AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Har en tante som er alkoholiker som rett og slett har gjort at jeg hater julen. Har ikke feiret jul med familien på 10 år pga henne. Er nå 25 år gammel. Denne tanten blir alltid bedt av familien til jul, og der legger hun alltid igjen en konvolutt til meg, og denne gangen var det 5000 kr i den. Familien min har null forståelse og krever alltid at jeg skal kontakte henne for å si takk. De syntes jeg er veldig utakknemlig. Jeg har prøvet si at jeg ikke tar imot gaven, men da blir det alltid bråk. Så da sitter jeg her da, med 5000 kr kontant, som jeg gjerne skulle vært uten... Jeg bryr meg ikke om pengene og gir de lett bort til noe godt. Men det er ansvaret som følger med pengene fra familien som stresser meg... Hver dag siden jul sier de «Ja nå må du ringe tanten din». Når jeg sier jeg ikke vil ha gaven, så får jeg bare kjeft. Jeg prøver jo å få dette grusomme tante menneske ut av livet mitt... Jeg har sagt tydelig ifra om at jeg ikke møter til julaften pga henne. Men foreldrene mine velger henne. Greit nok det nå siden jeg nå er voksen, mitt valg å ikke møte opp, men det plager meg fortsatt at de valgte henne ovenfor meg da jeg var 15 år og fortalte dem om alt grusomme hun utsatte meg for da jeg var yngre. Foreldrene mine virker en gang ikke plaget av at jeg sier jeg har ingen gode jule minner pga hun. Noen som har noe råd om disse penge gavene jeg ikke vil ha? 😰 Om jeg takker, så vil hun vell bare fortsette. Eller, hun fortsetter jo uansett... uff. Og da får jeg det maset om å ringe henne fra mine foreldre 😓 hva skal jeg gjøre? Legge konvolutten i postkassen hennes? Jeg vet ikke hvor hun bor. Og er livredd for å møte på hun. Jeg vet bare hun bor i en bygård i Oslo, og man kommer vell ikke inn der til postkassene uten nøkkel uansett. Anonymkode: b0ca6...363
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Ta pengene og la vær å takke. ❤️ Anonymkode: 4f41b...66d 13
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Gi pengene til et godt formål og be hun om å slutt å gi gaver. Anonymkode: 046db...387 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gi pengene til et godt formål og be hun om å slutt å gi gaver. Anonymkode: 046db...387 Familien min later som at ingenting har skjedd de siste 10 år og det kommer til å bli så bråk om jeg kontakter henne og ber hun ikke gi meg penger 🥵 Anonymkode: b0ca6...363
Forundret.. Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Hva med å få pengene til å "vokse", og bruk dem til noe nyttig for noe eller noen her i verden. Doner dem til anonyme alkoholikere eller noe sånt om det så er?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Forundret.. skrev (4 minutter siden): Hva med å få pengene til å "vokse", og bruk dem til noe nyttig for noe eller noen her i verden. Doner dem til anonyme alkoholikere eller noe sånt om det så er? Ja jeg tenker det jeg også! Men det tar ikke vekk all kjeften og misnøyen i familien med at jeg ikke vil si takk for pengene 😕 dette her skjer hvert år, og det får meg bare til å mislike denne tiden på året enda mer... hun klarer fortsatt ødelegge julen min, selv om jeg ikke møter henne.. 🙄 ts Anonymkode: b0ca6...363
Forundret.. Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja jeg tenker det jeg også! Men det tar ikke vekk all kjeften og misnøyen i familien med at jeg ikke vil si takk for pengene 😕 dette her skjer hvert år, og det får meg bare til å mislike denne tiden på året enda mer... hun klarer fortsatt ødelegge julen min, selv om jeg ikke møter henne.. 🙄 ts Anonymkode: b0ca6...363 Nå vet ikke jeg hva som ligger i bunn her. Men hva med å bare si at du har sagt takk da...? Hvis hun er danker så sier du bare at hun har vel glemt det. Ellers så må jeg si det at det er nok du selv som ødelegger julen din. Hva med å gi mer faen og la være å bry deg om hva de sier. Kjør ditt eget løp og kos deg. Endret 27. desember 2020 av Forundret.. 1
spludre Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Å være pårørende til en med rusmisbruk kan være vanskelig, og du og dine foreldre har løst det på forskjellige måter. Du har kuttet kontakt, og de forsøker å ta henne inn i varmen. Begge deler er like greit. Ingen av delene vil endre henne sannsynligvis, og vi gjør alle bare så godt vi kan her i verden. Noen ganger blir bare bagasjen til andre for mye å håndtere. Kjipt at du ikke er med familien i jula, håper du har noen andre du kan ha det hyggelig med. Familien din tenker vel at din tante ikke har alternativer, så de velger det de tror er det minst verste. Og så til pengene. Jeg skjønner godt du ikke vil ha de. Doner de til Blå Kors eller noe, som "gave" i hennes navn, og send henne et kort (typ fra Blå Kors "takk for gaven til vårt arbeid". Da har noen takket, og du har hjulpet noen, og du har også gitt klar og tydelig beskjed om at familien må begynne å lytte til deg. Alkoholikere i familien ass. Det er noe drit. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har en tante som er alkoholiker som rett og slett har gjort at jeg hater julen. Har ikke feiret jul med familien på 10 år pga henne. Er nå 25 år gammel. Denne tanten blir alltid bedt av familien til jul, og der legger hun alltid igjen en konvolutt til meg, og denne gangen var det 5000 kr i den. Familien min har null forståelse og krever alltid at jeg skal kontakte henne for å si takk. De syntes jeg er veldig utakknemlig. Jeg har prøvet si at jeg ikke tar imot gaven, men da blir det alltid bråk. Så da sitter jeg her da, med 5000 kr kontant, som jeg gjerne skulle vært uten... Jeg bryr meg ikke om pengene og gir de lett bort til noe godt. Men det er ansvaret som følger med pengene fra familien som stresser meg... Hver dag siden jul sier de «Ja nå må du ringe tanten din». Når jeg sier jeg ikke vil ha gaven, så får jeg bare kjeft. Jeg prøver jo å få dette grusomme tante menneske ut av livet mitt... Jeg har sagt tydelig ifra om at jeg ikke møter til julaften pga henne. Men foreldrene mine velger henne. Greit nok det nå siden jeg nå er voksen, mitt valg å ikke møte opp, men det plager meg fortsatt at de valgte henne ovenfor meg da jeg var 15 år og fortalte dem om alt grusomme hun utsatte meg for da jeg var yngre. Foreldrene mine virker en gang ikke plaget av at jeg sier jeg har ingen gode jule minner pga hun. Noen som har noe råd om disse penge gavene jeg ikke vil ha? 😰 Om jeg takker, så vil hun vell bare fortsette. Eller, hun fortsetter jo uansett... uff. Og da får jeg det maset om å ringe henne fra mine foreldre 😓 hva skal jeg gjøre? Legge konvolutten i postkassen hennes? Jeg vet ikke hvor hun bor. Og er livredd for å møte på hun. Jeg vet bare hun bor i en bygård i Oslo, og man kommer vell ikke inn der til postkassene uten nøkkel uansett. Anonymkode: b0ca6...363 Jeg fikk samme sum av min alkoholiserte far i år, som jeg ikke har hatt kontakt med på 5 år. Lo godt av det, han har virkelig måttet jobbe for å få vippset dette via via. 😅 Sender selvsagt ikke tilbake så mye penger, men takk får han faen meg ikke. Ser på det som et lite bidrag for all skaden han har påført meg gjennom årene, synes det er rett og rimelig at han spytter i noen kroner for all terapien jeg har gått i. 🤷♀️ Behold pengene, si til familien din at du har ringt og takket, og hvis tanten din nekter sier du bare at "vel når du sier det så hørtes hun ikke akkurat edru ut da jeg snakket med henne, så hun husker det sikkert ikke. 🤷♀️" Og så ler du hele veien til banken. Og oppsøker en psykolog for å få hjelp med traumene. ❤ Anonymkode: 68891...e85 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 Du får si til familien din at hvis de absolutt skal blande seg så kan de velge: enten gir du tilbake pengene uten å ringe, eller så beholder du de uten å ringe. Ringing er uaktuelt, og er ikke oppe for diskusjon. Avvis det kontant: - Jeg har forstått at du mener det nå. - Jeg hører du sier det. - Det får du bare mene. Ikke faen om familien min hadde fått blandet seg på den måten. Da blir jeg dobbelt så sta. Hvis det går en faen i deg får du bare minne de på at de kasta deg under bussen 15 år på rad for det kvinnemennesket, og at de har mistet retten til å kreve noe som helst av deg.. Men dessverre vil mennesker som ikke klarer å ta innover seg hvordan de har skadet andre steile som faen når de hører noe sånt. Jeg kjenner til typen, som regel er de totalt lukket for å prøve å ta noe sånt innover seg, de takler det ikke i tilfelle de må innse at det er sant. Anonymkode: 63e3b...dd2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 Ta pengene, tenk på det som tilbakebetaling for alt hun har ødelagt Anonymkode: e992d...dee 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #12 Skrevet 27. desember 2020 Ikkje takk, ta pengene. Ikkje ha dårlig samvittighet. Du skylder henne ingenting. Anonymkode: 43807...f4f 1
Gjest EndaEnGang Skrevet 27. desember 2020 #13 Skrevet 27. desember 2020 Det er utrolig vondt å ende opp på utsiden av familien på den måten. Jeg kjenner godt til følelsen. Jeg synes du burde få hjelp til å bearbeide traumene dine, og så synes jeg du skal slutte å la familien diktere julen din. Ikke la de ødelegge for deg. Det er nok enklere sagt enn gjort, men jeg er enig med brukeren som sier at du rett og slett må gi mer faen i hva de mener og sier. Du er voksen, det er lov å be de klappe igjen. Selv hadde jeg tatt pengene og kjøpte meg en overpriset flaske med whiskey eller noe. Men tanta hadde ikke fått noen telefon.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #14 Skrevet 27. desember 2020 Si takk på sms. Og deretter ikke tenk mere på det. Med litt trening går det bra. Slik gjør jeg det. Anonymkode: 095c1...154 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå