Gå til innhold

Dere som bor i blokk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bodde i blokk fra mini ble født til han var 4 år. Var veldig streng og tok hensyn til naboene frem til kl 9-10 på morgenene. Etter det fikk han leke mer fritt.

Jeg er av oppfatningen om at når man bor i blokk med barn må man både gi og ta. Vi tok hensyn på morgenene, og andre tok hensyn til oss på kveldene😊

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg bor ikke i blokk, men har bodd under en barnefamilie. Det er veldig bra at du sier i fra til dem ofte om dette, for det er noe herk med løping og hopping over en i tide og i utide.

Anonymkode: 509d9...668

Enig. Jeg har barn selv, men bor også under en barnefamilie. Gutten på 7 år får løpe, trampe og kjøre inne med elektrisk scooter. Det bråker noe voldsomt 😴

For meg er det i alle fall viktig å lære barna mine at løping og det å herje, må gjøres ute.

Anonymkode: 47937...14c

• Liker 3
Skrevet

Barna får ikke løpe rundt inne. Da må de gå ut og leke. De reglene hadde vært de samme om vi bodde i hus: man løper og hopper ikke rundt inne! 

Anonymkode: e0fe6...78f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker på at vi plager naboen under flere ganger daglig. Spesielt tidlig om morningen er jeg rask med å gi beskjed dersom det blir bråk. Og det gjelder jo ikke bare løping, men å feks miste ting i gulvet som små barn jo gjør endel, kjøre biler over gulvet osv. Jeg har ikke lyst å være en sånn mor som hele tiden skal irettesette for sånne ting. Jeg har vokst opp i hus, og jeg husker det som en fin ting med barndommen at det var så fritt inne. Vi hadde danseshow, turning, hinkeløp og sikkert masse annet som hadde bråkt noe voldsomt hvis noen bodde under. At barn bare skal leke rolig inne ser jeg på som urealistisk, da blir det i såfall veldig mye tv. Det er ikke alle barn som har personligheten til å sitte lenge med perling, tegning og plastelina. Mitt barn er hvertfall ikke sånn. Så derfor har jeg bestemt meg for å flytte. Gleder meg til å kunne leve med lavere skuldre og slippe å irettesette sunn barnelek.

Skrevet

Barna får ikke leke med ball inne, ellers lever vi som normalt. De både hopper og løper. De er barn, og det skal de få lov til å være. De over oss har også barn og det må vi bare leve med når vi bor i blokk.

Anonymkode: 6cc36...e6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barna får ikke leke med ball inne, ellers lever vi som normalt. De både hopper og løper. De er barn, og det skal de få lov til å være. De over oss har også barn og det må vi bare leve med når vi bor i blokk.

Hvorfor må barn få hoppe og løpe inne?

Da jeg var liten lærte vi at sånt gjøres ute. Kan helt fint leke inne uten å bråke.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 19.29):

Det er sant. Alle som bor med barn i blokk bør derfor bo i første etasje, der de forstyrrer andre minimalt. Det gjelder både skriking til alle døgnets tider og støyende lek.

Anonymkode: fe4b6...be0

Og i hvilken etasje bør de bo de som fester til langt på natt hver helg?

Anonymkode: e04b6...af2

• Liker 1
Skrevet

Jeg stopper lek som går ut på dunking i gulv, har satt møbelknotter under enkelte leker, og barnet får ikke lov å leke på balkongen før kl 10 i helgene. 

Anonymkode: ea6cf...5eb

Skrevet

Her får de springe og hoppe så mye de vil, men de har ikke lov til å dunke på gulvet. Jeg har hatt mange barnefamilier og hundeeiere som naboer, og støyet har aldri plaget meg. Bor man i blokk så må man tåle andre mennesker og lydene de lager. :)

Anonymkode: 7d05d...f4f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og i hvilken etasje bør de bo de som fester til langt på natt hver helg?

I kjelleren.

Anonymkode: 5e6ec...020

• Liker 3
Skrevet
Cleopatra. skrev (6 timer siden):

Da jeg var liten lærte vi at sånt gjøres ute. Kan helt fint leke inne uten å bråke.

Ja,  jeg klarer heller ikke forstå de som mener at å hoppe og løpe rundt inne er normal barnebråk. Det var uaktuelt da vi vokste opp i blokk i alle fall. Jeg synes det er mer normalt å oppdra barna til at man ikke skal lage støy inne, enn å tenke at man må "tåle" såpass om man bor i blokk.

• Liker 4
Skrevet
Cleopatra. skrev (9 timer siden):

Fordi de er 1,5 og 2 år😅 Når de er eldre kan de lære det, nå er det helt umulig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi de er 1,5 og 2 år😅 Når de er eldre kan de lære det, nå er det helt umulig. 

Hvordan er det fysisk mulig å ha barn på 1,5 og 2 år? Er de ikke biologiske søsken?

Hadde jeg hatt naboer som lot barna herje og bråke hadde jeg i hvert fall spilt høy musikk fra 19.00-22.59 hver eneste kveld. Og gjerne pusset opp litt og sånn i samme tidsrom.

Anonymkode: 06931...8fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er det fysisk mulig å ha barn på 1,5 og 2 år? Er de ikke biologiske søsken?

Hadde jeg hatt naboer som lot barna herje og bråke hadde jeg i hvert fall spilt høy musikk fra 19.00-22.59 hver eneste kveld. Og gjerne pusset opp litt og sånn i samme tidsrom.

Anonymkode: 06931...8fb

Nei, det er de ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja,  jeg klarer heller ikke forstå de som mener at å hoppe og løpe rundt inne er normal barnebråk. Det var uaktuelt da vi vokste opp i blokk i alle fall. Jeg synes det er mer normalt å oppdra barna til at man ikke skal lage støy inne, enn å tenke at man må "tåle" såpass om man bor i blokk.

Ikke alle er like. Taushet og stillhet er ikke en verdi alle mennesker i verden setter så stor pris på. Det er typisk nesten kun i Norge, og ikke engang alle nordmenn liker det.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle er like. Taushet og stillhet er ikke en verdi alle mennesker i verden setter så stor pris på. Det er typisk nesten kun i Norge, og ikke engang alle nordmenn liker det.

Nei, men bor man i blokk synes jeg det naturlige er å anta at de fleste foretrekker ro, og bråke minst mulig. Jeg har aldri hørt naboer si "Å, skulle ønske naboungene kunne hoppe ENDA mer over her!" 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, men bor man i blokk synes jeg det naturlige er å anta at de fleste foretrekker ro, og bråke minst mulig. Jeg har aldri hørt naboer si "Å, skulle ønske naboungene kunne hoppe ENDA mer over her!" 

Ok. Har du noen gang hørt noen naboer si «skulle ønske det unge paret på 27 kunne hatt fester HELE uka i stedet for bare i helgene»?

• Liker 1
Skrevet

Her er det vi med barn som bråker minst, mens pensjonistdama over dunker og braker i gulvet med gudene vet hva til alle døgnets tider. Sove før nyhetene 23 er ferdig er bare å glemme, da TV-en står på for full guffe (tunghørt). Naboene under er et russisk par, snakker j... høyt! Smeller med dører for å gå ut å røyke x antall ganger, og røyklukten går rett opp på min ballong. Kunne ramset opp mye mer bråk og støy, fra naboer UTEN barn. Mine barn kan man fint høre innimellom, da barn er barn, men vi er stille tidlig morgen og de legger seg 19 så er stille tidlig på kveld. Det er fint mye mer enn hva naboene mine kan si, hører en av dem hele tiden! Jeg har stilt om hjernen til å tenke at jeg bor i kollektiv; lettere å godta og klare av alt bråk/støy da. Dama over sier stadig «det er så kjekt høre lyder fra naboer og se folk...». Vet ikke om jeg er helt enig der når jeg vil sove 22 og det er springing i dører, tv og musikk, russisk snakk med mer... 

Så litt lyder fra barn på normal dagtid, tenker jeg er helt innafor!

Anonymkode: 420a6...337

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

For meg, og de fleste jeg kjenner er det naturlig at barnefamilier lager lyd. Jeg reagerer ikke på bråk fra andre leiligheter hvis det ikke er noe ekstremt (f. eks. veldig høylytt musikk igjennom hele natten flere ganger i uken). Men lekende og løpende barn må man faktisk tåle. Man må jo kunne leve i sitt eget hjem uten å måtte alltid være redd for at noen naboer kan muligens bli plaget på grunn av at de hørte noe. Min mening er at det ikke er helt normalt å bli så plaget av lyd andre mennesker lager og som ødelegger den "perfekte tausheten". Er det det man ønsker så er Norge et relativt stort land med mye plass og med en befolkning på kun fem millioner. Hvis man ikke tåler andre mennesker så er det en veldig enkel løsning tilgjengelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her er det vi med barn som bråker minst, mens pensjonistdama over dunker og braker i gulvet med gudene vet hva til alle døgnets tider. Sove før nyhetene 23 er ferdig er bare å glemme, da TV-en står på for full guffe (tunghørt). Naboene under er et russisk par, snakker j... høyt! Smeller med dører for å gå ut å røyke x antall ganger, og røyklukten går rett opp på min ballong. Kunne ramset opp mye mer bråk og støy, fra naboer UTEN barn. Mine barn kan man fint høre innimellom, da barn er barn, men vi er stille tidlig morgen og de legger seg 19 så er stille tidlig på kveld. Det er fint mye mer enn hva naboene mine kan si, hører en av dem hele tiden! Jeg har stilt om hjernen til å tenke at jeg bor i kollektiv; lettere å godta og klare av alt bråk/støy da. Dama over sier stadig «det er så kjekt høre lyder fra naboer og se folk...». Vet ikke om jeg er helt enig der når jeg vil sove 22 og det er springing i dører, tv og musikk, russisk snakk med mer... 

Så litt lyder fra barn på normal dagtid, tenker jeg er helt innafor!

Anonymkode: 420a6...337

Var det lydene eller at de er russere som var problemet her? 😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...