AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Nå er jeg sikkert litt gammeldags, men en 1 åring vi har vært samme. Med i jula får både cola og sjokolade og godteri. men 1 åring trenger ikke det? Hvorfor introdusere sukker bruk og godteri for en 1 åring som egentlig ikke vet om noe annet? Reagerer også på at de gir henne Grandiosa. Kan de ikke bare gi henne normal sunn mat? Anonymkode: 8bffe...a9f 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Så lenge det er med måte er det ikke farlig 🤗 minste på straks 2 år liker ikke brus pga kullsyre. Men han får jo saft/juice og vann. Det er ikke farlig å gi litt innimellom. 😊 Og la nå foreldre ta det valget selv=) Anonymkode: f4b94...3cb 15
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Dårlige foreldre. En 1 åring har ikke behov for slikt! Det er grensen til omsorgssvikt. Jeg drakk cola før jeg fylte 1 år. Er nå 35 og mistet halve tennene grunnet brusdrikking. Ble avhengig fra fødsel av og det er ikke enkelt å endre enn livslang avhengighet da jeg var 25 og flyttet hjemme ifra. Hater foreldrene mine for å ødelagt meg med brus og godteri fra alt for tidlig alder. Anonymkode: d1d28...430 19
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge det er med måte er det ikke farlig 🤗 minste på straks 2 år liker ikke brus pga kullsyre. Men han får jo saft/juice og vann. Det er ikke farlig å gi litt innimellom. 😊 Og la nå foreldre ta det valget selv=) Anonymkode: f4b94...3cb Det er stor forskjell på juice og brus. En 1-6 åring har ingenting med brus å gjøre og ingen under 4 burde introduseres til godteri Anonymkode: d1d28...430 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er stor forskjell på juice og brus. En 1-6 åring har ingenting med brus å gjøre og ingen under 4 burde introduseres til godteri Anonymkode: d1d28...430 Da tenker vi bare forskjellig. Både minste på straks 2 år og største som ble 4 år i mars får da litt godteri til tider. Men mest frukt 😊 Tenker så lenge det er med måte går det helt fint. 😊 Og i jula er det lov å kose seg litt ekstra😁 Anonymkode: f4b94...3cb 12
Mhairi Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da tenker vi bare forskjellig. Både minste på straks 2 år og største som ble 4 år i mars får da litt godteri til tider. Men mest frukt 😊 Tenker så lenge det er med måte går det helt fint. 😊 Og i jula er det lov å kose seg litt ekstra😁 Anonymkode: f4b94...3cb Lov å kose seg ekstra selvfølgelig, men cola til en 1-åring er vel å dra den litt langt? Da tenker jeg ikke bare på sukkerinnholdet. 12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da tenker vi bare forskjellig. Både minste på straks 2 år og største som ble 4 år i mars får da litt godteri til tider. Men mest frukt 😊 Tenker så lenge det er med måte går det helt fint. 😊 Og i jula er det lov å kose seg litt ekstra😁 Anonymkode: f4b94...3cb Men hva vet en 1-2 åring om hva som er kos? Vi voksne vet det.. men et så lite barn vet ikke hva godteri er før vi voksne har gitt de smaken på det. De koser seg fint med frukt og andre ting da de ikke vet om noe annet. Anonymkode: 8bffe...a9f 15
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Det synes jeg faktisk er hårreisende! 😱 Barnet har ingen nytte av det! Anonymkode: fda1b...08b 14
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 De tar ikke skade av å få smake, og helt ærlig; når alle andre i selskapet sitter og koser seg med brus, kaker og sjokolade, skal 1-åringen da bli tilbudt vann eller saft, og en klementin? Min er 2 år, har bakt og smakt pepperkaker i barnehagen, så hun vet det er godt. Sjokolade fikk hun i julestrømpa si og jammen meg fikk hun litt julebrus til julemiddagen sin også. Jeg har null tro på at det at barn får smake brus, godterier og kaker før de er fire år fører til usunne vaner senere i livet. Det er ikke et glass brus og litt sjokolade en lørdag som gjør at du blir overvektig som voksen. Jeg hadde reagert hvis man gir barnet sitt slike ting flere ganger i uka, men ikke over et par dager i jula. Anonymkode: 33c1b...643 20
Alvea Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 Jeg gir ikke cola til min 2,5 åring. Så små barn skal ikke ha koffein da de bruker lang tid på å bryte ned det. Ei heller lettbrus til så små barn. I julen er vi med andre yngre barn som blir tilbudt all slags brus. Da ble det til at vår også insisterte på å smake, ble sukkerholdig julebrus i glasset for en smak. Det ble bare med smaken og han spurte etter melk rett etterpå 😅 Håper vi får til å holde han unna fortsatt, men synes det er utfordrende når andre barn får. Vanskelig å argumentere foran barnet foran de andre om hvorfor han ikke får. 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det synes jeg faktisk er hårreisende! 😱 Barnet har ingen nytte av det! Anonymkode: fda1b...08b Ingen har nytte av å drikke brus, man har derimot glede av det, sunt å kose seg! Dessuten har ikke ts sagt noe som helst om hvor mye cola denne ettåringen fikk! Anonymkode: b7067...7ce 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #12 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hva vet en 1-2 åring om hva som er kos? Vi voksne vet det.. men et så lite barn vet ikke hva godteri er før vi voksne har gitt de smaken på det. De koser seg fint med frukt og andre ting da de ikke vet om noe annet. Anonymkode: 8bffe...a9f Joda sant nok. Vi ga ikke godteri til 4åringen før han selv begynte å spørre om det når vi var på butikken 😊 men det er som regel frukt det går i, så får de innimellom godteri. Vi har ikke gjort det til noe fast enda 😊 jeg tenker at dersom det gjelder brus/godteri/pizza hver dag, så er det noe annet. Det gjelder å begrense det. Vi lot minste såvidt smake på brus når han var 1.5 år, men vi så jo fort det ikke fallt i smak uansett 😅 mens 4åringen kan få litt i helger/bursdager osv. Anonymkode: f4b94...3cb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #13 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De tar ikke skade av å få smake, og helt ærlig; når alle andre i selskapet sitter og koser seg med brus, kaker og sjokolade, skal 1-åringen da bli tilbudt vann eller saft, og en klementin? Min er 2 år, har bakt og smakt pepperkaker i barnehagen, så hun vet det er godt. Sjokolade fikk hun i julestrømpa si og jammen meg fikk hun litt julebrus til julemiddagen sin også. Jeg har null tro på at det at barn får smake brus, godterier og kaker før de er fire år fører til usunne vaner senere i livet. Det er ikke et glass brus og litt sjokolade en lørdag som gjør at du blir overvektig som voksen. Jeg hadde reagert hvis man gir barnet sitt slike ting flere ganger i uka, men ikke over et par dager i jula. Anonymkode: 33c1b...643 Eh, ja? De fleste småbarn jeg kjenner får noen bær eller noe gresk yoghurt og melk eller vann (ikke saft!!), der de andre får kake, muffins, brus og iskrem. De få som får snop i så tidlig alder er de som har usunne foreldre, og mest sannsynlig blir usunne selv også. Veldig trist. Fatter ikke dette behovet for å innlære usunne vaner og å få mest mulig smak på sukker så tidlig som mulig. Anonymkode: 9cb52...82c 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #14 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eh, ja? De fleste småbarn jeg kjenner får noen bær eller noe gresk yoghurt og melk eller vann (ikke saft!!), der de andre får kake, muffins, brus og iskrem. De få som får snop i så tidlig alder er de som har usunne foreldre, og mest sannsynlig blir usunne selv også. Veldig trist. Fatter ikke dette behovet for å innlære usunne vaner og å få mest mulig smak på sukker så tidlig som mulig. Anonymkode: 9cb52...82c Man trenger ikke være usunne foreldre dersom barn får brus/kake/godteri i selskaper 🤷♀️ Det er også helt vanlig at 1åringer får smake kake på 1årsdagen sin da de har selskap. 😊 Som sagt, begrenser man det så går det helt fint Anonymkode: f4b94...3cb 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #15 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eh, ja? De fleste småbarn jeg kjenner får noen bær eller noe gresk yoghurt og melk eller vann (ikke saft!!), der de andre får kake, muffins, brus og iskrem. De få som får snop i så tidlig alder er de som har usunne foreldre, og mest sannsynlig blir usunne selv også. Veldig trist. Fatter ikke dette behovet for å innlære usunne vaner og å få mest mulig smak på sukker så tidlig som mulig. Anonymkode: 9cb52...82c Ikke enig. Alle i min omgangskrets lar barna sine få kose seg med godteri, kaker og brus. Ikke ofte, og ikke hver helg engang, men i bursdagsselskaper, julaften og en sjelden gang i blant ellers. Det er foreldre som er meget aktive - trener jevnlig, spiser normalt og er mye ute. Jeg har aldri forstått hvorfor man nærmer skal lære barna sine at sukker er noe skummelt og farlig, for i normale mengder er det ikke det. Anonymkode: 33c1b...643 10
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #16 Skrevet 27. desember 2020 Min ettåring har spist kaker og godteri i jula. Hva er problemet? Skal han sitte og se søsteren og besteforeldre spise dessert og ikke få smake? Han fikk til og med julestrømpe!! Anonymkode: 06fca...d8a 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #17 Skrevet 27. desember 2020 Min 3 åring har for første gang spist godteri og kaker denne jula. Må si jeg ikke syns noe om det. Anonymkode: 38066...82e 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #18 Skrevet 27. desember 2020 Min 2 åring fekk smake litt godteri og kaker. Brus er heilt uaktuelt, juice er også uaktuelt. Her går det i vann, melk og havredrikk. Cola synest eg er drøyt, det er jo koffein i tillegg til ekstremt masse sukker. Anonymkode: 074df...4ef 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #19 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dårlige foreldre. En 1 åring har ikke behov for slikt! Det er grensen til omsorgssvikt. Jeg drakk cola før jeg fylte 1 år. Er nå 35 og mistet halve tennene grunnet brusdrikking. Ble avhengig fra fødsel av og det er ikke enkelt å endre enn livslang avhengighet da jeg var 25 og flyttet hjemme ifra. Hater foreldrene mine for å ødelagt meg med brus og godteri fra alt for tidlig alder. Anonymkode: d1d28...430 Slapp nå av og la ungen kose seg litt i julen. Hvorfor så hysterisk? Anonymkode: 7058e...3a9 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 27. desember 2020 #20 Skrevet 27. desember 2020 Mhairi skrev (2 timer siden): Lov å kose seg ekstra selvfølgelig, men cola til en 1-åring er vel å dra den litt langt? Da tenker jeg ikke bare på sukkerinnholdet. Enig, skjønner ikke hva en 1-åring skal med cola, de skjønner ikke engang hva det er. Gi dem vann lengst mulig, til de faktisk etterspør andre ting selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå