man bestemmer seg for å slutte på prevensjon, beregne EL og ha sex etter syklus. Den perioden kan da både være romantisk og forventningsfull :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så det du helst vil høre er detaljerte beskrivelser av hvor sjalu vi eksdamer er, hvor mye vi misunner dere stemødres vordende babylykke med mannen vi aldri kom over? Føler det er det som ligger mellom linjene her:P 

Jeg leste mer mellom linjene i ditt innlegg, og det var nok det TS responderte på. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...