Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julehøgtida har no forlengst senket seg over det meste av landet , og  om noen dager ringer kyrkjeklokkene inn det nye året å kvardagen vender tilbake for mange.    Julehøgda har tidligere vert en tradisjonell familiigjennforening , og huset den  den tida på året da alt skulle skinne med nedvask, og  puss av  kobberkjelen, sølvtøy.    Kakeboksene skulle fylles opp, og vi   barna satt lenket foran kjøkkenbordet og konkurerte om dekorasjonen av  julemenn.    Etter at julegavene var opnet satt bestemor ved kjekkenbordet  og la julepapiret  pent å pynteleg saman å plasserte det i en pappkasse på loftet "igjennbruk".

Mennen tok seg av slaktingen i fjøset, og  snekret saman  kasse med gitter hvor pinnekjøtet skulle henge til tørk.    Menn skar  kjøttet som skulle males opp til pølser igjennom den manuelle kjøttkværna, og hengte det opp til tørk.      Det var menn sin oppgave å henge opp adventstjerna ( ingen lys-slynger) på den tiden)  å  ellers sørge for at ved, koks, og  kollageret var fylt opp til jul.  Ellers var det menns oppgave å dra til skogs å finne høveleg juletre som skulle  plasseres på sjølvsnekra juletrefot.    Kan aldri minnes det var noen intern uenighet eller diskusjon om arbeidsfordelingen i hjemmet, men  mor  hadde nok  største arbeidsbyrden  etter at kyrkjeklokkene hadde ringt julen inn ettersom det  hverken  fantes  oppvaskmaskin, støsugere til å  samle opp nåldrysset av juletreet.

Undres på hvem som var  sjefen i huset hos dere, og  delegerte ansvaret  for at julen skulle bli  hjemmekoseleg  saman med familien. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange generasjoner tilbake går du nå? Det er lenge sia de fleste i Norge vokste opp på gård med fjøs og støvsugere ikke fantes. Drømmereise du ofte om Norge anno 1938? 

Anonymkode: 1f720...229

• Liker 2
Skrevet

Jeg var nok prosjektleder i utgangspunktet, men alle tok ansvar for det de fikk delegert av ansvaret, så bra at det var stressfritt å være prosjektleder. Det ble litt flat lederstruktur etterhvert. Kanskje bedre å si at jeg var initiativtaker enn sjef. 

Vi har store barn, så det var flere enn meg og far å legge oppgaver på. 

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (21 minutter siden):

Undres på hvem som var  sjefen i huset hos dere, og  delegerte ansvaret  for at julen skulle bli  hjemmekoseleg  saman med familien. ?

Katta er sjefen her hjemme. Resten av oss forsøker å gjøre jula så hyggelig som mulig for den. 

Anonymkode: dfbe0...b05

• Liker 4
Skrevet

Katten her og 😅

Anonymkode: 0a8ff...22c

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor mange generasjoner tilbake går du nå? Det er lenge sia de fleste i Norge vokste opp på gård med fjøs og støvsugere ikke fantes. Drømmereise du ofte om Norge anno 1938? 

Du hørest uttil å vera nokså historieløs sidan du snakker om at ein må tilbake til 1938  da dei fleste vokste opp på gård med fjøs, og det ikkje  fantes støvsugere ?.    Det er 85 år sidan 2 verdenskrig tok slutt, og  det fantes ikkje strøm nok til en støvsuger i dei fleste hjem før på  midten av 60 talet, og jordbruk / fiske var hovudintekstkilden for mange. 

En støvsuger var noe som var forbeholdt middelklassen, og ble først alminnelig i norske husholdninger etter 2. verdenskrig. 

Hvor mange genrasjoner ser du for deg har vokst opp sidan 50-60 talet ? 

Endret av Skybe
Skrevet

Sjefen i huset er hunden :ler:

fra spøk til alvor, er det nok jeg som styrer mest med julen. Men det er fordi jeg studerer, og med hjenmeskole og ferie i siste halvdel av desember, er det veldig naturlig at jeg har mer tid enn han. Men han har jaggu både strøket duk, hengt opp julestjerne, handlet pakker, og laget mat han og. Men hverdagsryddingen har jeg tatt meg mest av :)

Anonymkode: 69665...974

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (3 minutter siden):

Hvor mange genrasjoner ser du for deg har vokst opp sidan 50-60 talet ? 

Det er ca. 3 generasjoner sia 1950. De født da er gått av med pensjon nå, eller ligger i grava. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ca. 3 generasjoner sia 1950. De født da er gått av med pensjon nå, eller ligger i grava. 

Generasjon betyr  menneskealder, det vil si omlag 1/3 århundre.   

Ellers noen  år mellom 1938> 1950. 

Nå vart det reist spørsmål om  "Hvem er sjefen i huset " ?   Tidligere tider så var det utvilsamt mor som var største bidragsyteren til å lage det hjemmekoselig, og skape en ramme  rundt julefeiringa i hjemmet på  50-60 talet

Gjest Alterego666
Skrevet
Trolltunge skrev (6 timer siden):

Jeg var nok prosjektleder i utgangspunktet, men alle tok ansvar for det de fikk delegert av ansvaret, så bra at det var stressfritt å være prosjektleder. Det ble litt flat lederstruktur etterhvert. Kanskje bedre å si at jeg var initiativtaker enn sjef. 

Vi har store barn, så det var flere enn meg og far å legge oppgaver på. 

Jeg er i samme situasjon og har samme erfaring. Siden jeg er alene i foreldregenerasjonen i mitt hjem, er det jeg som er eneansvarlig.

Skrevet

Pappa var sjefen i huset når mor tillot han det 🥰 Nå er katten vår sjefen i huset og vi adlyder henne. 

• Liker 2
Skrevet

Katten er sjefen ja 🤗

Anonymkode: 51578...6fa

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg også går for katten.

Vi bruker tusenlapper i året på mat og leker fra dyrebutikk, vi grer og steller pels, de slanger seg foran varmepumen eller vedovnen, og vi renser kattedo daglig. Og ikke søren om de noen gang løfter en eneste pote for fellesskapet. 

Anonymkode: ee898...d6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...